is het plicht, vertrouwen, angst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 05 nov 2003 19:42

Storyteller schreef:
joris schreef:positieve krachten daarmee bedoel ik niet dat alles wat niet christelijk is negatief is. Daarmee bedoel ik wel dat de meeste goden niet positief zijn.

Dus dat het meeste van buiten het christendom negatief is. Heel goed Joris. Heel openminded. Maar goed. Ik verwacht ook eigenlijk niet veel anders van jullie.

Ik geloof in goddelijke krahcten. Ik geloof in hekserij, ik geloof in glaasje draaien> Ik geloof in wichelroedelopen. Ik geloof ook in de opstandingskracht van Christus, genezingskracht enzovoort.

Ik denk dat je het verschil in krachten zou moeten vragen aan bijvoorbeeld de exhekshttp://www.eo.nl/portals/programs/item.jsp?item=4575013 Of aan een bekeerde afrikaan.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 05 nov 2003 19:44

Behalve dat ik veel christenen niet bekrompen vind omdat ze een God nodig hebben (dat is een heel begrijpelijk fenomeen
er zijn ook christenen die gewoon niet om de aanwezigheid van God heenkunnen...Je doet hier wel een beetje neerbuigend, Storyteller..

lorit

Berichtdoor lorit » 05 nov 2003 21:55

Volgens mij zei Storyteller juist dat hij het niet bekrompen vindt dat mensen in God gelovern (even vrij vertaald), maar het is bekrompen als mensen die God in hun denkplaatje persen en dus menen te weten hoe God denkt. Dat is inderdaad bekrompen

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 05 nov 2003 21:56

Wat ik bedoelde was: het is heel erg gewoon en natuurlijk om te geloven. Ik probeer alleen introspectief naar geloof en religie te kijken om het te kunnen begrijpen. Ook mijn eigen geloof. En op die manier de vraag van dit topic te beantwoorden. Maar dat willen veel van jullie niet. Wat jullie liever hebben is bevestiging van wat jullie al jaren geloven. Prima. Dan zal ik geen commentaar meer geven op dit forum.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 06 nov 2003 11:13

hm..ik vindt jouw reactie gewoon niet helemaal eerlijk, Storyteller. Wat ik daaruit proef is dat je met zeker mededogen kijkt naar die mensen die een God nodig hebben om zich door het leven kunnen slaan en er daarom één creeren (volgens jou), terwijl jij zo ontwikkeld bent dat je dat stadium voorbij bent. Maar daarmee doe je geen recht aan de werkelijkheid. En geef je zelf ook blijk van een nauwe visie...

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 06 nov 2003 15:03

Inderdaad, Storyteller, we weten inmiddels dat je atheïst bent. Waarom zit je eigenlijk op dit forum? Wat mij betreft, niet alleen refo's, maar alle christenen zijn welkom. En ook mensen die nog niet geloven, maar wel naar dat geloof op zoek zijn (zoals ik).

Maar wat jij doet, is volgens mij provoceren, iedere keer, en dan maar kijken of, en zo ja wie, en zo ja hoe er gereageerd wordt. Maar waarom moeten wij ons telkens verdedigen tegenover jou? Wat voegt dat toe aan de discussie? Iedere keer leidt je zo ook af van het onderwerp van de topic.

Op dit forum praten we met elkaar over het christelijk geloof, dat (begin ik steeds meer te denken) géén, ik herhaal, géén inbeelding is. Als Hij bestaat, dan is dat zo, niet omdat we Hem nodig hebben. Water bestaat toch ook niet omdat we het nodig hebben, en is toch ook geen verbeelding? Inderdaad, we kunnen er niet zonder, maar een koude douche op een hete zomerdag is gelukkig meer dan een luchtspiegeling!

Ik vind ook dat je je aanstelt met "door wie ik iedere keer naar de hel verdoemd wordt". Ergens proef ik ook iets van jaloezie. Als je jaloers bent (wat je ongetwijfeld zult ontkennen) bidt dan tot God om Zijn Geest, en je zult Hem vinden.
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 06 nov 2003 18:51

LEES WAT IK SCHRIJF.
Ik probeer alleen introspectief naar geloof en religie te kijken om het te kunnen begrijpen. Ook mijn eigen geloof.

Waarom negeren jullie het feit dat ik zelf ook een geloof heb EN het feit dat ik het niet zwak vind om een geloof te hebben.
Padvinder en Surfer, ik raad jullie aan om de computer uit te zetten, de gordijnen dicht te doen en zeker de deur met veertig sloten op slot doen, dan weten jullie zeker dat jullie nooit meer iemand hoeven te spreken die anders denkt dan jullie.
Waarom ik hier was, Padvinder? Om met mensen te praten die een totaal andere levensvisie dan ik hebben. Om hun te begrijpen en misschien zelfs vrienden mee te worden. Daarintegen wordt er niet eens naar me geluisterd en wordt ik uiteindelijk altijd veroordeeld. Ik heb het heel lang volgehouden, maar nu is het afgelopen.

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 07 nov 2003 00:59

Ik heb het heel lang volgehouden, maar nu is het afgelopen.

Nee Storyteller, wacht nog heel even aub. Ik snap je frustratie, maar kunnen we niet nog 1 poging wagen? Daarna geef ik het ook op... :wink: Laten we een nieuw topic openen ofzo.
Wat mij betreft, niet alleen refo's, maar alle christenen zijn welkom.

Zo hé, zelfs álle christenen, wat goed van je padvinder.
Maar wat jij doet, is volgens mij provoceren, iedere keer, en dan maar kijken of, en zo ja wie, en zo ja hoe er gereageerd wordt. Maar waarom moeten wij ons telkens verdedigen tegenover jou?

Niet verdedigen, maar nou eens en voor altijd duidelijk uitleggen waarom de God van de christenen de enige waarheid is. En dan niet met bijbelteksten komen en vage 'k-kan-het-niet-uitleggen-tis-een-gevoel'-onzin.
Ergens proef ik ook iets van jaloezie. Als je jaloers bent (wat je ongetwijfeld zult ontkennen) bidt dan tot God om Zijn Geest, en je zult Hem vinden.

.....dit bedoel ik nou, lekker vaag. Die jaloezie waar jij het over hebt is eerder onbegrip over het feit dat jij niet kritisch durft te kijken naar je eigen geloof 8)

joris

Berichtdoor joris » 07 nov 2003 06:38

ah jongens toe!

Dit hele refoweb zit vol zoekende mensen! En we zijn allemaal op een ander punt begonnen. Late we elkaar nu gewoon puzzelstukjes aanreiken om verder te komen en eventueel zelfs dichterbij elkaar te komen.

Ik gfeloof niet dat er mensen bestaan die niet in God geloven.Daar geloof ik gewoon niet in. IK geloof wel dat er mensen zijn die het allemaal niet meer weten met al die verschillende kerken, godsbeelden en als je dan ook nog een leven hebt waarrin allerlei weerzinwekkende vragenoproepende dingen gebeuren dan snap je het helemaal niet meer!

Laten we op zo''n moment gewoon terug gaan naar de basis: wat is de basis van je geloof. of misschien is het eerljker: wat voel je nu echt van God en wat zou je graag van Hem willen.
Dr worden zoveel gevoelens netjes in woorden verpakt. We pakken elkaar op woorden terwijl we meestal beter over ons gevoel erbij kunnen gaan praten.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 nov 2003 12:21

Storyteller schreef:LEES WAT IK SCHRIJF.
Ik probeer alleen introspectief naar geloof en religie te kijken om het te kunnen begrijpen. Ook mijn eigen geloof.

Waarom negeren jullie het feit dat ik zelf ook een geloof heb EN het feit dat ik het niet zwak vind om een geloof te hebben.
Padvinder en Surfer, ik raad jullie aan om de computer uit te zetten, de gordijnen dicht te doen en zeker de deur met veertig sloten op slot doen, dan weten jullie zeker dat jullie nooit meer iemand hoeven te spreken die anders denkt dan jullie.
Waarom ik hier was, Padvinder? Om met mensen te praten die een totaal andere levensvisie dan ik hebben. Om hun te begrijpen en misschien zelfs vrienden mee te worden. Daarintegen wordt er niet eens naar me geluisterd en wordt ik uiteindelijk altijd veroordeeld. Ik heb het heel lang volgehouden, maar nu is het afgelopen.
niet zo geprikkeld, Storyteller, ik waardeer je in ieder geval absoluut wel. En ik veroordeel je zeker niet. Maar je moet ook tegen kritiek kunnen.

En in deze posting laat je ook weer merken dat je geen hoge dunk hebt van bv. mijn openheid richting mensen met een andere levensvisie...Dat prikkelt mij wel, ja..al was het maar dat ik me afvraag hoe je aan die 'wijsheid' komt. Ik vindt het verdacht veel op een vooroordeel lijken, maar corrigeer me maar als dat niet zo is. Als je mijn postings af en toe gelezen hebt, zou je ook kunnen weten dat ik hier ook een wat vreemde eend in de bijt ben.

:arrow: ga lekker door met posten!

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 07 nov 2003 14:26

heiden schreef:Wat mij betreft, niet alleen refo's, maar alle christenen zijn welkom.

Zo hé, zelfs álle christenen, wat goed van je padvinder.

Grappig hoor, dat cynisme, maar wat wil je hier nou mee zeggen??? Dat ik bekrompen ben? Ik ben zelf niet eens een refo, en ook nog geen christen, zoals ik hierboven al zei.

.....dit bedoel ik nou, lekker vaag. Die jaloezie waar jij het over hebt is eerder onbegrip over het feit dat jij niet kritisch durft te kijken naar je eigen geloof.

LEES WAT IK SCHRIJF. Ik geloof helemaal niet, maar ben op zoek naar het (de God van het christelijk) geloof. Dus een kritischer persoon (naast Storyteller) is er niet.

Als ik scherp uit de hoek kwam, spijt me dat. Mea culpa, :oops: dat was inderdaad niet nodig. Maar, Storyteller, ik vind inderdaad wel dat je tegen kritiek moet kunnen.

Maar laten we elkaar de hand reiken, zoals Joris voorstelt, in plaats van te bekvechten. We zijn allebei (nog) geen aanhangers van het christelijk geloof, dus er zijn in ieder geval raakvlakken. :wink:
Zand erover?
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 07 nov 2003 15:41

Flauwe reactie heiden, flauw... Ik zie meer in de reply's van Storyteller. Ik moet zeggen dat ik voor een groot deel mee kan komen in zijn verhaal. Ik denk dat een verschil tussen ons is: het feit dat ik geloof in een god/God/Iets/iets en hij niet (voor zover ik weet, verbeter me maar als ik het fout heb)...

Maar ik zie het niet als plicht om bepaalde dingen over te nemen o.i.d. Ik zie het als plicht om te zoeken naar het hogere doel van het leven. Ieder mens is dat verplicht vind ik. Ik ben het aan mezelf verplicht om na te denken over de psychische (dus religieuze) kant van het leven. Of bedoelde je niet dat religieus een soort van gelijk staat aan psychisch storyteller? Ik denk dat namelijk wel (voor een groot deel).

Ik heb echter op dit moment niet het idee dat ik iets verplicht ben aan god/God, misschien komt dat omdat ik nog niet heb gevonden waar ik in geloof, misschien komt het omdat ik god nog niet heb gevonden of zo. Maar de enige verplichting (en dus druk) die ik voel, is de verplichting die ik me zelf opleg.

Gegroet.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: is het plicht, vertrouwen, angst

Berichtdoor hijwel » 08 nov 2003 01:36

Plicht
Het is mijn plicht om Hem te zoeken, want Hij wil mij terug want ik ben zijn eigendom. Als ik Hem gevonden heb, heb ik verder geen plicht maar is alles vrije wil, ik leef dan in Christus. Christus heeft geen plicht, maar is uit vrijewil voor ons gestorven.

vertrouwen
Het is het vertouwen in God dat mij dichter bij God brengt. Het vertrouwen op Hem, het alles verwachten van Hem het leven in Christus in plaats van het leven in mijn oude mens. En zo wordt ik steeds meer de persoon zoals God mij bedoelt heeft.

angst
pff angst... op momenten van angst heb je geen vertouwen in God, angst is een slechte raadgever. Angst is een gevoels kwestie en niet een geloofskwestie. Angst om Hem kwijt te raken is niet goed:
Stel je bent met getrouwt met een liefe vrouw/man hij geloofd dat hij/zij jou niet verlaat maar voor altijd bij je blijft. Je zou je man/vrouw tekort doen als je vanuit angst zegt: zou hij/zij wel bij mij blijven.
Op zo moment vertrouw en geloof je niet echt dat je vrouw/man jou lief heeft.
Zo is het ook in het geloof, zodra je bang bent om Hem kwijt te raken twijvel je aan zijn liefde voor jou. Hij heeft jou lief!!!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 11 nov 2003 14:59

Hijwel? zo krom als een banaan, die uitleg van je. Je legt alles uit vanuit jouw geloof. Probeer nou eens daarboven te staan en geef nou eens antwoord op een simpele vraag waar een hoop niet-gelovigen mee zitten. Waarom is de God van de christenen de 'enige echte' God? Waarom zou ik daar in geloven en niet in bijv. Allah?
ben benieuwd,
heiden :mrgreen:

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 11 nov 2003 15:13

heiden schreef:Hijwel? zo krom als een banaan, die uitleg van je. Je legt alles uit vanuit jouw geloof. Probeer nou eens daarboven te staan en geef nou eens antwoord op een simpele vraag waar een hoop niet-gelovigen mee zitten. Waarom is de God van de christenen de 'enige echte' God? Waarom zou ik daar in geloven en niet in bijv. Allah?
ben benieuwd,
heiden :mrgreen:

Waar een hoop niet gelovigen mee zitten? Wat is er na de dood? Waar leef ik voor? Waar kom ik vandaan? Is er hoop voor mij?

Terug naar “Archief”