Overspel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 25 apr 2007 09:54

tante-tortel schreef:Ik kan me nog geen voorstelling maken bij geestelijk overspel.
Daar kan ik in de Bijbel ook niets over vinden.

By the way: Moet alles maar in de Bijbel te vinden zijn en anders is het onzin? 'Geestelijk overspel' is een constatering, geen principieel onderwerp. Dat de yogurt bij de Bas goedkoper is dan bij de AH, staat ook niet in de Bijbel, als je begrijpt wat ik bedoel..

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 25 apr 2007 09:55

tante-tortel schreef:Moet je dat dan allemaal met elkaar delen?
Op een gegeven moment ken je elkaar en dan weet je wat de ander wil of denkt. Dan heb je vaak aan geen woord genoeg.
Je kent elkaar toch?
Dat is juist je geestelijke verbondenheid.
Dus nee, ik snap het niet.

Mensen en situaties veranderen, ga er nooit van uit dat je je man/vrouw helemaal kent, want dat is juist het gevaarlijke. Ik weet niet of het hier toepasselijk is, omdat het strikt gesproken geen overspel is, maar ik ken best wel wat huwelijken die zijn opgebroken omdat er geen communicatie meer was (ook in de kerk waar ik in Ned heen ga). Zelfs een stel dat na bijna 25 jaar huwelijk uit elkaar ging omdat ze elkaars gedachtengangen niet meer konden volgen en er totaal verschillende toekomstvisies waren. Dan kun je wel zeggen dat je elkaar door en door kent en dus niet meer hoeft te praten, maar wat als iemand z'n plannen wil wijzigen en er niet bij de man/vrouw over kan praten?

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 25 apr 2007 09:56

Smurffie schreef:
tante-tortel schreef:Ik kan me nog geen voorstelling maken bij geestelijk overspel.
Daar kan ik in de Bijbel ook niets over vinden.

By the way: Moet alles maar in de Bijbel te vinden zijn en anders is het onzin? 'Geestelijk overspel' is een constatering, geen principieel onderwerp. Dat de yogurt bij de Bas goedkoper is dan bij de AH, staat ook niet in de Bijbel, als je begrijpt wat ik bedoel..

:mrgreen:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 25 apr 2007 09:57

Nou, dat lijkt me wel fijn in een huwelijk ja :roll:

tante-tortel schreef:Op een gegeven moment ken je elkaar en dan weet je wat de ander wil of denkt. Dan heb je vaak aan geen woord genoeg.
Je kent elkaar toch?

Natuurlijk ken je elkaar (als het goed is) door en door. En ja, vaak heb je dan aan één woord genoeg, omdat je elkaar zo aanvoelt. Maar zoals wij nu bijvoorbeeld aan het nadenken zijn over adoptie, is het wel van belang dat je veel met elkaar praat over hoe je dat ziet, voor je ziet, etc. Dat zijn eigenlijk al dingen die wij voor ons huwelijk met elkaar hebben bepraat, maar je moet daarover blijven communiceren! Maar stel dat je het niet meer zo naar je zin hebt op je werk (ik noem maar wat) en eigenlijk iets heel anders wilt, wellicht laten omscholen of weet ik veel wat, dan is het wel handig dat je daarover praat met elkaar, dat je je dromen deelt en samen plannen gaat maken voor de toekomst! Ookal voel je elkaar nog zo goed aan, gedachten raden kan je nooit!
Etc

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 apr 2007 10:08

Op een gegeven moment ken je elkaar en dan weet je wat de ander wil of denkt. Dan heb je vaak aan geen woord genoeg.
Je kent elkaar toch?

Ja, dat is zo, maar als er sprake is van 'geestelijk overspel', dan is die geestelijke verbondenheid er juist niet. Dan praat je misschien wel tegen elkaar, maar niet over je diepste gevoelens - dat doe je dan met een ander. En als je dan nog wel seks hebt pleeg je in strikte zin misschien geen overspel, maar het is wel de vraag in hoeverre die seks nog is wat het zou moeten zijn als je het niet hebt met degene die het dichtst bij je staat.

Wat de bijbel betreft, ik ben blij dat ik me niet geroepen voel om daar m'n moraal op dit gebied vandaan te halen want je moet je dan wel in de nodige bochten wringen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 apr 2007 10:56

Ik hoef me in geen enkele bocht te wringen.
Wat mij bezwaard is het "moeten" praten met elkaar.
Als er toch mensen zijn die zich heel gelukkig voelen zonder dat alles maar uitgesproken wordt dan is dat toch prima?
Er zijn genoeg dingen die je echt niet "moet" bespreken met de ander.
Kan, als je dat wilt, maar als je dat niet wilt kan het ook goed zijn.
Voor mij voelt dat absoluut niet als geestelijk overspel.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 25 apr 2007 10:58

tante-tortel schreef:Ik hoef me in geen enkele bocht te wringen.
Als er toch mensen zijn die zich heel gelukkig voelen zonder dat alles maar uitgesproken wordt dan is dat toch prima?

Ik vraag me af of jij het heerlijke 'soulmate-gevoel' kent!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 25 apr 2007 10:59

Het niet praten met elkaar is geen geestelijk overspel, maar als jij bv iets heel intiems van jezelf of over de relatie (niet lichamelijk) deelt met iemand anders dan je man/vrouw (en dan bedoel ik iets dat in een huwelijk besproken zou moeten worden) dan is dat denk ik niet zoals het moet zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 apr 2007 11:04

Er is een verschil tussen dingen niet uitspreken en het met een ander doen ipv je eigen man/vrouw. Zoals er ook verschil is tussen een huwelijk zonder seks en een huwelijk waarin vreemdgegaan wordt.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 25 apr 2007 11:06

@Aragorn: dank je, dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen :)

André

Berichtdoor André » 25 apr 2007 11:19

Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat je een relatie moet onderhouden.
Als voorbeeld, vriendschappen vervagen soms ook zomaar zonder een duidelijke reden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 apr 2007 11:22

Tsja, als het goed is 'moet' je ook niet praten maar gaat dat vanzelf. :)

Alhoewel het best kan dat je niet zo'n prater bent, uiteindelijk gaat het natuurlijk om de geestelijke verbondenheid. Maar die heeft vaak wel communicatie nodig om onderhouden te worden.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 25 apr 2007 11:27

Misschien is het voor volgende keer een optie om eerst alle reacties goed door te lezen voor met conclusies en opmerkingen te komen zodat men niet in herhaling hoeft te vangen.

Speciaal voor jou nog een keer de uitleg wat ik onder geestelijk overspel versta: met je partner alleen nog de praktische zaken van het leven doornemen, elkaar je diepste gevoelens, wensen niet meer toevertrouwen maar...let op.... wel met een ander! (bijvoorbeeld een collega)

En dat je geen woorden nodig hebt om toch met elkaar te communiceren dat is een prachtig gegeven. Maar dan communiceer je nonverbaal toch je diepste gevoelens (bv liefde, geluk, genieten, tevredenheid, verbondenheid) Bij geestelijk overspel doe je die nonverbale communicatie dus ook met een ander persoon dan je partner.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 25 apr 2007 11:32

Aragorn schreef:Wat de bijbel betreft, ik ben blij dat ik me niet geroepen voel om daar m'n moraal op dit gebied vandaan te halen want je moet je dan wel in de nodige bochten wringen.

Heb ik geen enkele moeite mee. Ik denk dat de levensslogan 'Geloof, hoop en liefde, maar de meeste is de liefde' ook toegepast mag worden op het huwelijk en dat lijkt me een allesomvattende leidraad voor een goed huwelijk.

André

Berichtdoor André » 25 apr 2007 11:35

meschianza schreef:
Aragorn schreef:Wat de bijbel betreft, ik ben blij dat ik me niet geroepen voel om daar m'n moraal op dit gebied vandaan te halen want je moet je dan wel in de nodige bochten wringen.

Heb ik geen enkele moeite mee. Ik denk dat de levensslogan 'Geloof, hoop en liefde, maar de meeste is de liefde' ook toegepast mag worden op het huwelijk en dat lijkt me een allesomvattende leidraad voor een goed huwelijk.
Idd die liefde is dat, die je ook ziet bij bijvoorbeeld je opa en oma.
Ik noem het voor mezelf ook wel eens de basis (liefde), die wel of niet is.

Terug naar “Archief”