Overspel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 24 apr 2007 13:25

Ik geloof dat je voor jezelf kan zorgen!

Maar aan de andere kant, het vertrouwen kan weer opgebouwd worden. Het zal veel kosten, maar het kan wel.

Ik weet ook wel dat het soms beter is dat je dan maar uitelkaar gaat. Ik zie dat vaak in relatietherapieen. Mensen komen bij de hulpverlenersinstantie maar zijn dan vaak al heel erg laat en dan verwachten ze vaak dat wij het wel weer aan elkaar breien. Soms denk ik dan ook weleens dat het beter is om te kappen.
Maar hoe kijk je er dan tegen aan als je andere helft ontzettend veel spijt heeft....?
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 24 apr 2007 14:08

-petje af- schreef:Ik geloof dat je voor jezelf kan zorgen!

Maar aan de andere kant, het vertrouwen kan weer opgebouwd worden. Het zal veel kosten, maar het kan wel.

Ik weet ook wel dat het soms beter is dat je dan maar uitelkaar gaat. Ik zie dat vaak in relatietherapieen. Mensen komen bij de hulpverlenersinstantie maar zijn dan vaak al heel erg laat en dan verwachten ze vaak dat wij het wel weer aan elkaar breien. Soms denk ik dan ook weleens dat het beter is om te kappen.
Maar hoe kijk je er dan tegen aan als je andere helft ontzettend veel spijt heeft....?

Ik zou hem proberen te vergeven. Je blijft een mens. Ook als ik overspel zou plegen, zal ik begrijpen dat mijn man van mij zou scheiden.
Het ligt er ook sterk aan in welke context het overspel heeft plaatsgevonden denk ik. Ik kan nu ook heel makkelijk praten, dat besef ik ook wel. Maar in eerste instantie zou het voor mij scheiden betekenen.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 24 apr 2007 14:11

Aragorn schreef:
meschianza schreef:Soms wordt er heel zwaar getild aan lichamelijk overspel, maar als mij bovenstaande zou overkomen, zou ik denk ik net zo gekwetst zijn.

Inderdaad, misschien nog wel meer ook.

Ja waarschijnlijk. Lichaamlijke overspel kan nog wel eens in een dronken bui gebeuren ofzo, hoe walgelijk ik dat ook vind. Bij geestelijk overspel ziet je partner jou niet meer als zijn/haar soulmate. Daar zou ik diepongelukkig van worden. Ik zou iemand niet meer kunnen verdragen in mijn omgeving.
Laatst gewijzigd door meschianza op 24 apr 2007 14:18, 2 keer totaal gewijzigd.

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 24 apr 2007 14:14

Ik zit me net te bedenken dat lichamelijke overspel volgens mij vaak gebeurt in een vlaag van halve verstandsverbijstering dan wel niet lust, zwakheid van het vlees etc.

Geestelijk overspel gaat veel verder. Ik wilde schrijven dat dat heel bewust gaat, maar ik vraag me nu af of dat wel zo is! Doe je dat bewust...ik denk wel een stuk bewuster als lichamelijk, al kan dat ook heel bewust.
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

Laughy

Berichtdoor Laughy » 24 apr 2007 14:25

ik denk niet dat geestelijk overspel meer bewuster gaat dan lichamelijk overspel. lichamelijk overspel gebeurt vaak heel snel, voor dat je het weet sta je te zoenen of wat dan ook.
ik denk dat geestelijk overspel langzaam en geleidelijker gaat. een keer een goed gesprek met een ander hebben, niks mis mee toch? en dan steeds vaker naar die anders gaan, totdat je niks meer aan je partner verteld..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 apr 2007 14:32

-petje af- schreef:
Wat dan bijvoorbeeld?

Ik zit nu heel hard na te denken.... :roll:

Ja, ik heb ook nog niets kunnen bedenken.. :P

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 24 apr 2007 15:11

Ik denk dat het vooral gaat komen, dingen bespreken met anderen dan je man, als je langs elkaar heen gaat leven.
Vaak niet samen thuis zijn of altijd anderen om je heen hebben, veel andere dingen doen samen maar niet meer echt praten. Ook als er een paar keer niet zo heel fijn is gereageerd op je kan het zijn dat je toch naar een 'ander' vlucht.
En als ik dan kijk naar bijvoorbeeld msn dan is het heel makkelijk om daar je 'verhaal' met iemand te delen. En wat zal het je geweldig in de oren klinken als degene aan de andere kant wel geinteresseerd is en overdag tijd heeft om met je te kletsen en ga zo maar door....
Maar dan zie je ook alleen de lusten en niet de lasten!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 24 apr 2007 15:46

meschianza schreef:
Aragorn schreef:
meschianza schreef:Soms wordt er heel zwaar getild aan lichamelijk overspel, maar als mij bovenstaande zou overkomen, zou ik denk ik net zo gekwetst zijn.

Inderdaad, misschien nog wel meer ook.

Ja waarschijnlijk. Lichaamlijke overspel kan nog wel eens in een dronken bui gebeuren ofzo, hoe walgelijk ik dat ook vind. Bij geestelijk overspel ziet je partner jou niet meer als zijn/haar soulmate. Daar zou ik diepongelukkig van worden. Ik zou iemand niet meer kunnen verdragen in mijn omgeving.
En ik zou het ook walgelijk vinden als mijn partner of ikzelf in een dronken bui overspel zou plegen! Ik zou mezelf niet meer durven aankijken.....
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

André

Berichtdoor André » 24 apr 2007 16:47

Laughy schreef:ik denk niet dat geestelijk overspel meer bewuster gaat dan lichamelijk overspel.
Om even in de zelfde termen te blijven, ik denk dat 'geestelijk overspel' in jaren wordt opgebouwd.
En dat het ook zeer wsl is dat beide partners daar een deel in hebben.

*Gaat nadenken over een andere omschrijving voor 'geestelijk overspel'*

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 apr 2007 08:01

Ik kan me nog geen voorstelling maken bij geestelijk overspel.
Daar kan ik in de Bijbel ook niets over vinden.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 25 apr 2007 09:35

tante-tortel schreef:Ik kan me nog geen voorstelling maken bij geestelijk overspel.
Daar kan ik in de Bijbel ook niets over vinden.

Lees dan de reacties hierboven eens, dan kan je je neem ik aan toch wel een beeld vormen bij geestelijk overspel. Dat is als je niets meer met elkaar deelt, je dromen, wensen, etc.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 apr 2007 09:41

Moet je dat dan allemaal met elkaar delen?
Op een gegeven moment ken je elkaar en dan weet je wat de ander wil of denkt. Dan heb je vaak aan geen woord genoeg.
Je kent elkaar toch?
Dat is juist je geestelijke verbondenheid.
Dus nee, ik snap het niet.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 25 apr 2007 09:45

tante-tortel schreef:Moet je dat dan allemaal met elkaar delen?
Op een gegeven moment ken je elkaar en dan weet je wat de ander wil of denkt. Dan heb je vaak aan geen woord genoeg.
Je kent elkaar toch?

Hmmm, wat zal het stil zijn bij jou in huis! :shock:
Afbeelding

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 25 apr 2007 09:46

tante-tortel schreef:Moet je dat dan allemaal met elkaar delen?
Je kent elkaar toch?

Hm, dat je elkaar aanvoelt wil nog niet zeggen dat je het niet meer hoeft uit te spreken. Communicatie is belangrijk, ook al ken je elkaar door en door. Als dat niet meer gebeurd, loopt het wel een keer spaak denk ik. Daar hoef je nog niet eens overspel voor te plegen.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 25 apr 2007 09:48

juist als het spontaan weten wat de ander denkt en voelt niet meer functioneert en je de dingen ook niet meer tegen elkaat uitspreekt, ligt geestelijk overspel op de loer: in plaats van je gedachten, problemen, zorgen, etc. met je partner te delen, doe je dit met een ander.

Geestelijk overspel: de dingen die je hoort te delen met je partner delen met een derde, zonder hier de partner bij te betrekken. (dit maakt uiteraard een goed gesprek met derde niet onmogelijk, dat juist heel verhelderend werken in je relatie)

misschien dat je dan ook niet alles aan moet laten komen op het gevoel en de intuitie in een huwelijk, maar ook veel praten. Je ziet dan het beeld van je partner bevestigt worden, of komt tot de conclusie dat er nog steeds dingen aan hem of haar zijn die je niet (helemaal) doorgrond.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Terug naar “Archief”