Poezie-groep

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 19 apr 2007 19:27

Ik ben voorzichtig begonnen met een 'analyse' rondom de vraag: Is het een vanitastekst, natuurlyriek of een meditatief gedicht?

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 19 apr 2007 19:57

Na de zoveelste keer inlogproblemen vraag ik me af of het niet handiger zou zijn om de weblogstructuur te vervangen door die van een klein forum?

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 19 apr 2007 23:49

Inlogproblemen?
Hmm..
Ik doe altijd 'Other' aanklikken, en vervolgens mijn naam en weblog invullen. Daarvoor hoef je je dus niet aangemeld te hebben bij blogspot.. Misschien een idee =)
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 20 apr 2007 08:42

Zelfs dat lukt me niet, anoniem evenmin. De grote computerbaas vindt me vast niet lief meer.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 20 apr 2007 08:49

Dan maar even zo, tot het verbeterd is *mopper*:

Ik maak een beginnetje, op een later tijdstip probeer ik nog uitgebreid inhoudelijk (boodschap) te interpreteren.

- formeel / structureel -

Een vrije versvorm zonder eindrijm opgedeeld in drie strofen met een totaal van 13 regels. De eerste twee strofen bestaan elk uit 5 regels, de laatste strofe wijkt met 3 verzen af. Deze strofe bevat de wending/volta/chute / cesuur. De regels variëren in lengte. Veel wit in de bladspiegel, een compacte gecomprimeerde tekst, waarin de maxime van de poëzie: een minimum aan taal met een maximum aan zeggingskracht nagestreefd lijkt te worden.

- talig -

Alliteratie (beginrijm) vormt een structureel toegepaste vorm van rijm in de tekst. Direct in de titel al treedt door middel van herhaling van woorden een allitererend effect op. In de titel is overigens ook sprake van volle assonantie (o-klanken). Daarnaast valt het gebruik van s- en z-klanken op het woordbegin (geen zuivere alliteratie) die de klank van het geheel bepalen op. Als voorbeeld van beginrijm is te noemen: ‘lieve – lippen’. Een voorbeeld van binnenrijm in de overgang van regels is: ‘met hen – en’ of ‘daarheen – eens’(onvolledig). Tot slot noemen we assonantie (al dan niet volledig): ‘zweef met hen’. ‘keert – daarheen’. ‘zijt – gij’. Hierbij specifiek te letten op herhaling van de a- en e-klanken in het geheel.

REC

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 20 apr 2007 10:09

Ik kan het niet laten om hier even te reageren:

Je geeft als voorbeeld van assonnantie 'keert-daarheen', maar voor mijn gevoel is de eerste 'ee'-klank een andere dan de tweede. Is dat een verschil in dialect (oftewel: klinken de 'ee'-s in het zuiden / westen van Nederland wel hetzelfde?
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 20 apr 2007 10:24

Daarom staat er ook tussen haken bij: al dan niet volledig. Het is geen volle variant zoals in de titel met alle o-klanken. Daarnaast zal er inderdaad een regionaal verschil zijn. Iedereen weet dat men in delen van Nederland identieke schrifttekens fonetisch anders realiseert, om het even officieel te stellen.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 20 apr 2007 11:06

Ik heb je reactie naar ab ovo gekopieerd Reci.
Lukt het FV wel om in te loggen?
Praise the One who left you

Broken down and paralyzed

Never taste of the fruit..

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 20 apr 2007 13:54

Ja hoor. Misschien scheelt het dat ik Gmail heb.
- Arthur C. Clarke -

Maara
Mineur
Mineur

Berichtdoor Maara » 21 apr 2007 14:58

FV schreef:Ik kan het niet laten om hier even te reageren:

Je geeft als voorbeeld van assonnantie 'keert-daarheen', maar voor mijn gevoel is de eerste 'ee'-klank een andere dan de tweede. Is dat een verschil in dialect (oftewel: klinken de 'ee'-s in het zuiden / westen van Nederland wel hetzelfde?
Met mijn talige kennis zou ik zo zeggen dat het volgens mij eraan ligt dat een [ee] anders klinkt als hij voor een [r] staat.
De [r] laat de [ee] langer klinken.
Tenminste volgens de taalwetenschap. Maar ik weet niet of dat het "probleem" is hier.
Tijdens jouw dagen van beproeving en lijden, zag je maar een paar voetafdrukken omdat Ik het was die je dan gedragen heeft.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 22 apr 2007 20:01

Sorry ben een tijdje afwezig geweest op internet. Hoop zsm te reageren

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 23 apr 2007 13:00

Maara schreef:
FV schreef:Ik kan het niet laten om hier even te reageren:

Met mijn talige kennis zou ik zo zeggen dat het volgens mij eraan ligt dat een [ee] anders klinkt als hij voor een [r] staat.
De [r] laat de [ee] langer klinken.
Tenminste volgens de taalwetenschap. Maar ik weet niet of dat het "probleem" is hier.

Klopt. Dat had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken. *grrrr* Misschien moet ik mijn fonologieboek even weer opduiken.
- Arthur C. Clarke -

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Ness » 23 apr 2007 16:00

Is het overigens een idee de min of meer vaste leden van AO in een vorm van 'ledenlijst' oid. op te nemen, of een korte beschrijving van zichzelf te laten geven?
Zou bij kunnen dragen aan de overzichtelijkheid van het blog en evt. ook iets meer duidelijkheid aan de leden geven. Ik heb nu grotendeels geen fláúw idee met wie ik eigenlijk gedachten deel 8)

En nog over Erlkonig.. aangezien die afgesloten is, dan maar hier :wink:
Reci, je zei somewhere dat het kind kennis maakt met de wereld van de volwassenen, of iets dergelijks.
Kan het ook zo zijn dat het kind in feite niet dood is, maar volwassen geworden is? In dat geval is het kínd in het kind dood, het kind zelf niet.
RPG!
music is the art of living

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 23 apr 2007 18:50

Jij hebt hem helemaal begrepen!

(Leuke suggestie van die profieltjes)

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer: