Geen Hemel, Geen Christen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DGRA
Verkenner
Verkenner

Geen Hemel, Geen Christen

Berichtdoor DGRA » 06 nov 2003 21:26

Is het niet zo dat veel mensen christen zijn(willen zijn) omdat ze graag naar de hemel willen. Zo jij nog christen of liever gezegd volgeling van Jezus willen zijn als dood gewoon dood is en er geen hemel tot beloning was. Misschien wel een goede vraag om de relatie God-Jij te ontdekken of te ontdekken dat die er niet is?!
...Ga nu heen in vrede...

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 06 nov 2003 21:29

Eigenlijk speelt de hemel maar een hele kleine rol in mijn geloof. Het is iets, waardoor ik soms weer verder kan, een sprankje licht in mn toekomst. Maar absoluut niet essentieel voor mijn geloof.
Ik vind het belangrijk dat God bij me is, ik probeer steeds meer en dichter bij Hem te komen, maar dat streven begint al op aarde. Heb er voorlopig ff genoeg aan me daar op te richten...
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 nov 2003 21:30

durf je het risico aan dat er niets is?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

joris

Berichtdoor joris » 06 nov 2003 21:34

volgens mij is dit een onmogelijke vraag. Ik bedoel, God en Jezus zijn er omdat er een hemel is. Volgens mij geloof ik omdat ik voel dat het leven zoals we ht hier leven niet past bij mij. Ik ben geschapen voroe en betere wereld, daarom heb ikook zo''n moeite met onrecht, ziekte, honger en pijn. jullie niet? W e zijng eschapen voor een paradijs! En daarom zit er diep in mij het besef dat er een God is en dat als ik bij die God ben alles oke wordt.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 nov 2003 21:41

Ik kan niet leven zonder Jezus, Hij vult mij met liefde, zodat ik daar wat van uit mag delen. Hij geeft me kracht om te leven.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 06 nov 2003 22:13

johannes1 schreef:durf je het risico aan dat er niets is?

Hmm... Sowieso kan er niet niks zijn, omdat God en hemel niet los te maken zijn. Dus een geloof in God zonder toe te leven naar de hemel kan niet.
Maar het is niet een verlangen naar de hemel, en God op de koop toe nemen. Maar weten dat God jou gelukkig wil hebben, en dat geluk zal vervolmaken in de hemel.
Maar ook op aarde kan je al gelukkig zijn met God.

lorit

Berichtdoor lorit » 06 nov 2003 22:22

Je kan op 2 manieren verlangen naar de hemel:
1: De hemel zien als de plaats van het ultieme genot en de ultieme vreugde. (je weet wel, gouden straten paarlen poorten enzo)
2: verlangen naar de hemel omdat je dan niet meer zal zondigen en voor altijd God zal loven.

Als er geen hemel zou zijn, zou ik nog in God geloven omdat ik gewoon niet zonder Hem kan.

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Melodious Tonk » 06 nov 2003 22:28

Lizzz,
Geloof in God zonder hemel was in ieder geval in Jezus' tijd gebruikelijk bij bepaalde groepen, ik geloof Sadduceeën. Die stelden ook van die strikvragen over iemand die zes echtgenoten heeft gehad, en hoe dat dan in de hemel zou moeten...
Ik weet niet of in het huidige joodse geloof nu expliciet de hemel voorkomt. Het OT is daar geloof ik niet zo heel specifiek in ('diepten van het dodenrijk' en zulk soort frases zie je in de psalmen).
Luister en huiver niet: www.listen.to/earswideopen

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 06 nov 2003 22:36

Ok, geloof in God zonder hemel kan. Maar ik denk dat dat toch niet dezelfde God is. Ik ben ook Christen... En ik denk dat Jezus niet naar de aarde is gekomen om ons geen eeuwig geluk te geven.

joris

Berichtdoor joris » 06 nov 2003 23:12

als je niet in opgstanding gelooft, dan geloof je automatisch ook niet in de hemel lijkt me.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 nov 2003 23:28

joris schreef:als je niet in opgstanding gelooft, dan geloof je automatisch ook niet in de hemel lijkt me.

Er zijn er genoeg die wel in de hemel geloven en niet in Jezus' opstanding.

joris

Berichtdoor joris » 07 nov 2003 06:31

dat kan niet, want de hemel heeft geen zin als er geen opstanding is.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 nov 2003 08:53

Als dood gewoon dood is dan is er geen hemel maar dus ook geen hel.
Het hele verhaal van het christendom is daar echter op gebaseerd. Omdat we zondig zijn zouden we voor eeuwig verloren gaan. Door geloof in Jezus kunnen we daar aan ontkomen.

Als je hemel en hel weghaalt uit het christelijke geloof snijd je het hart eruit. Je houdt dan alleen een inspirerend figuur over die het wellicht waard is nagevolgd te worden.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 07 nov 2003 09:23

Een vrij moeillijke vraag lijkt me. Mijn geloofsleven is vooral gericht op de praxis van Jezus van Nazareth. Laten we zeggen de leermeester Jezus. Door zijn leven na te volgen en zijn gedachten tot ons te laten komen kunnen we ons bevrijden van een "doods" leven. Daar is reeds opstanding uit de doden aanwezig. Jezus' weg volgen houdt ook in dat we actief aan het (mee)werken zijn aan het Hemelrijk (op aarde).

Over een hiernamaals kunnen we echt heel weinig zeggen denk ik. In de Joodse cultuur van toen maar ook nu nog vandaag is een geloof in een hiernamaals echt niet evident! Er zijn veel bijbelstudies geweest omtrent de betekenis van Jezus woorden die betrekking hadden op de Hemel. Ook daar is geen duidelijk antwoord uit af te leiden. Ook Jezus' opstanding is geen duidelijk feit, ook niet in de evangelliën. Het graf was leeg..... Wie de grondtekst leest over "de ontmoetingen" die de leerlingen later nog hadden met de opgestane Heer weet dat je die niet zomaar als fysisch kan omschrijven.

Laten we elkaar vrij laten in een geloof over het hiernamaals, het is echt niet van belang. Het is geen geloofspunt voor een Christen. Een Christen heeft eerst en vooral het leven van Jezus als waardevol en echt ervaren. En door die Jezus heeft hij God de vader leren kennen.

Remonstranten hebben een mooie tekst bij uitvaarten:

"Nu wij staan voor den Dood erkennnen wij, dat wij voor het onbekende huiveren, maar voor God buigen en op Hem vertrouwen in geloof.
Wij huiveren voor de onontkoombare macht des Doods; maar wij vertrouwen op de macht van God, in wiens hand Dood en Leven zijn.
Wij buigen voor Gods oordeel waardoor alle menschenoordeel zwijgt, mar wij vertrouwen op Zijn Liefde die verzoent en onze schuld vegeven wil.
Wij buigen voor de onbegrepen hoogheid van Zijn wegen, maar wij vertrouwen op de overwinning die den strijd te niet doet; en wij gelooven in den vrede Gods die alle verstand te boven gaat.

In dit vertrouwen zeggen wij: stof keert weder tot stof; maarr hooren ook het woord van Christus die heeft gezegd:

Ik ben de Opstanding en het Leven
Uw hart worde niet ontroerd; gelooft in God, gelofft in Mij. In het huis mijns Vaders zijn vele woningen. Ik zal u den Trooster zenden, den Geest der waarheid diet uit den Vader is.
Dit is de Geest die zegt: Niet kan ons scheiden van de liefde Gods, die is in Christus Jezus onzen Heer; en die ons leidt tot wat geen oog gezien heeft en geen oor gehoord, wat in geen menschenhart is opgklommen; wat God bereid heeft voor diegenen die Hem liefhebben.
Afbeelding

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 nov 2003 09:43

Morse:
Het is geen geloofspunt voor een Christen.

Voor het orhodoxe christendom is het direct verbonden met het hart van het christelijke geloof: Christus' verzoenend lijden en sterven. Ik wil je niet het recht op het gebruik van de titel 'christen' ontzeggen, maar technsch en historisch gezien kun je je afvragen of een christendom zonder verzoenend lijden en sterven nog wel christendom is.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”