De Pil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 05 apr 2007 14:13

rosalie83 schreef:
tante-tortel schreef:Ik heb niet gezegd dat je geen Christelijk huwelijk hebt.
Alleen dat het niet past binnen een Christelijk huwelijk.

En daarmee zeg je dus eigenlijk dat je geen christelijk huwelijk hebt als je de pil slikt :?

Ik zou maar een beetje oppassen met wat je zegt.

'
En toch zijn het twee hele verschillende dingen.
Dat jij het zo wilt opvatten is aan jou, ik zeg het niet.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 05 apr 2007 14:19

tante-tortel schreef:
rosalie83 schreef:
tante-tortel schreef:Ik heb niet gezegd dat je geen Christelijk huwelijk hebt.
Alleen dat het niet past binnen een Christelijk huwelijk.

En daarmee zeg je dus eigenlijk dat je geen christelijk huwelijk hebt als je de pil slikt :?

Ik zou maar een beetje oppassen met wat je zegt.

'
En toch zijn het twee hele verschillende dingen.
Dat jij het zo wilt opvatten is aan jou, ik zeg het niet.

Bovendien is het ook nog eens niet aan jou om te beoordelen of het slikken van de pil wel of niet in een christelijk huwelijk past!

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 05 apr 2007 14:25

Ik vind het ook lastig hoor tante tortel. Idd ik heb er niet stevig over nagedacht dat nu ik de pil slik en gemeenschap het ik misschien wel abortief bezig ben. Na ja ik kan dat meteen weer recht praten voor mezelf omdat ik niet abortief bezig ben door het beide te doen.
Ik zal het binnenkort es aan de gyn vragen...misschien kan die me wat meer duidelijkheid geven.

Ik ben wel benieuwd naar wat je dan wel bedoelt als het een heel ander ding vind wat jij zegt en wat rosalie zegt....
Ik vat het namelijk ook zo op dat je bedoelt dat als je dus wel de pil slikt en gemeenschap hebt dan je dan geen christelijk huwelijk hebt. Want wat heb je als je dingen doet die niet in een christelijk huwelijk passen?!

Enne als je iets niet weet, maak je je er dan ook schuldig aan?
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 06 apr 2007 18:19

Ik denk dat als je het niet weet je er niet schuldig aan bent?
Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Maar nu je het wel weet....is het toch tijd om erover na te denken?

Als ik zeg dat IK iets niet vind passen binnen een Christelijk huwelijk, is dat toch mijn persoonlijke mening. Daarmee zeg ik niets over het huwelijk van een ander.
Voor mij past het er niet in.
Daarmee zeg ik niet: jij hebt geen Christelijk huwelijk want jullie gebruiken de pil. Ik kan alleen wijzen op de feiten.

Maar ik kan het niemand opleggen. Binnen de refowebbers zijn er die vinden dat een tv in huis niet past bij een goed Christelijk leven.
Heb ik daarom een Onchristelijk leven nu ik er wel een heb?
Ik denk het niet, dat weet ik voor mij zelf hoe het is.
Beetje lastig uit te leggen misschien, maar ik veroordeel niemand, wijs alleen op de feiten. En daarbij geef ik mijn persoonlijke mening.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2007 11:10

Oke. Dat mag. Ik lees nergens een verbod op de pil of een gebod om de natuur zoveel mogelijk zijn gang te laten gaan op dit punt. De pil als medicatie lijkt me helemaal geen issue. :) En dan is mijn mening ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 07 apr 2007 11:38

Marnix schreef:Oke. Dat mag. Ik lees nergens een verbod op de pil of een gebod om de natuur zoveel mogelijk zijn gang te laten gaan op dit punt. De pil als medicatie lijkt me helemaal geen issue. :) En dan is mijn mening ;)

Dat vind ik een beetje ongenuanceerde reactie.
Want'wie laat de natuur zijn gang dan gaan?
Dat doe je toch zelf door niet meer op de natuur te hoeven letten? Door gemeenschap te willen hebben als het jou uit komt of als de natuur zich aanmeld....?
En je leest inderdaad nergens een verbod op de pil, maar wel een verbod op doodslag. Aangezien de pil ook abortief werkt, lees je in de Bijbel daar dus wel degelijk een verbod op.

En in welke gevallen is het dan medicatie?
Als er andere alternatieven zijn waarom zou je dan perse de pil willen?
Om acne te bestrijden zijn er ook andere middelen, en je zou ook kunnen zeggen dat het gewoon bij je pubertijd hoort.
We grijpen wel erg makkelijk naar hormomen om de natuur maar tegen te gaan, terwijl het gewoon een proces is wat erbij hoort.
En wat moeten jongens dan met Acne? Ook aan de dianepil?
Die kunnen het toch ook op een andere manier oplossen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2007 13:12

Dat vind ik een beetje ongenuanceerde reactie.
Want'wie laat de natuur zijn gang dan gaan?
Dat doe je toch zelf door niet meer op de natuur te hoeven letten? Door gemeenschap te willen hebben als het jou uit komt of als de natuur zich aanmeld....?

Ik geef juist aan dat je niet altijd de natuur zijn gang moet laten gaan. En ik denk dat we het daarover wel eens zijn.

En je leest inderdaad nergens een verbod op de pil, maar wel een verbod op doodslag. Aangezien de pil ook abortief werkt, lees je in de Bijbel daar dus wel degelijk een verbod op.

Daarover verschilt men dus van mening:

Wanneer de pil het innestelen van een embryo voorkomt, kan dit door mensen die vinden dat het leven begint bij de bevruchting, worden gezien als een chemische vorm van abortus. Dit is voor sommigen een van de redenen om de anticonceptiepil af te wijzen. Een deel van de geneeskundigen ziet pilgebruik als een abortus, terwijl de meeste groepen van abortusactivisten dit probleem vermijden door het begin van het leven te definiëren met de innesteling van het embryo in de baarmoederwand. De sterkste anticonceptieve werking van de normale pil ligt overigens in het voorkomen van ovulatie, zodat er al helemaal geen rijpe eicel ontstaat, en voorkoming van bevruchting door ondoordringbaar worden van het slijm in de baarmoederhals voor spermatozoën, zodat er zelfs als er een eicel is geen bevruchting optreedt.

En in welke gevallen is het dan medicatie?
Als er andere alternatieven zijn waarom zou je dan perse de pil willen?
Om acne te bestrijden zijn er ook andere middelen, en je zou ook kunnen zeggen dat het gewoon bij je pubertijd hoort.

Ik ken ook mensen die het hebben terwijl ze niet meer in de puberteit zitten. En andere middelen zijn er niet. Puistjes horen bij de puberteit, Acne is veel breder. Doe maar eens even wat research. Daarnaast gaat ook niet voor iedereen de maandelijkse periode precies hetzelfde, er zijn mensen die veel meer complicaties daarbij hebben dan de gemiddelde vrouw.

Overigens, als je de pil als medicijn gebruikt werkt het sowieso al niet abortief, als je bij geslachtsgemeenschap pil en condoom gebruikt werkt het ook niet abortief, het enige wat je dan doet is bevruchting voorkomen, maar dat is bij periodieke onthouding net zo, dus lijkt me dat geen probleem.

We grijpen wel erg makkelijk naar hormomen om de natuur maar tegen te gaan, terwijl het gewoon een proces is wat erbij hoort.

Er zijn zoveel "natuurlijke processen" die we bestrijden als ze vervelend zijn, wat is daar mis mee? Alles wat niet leuk is maar wel speling der natuur, hoef je daarmee nog maar niet te accepteren.

En wat moeten jongens dan met Acne? Ook aan de dianepil?
Die kunnen het toch ook op een andere manier oplossen?

Dat helpt niet en bovendien krijg je dan borstvorming enzo. Ook niet alles ;) Maar medicatie tegen Acne gebruiken (das dus wat anders dan jeugdpuistjes) lijkt me niet verkeerd. Je hoeft acne niet te accepteren omdat het een speling der natuur is, net zo goed als dat je slechte ogen ook niet als speling der natuur beschouwt en daarom maar geen bril of lenzen neemt :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 07 apr 2007 17:36

Kan de pil de innesteling van een embryo tegen gaan?? Wist ik niet. *gaat na het weekend de bijsluiter lezen* Dacht dat ik nooit geen eisprong meer had met pilgebruik.. :roll:

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 07 apr 2007 18:18

marina87 schreef:Kan de pil de innesteling van een embryo tegen gaan?? Wist ik niet. *gaat na het weekend de bijsluiter lezen* Dacht dat ik nooit geen eisprong meer had met pilgebruik.. :roll:

Volgens mij heb je gelijk.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 07 apr 2007 18:27

En als je geen gemeenschap hebt en je gebruikt de pil werkt deze al helemaal niet aborterend..

Jemig wat slim..
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2007 18:30

Ehm. niet helemaal juist. Zie mijn schuingedrukte stukje, komt van Wikipedia af. Soms werkt de pil wel abortief, als je bevruchting op het moment van de bevruchting al als leven bestempelt en het voorkomen van innesteling van een embryo (wat overigens niet veel voorkomt) als abortus beschouwt. De pil kan daar wel voor zorgen, nogmaals, zie mijn citaat.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 apr 2007 18:33

Ach, een kans van 0.1% vind ik ethisch aanvaardbaar.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 07 apr 2007 18:59

Nog maar een keer de link van annet erbij:

Hoe werkt de pil?
Anticonceptie is breed geaccepteerd onder de Nederlandse bevolking. De anticonceptiepil is een zeer betrouwbaar voorbehoedsmiddel. Bij juist gebruik voorkomt de pil in 99,9% van de gevallen zwangerschap. Daarnaast kan de pil om andere redenen worden gebruikt: een onregelmatige en pijnlijke menstruatie kan ermee worden voorkomen, en bij moderne pillen ook puistjes.

Bij (correct) pilgebruik treden de volgende effecten op:
- Remming van de groei van een eicel, waardoor er geen eisprong kan plaatsvinden
- Het slijmvlies van de baarmoedermond wordt dik, stug en daardoor nagenoeg ondoordringbaar voor sperma
- Het slijmvlies van de baarmoederwand verandert, waardoor er vrijwel nooit een eventueel bevruchte eicel kan innestelen

Door deze drieledige werking ontstaat zeer betrouwbare anticonceptie.
Citaat van: http://www.anti-conceptiepil.nl/informatie.php

Dus het is pas echt betrouwbaar door deze drieledige werking.

Ik ga er nog steeds vanuit, en denk dat het ook Bijbels is, dat er vanaf het allereerst begin leven is. Lees daarvoor nog maar eens Psalm 139.
Het innestelen zal pas vanaf de 8ste dag gebeuren. Als we bedenken dat vrouwen dan tegenwordig al kunnen weten dat ze zwanger zijn, dan mag ik er toch vanuit gaan dat we dan niet zwanger zijn van niets?

Ik denk dat ik voldoende weet over menstruatie problemen en de ellende die je er van kunt ondervinden.
Maar daarvoor kun je ook andere middelen slikken dan de pil. Alleen zie ik daarbij het probleem niet. Voor mij kun je dan ook gerust de pil proberen. Ik gaf alleen aan dat er ook andere middelen voor zijn die misschien minder ingrijpend zijn voor je hormoonhuishouding.
Want de pil is en blijft een hormoon. Weten jullie trouwens ook dat roken en de pil notdone is?

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 07 apr 2007 20:19

Maar als je trouw de pil slikt op dezelfde tijd heb je toch geen eisprong? Dat lijkt me meer voor slordige omgang met de pil. . .

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 07 apr 2007 20:20

Dreamster schreef:En als je geen gemeenschap hebt en je gebruikt de pil werkt deze al helemaal niet aborterend..

Jemig wat slim..

Op wie doel je nu?

Als je soms op mij doelt, ik denk ook na over de toekomst. . . en daarbij weet niemand of ik wel of geen gemeenschap heb.

Terug naar “Archief”