Adoptie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 20 apr 2007 10:55

@rosalie83: zijn jullie inmiddels 'de adoptie-molen' ingegaan, of zitten jullie nog in de orienterende fase? Denken jullie aan een buitenlandse adoptie en zoja, welk land springt er nu voor jullie uit?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 20 apr 2007 11:00

LauraC schreef:@tante-tortel: je bent niet voor adoptie...gewoon helemaal niet?! Wat zou jij een betere optie vinden?

De weg van de Here gaan? Als je trouwt dan staat er in het huwelijks formulier: als God het behaagd ons kinderen te schenken.
Als dat dan niet gebeurd dan zou dat voor mij niet inhouden dat ik ze dan zou gaan adopteren.
Dat zou voor mij zijn alsof ik niet de weg van de Here wil gaan.

Wat dan? Ik ben oppasouder b.v.
Of zoals ik al opperde, pleegkinderen.

Maar ik heb van nabij meegemaakt hoe ouders hun kindje in het buitenland gingen ophalen.Via een legaal bureau. Hoeveel verdriet dat bij die ouders te weeg bracht, omdat het een kindje was wat nog in ieder geval één van de ouders had. Maar die konden er niet voldoende voor zorgen. Dus stonden ze hun kind af. Dan moeten de biologische ouders komen met het kind, het achterlaten, en dan pas na een week gaan ze naar de rechter om er echt afstand van te doen. Vreselijke taferelen hebben ze daar gezien!
Hartverscheurende taferelen.
Dat zou ik dus niet kunnen verdragen.
Dan zou ik die desbetreffende ouder nog liever steunen met een geldbedrag elke maand. Zodat er wel zelf voor gezorgd kan worden, dan dat ik het mee zou kunnen nemen.
Het zou duidelijk niet bij mij passen.

Nu ben ik mij terdege bewust dat God ons gezegend heeft met kinderen.
En dat het makkelijk praten is. Juist daarom zal ik echt niemand veroordelen die wel kinderen adopteerd.
Maar ik wil toch altijd wijzen op de mogelijkheid tot pleegkinderen, die onze hulp toch ook zo hard nodig hebben.
En dat je je daar aan hecht dat is alleen maar goed. Dat maakt juist dat je een goede "ouder" kunt zijn.
Dat het verdriet geeft als het weer naar de eigen ouder(s) gaat is ook waar.

Ik weet ook de moeite die het meebrengt en het verdriet.
Mijn eigen dochter kan geen kinderen krijgen en dat is moeilijk.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 20 apr 2007 11:12

En als de Heere een kind op onze weg brengt dat onze hulp en liefde nodig heeft, permanent, omdat bv de ouders gestorven zijn? Is dat ook niet een beetje praktische naastenliefde? Wij hebben een sponsorkindje in India, dat we iedere maand een vast bedrag geven, en daar ben ik in principe ook meer voorstander van de een buitenlandse adoptie. Maar als er kinderen zijn die liefde, geborgenheid, veiligheid, CONTINUITEIT (en niet van het ene pleeggezin naar het andere gesleept worden) nodig hebben, en mijn man en ik kunnen dat geven, dan is de keus voor ons wel snel gemaakt denk ik. En ik hoef er natuurlijk niet bij te zetten, omdat dit vanzelfsprekend is, dat alles biddend gebeurt: Heere, wat wilt U dat ik doen zal?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 20 apr 2007 11:35

Zo zie je maar dat wat voor de ene wel kan voor de ander niet. Terwijl beide de weg van de Here willen gaan.

Maar hoe komt zo een kindje op je pad wat ouderloos is?
En hoe weet je zeker dat het geen ouders meer heeft?

Kijk je weleens opsporing verzocht?
Daar kwam een meisje in voor die graag wilde zien waar zij in een kindertehuis had gezeten. En of er nog familie leefde van haar ouders, want die waren overleden.
Zij was dus wees. Dat was voor de adoptieouders hier in nederland ook de enige mogelijkheid om te adopteren.
Kwamen ze er bij het programma achter dat ze wel degelijk nog ouders had, en dat ze helemaal niet afgestaan was! Dat ze eigenlijk gewoon door het ziekenhuis was afgegeven bij een kindertehuis. Ze werd als babytje opgenomen in het ziekenhuis, en voor de ouders was dat te ver reizen om er elke dag heen te gaan. Dat moesten ze lopend doen en dat was 6 uur lopen! Dus ze kwamen elke week een keer.Toen ze op een keer kwamen was hun dochter weg. De moeder heeft maanden lopen huilen en lopen zoeken naar haar dochter. Maar ze was weg! Ook het kindertehuis waar ze door het ziekenhuis aangegeven was, had haar niet meer. Ze was dus afgestaan ter adoptie!

Ik zou er niet aan moeten denken dat het mijn geadopteerde dochter was!

En zulke verhalen staan niet op zichzelf.

Over pleegkinderen die van gezin naar gezin gaan, dat zijn uitzonderingen. Omdat er bij kleine kinderen naar een zo stabiel mogelijke situatie gekeken wordt. En je moet er inderdaad goed over nadenken of je wel in staat bent om kinderen op te vangen van een andere ouder die toch zeker nog een vinger in de pap heeft.
Is ook niet makkelijk.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 20 apr 2007 11:48

Heb Opsporing verzocht niet gezien omdat ik in het buitenland woon, maar ik denk dat dat in Schotland toch niet voor zou komen! De kinderen die daar voor adoptie worden afgestaan (en dat gebeurt natuurlijk legaal etc, het is een modern, Westers land), zijn soms wezen, soms van ouders die in plaats van abortus adoptie kiezen, ouders die verslaafd zijn (en weten dat ze toch nooit van de drugs af willen en daarom geen verantwoordelijkheid voor een kind willen), gehandicapte kinderen waarvan de ouders het te zwaar vinden ervoor te zorgen. Deze mensen hebben allemaal legaal en bij hun volle verstand afstand genomen van hun kind, en kunnen tot op de seconde voor de officiele adoptie het kind nog terugkrijgen. Je moet ook niet vergeten dat het hier in Schotland/Groot Britannie heel normaal is voor een kind om nog steeds contact te hebben met zijn/haar ouders, door brief of ontmoeting (jaarlijks, kwartaal, wat dan ook). En dat is voor ons geen probleem. Aangezien mijn man in de RAF (luchtmacht) zit, verhuizen wij iedere 3 jaar, dus dan is de stabiliteit voor een pleegkind wel een beetje weg...terwijl dat anders is voor adoptiekinderen die soms uit de omgeving van de ouders weg moeten (niet in ieder geval hoor)....Tante tortel, ik denk dat we hier nog heel lang over kunnen praten met argumenten en tegenargumenten, maar dat heeft verder geen nut. Jij bent overtuigd van jouw gelijk en ik van het mijne en ik zie (en velen met mij) absoluut geen bezwaar in adoptie. Jij wel, en dat is jouw goed recht. Laten we elkaar dus in onze waarde laten. Ieder gebed voor de mensen die met deze zaken te maken hebben is van belang, dus ik wil je alleen maar vragen of je voor ons wilt bidden, dat wij wijsheid mogen ontvangen op dit levenspad.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 apr 2007 14:33

LauraC schreef:@rosalie83: zijn jullie inmiddels 'de adoptie-molen' ingegaan, of zitten jullie nog in de orienterende fase? Denken jullie aan een buitenlandse adoptie en zoja, welk land springt er nu voor jullie uit?

We zijn de molen nog niet ingegaan, want ook financieel gezien heb je gewoon de nodige middelen nodig.
Wij denken aan buitenlandse adoptie en voor ons springt Azië er dan uit. Maar als er een kindje ergens anders vandaan op ons pad komt, dan is het ook goed!
En op het moment dat we een adoptiekindje hebben gekregen, staan we ook open voor pleegkindjes.

Ook voor ons geldt dat we alles doen met God erbij. De keuzes die we maken, maken we met God. We laten Hem aan de roer van onze leven, want we willen niet onze eigen wil doen, maar die van Hem. Het is voor mij dan ook best kwetsend als tante tortel zegt dat ze tegen adoptie is omdat dat niet de weg van de Heer is. Voor haar misschien niet, maar voor een ander wel!!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 apr 2007 14:48

Interessant topic, waar ik me toch even in zou willen mengen. Ik vind het fijn om te zien dat er ook zulke jonge mensen zijn, die zich al buigen over adoptie. Ik ben zelf 25 en wij staan momenteel op de lange wachtlijst voor de 'cursus' die leidt tot de beginseltoestemming! Het is echt een hele molen! Vandaar dat we maar alvast ingeschreven staan... we zijn hopelijk binnen een jaar tot anderhalf jaar aan de beurt. Dus ook al is het nog ver weg, is de weg nog lang... we zijn ons al aan het voorbereiden.

Wij vinden adoptie mooi. Een geschenk van God. Elk kindje, geel, groen, paars, rood, zwart, wit, elk kindje verdient een thuis. God heeft ons zoveel liefde gegeven, het was ook God die ons hart heeft geraakt en vervuld met de wens voor een adoptiekindje.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 apr 2007 14:52

Mooi gezegd! Dank!

Wat eerder ook wordt genoemd is dat je beter geld kunt overmaken. Je hebt niet voor niets organisaties als Compassion en Woord en Daad. En het is ook heel goed om op die manier kindjes te sponsoren! Maar de kindjes die voor adoptie beschikbaar worden gesteld, komen daar niet voor in aanmerking. In die gevallen kunnen ouder(s) echt niet meer hen zorgen, of zijn ze wees etc!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 apr 2007 14:55

rosalie83 schreef:
paprikameisje2 schreef:
rosalie83 schreef:Natuurlijk kunnen er problemen ontstaan. Maar toch denk ik dat wat veel mensen als minpuntjes zien, geen minpuntjes hoeven te zijn! Wat maakt het uit als een adoptiekind zijn/haar eigen land wil bezoeken om te kijken waar hij/zij vandaan komt, etc? Ik zou mee gaan!

tuurlijk kan alles goed gaan.. daar ben ik echt wel van overtuigt. Maar wat ik op mijn werk tegenkom met adoptiekinderen ga ik er wel nog eens extra overnadenken als ik in zo situatie zit.

Ik vind nog steeds dat het erg verromatiseerd wordt. Wat schattig zo klein 'zwartje' of zo chineesje. ik weet niet hoe ik het moet verwoorden. ik probeer het dus....

voor de moeder is het wel een echt kind, maar zo kind roept enorm veel aandacht op van andere mensen, die bv op de creche van de kerk elkaar aanstoten of juist met zo kind wel uitgebreid bezig gaan en met een ander, wat voor het uiterlijk minder schattig kind laten zitten.

Begrijp me niet verkeerd....

Nou, ik denk dat eigen kindjes veel meer verromantiseerd worden. Als ik moeder hoor kraaien boven hun babies, verschrikkelijk! Ik kan wel zeggen dat ik een vrij nuchtere kijk heb ik op kinderen, of ze nou blank, zwart, geel of voor mijn part paars zijn.

Rosalie: ik ben het helemaal met je eens !!!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 apr 2007 14:56

rosalie83 schreef:Mooi gezegd! Dank!

Wat eerder ook wordt genoemd is dat je beter geld kunt overmaken. Je hebt niet voor niets organisaties als Compassion en Woord en Daad. En het is ook heel goed om op die manier kindjes te sponsoren! Maar de kindjes die voor adoptie beschikbaar worden gesteld, komen daar niet voor in aanmerking. In die gevallen kunnen ouder(s) echt niet meer hen zorgen, of zijn ze wees etc!

Vind ik ook. Mijn man en ik hebben iets veel mooiers te bieden dan geld. Liefde. Een thuis.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 apr 2007 14:58

Galateia schreef:

Vind ik ook. Mijn man en ik hebben iets veel mooiers te bieden dan geld. Liefde. Een thuis.

Ja, wij ook! Maar dat neemt niet weg dat wij het ook als een opdracht zien om via Compassion kindjes te sponsoren die nog wel bij hun ouders kunnen wonen, maar wel hulp nodig hebben!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 apr 2007 15:00

rosalie83 schreef:
Galateia schreef:

Ja, wij ook! Maar dat neemt niet weg dat wij het ook als een opdracht zien om via Compassion kindjes te sponsoren die nog wel bij hun ouders kunnen wonen, maar wel hulp nodig hebben!

Uiteraard! maar dat spreekt voor zich! Mijn opmerking was niet zo bedoeld... als ik het teruglees komt het inderdaad een beetje lomp over!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 apr 2007 15:00

Galateia schreef:
rosalie83 schreef:
Galateia schreef:

Uiteraard! maar dat spreekt voor zich! Mijn opmerking was niet zo bedoeld... als ik het teruglees komt het inderdaad een beetje lomp over!

Valt mee hoor! :mrgreen:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 apr 2007 15:01

Valt mee hoor! :mrgreen:[/quote]

Phieuww... dan kan ik nog slapen vanavond :wink:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 apr 2007 15:08

;)

Hebben jullie al kinderbescherming thuis gehad?

Terug naar “Archief”