Zelfmoord.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 06 nov 2003 09:54

trijntjejohanna schreef:
Kaw schreef:Zo vertelde iemand mij dat depressie een gerichtheid was, net als homofilie. Mensen die depressief zijn zondigen dus en moeten hun gerichtheid gewoon veranderen...

En dat zelfmoord een moord is op je zelf en dat je dan altijd naar de hel moet...

Moet je vooral gaan vertellen tegen iemand die op de bodem van een eindeloos diepe put zit. Daar help je hem of haar enorm mee.

Ik zie depressie als een geestelijke ziekte. Die ziekte veroorzaakt dingen die iemand nooit zou doen als de persoon die ziekte niet zou hebben. Net als bij epilepsie krijgt een depressief persoon aanvallen, maar dan in de vorm van depressies die de persoon tot negatieve uitersten drijft. In zo'n aanval (psychose) wordt iemand soms zo hard aangevallen dat elke vorm van logica voor zo'n persoon verdwijnt. Hier kan het slachtoffer niets aan doen.

volgens mij heeft niet iedereen die depressief is last van psychoses......

Klopt, maar die groep zal ook bijna nooit zelfmoordneigingen hebben.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 06 nov 2003 09:56

trijntjejohanna schreef:
Kaw schreef:
Zo vertelde iemand mij dat depressie een gerichtheid was, net als homofilie. Mensen die depressief zijn zondigen dus en moeten hun gerichtheid gewoon veranderen...

En dat zelfmoord een moord is op je zelf en dat je dan altijd naar de hel moet...

Moet je vooral gaan vertellen tegen iemand die op de bodem van een eindeloos diepe put zit. Daar help je hem of haar enorm mee.

Ik zie depressie als een geestelijke ziekte. Die ziekte veroorzaakt dingen die iemand nooit zou doen als de persoon die ziekte niet zou hebben. Net als bij epilepsie krijgt een depressief persoon aanvallen, maar dan in de vorm van depressies die de persoon tot negatieve uitersten drijft. In zo'n aanval (psychose) wordt iemand soms zo hard aangevallen dat elke vorm van logica voor zo'n persoon verdwijnt. Hier kan het slachtoffer niets aan doen.

nou dat weet ik niet.. ik heb nooit last gehad van psychoses....

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 06 nov 2003 11:03

trijntjejohanna schreef:
trijntjejohanna schreef:
Kaw schreef:
Zo vertelde iemand mij dat depressie een gerichtheid was, net als homofilie. Mensen die depressief zijn zondigen dus en moeten hun gerichtheid gewoon veranderen...

nou dat weet ik niet.. ik heb nooit last gehad van psychoses....

Oke, laat ik het anders zeggen: Deze groep zal niet zo snel uit verstandsverbijstering zelfmoord plegen.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 06 nov 2003 11:04

waarom dan wel? ik bedoel doen zij het dan bewust ofzo... ik snap het niet helemaal

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 06 nov 2003 11:06

trijntjejohanna schreef:waarom dan wel? ik bedoel doen zij het dan bewust ofzo... ik snap het niet helemaal

Nou, in iedergeval bewuster dan iemand die door een psychose elke vorm van logica verloren heeft.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 06 nov 2003 11:07

Kaw schreef:
trijntjejohanna schreef:waarom dan wel? ik bedoel doen zij het dan bewust ofzo... ik snap het niet helemaal

Nou, in iedergeval bewuster dan iemand die door een psychose elke vorm van logica verloren heeft.

maar ja het is en blijft zelfmoord.. en om wat voor reden dan ook.. het is en blijft denk ik moeilijk omgaan met iemand die zelfmoordgedachten heeft en het is moeilijk om zelf om te gaan met je eigen zelfmoordgedachten

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 06 nov 2003 11:17

trijntjejohanna schreef:
Kaw schreef:

maar ja het is en blijft zelfmoord.. en om wat voor reden dan ook.. het is en blijft denk ik moeilijk omgaan met iemand die zelfmoordgedachten heeft en het is moeilijk om zelf om te gaan met je eigen zelfmoordgedachten

Yep... Het is een zonde om zelfmoord te plegen, maar iemand die met die gedachten loopt mag je nooit veroordelen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 nov 2003 11:18

Wat is zonde?

Wanneer doe je zonde?

Als je zonde doet ben je voor eeuwig verloren?

JA
NEE
JA
NEE
JA
NEE
JA
NEE
JA
NEE
JA
NEE
JA
NEE
JA
NEE
JA
NEE
....
....
....
..
.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 06 nov 2003 11:21

Kaw schreef:
trijntjejohanna schreef:
Kaw schreef:

Yep... Het is een zonde om zelfmoord te plegen, maar iemand die met die gedachten loopt mag je nooit veroordelen.

en ook mag je niemand veroordelen die het wel gedaan heeft.. er zijn dan zoveel mensen die zeggen dat ze dan verloren zijn.. maar wie zijn wij om daar over te oordelen.. God beslist wel.......

ik denk dat het ook wel belangrijk is dat je er met iemand over praat als je die gedachten hebt... het is denk ik niet echt goed om er in je eentje mee te blijven zitten..... maar ja.. je kunt er denk ik niet altijd met iemand over praten... dat is ook weer een probleem... en ja je hebt dan ook vaak het gevoel dat je dan die ander er maar mee lastig valt en dat die er ook niks mee kan en het toch niet helpt.....

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 06 nov 2003 11:26

trijntjejohanna schreef:
Kaw schreef:
trijntjejohanna schreef:
Kaw schreef:

en ook mag je niemand veroordelen die het wel gedaan heeft.. er zijn dan zoveel mensen die zeggen dat ze dan verloren zijn.. maar wie zijn wij om daar over te oordelen.. God beslist wel.......

ik denk dat het ook wel belangrijk is dat je er met iemand over praat als je die gedachten hebt... het is denk ik niet echt goed om er in je eentje mee te blijven zitten..... maar ja.. je kunt er denk ik niet altijd met iemand over praten... dat is ook weer een probleem... en ja je hebt dan ook vaak het gevoel dat je dan die ander er maar mee lastig valt en dat die er ook niks mee kan en het toch niet helpt.....

Zo heeft mijn (fantastische) ex-godsdienstleraar zelfmoord gepleegt. Ik weiger de gedachte dat die man naar de hel zou zijn gegaan. Gelukkig is dit een zaak van God.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 06 nov 2003 11:30

Evelien schreef:Wat is zonde?

Wanneer doe je zonde?

Als je zonde doet ben je voor eeuwig verloren?

JA
NEE
JA
NEE
JA
NEE
JA
NEE
JA
NEE
JA
NEE
JA
NEE
JA
NEE
JA
NEE
....
....
....
..
.

Voor elke zonde(*) is er vergeving in Christus te krijgen. Al gaat dat helemaal tegen je gevoel in. (H.C. 23)

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 06 nov 2003 14:33

Weet je wat ik me af zit te vragen, hoe kom je in zo'n situatie dat je voor de trein wil springen of iets anders om je van het leven te beroven, ik denk niet dat dat na 1 of 2 dagen al komt, het moet toch wel heel erg zijn om zulke dingen te willen of niet?

De belangrijkste vraag is eigenlijk hoe je er weer uit komt. Hoe je er in komt. Ik werd ongeloofelijk veel gepest, genergeerd, niet serieus genomen had geen geloof in God, werd niet begrepen en had geen echt vrienden. Ook heeft de dood van mijn beste vriendin hier aan bijgedragen. Op een gegeven moment kom je op een bepaalde manier in aanrakening met het fenoneem zelfmoord. Je gaat er serieus over denken maar handelt dan toch meestal te inpulsief.

Lalage : ik ben niet bekeerd dus ben ik geen Christen (onze redenatie : gergem). Ook in overtuiging niet echt op dit gebied denk ik : IK WEET HET NIET MEER.

Groetjes Skoezie
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 06 nov 2003 14:39

Skoezie schreef:
Weet je wat ik me af zit te vragen, hoe kom je in zo'n situatie dat je voor de trein wil springen of iets anders om je van het leven te beroven, ik denk niet dat dat na 1 of 2 dagen al komt, het moet toch wel heel erg zijn om zulke dingen te willen of niet?

De belangrijkste vraag is eigenlijk hoe je er weer uit komt. Hoe je er in komt. Ik werd ongeloofelijk veel gepest, genergeerd, niet serieus genomen had geen geloof in God, werd niet begrepen en had geen echt vrienden. Ook heeft de dood van mijn beste vriendin hier aan bijgedragen. Op een gegeven moment kom je op een bepaalde manier in aanrakening met het fenoneem zelfmoord. Je gaat er serieus over denken maar handelt dan toch meestal te inpulsief.

Lalage : ik ben niet bekeerd dus ben ik geen Christen (onze redenatie : gergem). Ook in overtuiging niet echt op dit gebied denk ik : IK WEET HET NIET MEER.

Groetjes Skoezie

Voor mij herkenbaar, helaas. Het idee van zelfmoord was nog niet zo concreet. Ik had meer het gevoel van ik wil hier weg!

Voor de rest het zelfde. Gepest, onbegrip, eenzaamheid, verlies van geloof, enz.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 06 nov 2003 15:03

Eén zonde wordt niet vergeven: de zonde tegen de Heilige Geest.

Als je zegt dat iemand die zelfmoord pleegt persé niet bekeerd kan zijn dan vul je Gods Woord aan.....

Dat neemt niet weg dat in de Bijbel de voorbeelden van zelfmoord weinig hoop geven.

Wel om te rillen dat sommigen zeggen dat ze weten dat ze verloren gaan terwijl Christus zegt "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en die belast zijt."

In Hem heb je een rijk leven. Dan kan het leven toch nog wel zwaar zijn maar geldt: "die Heere wou mij wel hard kastijden maar stortte mij niet in de dood".
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 06 nov 2003 15:13

Skoezie schreef:ik ben niet bekeerd dus ben ik geen Christen (onze redenatie : gergem). Ook in overtuiging niet echt op dit gebied denk ik : IK WEET HET NIET MEER.

Groetjes Skoezie

Skoezie, in de GerGem leren ze ook dat je zonden vergeven kunnen worden hoor!! Daarom zoekt eerst het Koninkrijk van God! Je kunt niemand de schuld geven van je onbekeerd zijn. Daarom: werk aan de winkel!! Zoek een Borg voor je ziel!

Mhg,
Pim.

Terug naar “Archief”