Verwerpen van God???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Verwerpen van God???

Berichtdoor paprikameisje2 » 06 nov 2003 11:58

Nietzche is een filosoof en zegt dit:

Nietzsche verwerpt daarnaast op een hartgrondige manier dat er naast de waarneembare werkelijkheid nog een andere geestelijke werkelijkheid bestaat. Da zijn allemaal illusies, het zijn hersenschimmen van zwakkelingen die niet tegen het aardse leven zijn opgewassen. Ze zoeken hun toevlucht tot een eigen ik en tot het wezen van de werkelijkheid omdat ze hun gewone ik en de gewone werkelijkheid niet kunnen accepteren. Ze scheppen zich een wereld van idiaalbeelden, van eeuwiege en onverandelijke essentie, alleen omdat ze niet tegen de eindigheid van het bestaan, tegen wanorde, het lijden en de doelloosheid kunnen. Daarom hebben ze de eeuwigheid verzonnen en het geluk van een God die de wereld zin geeft.

hoe kan ik tegen deze gedachte ingaan????? met argumeten?
Laatst gewijzigd door paprikameisje2 op 06 nov 2003 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 06 nov 2003 12:00

je kan je ook afvragen: hoe kan Nietsche zijn beweringen hard maken ipv hoe kan ik ze ontzenuwen.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 06 nov 2003 12:01

surfer schreef:je kan je ook afvragen: hoe kan Nietsche zijn beweringen hard maken ipv hoe kan ik ze ontzenuwen.

ik moet ze juist beargumetneren, maar het lukt mij niet iets zinnigs te verwoorden.

joris

Re: Verwerpen van God???

Berichtdoor joris » 06 nov 2003 12:01

paprikameisje2 schreef:Nietzche is een filosoof en zegt dit:

Nietzsche verwerpt daarnaast op een hartgrondige manier dat er naast de waarneembare werkelijkheid nog een andere geestelijke werkelijkheid bestaat. Da zijn allemaal illusies, het zijn hersenschimmen van zwakkelingen die niet tegen het aardse leven zijn opgewassen. Ze zoeken hun toevlucht tot een eigen ik en tot het wezen van de werkelijkheid omdat ze hun gewone ik en de gewone werkelijkheid niet kunnen accepteren. Ze scheppen zich een wereld van idiaalbeelden, van eeuwiege en onverandelijke essentie, alleen omdat ze niet tegen de eindigheid van het bestaan, tegen wanorde, het lijden en de doelloosheid kunnen. Daarom hebben ze de eeuwigheid verzonnen en het geluk van een God die de wereld zin geeft.

hoe kan ik dit nu verdedigen???? met argumeten?
dat moet je niet verdedigen. Daar moet je tegen in gaan. Dit si de gemakkelijkste manier om te zeggen dat GOd niet bestaat.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 06 nov 2003 12:04

sorry verkeerd verwoord, ik moet mee eigen mening tenopzichte van dit gedoe verwoorden.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 06 nov 2003 12:13

Het blijft een kwestie van geloof, maar ik heb dingen in mijn leven meegemaakt die niet te verklaren zijn door de huidige wetenschap. Het daardoor (gek genoeg ook nog wetenschappelijk) altijd nog waarschijnlijker dat er een God is, dan het tegendeel.

Maar wees niet bang: God is gewoon realiteit voor mij en daar heb ik die bijzondere ervaringen niet voor nodig.

Andreas Poetin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Andreas Poetin » 06 nov 2003 12:30

Ik snap je probleem omdat tegen woordig veel mensen zo reageren.
Ik zou zeggen waar komen dan deze gedachten vandaan? Waar komen wij vandaan? Zijn deze zogenaamde gedachten spinsels niet door God ingegeven? God legt het geloof in Hem in ons hart. Dat is dus geen verzinsel. Waar denk jij dan waar wij vandaal komen? Wat zal er dan met de wereld gaan gebeuren? Waar loopt alles op uit.
Spreek je niet uit jalouzie wanneer je zegt dat het illusies zijn? Wil je er eigenlijk ook in deelachtig worden en zeg je daarom dat het illusies zijn.
Maar ook iets anders: Je hebt een vriend of een vriendin en je bent getrouwd, is die liefde tot hem of haar dan ook een illusie? Is dat ook niet echt al die gevoelens alles wat je samen deelt? Waarom zou datgene wat je met een mens deelt geen illusie zijn en datgene wat je met God deelt wel?
bij dezen neem ik alles terug wat ik gezegd heb

Hans
Verkenner
Verkenner

Re: Verwerpen van God???

Berichtdoor Hans » 06 nov 2003 12:55

paprikameisje2 schreef:Nietzche is een filosoof en zegt dit:

hoe kan ik tegen deze gedachte ingaan????? met argumeten?

Niezsche constateert dat mensen God gebruiken omdat ze niet zijn opgewassen tegen het aardse leven. Of, eigenlijk, omdat ze het aardse leven niet begrijpen.

Toch neemt iedereen dingen aan die je eigenlijk niet begrijpt. Weet jij bijvoorbeeld hoe een auto precies werkt? Die kans is niet zo groot, maar toch maak je gebruik van die auto. Het werkt, dat is realiteit en dat ervaar je. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemne. Je hoeft niet alles te begrijpen wat je ervaart.

Ander punt is de kentheorie. Wat kunnen we kennen en wat niet? Als we niet alles kunnen begrijpen met ons verstand, simpelweg omdat het teveel is of odmat het te moeilijk is, wil dat niet zeggend at het niet waar is. Als we iets niet waarnemen is dat geen bewijs van het niet zijn. Het is een tekortkomen van onze zintuigen, die ook op veel punten in het dagelijkse leven tekort komen. (vergelijk ons reukorgaan eens met dat van een hond, dat van een hond is veeeeel beter, zij nemen reuksporen waar, die wij niet waar nemen.)

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 06 nov 2003 13:06

gewledig luitjes, al vast bedankt!!!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 06 nov 2003 13:10

Mag ik even een vraagje tussendoor stellen?!

Is deze persoon net zo iemand als Kuitert??

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 06 nov 2003 13:15

Ikke21 schreef:Mag ik even een vraagje tussendoor stellen?!

Is deze persoon net zo iemand als Kuitert??

weet ik veel, het is een filosoof. De opdracht is dat ik twee filosofen moet kiezen, ik heb spinazo en deze Nietzsche, ik moet het met één van de beiden eens zijn, en dus zo de andere proberen argumenten te bedneken waarom ik het niet met em eens ben.

Andreas Poetin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Andreas Poetin » 06 nov 2003 13:34

Ik wil dit wel even zeggen Kuitert is heeeeeeel iemand anders dan Nietsche, maar ja.
bij dezen neem ik alles terug wat ik gezegd heb

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 06 nov 2003 13:42

Andreas Poetin schreef:Ik wil dit wel even zeggen Kuitert is heeeeeeel iemand anders dan Nietsche, maar ja.

ik zal probere in me volgende postingen iets duidelijker te zijn, aangezien ik bedoelde dat ik niet wist wat kuiterd was, maar dat ik wel wist dta Nietzsche een filosoof was. Maar ja, schult ligt bij mezelf

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 06 nov 2003 13:44

Andreas Poetin schreef:Ik wil dit wel even zeggen Kuitert is heeeeeeel iemand anders dan Nietsche, maar ja.

Ja dat heb ik begrepen!! Bedankt :P

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 06 nov 2003 13:45

Kuitert is een nogal vrijzinnige dominee die bepaalde bijbelgedeelten niet accepteerd als geschiedenis, maar als lerend sprookje.

Terug naar “Archief”