Donor worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

xiMaTix
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor xiMaTix » 20 apr 2007 15:45

rosalie83 schreef:
xiMaTix schreef:
rosalie83 schreef:xiMaTix! Het gaat niet om voorrang, maar om beschikbaarheid! Niet elk donororgaan past bij iedereen! Dus dan kan het zijn dat 'nummer 2 op de lijst' eerder wordt geholpen dan nummer 1! Verdiep je er nou eerst eens wat beter in!

Dat is logisch, en niet eens de moeite waard om op in te gaan.. Ik doel op een lijst van misschien wel enkele honderden personen die moeten zien hoe iemand voorrang krijgt die nooit achteraan heeft gestaan. Prima als er geen haast bij is. Maar het zou je zoon/dochter maar wezen die net die paar plaatsjes tekort komt en het niet overleefd..

Is het dan logisch dat je jezelf eens achter de oren krabt en afvraagt waarom die persoon die heel zijn leven maar raak geleefd heeft en zijn lichaam heeft afgebroken eerder aan de beurt is dan jou zoon of dochter die voorzichtig en gezond omgaat met zijn of haar lichaam en ook net die ene long nodig heeft..

Natuurlijk zijn de lijsten er niet voor niets. En natuurlijk is het heel erg lastig om daar een keuze uit te maken als dat nodig zou zijn. Maar de vraag is donor ja of nee. En dan zeg ik nee, simpelweg om het feit dat het naar mijn mening niet helemaal klopt zoals het nu gaat!

*gaat hier niet meer op in*

Gelukkig, was een samenvattende tekst voor mezelf en jullie..

* is niet nieuwsgierig wat ze over me denkt of hiervan vind *
Dit zegt de Heer: Zoek mij en leef!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 apr 2007 15:46

xiMaTix schreef:Waarom lukt het zo'n persoon dan wel om binnen enkele dagen geopereerd te zijn en mijn moeder niet?

Nog 1 poging dan: als er een uiterste noodsituatie is en er is op dat moment een donor beschikbaar wat past, dan gaat dat heel snel! Dat gaat dan voor iemand die niet in een noodsituatie zit.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 20 apr 2007 15:49

xiMaTix schreef:Waarom lukt het zo'n persoon dan wel om binnen enkele dagen geopereerd te zijn en mijn moeder niet?

Je kunt geen appelen met peren vergelijken. Wees nu maar blij dat de doctoren de zaak niet met een familiëre bril bekijken, maar op medische grondslag, het zal misschien ooit nog eens jouw kans op overleven vergroten.

*Heeft de D.D uit... (btw er stond niets in over Orgaandonatie)
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

xiMaTix
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor xiMaTix » 20 apr 2007 15:55

rosalie83 schreef:

Nog 1 poging dan: als er een uiterste noodsituatie is en er is op dat moment een donor beschikbaar wat past, dan gaat dat heel snel! Dat gaat dan voor iemand die niet in een noodsituatie zit.

Mee eens.. maar ik ben dan ( zeker in de bui waarin ik nu ben en omdat het weekend is ) zo vrij om te zeggen.. Is het dan niet doordat ( je zegt het zelf al ) het zo snel gaat te snel om te controleren of het echt zo hard nodig is en of er echt niet andere mensen zijn die het net zo hard nodig hebben..

En vooooooooor er daar reactie op komt. Helemaal eens met het punt dat daar de tijd niet voor is en dat als er niet snel beslist word het te laat kan zijn..

* Vond dat stukje in de D.D. dat Donald weer bonen uit blik moest eten wel rede om wat lekkerders te doneren.. Helaas geen adres van de eend! *

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 20 apr 2007 16:41

Ik begrijp het maar half (ik heb even teruggelezen) maar als ik het goed begrijp het jij dus een totaal verwrongen beeld van orgaandonatie.

Volgens mij krijgt er niemand voorrang. Je hebt gewoon een lijst en als er een orgaan beschikbaar komt word er gekeken voor wie dat orgaan het beste geschikt is. Immers, orgaandonatie is niet zonder risico. Als de kans van slagen niet heel hoog is, heeft het geen nut om er aan te beginnen. Ik denk dat ze echt niet kijken naar de naam van iemand, eerder naar de andere factoren.

Dat er van mij later een lever in een alcoholist (ex-) terecht kan komen, leg ik me bij neer. Die kans is zo klein, en ik kan met mijn andere organen zoveel andere mensen helpen dat ik me daar niet druk om kan maken.

xiMaTix
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor xiMaTix » 20 apr 2007 17:01

L'être extraterrestre schreef:Ik begrijp het maar half (ik heb even teruggelezen) maar als ik het goed begrijp het jij dus een totaal verwrongen beeld van orgaandonatie.

Volgens mij krijgt er niemand voorrang. Je hebt gewoon een lijst en als er een orgaan beschikbaar komt word er gekeken voor wie dat orgaan het beste geschikt is. Immers, orgaandonatie is niet zonder risico. Als de kans van slagen niet heel hoog is, heeft het geen nut om er aan te beginnen. Ik denk dat ze echt niet kijken naar de naam van iemand, eerder naar de andere factoren.

Dat er van mij later een lever in een alcoholist (ex-) terecht kan komen, leg ik me bij neer. Die kans is zo klein, en ik kan met mijn andere organen zoveel andere mensen helpen dat ik me daar niet druk om kan maken.

Stel dat ik wel donor zou zijn. Zou ik het die alcoholist zelfs gunnen, mijn lever die zijn leven kan redden. Als hij daarmee een nieuw leven kan beginnen, super!

Maar als ik nu zou mogen kiezen gun ik het de een meer dan de ander. Dan is in sommige mensen hun ogen misschien verkeerd. En een leven redden is een leven redden. Maar iemand die zijn hele leven door alcohol te drinken zijn lichaam heeft verpest terwijl iemand weet dat het slecht voor hem is komt voor mij persoonlijk na een persoon die door wat voor rede dan ook ( zonder eigen invloed ) een orgaan nodig heeft. ( Daarbij genomen dat beide personen uit dit voorbeeld in aanmerking komen voor mijn levertje )

Slechte gedachten? Misschien wel, maar ik denk ( ben bang ) dat de mens nou eenmaal zo in elkaar zit. Als jij een persoon uit zijn schulden zou kunnen halen.. Zou je dan kiezen voor een gokverslaafde, of iemand die belazerd is met de verkoop van zijn bedrijf en daar nooit meer ene cent van gaat zien omdat de rechter hem niet in zijn gelijk ( wat hij wel heeft ) stelde.. Maakt voor jou niets uit, jij word er niet beter van! Maar ik denk dat je persoonlijk een beter gevoel er aan overhoud om iemand blij te maken die ergens niets aan kan doen.

( Slechts een voobeeld, heel simpel dus ga daar nou niet overheen met "wat als dit" of "ja maar hoe weet je dat"

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 apr 2007 17:01

En waarom zou een alcoholist niet geholpen mogen worden?

xiMaTix
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor xiMaTix » 20 apr 2007 17:11

Aragorn schreef:En waarom zou een alcoholist niet geholpen mogen worden?

* Gaat hier niet op in en raad Aragorn aan om het stukje tekst nog eens goed van begin tot eind te lezen *

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 apr 2007 17:16

Het was een reactie op E.T., maar je was me voor.

Riska

Berichtdoor Riska » 20 apr 2007 17:26

Tjonge, ik was even met andere dingen bezig, ben ik gelijk drie pagina's verder...

Er worden behoorlijk wat dingen door elkaar gehaald.
Als een open hart operatie nodig is, dan wordt die meteen uitgevoerd, ongeacht de persoon. Dat was in dit geval ook zo bij W.H. - die, zoals ik begrepen heb, vandaag uit zijn kunstmatige coma is ontwaakt. Bij hem vielen ook nieren en zo al uit, het is echt kantje boord geweest. Daarbij krijgt hij geen voorrang, maar het was domweg zwaar noodzakelijk.

Als iemand wel geopereerd moet worden, maar er is geen levensgevaar, dan moet zo iemand inderdaad soms een tijd(je) wachten.

Dat alles heeft niets met orgaandonatie te maken. Ik ben als donor geregistreerd, zonder enige restrictie. Mijn kinderen weten dat ik alles wil afstaan - voorzover dat op dat moment kan.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 apr 2007 17:38

rosalie83 schreef:Donor zijn is toch ook je naaste liefhebben? En dat is toch een opdracht in de bijbel?!

Riska

Berichtdoor Riska » 20 apr 2007 18:45

rosalie83 schreef:
rosalie83 schreef:Donor zijn is toch ook je naaste liefhebben? En dat is toch een opdracht in de bijbel?!

Ik denk inderdaad dat je het zo mag zien...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 apr 2007 22:47

Aragorn schreef:Het was een reactie op E.T., maar je was me voor.

*proest* goeie afko :)

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 22 apr 2007 11:07

Aragorn schreef:En waarom zou een alcoholist niet geholpen mogen worden?
Dat zeg ik niet. Maar ik geef mijn lever heel eerlijk gezegd liever aan iemand die niet bewust zijn/haar lichaam kapot heeft gemaakt. Ik heb daar gewoon een soort van bezwaar tegen, maar ik zou het niet héél erg vinden als het wel zou gebeuren, de persoon heeft immers zijn/haar leven gebeterd en diegene is ook niet zomaar alcoholist geworden.

Leuke afkorting trouwens :mrgreen:

hermanmulder

Berichtdoor hermanmulder » 24 apr 2007 17:42

Ik heb vorige week ook het formulier op de bus gedaan! Dus ben nu geregistreerd als donor.

Wat ik wel raar vind, is dat veel oudere mensen niet geregistreerd staan. Hebben zij nooit een formulier oid ontvangen?

Terug naar “Archief”