Adoptie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 19 apr 2007 14:26

tante-tortel schreef:
rosalie83 schreef:
tante-tortel schreef:Alleen is het erg moeilijk om een Nederlands kindje te adopteren.
Er worden er veel minder ter adoptie afgestaan dan in het buitenland en de wachtlijst voor deze kinderen is vele malen groter.

Hoe kom je daarbij?!

Ervaring??

Okay, vertel! Ik sta open voor alle ervaringen met betrekking tot adoptie, zoals je hebt kunnen lezen hier.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 19 apr 2007 16:29

Jep, ik ook! Alle info is welkom!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 20 apr 2007 07:21

Wij hebben niet zelf geadopteerde kinderen. Maar familie en een aantal vrienden wel.
Daarvan wilde elk stel eigenlijk nederlandse kinderen adopteren.
Maar de vraag en het aanbod loopt zover uit elkaar dat het haast onmogelijk is om een Nederlands kindje te adopteren.
Allereerst moet je als aspirant adoptie ouders door een mallemolen van papierwerk en onderzoeken heen. Dat alleen kan al een aantal jaren in beslag nemen. Voor je tot het besluit komt om te gaan adopteren gaan er vaak ook een aantal jaren overheen. Omdat je eerst gaat laten onderzoeken waarom en of je zelf geen kinderen kunt krijgen.
Meestal beginnen stellen die willen adopteren pas serieus met de procedure als ze tegen de 30 lopen. En als je dan weer 40 bent ben je al weer te oud.
Als je dan uiteindelijk goedgekeurd bent kom je op de wachtlijst.
En bij al de stellen werd geadviseerd om ook zich te orienteren op buitenlandse kinderen omdat er jaarlijks weinig nederlandse kinderen ter adoptie worden afgestaan.
Er zijn genoeg Pleegkinderen, maar voor adoptie erg weinig.

Dat kun je ook nalezen in een onderzoek wat daarnaar is gedaan, daar schrijft de onderzoekster: Met de professionalisering steeg ook het aantal interlandelijke adopties?
“Het werden er steeds meer, terwijl het aantal binnenlandse adopties terugliep. In 1970 werden er nog 747 Nederlandse kinderen geadopteerd, nu zijn het enkele tientallen per jaar.”

De omstandigheden in nederland zijn dusdanig goed dat er nog maar weinig adoptie kinderen komen.
Of dusdanig slecht: denk aan Abortus.

De stellen die de afgelopen 15 jaar dus een kindje hebben willen adopteren hebben inmiddels al wel buitenlandse kinderen maar voor een nederlands kindje zijn ze nog steeds niet aan de beurt......

Daarom mijn vraag: waarom geen pleegkinderen?
Die hebben juist een plek nodig.
En over dat hechten zou je gewoon eens met ervarings deskundigen kunnen praten op een forum over pleegkinderen.
Maar je zou ook kunnen overwegen om het beide te gaan doen.
In de mallemolen van adoptie en ondertussen pleegkinderen?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 apr 2007 10:05

tante-tortel schreef:Wij hebben niet zelf geadopteerde kinderen. Maar familie en een aantal vrienden wel.
Daarvan wilde elk stel eigenlijk nederlandse kinderen adopteren.
Maar de vraag en het aanbod loopt zover uit elkaar dat het haast onmogelijk is om een Nederlands kindje te adopteren.

Vraag en aanbod? :shock: Het gaat niet om een auto of zo!!

tante-tortel schreef:Allereerst moet je als aspirant adoptie ouders door een mallemolen van papierwerk en onderzoeken heen. Dat alleen kan al een aantal jaren in beslag nemen. Voor je tot het besluit komt om te gaan adopteren gaan er vaak ook een aantal jaren overheen. Omdat je eerst gaat laten onderzoeken waarom en of je zelf geen kinderen kunt krijgen.

Dat moet ook bij buitenlandse adoptie, dat kan ook 5 jaar of langer duren.

tante-tortel schreef:Meestal beginnen stellen die willen adopteren pas serieus met de procedure als ze tegen de 30 lopen.

Dat kan ja. Ik ben 24, dus bij mij ligt dat anders.

tante-tortel schreef:Daarom mijn vraag: waarom geen pleegkinderen?
Die hebben juist een plek nodig.
En over dat hechten zou je gewoon eens met ervarings deskundigen kunnen praten op een forum over pleegkinderen.
Maar je zou ook kunnen overwegen om het beide te gaan doen.
In de mallemolen van adoptie en ondertussen pleegkinderen?

Ik sta ook open voor pleegkinderen, inderdaad wellicht in combinatie met adoptie.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 20 apr 2007 10:23

Gek om te lezen hoe het hele 'adoptiegebeuren' in Nederland gaat! Hier is het best wel anders, er wordt namelijk veel meer gefocussed op binnenlandse adoptie, wat vrijwel gratis is. Als jij een kindje uit het buitenland wilt, kun je echt wel gaan nadenken aan een 'bijdrage' van rond de 7000 pond! En de adoptiebureaus verwachten van jou, als jij wilt adopteren omdat een van jullie onvruchtbaar is, dat je dat al zelf helemaal hebt uitgezocht etc. Dat is een eerste voorwaarde hier: geen vruchtbaarheidsbehandelingen tijdens adoptie. Helaas duurt de procedure hier ook aardig lang, een vriendin van mij deed er ruim twee jaar over...maar ze zei dat het het wachten meer dan waard was. Wat leeftijd betreft, mensen over het algemeen gaan steeds later over 'kinderen krijgen' nadenken en dat is hier dus ook het geval. Ik denk zelf dat onze leeftijd een pre is (ik 22, man 24), maar de adoptiebureaus zijn daar niet echt aan gewend. Wat pleegkinderen betreft, is de goedkeuringsroute bijna even lang als de adoptie route, en ik blijf nog steeds bij mijn standpunt dat ik me teveel aan zo'n kind zou gaan hechten. We wachten al zo lang op een kindje dat dat voor ons gewoon een soort van kwelling zou zijn (het afscheid nemen), hoe goed het ook is om pleegouder te zijn. En ik heb ook heel veel bewondering voor pleegouders, maarre 'each to their own.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 apr 2007 10:26

Ik weet de financiele kosten niet voor Nederlandse adoptie, maar voor buitenlandse adoptie kan het oplopen tot € 25.000 per kind! Afhankelijk van welk land.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 20 apr 2007 10:28

Dat is echt veel geld! Dat lijkt meer op een kind kopen (sorry als dat bij iemand een gevoelige snaar raakt). Ik vraag me af waar al dat geld heen gaat! Weet iemand dat?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 apr 2007 10:28

Kijk maar eens op www.wereldkinderen.nl Daar staat alles ook over het financiele aspect.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 20 apr 2007 10:29

@rosalie83: bedankt, ga er nu naartoe :)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 apr 2007 10:30

De reis naar het land zit daar ook bij in, en sommige landen is het verplicht dat beide ouders reizen, dus dat is al voor 2 personen.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 20 apr 2007 10:39

'k Zie nu wel een beetje waar het geld naartoe gaat...Ik las toevallig dat bv de Filippijnen (op het moment tenminste) een minimumleeftijd van 27 aanhoudt :?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 20 apr 2007 10:45

Als je twee jaar al lang vind dan kun je hier wel een aantal jaren bij aanknopen. Vijf jaar is toch wel het minimum.
En ja het klinkt misschien gek maar het is gewoon : vraag en aanbod. Dat is gewoon de realiteit.
Jij vraagt, en dan verwacht je dat er aanbod is.
Als die verhoudingen niet overeenkomen dan heb je ; of een kinderoverschot voor adoptie of een ouderoverschot.

Ik vind het af en toen ook gewoon lijken op: een kindje kopen.

Ben persoonlijk ook niet voor adoptie. Zeker niet vanuit het buitenland. Daar worden de kinderen gewoon te koop aangeboden omdat er zoveel vraag naar is!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 20 apr 2007 10:47

@tante-tortel: je bent niet voor adoptie...gewoon helemaal niet?! Wat zou jij een betere optie vinden?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 apr 2007 10:48

LauraC schreef:'k Zie nu wel een beetje waar het geld naartoe gaat...Ik las toevallig dat bv de Filippijnen (op het moment tenminste) een minimumleeftijd van 27 aanhoudt :?

Ja, klopt, maar je kunt als je zoals ik 24 bent wel vast nu met de procedure beginnen, beginseltoestemming aanvragen, gesprekken met de kinderbescherming etc.
Voor sommige landen moet je zelfs 30 jaar zijn!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 apr 2007 10:50

tante-tortel schreef:Ben persoonlijk ook niet voor adoptie. Zeker niet vanuit het buitenland. Daar worden de kinderen gewoon te koop aangeboden omdat er zoveel vraag naar is!

Daarom is het ook van belang dat je nooit een illegale weg opgaat!

Terug naar “Archief”