inenting

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

anne22
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor anne22 » 29 sep 2003 14:21

:oops:
Sorry hoor, het blijkt maar weer hoe weinig ik van dit onderwerp afweet.

Wat je zegt over Rode Hond, dat is toch maar net van welke kant je het bekijkt. Je kan ook zeggen dat degenen die zich wel ertegen laten inenten ervoor zorgen dat de gemiddelde leeftijd waarop een niet-ingeente besmet wordt omhoog gaat?

Wat Mazelen betreft: waarom tussen zes procent en zes promille? Wil je zeggen dat je niet onthouden hebt of het procent of promille was, of zijn de gegevens niet eenduidig?

Maar wat ik ook wel graag wil weten: ik ben als kind niet ingeent. Kan ik me nu nog laten inenten als ik dat zou willen? Is dat onnodig omdat het toch maar kinderziektes zijn? Kennelijk niet omdat Mazelen en Rode Hond ook nog voor volwassenen schadelijk kan zijn. Zou ik dan alleen de BMR-prik kunnen gaan halen? Zijn de risico's voor een volwassene groter dan voor een kind?

Groetjes,

Anne

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 29 sep 2003 14:33

anne22 schreef::oops:
Sorry hoor, het blijkt maar weer hoe weinig ik van dit onderwerp afweet.

Wat je zegt over Rode Hond, dat is toch maar net van welke kant je het bekijkt. Je kan ook zeggen dat degenen die zich wel ertegen laten inenten ervoor zorgen dat de gemiddelde leeftijd waarop een niet-ingeente besmet wordt omhoog gaat?

Wat Mazelen betreft: waarom tussen zes procent en zes promille? Wil je zeggen dat je niet onthouden hebt of het procent of promille was, of zijn de gegevens niet eenduidig?

Maar wat ik ook wel graag wil weten: ik ben als kind niet ingeent. Kan ik me nu nog laten inenten als ik dat zou willen? Is dat onnodig omdat het toch maar kinderziektes zijn? Kennelijk niet omdat Mazelen en Rode Hond ook nog voor volwassenen schadelijk kan zijn. Zou ik dan alleen de BMR-prik kunnen gaan halen? Zijn de risico's voor een volwassene groter dan voor een kind?

Groetjes,

Anne

Tja, mijn geheugen is slecht daarom weet ik het sterftecijfer van mazelen niet meer. En met rode hond is het inderdaad van welke kant men het bekijkt. Ik dacht dat men ooit in een afrikaans land niet overging tot massavaccinatie omdat men een te groot deel van de bevolking niet kon bereiken.

Verder houd ik me voornamelijk met de dieren bezig :), hoe het zit met de vaccins nu nog krijgen weet ik niet. Ook ken ik de risico's daarvan niet (Maar heb je die ziektes dan nog niet gehad?)

Even losse pols redeneringen, voor rode hond moet je altijd uitkijken rond zwangerschappen. (Kom niet in de buurt van reformatorische basisscholen als je zwanger bent en je hebt de ziekte niet gehad). Verder weet ik niet hoe gevaarlijk dit vaccin is als je het maar korte tijd voor een zwangerschap hebt gekregen, ik denk vrijwel gevaarloos omdat men in sommige landen wel tot massa-vaccinatie overgaat. Maar ik zou inderdaad verder vragen naar de risico's voor rodehond vaccinatie. Voor heren lijkt het me vrij veilig om zich alsnog te laten vaccineren.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 sep 2003 15:09

Correctie: volgens mij is het mazelen-sterftecijfer ongeveer 2 promille, in elk geval niet hoger dan 6 promille. Heb ik me ooit door de krant laten vertellen. Ik heb in mijn omgeving (A4) ooit 1 sterfgeval door mazelen meegemaakt en dat was toen zeer uitzonderlijk.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 29 sep 2003 15:46

Oke, ik heb het even nagekeken in Nederland was er bij de laatste mazelen epidemie een sterfte van iets meer dan 1 promille. Ik denk dat ik de cijfers had uit of een ander land of van langer geleden (er is veel longontsteking als gevolg van mazelen (meer dan 4%) en er zijn ook veel andere complicaties).
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 29 sep 2003 19:48

Wat de tetanusinenting betreft: waarom moet je alsnog een tetanusinjectie halen als je bijvoorbeeld straatvuil in een wond kan gekregen hebben (hoezo kromme zin?)?

Omdat de bescherming volgens mij maar 1 a 2 jaar duurt.
Ik denk dat het met inenten ook zo is... misschien had God je wel via zo'n inenting van een bepaalde ziekte willen vrij houden... maar krijg je die ziekte juist omdat je die inenting afwees. Denk er dus goed over na!

Voor alle duidelijkheid: Ook al ben je ingeent, je kunt die ziekte nog krijgen, en soms (kinkhoest vaak) in veel ergere mate dan wanneer je niet bent ingeent. Met een volksvaccinatie, o.a. tegen polio, waren er in bepaalde dorpen waarschijnlijk meer slachtoffers dan wanneer dat niet gebeurt zou zijn. Dit komt o.a. doordat je al wel in lichte mate bent besmet zonder het te weten, en je neemt dan extra ziektekiemen in.
En verder laten heel veel artsen hun eigen kinderen niet inenten omdat het heel veel bijwerkingen heeft. Kinderen kunnen er echt doodziek van worden, en dan niet eens die waartegen ze worden ingeent.
En waarom is inenten een middel van God en niet van de duivel? Er word hier door velen klakeloos aangenomen dat het goed is maar het kan ook onder toelating van God zijn, gezien de vele bijwerkingen. Er moet veel meer over de bijwerkingen en gevaren van inenten gesproken worden, het wordt allemaal veel te positief gezien en de mensen worden hierover het liefst dom gehouden
http://home.planet.nl/~holtj019/NL/Allergisch_prik.html
http://www.nvkp.nl/html/alternatieve_vaccinatieprogram.html
http://www.nvkp.nl/html/vaccinatie_prikken_2_maanden_n.html
verder is er ook een boek over verschenen, weet geen titel of schrijver.
Zou ik dan alleen de BMR-prik kunnen gaan halen? Zijn de risico's voor een volwassene groter dan voor een kind?
Waarom een BMR-prik? Als je dit als kind krijgt is het vrij onschuldig. Wij laten onze kinderen daar niet tegen inenten maar doordat bijna iedereen dat wel doet krijgen onze kinderen deze ziektes niet. Als ze het nu op volwassen leeftijd krijgen zijn er veel meer risico's. Hoe het is als je als volwassen iemand die prik gaat halen weet ik niet maar als je niet weet of je rode hond hebt gehad kun je ook je bloed laten testen. Rode Hond is alleen schadelijk voor je ongeboren baby tot 3? maanden van je zwangerschap.
Verder is het mijn mening dat doordat bijna iedereen inent ze ook ouders die dat niet willen bijna verplichten om het wel te doen.
Neem aan dat iedereen die een ernstige ziekte ontdekt bij zichzelf toch even in het ziekenhuis gaat kijken!? Mag hopen van wel...

Dan heb je die ziekte al, als je inent nog niet. in feite maak je je bewust ziek.

joepie

Berichtdoor joepie » 30 sep 2003 07:41

Ik vind niet dat je kunt stellen dat er hier klakkeloos dingen aan genomen worden als zijnde van God.
Volgens mij hebben de mensen die hier reageren daar wel degelijk goed over nagedacht.
Maar als ik alleen maar denk aan mijn eigen leven, mijn broer was toen ik geboren werd niet ingeent tegen kinkhoest. Er heerste toen dus kinkhoest op school en hij kreeg het ook. Ik was toen 2 maanden. Volgens de huisarts kon ik het als baby niet krijgen. Maar dus wel. En ik ben ontzettend ziek geweest (schijnt) met de kans dat ik het niet zou overleven. In die tijd zijn er diverse kinderen overleden door kinkhoest.
Ik denk als je in je nabijheid zoiets meemaakt dat je dan blij bent met die entingen.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 30 sep 2003 16:29

Ander bijkomend nadeel van inenten is trouwens dat de ziektes juist doordat iedereen inge-ent is sterker schijnen te worden, waardoor ze harder toeslaan bij niet-inge-enten. Daardoor is bijv. mazelen tegenwoordig veel agressiever dan vroeger.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 30 sep 2003 16:57

Marnix schreef:Ik wil graag een mop vertellen die hier op aansluit. Val a.u.b. ff niet over de katholieke dingen in de mop maar kijk naar wat we er van kunnen leren!

In Limburg was de Maas weer eens buiten zijn oevers getreden. Een dorp liep langzaam onder. Er stond een pastoor tot zijn middel in het water. Er kwam een bootje met reddingswerkers aangevaren. Een van hen zei tegen de pastoor: Kom pastoor, klim in de boot! De pastoor antwoordde: Nee. God zelf zal me wel komen redden!!!

Een poos later stond de pastoor tot zijn borst in het water. Het bootje kwam weer langs en de mensen in de boot zeiden weer tegen de pastoor: Kom met ons mee, dan brengen we u ergens waar het droog is. De pastoor gaf het zelfde antwoord.

Nog een poos later stond de pastoor tot zijn kin in het water. Weer kwam het bootje langs, weer vroegen de opvarenden de pastoor om mee te gaan. Weer gaf de pastoor als antwoord: God zelf zal me wel komen redden.

De pastoor verdronk en kwam vervolgens bij de hemelpoort. Daar stond Petrus en zei: Ha pastoor, hoe is het? De pastoor antwoordde: Tja, ik ben verdronken.... ik dacht dat God me wel zou redden. Waarop Petrus zei: Ja maar pastoor, dat wilde Hij ook.... Hij heeft nogwel 3x een bootje gestuurd!

Dit doet mij denken aan een bericht in een krant toen de Betuwe ontruimt werd vanwege overstromingsgevaar, zo'n 10 jaar geleden.

Een bepaalde predikant en een groep gemeenteleden vertrokken niet met verwijzing naar standpunten inzake of verzekeren of inenten.

Ik heb dat nooit begrepen... Terwijl ik me bij het niet inenten nog wel wat kan voorstellen. Verzekeren wordt al moeilijker, per slot van rekening doet men wel de deur op slot.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 01 okt 2003 08:19

dit was in 1995,

wij zijn wel vertrokken,
en degene in ons dorp die niet vertrokken zijn deden het niet voor bovenstaande redenen maar omdat ze zich veilig voelden,
sommige delen van de betuwe liggen best hoog en zullen niet snel onder water komen te staan.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 01 okt 2003 10:23

This is me

Berichtdoor This is me » 06 nov 2003 09:45

connie schreef:nee we zijn het niet verplicht maar het beschremt wel tegen erngstigen ziektes

Geloof je echt dat inenten altijd beschermt tegen ziektes?
Heb je je wel eens verdiept in wat inenten eigenlijk is?
Met inenten spuit je gewoon een tegengif in. Ik werk in een academisch ziekenhuis en ik denk dat jij niet wilt weten hoevaak er iemand binnengebracht wordt met negatieve gevolgen (in plaats van positieve) van inentingen!!!

Ik denk wel dat het tegen bepaalde ziektes helpt, maar als God wil dat wij die ziekte krijgen, gebeurt het toch wel.
Heb je wel eens gehoord van het Bijbelgedeelte waarin staat dat er geen haar van ons hoofd valt zonder de wil van de Hemelse Vader!?
Dat is dan met inenten toch net zo???

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 06 nov 2003 09:49

This is me schreef:
connie schreef:nee we zijn het niet verplicht maar het beschremt wel tegen erngstigen ziektes

Geloof je echt dat inenten altijd beschermt tegen ziektes?
Heb je je wel eens verdiept in wat inenten eigenlijk is?
Met inenten spuit je gewoon een tegengif in. Ik werk in een academisch ziekenhuis en ik denk dat jij niet wilt weten hoevaak er iemand binnengebracht wordt met negatieve gevolgen (in plaats van positieve) van inentingen!!!

Ik denk wel dat het tegen bepaalde ziektes helpt, maar als God wil dat wij die ziekte krijgen, gebeurt het toch wel.
Heb je wel eens gehoord van het Bijbelgedeelte waarin staat dat er geen haar van ons hoofd valt zonder de wil van de Hemelse Vader!?
Dat is dan met inenten toch net zo???

Ach... De 1 probeert net te doen of inenten een supermethode is waar alleen maar voordelen aan kleven en de ander doet net of het alleen maar verderf brengt. Beide is niet waar. Ik denk dat de wereld gewoon nog moet leren om met deze prefentie-technieken om te leren gaan.

This is me

Berichtdoor This is me » 06 nov 2003 11:47

Kaw schreef: Ach... De 1 probeert net te doen of inenten een supermethode is waar alleen maar voordelen aan kleven en de ander doet net of het alleen maar verderf brengt. Beide is niet waar. Ik denk dat de wereld gewoon nog moet leren om met deze prefentie-technieken om te leren gaan.

Oh, vat je het zo op? Ik bedoel het niet zo... maar zo:
De meeste mensen laten zich inenten om niet ziek te worden. Ik wil alleen maar aangeven dat er ook nadelen aan verbonden zijn. Het is denk ik ook niet goed om je moedwillig gif in te laten spuiten, terwijl de kans op de ziekte dan nog best wel groot is. Natuurlijk heeft God middelen gegeven om ons te beschermen tegen bepaalde dingen, maar ik denk geen tegengif!

Ennuh... heel goed als je dure woorden wilt gebruiken, maar schrijf ze dan ook goed de volgende keer, oke? :roll:

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 06 nov 2003 11:59

This is me schreef:
Kaw schreef: Ach... De 1 probeert net te doen of inenten een supermethode is waar alleen maar voordelen aan kleven en de ander doet net of het alleen maar verderf brengt. Beide is niet waar. Ik denk dat de wereld gewoon nog moet leren om met deze prefentie-technieken om te leren gaan.

De meeste mensen laten zich inenten om niet ziek te worden. Ik wil alleen maar aangeven dat er ook nadelen aan verbonden zijn. Het is denk ik ook niet goed om je moedwillig gif in te laten spuiten, terwijl de kans op de ziekte dan nog best wel groot is. Natuurlijk heeft God middelen gegeven om ons te beschermen tegen bepaalde dingen, maar ik denk geen tegengif!

Ennuh... heel goed als je dure woorden wilt gebruiken, maar schrijf ze dan ook goed de volgende keer, oke? :roll:

Mmm... Sommige mensen hebben last van een spellingsblindheid. Daar heb ik ook last van. Als ik de betekenis van een verondersteld moeilijk woord ken, zal ik die ook gebruiken, al is dat woord niet correct gespel(t?)(d?). Niemand op dit forum heeft hier problemen mee en als het zodanig fout gespelt is dat het onbegrijpelijk is geworden, dan hoor ik dat graag, maar een enkel spellingsfoutje...

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 06 nov 2003 17:26

This is me schreef:

ik heb nogal moeite met het woordje tegengif. Je kan onmogelijk beweren dat dit de goede benaming is. Het is helemaal geen gif. Er zijn diverse vaccins waar het zo goed als onmogelijk is dat er bijwerkingen ontstaan.

Terug naar “Archief”