Adoptie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 25 apr 2007 15:42

rosalie83 schreef:Hopelijk ben je weer een beetje bijgekomen van de schrik... Het was niet mijn bedoeling je in een shock te brengen... warmte en nu dit erbij ;)

Ja, ik moet dit dalijk echt aan mijn man vertellen, heb mijn moeder zelfs al gebeld. Zij zou het een en ander er over uitzoeken (ze is theologe), maar was het met me eens, dat het een schande is!!!!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 25 apr 2007 15:43

Galateia schreef:Ja, ik ken het gevoel. Al jaren, al ver voordat ik mijn man tegenkwam, wist ik dat ik ooit een kindje zou adopteren. Het heeft er altijd ergens in gezeten. Diep in mijn hart. Het moet gewoon zo zijn. Zo'n gevoel.

Wat ontzettend herkenbaar zeg! Gaaf!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 25 apr 2007 15:43

Galateia schreef:
rosalie83 schreef:Hopelijk ben je weer een beetje bijgekomen van de schrik... Het was niet mijn bedoeling je in een shock te brengen... warmte en nu dit erbij ;)

Ja, ik moet dit dalijk echt aan mijn man vertellen, heb mijn moeder zelfs al gebeld. Zij zou het een en ander er over uitzoeken (ze is theologe), maar was het met me eens, dat het een schande is!!!!

OK! Laat je het weten als je er meer over weet?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 25 apr 2007 15:44

rosalie83 schreef:
Galateia schreef:

OK! Laat je het weten als je er meer over weet?

Yep!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 apr 2007 15:51

rosalie83 schreef:Ik weet ook niet precies waar ze het op baseren!
Raar hè?

Op het gegeven dat alleen kinderen van gelovige ouders gedoopt zouden mogen worden. Van daaruit geredeneerd is het vrij logisch, maar dat eerste standpunt is natuurlijk debiel.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 25 apr 2007 16:02

Aragorn schreef:
Raar hè?

Op het gegeven dat alleen kinderen van gelovige ouders gedoopt zouden mogen worden. Van daaruit geredeneerd is het vrij logisch, maar dat eerste standpunt is natuurlijk debiel.

Debiel ja. Hm. Alsof God dan niet naar die kinderen wil omzien. Wonderlijke gedachtegang hoor. Nou, dan had ik het als kind - en mijn broers en zus -dus ook kunnen schudden (mijn ouders waren ongelovig). Toch heb ik zomaar het idee, dat God altijd over ons gezin heeft gewaakt :D

Wonderlijk. Maar de adoptie-ouders zijn dan toch de ouders? Die brengen het kind dan naar God. Wonderlijk allemaal hoor!

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 25 apr 2007 22:08

rosalie83 schreef:
Galateia schreef:Ik ben me sowieso rot geschrokken dat er dus serieus Christenen zijn die tegen adoptie zijn. Ik moet zeggen: mijn mond viel even open. Ik dacht altijd, dat als er een religie barmhartig was, als er een religie is die geen waarde hecht aan afkomst, kleur, achtergrond of wat dan ook... dat dat wel het Christendom zou zijn. Wat een vergissing. Kennelijk verschillen de meningen in extreme mate. Ben weer even met beide voeten op de grond gezet!

Er zijn zelfs kerken waar geadopteerde kinderen niet gedoopt mogen worden... :?

Dat sommige mensen tegen adoptie zijn is niet omdat de ter adoptie gestelde kinderen verkeerd zijn maar dat mensen moeten accepteren dat als God geen kinderen op natuurlijke wijze geeft dat men dan kinderloos blijft. Deze mensen willen vaak ook geen medisch onderzoek naar hun onvruchtbaarheid. Ook laten ze zich hier niet voor behandelen.
Volgens mij bezinnen ze zich nu ook in de laatste? kerk waar geen geadopteerde kinderen gedoopt mochten worden.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 25 apr 2007 23:39

Memmem schreef:
rosalie83 schreef:
Galateia schreef:Ik ben me sowieso rot geschrokken dat er dus serieus Christenen zijn die tegen adoptie zijn. Ik moet zeggen: mijn mond viel even open. Ik dacht altijd, dat als er een religie barmhartig was, als er een religie is die geen waarde hecht aan afkomst, kleur, achtergrond of wat dan ook... dat dat wel het Christendom zou zijn. Wat een vergissing. Kennelijk verschillen de meningen in extreme mate. Ben weer even met beide voeten op de grond gezet!

Dat sommige mensen tegen adoptie zijn is niet omdat de ter adoptie gestelde kinderen verkeerd zijn maar dat mensen moeten accepteren dat als God geen kinderen op natuurlijke wijze geeft dat men dan kinderloos blijft. Deze mensen willen vaak ook geen medisch onderzoek naar hun onvruchtbaarheid. Ook laten ze zich hier niet voor behandelen.
Volgens mij bezinnen ze zich nu ook in de laatste? kerk waar geen geadopteerde kinderen gedoopt mochten worden.

Kinderen van christelijke (biologische) ouders mochten altijd al worden gedoopt. In het ene land is er meer bekend van de ouders dan in het andere land; reden waarom ook bij de betreffende kerk geadopteerde kindjes te vinden zijn.
Achtergrond is zoals Aragorn zei. Ongedoopte biologische ouders kunnen ook geen kind laten dopen, tenzij ze eerst zelf worden gedoopt, belijdenis doen. Dat is overigens in veel kerken zo.
Ik begrijp het verder ook niet; door een kind te adopteren wordt het gewoon jóúw kind en jij gaat wel naar de kerk... Maar ik denk dat er in overleg altijd uit te komen is, ook bij het betreffende kerkverband.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 26 apr 2007 09:08

Aragorn schreef:
Raar hè?

Ja, maar waar baseren ze op dat alleen kinderen van gelovige ouders gedoopt mogen worden?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 apr 2007 09:10

Memmem schreef:
rosalie83 schreef:

Ok, als mensen dan vinden dat je je kinderloosheid zou moeten accepteren, wat vinden diezelfde mensen dan van al die kinderen in tehuizen enzo? Die moeten dan maar accepteren dat ze - soms letterlijk! - bij het afval zijn gezet? Terwijl er ergens een liefdevol huis is voor deze kinderen?!

Ik snap dus niks van zulke Christenen. Helemaal niks!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 apr 2007 09:12

rosalie83 schreef:
Aragorn schreef:
Raar hè?

Ja, maar waar baseren ze op dat alleen kinderen van gelovige ouders gedoopt mogen worden?

Ja, inderdaad! Waar halen ze dat vandaan? Wonderlijk. Dus als een kindje geboren is uit, bijvoorbeeld, een christelijke moeder en een ongelovige vader, dan mag die moeder haar kindje niet laten dopen? Want dan zijn niet beide ouders Christen? Hoe werkt zoiets dan?
Het blijft natuurlijk gestoord dat de adoptie-ouders niet als ouders worden gezien... Wonderlijk.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 26 apr 2007 09:15

Galateia schreef:Ik snap dus niks van zulke Christenen. Helemaal niks!

Zonder iemand te willen veroordelen vraag ik me toch voorzichtig af of dat christenen zijn.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 apr 2007 09:16

rosalie83 schreef:
Galateia schreef:Ik snap dus niks van zulke Christenen. Helemaal niks!

Zonder iemand te willen veroordelen vraag ik me toch voorzichtig af of dat christenen zijn.

Dan denken we precies hetzelfde!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 apr 2007 09:24

Zomaar een gedachte die steeds bij me op komt....

Deze hele discussie doet me toch telkens weer denken aan de verschillende gezinnen met adoptiekinderen die ik ken. En ik ken er een aantal...

Een goede vriendin van mijn moeder heeft een meisje uit China geadopteerd. Ze was gevonden in een vuilnisbak, zonder kleertjes, gewoon weggegooid.
Zo'n mooi meisje. Ik moet gewoon huilen als ik me er een voorstelling bij maak.

En dan stel ik me altijd die kleurplaten voor (tja, waren die vroeger toch nog ergens goed voor), met Jezus in het midden en om hem heen allemaal kinderen. En dan steekt Hij Zijn handen uit naar al die verschillende kinderen.

En dan denk ik. Zo'n meisje in de afvalbak. Jezus heeft Zijn hand uitgestoken naar haar. Ze leeft. Ze heeft een liefdevol thuis gevonden.

Het kan er bij mij gewoon niet in, dat er mensen zijn die daar sceptisch over denken.

Maar goed, zomaar een gedachte.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 26 apr 2007 09:34

Ik kan daarin helemaal meevoelen. Jezus zei 'laat de kinderen bij me komen'!

Terug naar “Archief”