parsifal schreef:Namens Bevlogen:
Op diverse forums heb ik deze vraag al gesteld en de antwoorden zijn altijd weer verrassend. Ik ben benieuwd hoe jullie met het bijbellezen omgaan. Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen? Zo ja: waarom? Zo nee: waarom niet?
Ja ik heb de Bijbel in z'n geheel gelezen, en ik ben daarna weer opnieuw begonnen.
Waarom ik toendertijd begonnen ben met de Bijbel planmatig te lezen kwam door een moslimjongen aan wie ik min of meer beloofd had de Koran helemaal te gaan lezen. Toen realiseerde ik me dat ik de Bijbel nog nooit helemaal gelezen had, daarna heb ik dus de Bijbel van voor naar achter gelezen in ruim een jaar tijd. (Van het Koran lezen is eigelijk niks gekomen).
Daarbij is structureel lezen in de Bijbel belangrijk denk ik. Het is nl. best gemakkelijk om gewoon even snel een Psalm te lezen of een stukje uit het Nieuwe Testament. Zo kom je bijna niet toe aan de andere delen van de Bijbel. (Waarschijnlijk met name het Oude Testament).
Ik vond vooral Job heel verrassend. Ik lees de Bijbel zowel in de Statenvertaling als de Willibrodvertaling, bij voorkeur voornamelijk de laatste vertaling, ook omdat daar bepaalde Deutrocanonieke boeken in staan. Waarvan ik Makkabeeen erg boeiend vind.
Het geheel lezen van de Bijbel was in veel opzichten een eyeopener, de Heilige Geest wil echt je ogen openen voor nieuwe dingen (Blessed be the Name

), ik ben de Bijbel steeds meer gaan waarderen en ik hou erg veel van het Boek.
Wat misschien ook wel helpt om bij de eerste vijf Bijbelboeken te lezen is het boek:
De Bijbel achterna van Bruce Feiler.
Moet je de Bijbel helemaal doorgelezen hebben?
Ik vind eigelijk van wel. Het is zeker de moeite waard en het is toch daarbij het meest belangrijke Boek. Overigens zo moeilijk kan het toch niet zijn om bijvoorbeeld 1 of 2 hoofdstuk(ken) te lezen per dag? Je kunt daarnaast altijd nog andere delen uit Gods Woord bestuderen.
En wat voor rol speelt de Bijbel in jouw leven? Interesseert het je?
Een heel belangrijke rol. Ik vind het zeker interessant. Zeker ook omdat je toch elke keer weer nieuwe dingen leest. Het is een Boek waaruit je kunt blijven putten.
Of denk je dat het niet nodig is, zolang het in je hart maar goed zit?
De Bijbel lijkt mij het belangrijkste middel die God ons gegeven heeft om Hem te leren kennen, het lijkt mij dan ook
het middel waarmee de Heilige Geest ons onderwijzen wil.
Ik vind het(zelf) lezen in de Bijbel vele malen belangrijker dan de preek tijdens de eredienst(en).