Is een "kerkgeloof" hetzelfde als geloof van (in)J

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant

Is een "kerkgeloof" hetzelfde als geloof van (in)J

Berichtdoor marin » 08 apr 2007 22:34

Spreken de kerken (gemeenten) nog "de taal" uit de Gods Woord die nodig is om God door de Here Jezus volkomen te leren kennen?

Ligt het gevaar niet hierin dat Gods Woord en Het geloof in Jezus aangepast wordt in de tijd waarin wij leven?

Politiek getinde preken, preken die de vraagstukken van deze tijd moeten oplossen, verschillende zienswijze preken enz. ik noem er enkele.

Misschien een onderwerp om eens wat dieper met elkaar over na te denken.

In plaats van: Hier zijn ze, die de geboden Gods bewaren, en de getuigenis van Jezus Christus hebben.

groet
marin
Laatst gewijzigd door marin op 10 apr 2007 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2007 10:21

Voor wat diepgang en bezinning over bepaalde onderwerpen lijkt het me niet verkeerd als dingen van deze tijd in preken worden genoemd, zolang het maar objectief christelijk is, en niet gekleurd... door mensen ingekleurd dus.

Maar het evangelie kan je volgens mij niet aan deze tijd aanpassen. Jezus is gestorven en opgestaan... en wie dat gelooft heeft het eeuwig leven..... dat geloof je... of niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 apr 2007 10:54

Wat is 'objectief christelijk' ik vind het een belachelijke term, er is geen mens dat objectief kan zijn laat staan een christen uit een van de vele denominaties in ons land. Diepgang en bezinning passen goed in de dienst, maar zij niet de kern van de prediking. De ene kerk benaderd een 'bepaald onderwerp' wel anders, dan de andere. Zo zal in mijn kerk geen goed woord vallen over bijvoorbeeld de EO-Jongerendag, in andere kerk is dat weer anders.

De kern van het evangelie kan op een stuiver geschreven worden (volgens Kohlbrugge) (vrij naar Paulus: Christus gestorven is voor onze zonden, naar de Schriften en dat Hij is begraven, en dat Hij is opgewekt ten derden dage, naar de Schriften;) dat is hét evangelie.

Je kunt heel goed in je eentje geloven, maar je kunt niet in je eentje een gelovige zijn.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Re: Is een " kerkgeloof " hetzelfde als geloof van

Berichtdoor Jantjes » 09 apr 2007 13:43

marin schreef:Spreken de kerken (gemeenten) nog "de taal" uit de Gods Woord die nodig is om God door de Here Jezus volkomen te leren kennen?

Ligt het gevaar niet hierin dat Gods Woord en Het geloof in Jezus aangepast wordt in de tijd waarin wij leven?

Politiek getinde preken, preken die de vraagstukken van deze tijd moeten oplossen, verschillende zienswijze preken enz. ik noem er enkele.

Misschien een onderwerp om eens wat dieper met elkaar over na te denken.

In plaats van: Hier zijn ze, die de geboden Gods bewaren, en de getuigenis van Jezus Christus hebben.

groet
marin

Mee eens Marin

Wat is ‘de taal’ van God.
Die taal wordt alleen in de Schrift (Bijbel) vermeld.
Wat is die taal anders dan wet en vervulling van die wet ‘Het Evangelie’.
In alle achterliggende tijden en jaren is het geprobeerd aan te passen naar de omstandigheden van die tijd, zoals nu in 2007 het ook geprobeerd wordt in de moderne theologie en politiek.

En daarom is de Schrift van begin tot einde duidelijk in één uitspraak:
Opb 22:14 Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 09 apr 2007 14:13

ik ben er ook niet zo voor als er vanaf de kansel wordt verteld welke politieke partij ik dien te stemmen (im- danwel expliciet), maar het kan volgens mij geen kwaad als er in een preek handvatten worden gegeven hoe je als christen om kunt gaan met de maatschappij waarin we leven. Dit uiteraard wel als onderdeel van de boodschap, het wordt wat anders als dit de enige boodschap is.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

sela

Berichtdoor sela » 09 apr 2007 21:23

staat het geloof los van het gewone leven?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 apr 2007 21:45

sela schreef:staat het geloof los van het gewone leven?
Deels, het beïnvloed 'je gewone leven', maar hoeft zich niet alitjd in je 'gewone leven' af te spelen..

Wat de heck is je gewone leven eigenlijk?

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 10 apr 2007 04:13

Regelmatig ben ik in gesprek met mensen die het Rooms Katholieke geloof "aanhangen". Afgelopen weekend was dat weer het geval, toen ik een aantal dagen in La Roche verbleef. Als we het over "kerkgeloof" hebben dat is het bij uitstek wel deze groep "gelovigen" die de Kerk en het Kerkelijke jaar als basis zien van hun "geloof". Overigens valt het mij, steeds weer, op dat maar weinig RK gelovigen daadwerkelijk "christus" vinden in de voorstelling die de RK hen van de Heiland voorhoudt en de mensheid er, nog steeds, mee misleid.

Hier zijn de meeste mensen alleen maar bezig om hard te werken, braaf "de staat" te volgen en de kerk, gedwongen of geveinsd.
Wie na bijv 27 jaar trouwe dienst bij VW Vorst aan de kant wordt gezet, een ŽŽnmalige uitkering wordt toegezegd, die vervolgens door de heer Verhofstadt met een -toevallig op het juiste moment uitgevaardigde- politiek truc ongedaan wordt gemaakt om dan in een afwachtende houding op een, door de Staat aangeboden job, moet zitten wachten zonder een met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, nog ooit een pensioen te mogen verwachten van die 27 jaren bij VW, gezien "het statuut" is gewijzigd, weet dat de Kerk de Staat volgt en de Staat de Kerk, door de aanwezigheid van St Jozef als de beschermpatroon van de Staat. Alsof het helpt!!

Wie de ervaring van een ultieme Kerk als basis van de Staatsvorm en leiddraad van het dagelijkse politiek- sociaalmaatschappelijke leven en vooral de intermenselijke relatie, wil ervaren moet leren zich te onttrekken aan de voorbeeldige Nederlandse wijze van politiek voeren en erkennen dat NL a.h.w. een "hemels" eiland in de branding is.

Toch is het niet ook dat wat tot de "zaligheid" leidt zoals Dhr Bruinsma (Voorzitter ZDA kerk NL) Pasen noemde. Ongelofelijk dat een voorzitter van juist diŽ kerk de typische RK uiting/benadrukking van optimaal geluk in de mond durft te nemen. Wie enige tijd onder het politiek-religieuze gezag van deze Kerk leeft en werkt, leert de werkelijkheid van Openbaring 13 te meer ervaren.

Wie meent en zegt Christus te volgen, scheidt zich geleid door de Heilige Geest af van wereldse zaken en leert te Openbaren wat mensen tot Christus en Zijn Rijk brengt. (1 Joh. 2:15 en 2 Kor. 6:16-18 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 apr 2007 07:32

Ik moet eerlijk zeggen dat de katholieken die ik ken, stuk voor stuk meer kerkelijk meelevend en geloviger (of hoe je dat ook zegt) zijn dan de gemiddelde reformatorische jongere. Ik herken je dan ook niet in je sche(r)ts van de Katholieke Kerk.

Katholieken zien het idee kerk inderdaad wat anders als de standaard-protestant, ik kan het vaak ook niet vinden in hun ideeën of hun uitleg maar moet je dat dan direct weer op dat toontje van 'alsof dat helpt' zeggen? Helpt dat wel? Ik zou eerst eens bij jezelf aankloppen, hoe goed boer jij het vind je?

Wie de ervaring van een ultieme Kerk als basis van de Staatsvorm en leiddraad van het dagelijkse politiek- sociaalmaatschappelijke leven en vooral de intermenselijke relatie, wil ervaren moet leren zich te onttrekken aan de voorbeeldige Nederlandse wijze van politiek voeren en erkennen dat NL a.h.w. een "hemels" eiland in de branding is.
Enórme blááá, wat zeg je nou eigenlijk? Hoelang is de kerk en de staat eigenlijk gescheiden in Nederland? Hoelang geleden moesten katholieken nog onderduiken in schuilkerken als ze hun kerkdiensten wilden houden?

In de Bijbel zie je de scheiding van Kerk en Staat niet, helaas is dit niet meer werkbaar omdat er teveel kerken en religies zijn, maar de Ultieme Staat bestaat uit wat wij nu Kerk en Staat noemen, later zal dat ook zo zijn (in de Hemel).

Wie meent en zegt Christus te volgen, scheidt zich geleid door de Heilige Geest af van wereldse zaken en leert te Openbaren wat mensen tot Christus en Zijn Rijk brengt.
Begin bij jezelf, mijn waarde. Hoeveel websites en dubieuze boekjes blaat jij na als het gaat over je visie op de Katholieke Kerk? In hoeverre is jou overtuging geen 'kerkgeloof' wat je schijnbaar zo verfoeid?

Ik ben maar wat blij met mijn 'kerkgeloof' alleen zou ik het nooit boeren.

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 11 apr 2007 04:26

Hallo Raido,

Christus -willen- ervaren begint in het hart, een besneden hart is de basis van Geestelijke geloof, niet van Kerkelijk geloof.
We geloven niet in -wat- de Kerk ons voorhoudt en leert, zoals de RK dat wŽl voorhoudt aan de mensen en hiermee politike bedrijft (Openbaring 13 t/m 18 ). Wie met RK gelovigen spreekt zal ontdekken dat zij doen wat de Kerk hen opgedragen heeft om tot de zaligheid te kunnen komen.

Mensen mogen geloven wat zij willen. Mensen mogen van God de Hemelse Vader ook zondigen tot en met. De Bijbel Žn Christus wijzen er op dat we, tijdens ons leven in de Genadetijd leven. Dat wil zeggen door de Genade van God de Vader, leven wij nog.

Het is de opdracht van de Geestelijke Jood, de navolger van Christus om, indien de tijd daarvoor is, mensen uit alle natie, volk, en stam tot volgelingen van Jezus te maken. Dat wil zeggen het voorbeeld van Christus voorhouden. Dat uiteindelijk zal door de Heilige Geest worden bewerkstelligd niet door ons.

De Kerk (het gebouw dus) en de gemeenschap vormen de plaats Žn uitdrukking van die gemeenschap om Christus te aanbidden. Niet Tamuz en ook niet Maria, die niet in de hemel is en ook niet de plaats van Christus heeft ingenomen. Maria is niet volmaakt en is dat nooit geweest, niet voor Christus, niet tijdens haar leven en dus ligt zij gewoon in haar graf.

De Paus is ook niet de Plaatsvervanger op aarde nog een Plaatsbekleder van God. In essentie, zo leren zelfs kloosterlingen aan mij hier in Belge, is het niet de waarlijke Christus die aanbeden wordt, maar staat Maria en de Paus centraal. Deze laatste is immers zijn aardse Plaatsvervanger.

Wie Žn de Bijbel, Christus Žn de "geboden van de RK kerk" in relatie zal proberen te brengen, zal ontdekken dat de RK kerk als Plaatsvervangend gezag van Christus nooit in overŽŽnstemming met Christus`geboden of Gezag van dat Rijk dat niet van deze aarde is, gebracht kan worden, maar dat de Gezaghebbende Kerk (en dus niet de RK gelovige gemeenschap van mensen/leden) niets meer en minder is dan een Kerk die haar gezag van de Draak ontvangt, als evenzo haar burger-mededinger naar aards Gezag, dat weliswaar door een Lam wordt voorgesteld, maar dat zij uitdragen en spreken als Beesten.

Openbaringen 1 t/m 22

RK gelovigen worden er toe gebracht te doen wat Rome leert
Christenen worden genoopd Christus na te volgen

(uitspraak van de RK kerk zelf)

Nogmaals, wie ervaringen met het politiek-maatschappelijke aspect van de RK kerk als wereldse Staatskerk op doet, en erkend door de "wateren" waaraan zij zit haar plannen uitvoert, zal een andere kijk op deze Kerk als Staat hebben en krijgen dan, daar waar zij, door beperking van haar directe invloed, mee wandelt met de Protestantse kerken, die echter door de zondagviering, reeds onder haar oecumenische paraplu schuilt.
Laatst gewijzigd door biblebook op 12 apr 2007 04:02, 1 keer totaal gewijzigd.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 11 apr 2007 06:54

Biblebook, ik weet dat je erg graag over de RK praat. Maar doe hier een beetje on-topic.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 12 apr 2007 04:24

Okay Parsifal you`r right in a way (to say) maar met dit ene voorbeeld wil ik aangeven vanuit de titel van dit onderwerp (topic):

Is een "kerkgeloof" hetzelfde als geloof van (in)Jezus

dat de RKK als geestelijke verantwoordelijke voor het wereldlijke gebeuren,
de basis is voor alle geloofsgemeenschappen die door haar leden op te dragen en precies voor te houden wˆt zij moeten geloven.
Hiermee moet dan duidelijk worden wat de concequentie is van het navolgen van het Kerkelijk geloof (op grond van menselijke inzichten en voorschriften) en het Geestlijke geloof dat gtebaseerd is op grond van Hemelse wetten, Hemelse Gezagsdragers en dus een grondwet die van een ander rijk is.

Gezien de wens van de o.a. de VN en Rome om tot een One World Order te komen, en daarmee alle problemen maar ook tegenstanders ervan, uit de weg te ruimen is het evident om eens na te denken over ons persoonlijke geloofsleven inzake ons "respect" voor iedereen en alles die meer enigzins beweren "Jezus na te volgen en -vooral- ook te kennen" terwijl Christus -notabene- zegt: "Zal ik nog geloof vinden op aarde, als ik terug kom"

De Draak die, tenslotte, door allen, groot en klein -in eerste instantie- nagevolgd wordt speelt, zoals we duidelijk in Openbaring 13 terug vinden, de belangrijkste rol bij de zowel religieuze als burgerwetgevende
machten in deze wereld, waarbij Rome en Washington de voornaamste rollen spelen.

Zij zeggen en beweren als het Lam te spreken, maar als ik zo eens rond kijk in hun historische verleden en ontstaan, dan spreken zij, zoals Christus ons leert, namens de Draak die hen de kracht en ook macht geeft. Zij veranderen zelfs Gods lijst van adviezen om zo de mens te misleiden met een vals EvangelieUit de situatie in de wereld van vandaag en het recente verleden dat ons als mensen in het heden nog tot de herinnering spreekt, is dat duidelijk op te maken.

Mijn postings, tot zo ver, lijken weliswaar off-topic, maar in wekelijkheid
zijn ze om over na te denken in hoeverre wij allen als "Christenen"de Staatskerk in "Kerkelijk opzicht" navolgen of dat wij Christus navolgen, die immers ook in het vlees gekomen was en evengoed had kunnen zondigen, maar dat niet deed omdat Hij het voorbeeld gaf van het navolgen van Hemelse adviezen -van een ander Rijk- waar een Liefhebbende God Žn Vader van Hem en van ons, in Geest ons wil leiden naar het Hemelse aspect van aanbidding in plaats van Rome en / of in de nabije toekomst het aardse en nationale Jeruzalem, dat de nieuwe hoofdstad van de wereld zal kunnen worden als de One World Order meent Christus plaats te kunnen vervangen door een mens met het getal 666 en Zijn wederkomst zal immiteren. Immers het is de Draak waarvan zij hun kracht en macht ontvangen.

Groet

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 apr 2007 06:30

Ik snap de openingspost eerlijk gezegd niet. Kan iemand uitleggen waar het nu eigenlijk over gaat?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 apr 2007 14:48

En mij ook?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 12 apr 2007 15:09

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij bedoelt de topicstarter het volgende.

Spreken de kerken nog de taal van de bijbel, of wordt er steeds meer de taal van de kerkleer en kerkvisie gepreekt.
En ligt hierin het gevaar dat Gods woord steeds meer wordt aangepast aan de tijd.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “Archief”