Ruben Hadders,
in mijn posting had ik het over de Herziene Statenvertaling, waar dit topic ook over gaat. En toen ging jij opeens vreselijk fel tekeer tegen de NBV.
daar hadden we het toch niet over?
Moderator: Moderafo's
JialiKelly schreef:Ruben Hadders,
in mijn posting had ik het over de Herziene Statenvertaling, waar dit topic ook over gaat. En toen ging jij opeens vreselijk fel tekeer tegen de NBV.
En daarom weet ik dat de statenvertaling zo een beetje de slechtste vertaling is die er te vinden is.
VEENENDAAL - Het hertalen van de
Statenvertaling is minder eenvoudig
dan aanvankelijk werd gedacht, zegt ds.
B. J. van Vreeswijk, voorzitter van de
stichting Herziening Statenvertaling.
„Het blijkt meer te zijn dan het
vervangen van archaïsche woorden. De
tekst van de Statenvertaling is soms
ook weerbarstiger en minder concordant
dan altijd is aangenomen.”
Ruben Hadders schreef:Even ter duidelijkheid Eliyahu: ik heb Genesis 1-3 compleet vanuit de grondtekst (Hebreeuws) gebestudeerd. Daarnaast heb ik meer informatie gezocht (ook vooral uit Joodse bronnen over de Hebreeuwse woorden.
Ruben Hadders schreef:Met veel studie kom je een eind
Eliyahu schreef:JialiKelly schreef:Ruben Hadders,
Bs´d
En mag er daarom niets over gezegd worden?
Hier is het commentaar van een christelijke vakman op de SV:
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=2596&postdays=0&postorder=asc&start=0
Oh daar zeg ik helemaal niets over Eliyahu, natuurlijk mag daar iets over gezegd worden.
Maar het ging er mij om, dat IK het over de Herziene Statenvertaling had, en dat Ruben fel op mij reageerde, maar dat die het opeens ergens anders over had, namelijk de NBV.
En ik vind dat er een groot verschil zit tussen de NBV en de HSV
snap je?![]()
Eliyahu
Ruben Hadders schreef:Treurig om te zien dat Christenen toelaten dat er kennis verloren gaat. De NBG en de Statenvertaling zijn 2 prima vertalingen. NBG voor de duidelijkheid en Statenvertaling voor werkelijke bijbelstudie. Moet het allemaal nog gemakkelijker? Dan krijg je straks een vertaling zoals die nieuwe jongerenvertaling. Waar Jona niet langer meer in de buik van een vis zit, maar in een chatbox!!!! Waar gaan we in vredesnaam heen!?
johannes1 schreef:maar begrijp je niet wat er gezegd wordt dan?
*Profetie opgetekend door Daniël (± 536 v Chr): de tijd tussen de herbouw van Jeruzalem en de Messias.
Weet dan en versta: vanaf het ogenblik, dat het woord uitging om Jeruzalem te herstellen en te herbouwen tot op een Gezalfde, een vorst, zijn 7 (jaar)weken en 62 (jaar)weken. Lang zal het hersteld en herbouwd blijven, met plein en gracht, maar in de druk der tijden. (Daniël 9:25).
Vervulling: Nehemia kreeg in het 20e regeringsjaar van de Perzische koning Artaxerxes toestemming om Jeruzalem te herbouwen (Nehemia 2:1-6). Dat was omstreeks 446 v Chr. De tijd tot de Gezalfde (Messias in het Hebreeuws en Christos in het Grieks) bedraagt dan 7 + 62 = 69 (jaar)weken (letterlijk zevens of zeven tijden). De tijdseenheid van Daniël is net iets korter dan een jaar, namelijk 360 dagen. De tijd tot de Messias bedraagt dan 69 x 7 x 360 = 173880 dagen = 476 jaar en 21 dagen, vanaf 446 v Chr:
Omdat er geen jaar 0 bestaat komen we dan uit in het jaar 31.
De enige Jood die in aanmerking komt om in dat jaar te zijn opgetreden als de Messias is Jezus Christus, de nakomeling van David, de nakomeling van Abraham (Matteus 1:1).
Noot: De titel Christus is afkomstig van het Griekse Christos, dat Gezalfde betekent. Het Hebreeuwse woord voor Gezalfde is Messias.
Profetie opgetekend door Daniël (± 536 v Chr): de Messias zou worden vermoord na afloop van de 7 + 62 (jaar)weken sinds de herbouw van Jeruzalem, maar voor de nieuwe verwoesting van Jeruzalem en de tempel:
En na die 62 (jaar)weken zal de Gezalfde uitgeroeid worden, maar het zal niet voor Hemzelf zijn; en een volk van een vorst die komen zal, zal de stad en het heiligdom te gronde richten (Daniel 9:26).
Vervulling: De 69 (jaar)weken sinds de herbouw van Jeruzalem (± 446 v Chr) waren omstreeks het jaar 31 verlopen. Het sterfjaar van de Jood Jezus Christus was het jaar 31 of 33. De stad Jeruzalem en de Joodse tempel werden in 70 door de Romeinen opnieuw verwoest, nadat deze eeuwen daarvoor waren hersteld van een verwoesting door de Bayloniërs in 586 v Chr.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten