Berichtdoor Inspector Morse » 07 nov 2003 09:23
Een vrij moeillijke vraag lijkt me. Mijn geloofsleven is vooral gericht op de praxis van Jezus van Nazareth. Laten we zeggen de leermeester Jezus. Door zijn leven na te volgen en zijn gedachten tot ons te laten komen kunnen we ons bevrijden van een "doods" leven. Daar is reeds opstanding uit de doden aanwezig. Jezus' weg volgen houdt ook in dat we actief aan het (mee)werken zijn aan het Hemelrijk (op aarde).
Over een hiernamaals kunnen we echt heel weinig zeggen denk ik. In de Joodse cultuur van toen maar ook nu nog vandaag is een geloof in een hiernamaals echt niet evident! Er zijn veel bijbelstudies geweest omtrent de betekenis van Jezus woorden die betrekking hadden op de Hemel. Ook daar is geen duidelijk antwoord uit af te leiden. Ook Jezus' opstanding is geen duidelijk feit, ook niet in de evangelliën. Het graf was leeg..... Wie de grondtekst leest over "de ontmoetingen" die de leerlingen later nog hadden met de opgestane Heer weet dat je die niet zomaar als fysisch kan omschrijven.
Laten we elkaar vrij laten in een geloof over het hiernamaals, het is echt niet van belang. Het is geen geloofspunt voor een Christen. Een Christen heeft eerst en vooral het leven van Jezus als waardevol en echt ervaren. En door die Jezus heeft hij God de vader leren kennen.
Remonstranten hebben een mooie tekst bij uitvaarten:
"Nu wij staan voor den Dood erkennnen wij, dat wij voor het onbekende huiveren, maar voor God buigen en op Hem vertrouwen in geloof.
Wij huiveren voor de onontkoombare macht des Doods; maar wij vertrouwen op de macht van God, in wiens hand Dood en Leven zijn.
Wij buigen voor Gods oordeel waardoor alle menschenoordeel zwijgt, mar wij vertrouwen op Zijn Liefde die verzoent en onze schuld vegeven wil.
Wij buigen voor de onbegrepen hoogheid van Zijn wegen, maar wij vertrouwen op de overwinning die den strijd te niet doet; en wij gelooven in den vrede Gods die alle verstand te boven gaat.
In dit vertrouwen zeggen wij: stof keert weder tot stof; maarr hooren ook het woord van Christus die heeft gezegd:
Ik ben de Opstanding en het Leven
Uw hart worde niet ontroerd; gelooft in God, gelofft in Mij. In het huis mijns Vaders zijn vele woningen. Ik zal u den Trooster zenden, den Geest der waarheid diet uit den Vader is.
Dit is de Geest die zegt: Niet kan ons scheiden van de liefde Gods, die is in Christus Jezus onzen Heer; en die ons leidt tot wat geen oog gezien heeft en geen oor gehoord, wat in geen menschenhart is opgklommen; wat God bereid heeft voor diegenen die Hem liefhebben.