EHBO

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 15 apr 2007 16:34

Ik heb woensdag net theorie gedaan voor mijn em. Want over 2 maanden ofzo is mijne van vorig jaar verlopen.
En reanimatie cursus heb ik er ook al weer paar weken erop zitten.
Dat is EHBO die voor de reddingsbrigade's in Nederland telt.
En hopenlijk kan/mag ik volgend jaar beginnen met echte EHBO.

Vind wel dat iedereen wat van EHBO moet afweten.
Leef je droom.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 15 apr 2007 22:23

Lalage schreef:Ik wilde het altijd wel na de EHBO-lessen van groep 8, maar aan de andere kant ben je dan wel degene die wordt geacht te helpen als er iets is en ik kan niet zo goed tegen enge wonden enzo... (wie wel?)
Voor mijn werk is het nu niet nodig, want er zitten genoeg artsen in de buurt.
En wie laten het afweten als er echt nood is? Juist ja, de artsen. Die denken veel te lang, weten niet hoe ze in stresssituaties moeten reageren. Ze zijn gewend dat ze lang kunnen denken over wat iemand mankeerd en in 'ehbosituaties' moet je binnen seconden kunnen beslissen. Bovendien mag en kan je als ehbo-er niet diagnosticeren. Tenzij het om een verstuikte enkel gaat ofzo :wink:

Als ik eenmaal een beetje actief word weet ik niet wat ik tegen ga komen. Je komt waarschijnlijk alles tegen, van een schaafwond tot een snijwond van ettelijke centimeters. Hoe ik dan ga reageren? Geen idee, de basiskennis heb ik in huis.

En ik heb nu erg dat ik constant het gevoel heb dat ik op moet letten, gebeurd er niets? Ik weet hoe ik moet reageren dan, dus ben ik wettelijk verplicht om iemand te helpen. Maar dat gevoel slijt vanzelf wel :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 apr 2007 06:27

Nouja dan zoek ik het telefoonnummer van de EHBO-post van het ziekenhuis... al is het probleem dat het gebouw zo groot is dat je binnendoor ook nog best wel een tijd onderweg kan zijn. Maar ik denk dat de dokter die bij mij op de kamer zit wel goed is in snel handelen, al is ze er niet elke dag. En wie ik dan zou moeten bellen... geen idee, erg he? En ik kan het ook niet snel opzoeken, want mijn werkcomputer is supersloom :-S

Maar de meeste ongelukken gebeuren toch gewoon op straat en dan is het misschien toch wel fijn als je weet wat je moet doen.

Hadassa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hadassa » 16 apr 2007 08:34

Zou het soms best wel eens willen, alleen ik kan niet tegen bloed enz, ik ga dan zelf over mijn nek, ben bang dat ik dan zelf ook slachtoffer wordt :mrgreen: , weet iemand hoe je hier dan mee om moet gaan, heb een paar keer iets mee gemaakt maar sta dan machteloos toe te kijken, terwijl ik best zou willen helpen, maar mijn lichaam weigert dan.
U schonk mij het leven en de liefde, Uw zorg heeft mij bewaard !

Maaike

Berichtdoor Maaike » 16 apr 2007 09:27

Ik heb een keer een cursus Jeugd EHBO-A gevolgd, maar aan het eind van de cursus zei die vent dat hij niet bevoegd was om EHBO tegeven, en we dus alles weer opnieuw moesten doen.

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 16 apr 2007 11:18

net weer op herhaling geweest.

en ik hoop dat ik hem nooit nodig heb!
Waarom kan een man niet knap en intelligent tegelijk zijn? dan zou het een vrouw zijn!!

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 16 apr 2007 19:17

Teuntje schreef:Zou het soms best wel eens willen, alleen ik kan niet tegen bloed enz, ik ga dan zelf over mijn nek, ben bang dat ik dan zelf ook slachtoffer wordt :mrgreen: , weet iemand hoe je hier dan mee om moet gaan, heb een paar keer iets mee gemaakt maar sta dan machteloos toe te kijken, terwijl ik best zou willen helpen, maar mijn lichaam weigert dan.
Het went wel. Dta is echt het enige wat ik kan zeggen :wink:

@Maaikje :? Vaag...

@Suus, herhaling van wat? Reanimatie, verbandleer, ehbo?

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 16 apr 2007 22:53

Ik heb een paar jaar terug de BHV - cursus gedaan (bedrijfshulpverlening). Ik vond het erg leuk en leerzaam, vooral het onderdeel 'brand' was erg leuk. Alleen het EHBO - gedeelte is erg beperkt, dat is echt alleen levensreddend handelen. Ik zou dus best nog eens een EHBO - cursus willen doen, maar ja, tijd.... :roll:

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 17 apr 2007 12:22

Als een een EHBO-er BHV-er noemt beledig je hem, noem je een BHV-er een EHBO-er schat je hem te hoog in... :mrgreen:

Bij BHV zit inderdaad heel weinig EHBO. Je leert er wel met noodsituatie's om te gaan, maar dat is het ook wel. Bij EHBO leer je dat weer niet. Het is gewoon niet te vergelijken.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 apr 2007 16:17

Ik heb nooti EHBO gehad. Ook niet in groep 8. Ik krijg het ook niet op mijn werk voor zover ik weet, terwijl ik het daar misschien best eens nodig heb. Wel heb ik een cursus wondverzorging gehad, waardoor ik wel veel te weten gekomen ben.
Maar stel dat er iemand suicide poging heeft gedaan, ik weet echt niet wat ik moet doen, behalve dan 112 bellen.
Soms zou ik het best willen hebben
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 17 apr 2007 16:48

MissF schreef:Ik heb nooti EHBO gehad. Ook niet in groep 8. Ik krijg het ook niet op mijn werk voor zover ik weet, terwijl ik het daar misschien best eens nodig heb. Wel heb ik een cursus wondverzorging gehad, waardoor ik wel veel te weten gekomen ben.
Maar stel dat er iemand suicide poging heeft gedaan, ik weet echt niet wat ik moet doen, behalve dan 112 bellen.
In iedere EHBO situatie heb je 5 punten:

1. Let op gevaar. Eigen veiligheid eerst, dan omstanders, dan pas het slachtoffer;
2. Ga na wat er gebeurd is en daarna wat het slachtoffer mankeerd;
3. Stel het slachtoffer gerust;
4. Schakel professionele hulp in;
5. Help het slachtoffer op de plaats waar hij/zij ligt of zit.

Als de persoon iets heeft geslikt, ga dan na wat diegene heeft geslikt en hoeveel. Laat overgeven als de persoon dat wil. (als diegene echt dood wil niet, maar oké) Bel 112 en zeg dat het om een TS (of gewoon zelfmoordpoging gaat) en zorg er voor dat de persoon niets meer kan overkomen. Laat hem/haar zitten of liggen.

Dus, het is heel simpel :wink: Meer leren wij ook niet.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 apr 2007 17:21

L'être extraterrestre schreef:
MissF schreef:Ik heb nooti EHBO gehad. Ook niet in groep 8. Ik krijg het ook niet op mijn werk voor zover ik weet, terwijl ik het daar misschien best eens nodig heb. Wel heb ik een cursus wondverzorging gehad, waardoor ik wel veel te weten gekomen ben.
In iedere EHBO situatie heb je 5 punten:

1. Let op gevaar. Eigen veiligheid eerst, dan omstanders, dan pas het slachtoffer;
2. Ga na wat er gebeurd is en daarna wat het slachtoffer mankeerd;
3. Stel het slachtoffer gerust;
4. Schakel professionele hulp in;
5. Help het slachtoffer op de plaats waar hij/zij ligt of zit.

Als de persoon iets heeft geslikt, ga dan na wat diegene heeft geslikt en hoeveel. Laat overgeven als de persoon dat wil. (als diegene echt dood wil niet, maar oké) Bel 112 en zeg dat het om een TS (of gewoon zelfmoordpoging gaat) en zorg er voor dat de persoon niets meer kan overkomen. Laat hem/haar zitten of liggen.

Dus, het is heel simpel :wink: Meer leren wij ook niet.

Laten overgeven mag juist niet altijd, heb ik ooit eens geleerd, kweet niet eens meer waar. Want als iemand iets 'brandends' heeft ingenomen, dan is overgeven juist weer niet goed.

Naja, pas is het bij ons op de groep wel gebeurd, dat iemand veel ibuprofen ingenomen had (waar je trouwens amper aan dood kunt gaan,maar oke), en mijn collega heeft toen gewoon het ziekenhuis maar gebeld, omdat ze niet wakker te krijgen was.
Wel een eng idee trouwens, iemand zo vinden.
Maargoed, EHBO lijkt me ook in het dagelijks leven wel fijn.
Ik heb pas een grote slok met iets van chemische troep genomen, omdat mijn moeder dat in de waterkoker had gedaan, om de kalk eruit te halen. Ik schenk het in, neem een slok ieehl.
Mijn moeder zei meteen: niet meteen alles uitspugen, of water drinken, want dat mag niet altijd. Ze heeft meteen de dokter gebeld, en die zei dat water bij dat soort 'gif' wel weer goed is.
Tlijkt mij erg handig dat allemaal gewoon te weten.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 apr 2007 17:31

Wij hadden vroeger een soort poster waarop stond wat je moest doen als je schadelijke stoffen had binnen gekregen, dan stond erbij of je moest braken of juist niet.

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 17 apr 2007 20:49

Hmm.....ik heb dus geen EHBO hahaha. Het is echt té erg, ik weet het :) Ik weet wel wat ik moet doen hoor, de zogenaamde ABC :) Airway, Breathing, Circulation :) Artsen kunnen natuurlijk wel snel handelen, ze zijn niet achterlijk ofzo..Die kunnen snel handelen en weten dan ook nog de achtergrond van het probleem..

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 17 apr 2007 21:31

Lorijntje schreef:Hmm.....ik heb dus geen EHBO hahaha. Het is echt té erg, ik weet het :) Ik weet wel wat ik moet doen hoor, de zogenaamde ABC :) Airway, Breathing, Circulation :) Artsen kunnen natuurlijk wel snel handelen, ze zijn niet achterlijk ofzo..Die kunnen snel handelen en weten dan ook nog de achtergrond van het probleem..
Ik heb niet gezegd dat ze niet snel kunnen handelen. Alleen, als iemand erg wit binnenkomt, denkt een arts vaak te lang en te diep na, terwijl iemand met ehbo (en dus minder kennis) sneller zegt : shock. Dan bedoel ik vooral huisartsen. Die zijn gewend aan rustige situaties waarin ze lang na kunnen denken. Niet iedere huisarts is zo natuurlijk.

Als EHBO-er hoef je de achtergrond van een probleem meestal niet te weten. Je moet weten wat er NU aan de hand is en wat je NU moet doen. Als iemand een hartstilstand heeft, is het niet belangrijk of iemand misschien een hartkwaal heeft. Het is van belang dat je dat hart op gang houd, meer niet. (en dat je 112 belt natuurlijk :wink: )

Oh jah, je kunt wel ABC(DE) zeggen, maar weet je ook wat je moet doen? :wink:

Terug naar “Archief”