Islamisering van de samenleving?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 06 apr 2007 14:32

Optimatus schreef:Snouck Hourgonje leefde begin 20ste eeuw. Op grond van onderzoek van 100 jaar geleden wens ik geen politiek te bedrijven. En het feit dat jij de Atjeh-oorlogen nog niet afkeurt - koloniale veroveringsoorlogen - geeft aan dat er nog steeds mensen zijn die proberen ons kololoniale verleden te verheerlijken.

Zum Kotzen.

Je kunt de bevindingen van Snouck Hourgonje natuurlijk wel negeren, echter zolang er geen beter materiaal voor handen is, is het natuurlijk dom om zijn werk te negeren.

Wat mij vooral stoort is dat jij denkt te moeten opmerken dat ik het koloniale verleden van Nederland verheerlijk. Op geen enkele wijze doe ik dat. Ik gaf enkel een voorbeeld van het succesvol bestrijden van de politieke islam. Jouw reactie is dus beneden alle peil.
Dulce et decorum est pro patria mori

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 06 apr 2007 14:36

MrSokkie schreef:Ik weet niet welke Koran jij leest dan, maar je hebt de kleine Jihad, dat is een strijd zoals jij hem bedoelt waarschijnlijk, en de grote Jihad, en dat is de innerlijke strijd te leven als een goed mens. En die strijd voeren wij allemaal, elke dag.

Ik weet niet in welke realiteit jij leeft, maar de jihad is wel degelijk een fysieke strijd tegen hetgeen niet tot de islam behoort.

Dat Lechat komt met één website, zegt mij niet zoveel. Bovendien is het een islamitische site. Als ik moslim was zou ik ook niet zeggen dat alles wat niet tot de islam behoort, bestreden dient te worden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 apr 2007 17:33

Caligula schreef:
Aragorn schreef:De grap is echter dat ik hier in Nederland niet echt succesvolle pogingen van de politieke islam heb gezien om ons land te islamiseren. En dat was toch waar het in dit topic om ging.

Ik zie de grap niet. Daarnaast vermoed ik dat je niet goed hebt gekeken. Veel moskeeën en islamitische stichtingen worden namelijk gefinancierd vanuit het buitenland door organisaties die streven naar de verislamisering van de wereld.

Ik refereer enkel aan de grote moskee die o.l.v. Mili Gorüs gebouwd moet worden in Amsterdam.

Ik ben niet onder de indruk van dat gegeven. Hoeveel kerken worden er niet van Westers geld gebouwd in Oost-Europa, Afrika en Zuid-Amerika? Betekent dat dat die organisaties streven naar kerstening van de wereld in politieke zin?

Wel ben ik van mening dat dit soort gevallen goed in de gaten gehouden moeten worden om potentiele invloeden van fundamentalistische/terroristische organisaties op tijd te onderkennen.

Caligula schreef:Dat Lechat komt met één website, zegt mij niet zoveel. Bovendien is het een islamitische site. Als ik moslim was zou ik ook niet zeggen dat alles wat niet tot de islam behoort, bestreden dient te worden.

Dat is natuurlijk nogal een non-argument en uiterst speculatief. En bovendien zijn er genoeg moslimfundi's die geen doekjes winden om hun intenties en doelstellingen waar het de gewapende strijd tegen het Westen betreft.

Maar ik denk dat je toch zult moeten accepteren dat er ook nog heel veel andere moslims zijn die daar wat genuanceerder over denken. Zoals ik vandaag las in een recensie van een documentaire over de Islam in Indonesië. Daar blijkt dat interne debat omtrent de legitimiteit van geweld uit naam van het geloof in moslimkringen behoorlijk gevoerd te worden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 apr 2007 22:20

Caligula schreef:
Optimatus schreef:Snouck Hourgonje leefde begin 20ste eeuw. Op grond van onderzoek van 100 jaar geleden wens ik geen politiek te bedrijven. En het feit dat jij de Atjeh-oorlogen nog niet afkeurt - koloniale veroveringsoorlogen - geeft aan dat er nog steeds mensen zijn die proberen ons kololoniale verleden te verheerlijken.

Zum Kotzen.

Je kunt de bevindingen van Snouck Hourgonje natuurlijk wel negeren, echter zolang er geen beter materiaal voor handen is, is het natuurlijk dom om zijn werk te negeren.

Wat mij vooral stoort is dat jij denkt te moeten opmerken dat ik het koloniale verleden van Nederland verheerlijk. Op geen enkele wijze doe ik dat. Ik gaf enkel een voorbeeld van het succesvol bestrijden van de politieke islam. Jouw reactie is dus beneden alle peil.

Nee? Ik vond je vrij positief over de Atjeh-oorlogen. Als jij dat het bestrijden van de politieke islam noemt, prima, maar het was gewoon een ordinaire veroveringsoorlog.

Verder is de opmerking van Aragorn over kerstening gewoon waar.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 07 apr 2007 09:10

Caligula schreef:Ik weet niet in welke realiteit jij leeft, maar de jihad is wel degelijk een fysieke strijd tegen hetgeen niet tot de islam behoort.

De kleine Jihad wel ja, dat geef ik ook toe, maar het enige echt belangrijke is de grote Jihad, en die voer je in je hart.

Dat Lechat komt met ��n website, zegt mij niet zoveel. Bovendien is het een islamitische site. Als ik moslim was zou ik ook niet zeggen dat alles wat niet tot de islam behoort, bestreden dient te worden.

En daarom heb ik ook altijd ernstige bedenkingen bij christelijke sites over het christendom. Je moet natuurlijk zelf een beetje kijken wat (redelijk) objectieve informatie is, en wat pure christo/islampropaganda is. Maar ja, als je beeld van islam al zo vervormd is zul je alles wel als propaganda ervaren.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 07 apr 2007 13:01

Aragorn schreef::schaterlach:

En toen heb jij niet even je steentje bijgedragen aan z'n intergriering? :mrgreen: Foei! :shock:

Muha, als er één Nederlander is, is hij het wel :mrgreen:

Ja, was leuk 8)

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 08 apr 2007 16:01

Aragorn schreef:Ik ben niet onder de indruk van dat gegeven. Hoeveel kerken worden er niet van Westers geld gebouwd in Oost-Europa, Afrika en Zuid-Amerika? Betekent dat dat die organisaties streven naar kerstening van de wereld in politieke zin?

Je neemt dus voor het gemak aan dat de motivatie van westerse instellingen precies dezelfde is als van allerhande islamtische organisaties.

Dat is natuurlijk nogal een non-argument en uiterst speculatief. En bovendien zijn er genoeg moslimfundi's die geen doekjes winden om hun intenties en doelstellingen waar het de gewapende strijd tegen het Westen betreft.

Waarom is het een non-argument? En waarom uiterst speculatief?

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 08 apr 2007 16:03

Optimatus schreef:Nee? Ik vond je vrij positief over de Atjeh-oorlogen. Als jij dat het bestrijden van de politieke islam noemt, prima, maar het was gewoon een ordinaire veroveringsoorlog.

Verder is de opmerking van Aragorn over kerstening gewoon waar.

Ik ben positief over de Atjeh-oorlog in die zin dat het een succesvol bedwingen van de politieke islam is gebleken.

Hoe hij het verder wilt noemen is jouw verantwoording, maar als je bijv. het boek van Snouck Hurgronje zou lezen dan zul je zelf vernemen dat het een strijd tegen de politieke islam was.

Verder is de opmerking van Aragorn natuurlijk onwaar, maar dat heb ik al aangegeven.

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 08 apr 2007 16:08

MrSokkie schreef:
De kleine Jihad wel ja, dat geef ik ook toe, maar het enige echt belangrijke is de grote Jihad, en die voer je in je hart.

Of er nu sprake is van een grote of kleine jihad, ik wil hier in Nederland niet geconfronteerd worden met mensen die menen hun beperkende normen en waarden middels geweld te moeten invoeren.

En daarom heb ik ook altijd ernstige bedenkingen bij christelijke sites over het christendom. Je moet natuurlijk zelf een beetje kijken wat (redelijk) objectieve informatie is, en wat pure christo/islampropaganda is. Maar ja, als je beeld van islam al zo vervormd is zul je alles wel als propaganda ervaren.

Ik vind het verbazingwekkend dat jij mijn beeld van de islam typeert als vervormd, terwijl jij zelf hebt aangegeven dat Karen Armstrong jouw voornaamste bron van kennis over de islam is. Hiermee heb je reeds expliciet aangegeven dat jouw kennis omtrent de islam nogal onsamenhangend is.

Bovendien is het natuurlijk altijd lastig om te bepalen of een bron objectief is of niet. Er zijn namelijk weinig objectieve criteria daarvoor.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 08 apr 2007 19:27

Caligula schreef:
Aragorn schreef:Ik ben niet onder de indruk van dat gegeven. Hoeveel kerken worden er niet van Westers geld gebouwd in Oost-Europa, Afrika en Zuid-Amerika? Betekent dat dat die organisaties streven naar kerstening van de wereld in politieke zin?

Je neemt dus voor het gemak aan dat de motivatie van westerse instellingen precies dezelfde is als van allerhande islamtische organisaties.

Ga jij er dan voor het gemak van uit dat de westerse motivatie goed is en de islamitische motievatie niet?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 08 apr 2007 19:31

Caligula schreef:Of er nu sprake is van een grote of kleine jihad, ik wil hier in Nederland niet geconfronteerd worden met mensen die menen hun beperkende normen en waarden middels geweld te moeten invoeren.

Blijkbaar heb je niet helemaal door wat er met grote Jihad bedoeld wordt. Iedere dag dat jij een innerlijke strijd levert te leven naar de geboden van God voer jij je eigen persoonlijke Jihad (de grote versie dan).

Ik vind het verbazingwekkend dat jij mijn beeld van de islam typeert als vervormd, terwijl jij zelf hebt aangegeven dat Karen Armstrong jouw voornaamste bron van kennis over de islam is. Hiermee heb je reeds expliciet aangegeven dat jouw kennis omtrent de islam nogal onsamenhangend is.

Expliciet zelfs. Toe maar.

Bovendien is het natuurlijk altijd lastig om te bepalen of een bron objectief is of niet. Er zijn namelijk weinig objectieve criteria daarvoor.

Daarom zei ik al, je moet zelf kijken hoe je dat doet. Als ik ergens lees dat het christendom een anti-semitisch geloof is, anti-homo, anti-vrouw en nog meer van dat moois, dan ben ik geneigd dat met een korrel zout te nemen. Maar zodra je leest dat Islam een religie is van bloeddorstigen, dan nemen we dat meteen voor waar aan... en dat klopt niet.

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 08 apr 2007 20:06

MrSokkie schreef:
Ga jij er dan voor het gemak van uit dat de westerse motivatie goed is en de islamitische motievatie niet?

Ik zeg niet dat per definitie islamitische motiviatie slecht is, enkel veel moskeeën worden in West-Europa gebouwd met behulp van en/of gefinancierd door Saoudische instellingen. Dit land staat juist bekend om haar zeer conservatieve ideeën.

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 08 apr 2007 20:11

MrSokkie schreef:Blijkbaar heb je niet helemaal door wat er met grote Jihad bedoeld wordt. Iedere dag dat jij een innerlijke strijd levert te leven naar de geboden van God voer jij je eigen persoonlijke Jihad (de grote versie dan).

Het maakt mij niets uit wat mensen menen te moeten doen in hun particuliere (gedachten)leven. Echter indien ik te maken krijg met mensen die menen de islam met geweld te moeten verspreiden of anderszins bepaalde zaken op grond van een religie met geweld te moeten afdwingen dan zal ik dat krachtig bestrijden.

Expliciet zelfs. Toe maar.

Juist. Sterker nog, je bent niet eens serieus te nemen indien je je enkel kunt baseren op Karen Armstrong.

Daarom zei ik al, je moet zelf kijken hoe je dat doet. Als ik ergens lees dat het christendom een anti-semitisch geloof is, anti-homo, anti-vrouw en nog meer van dat moois, dan ben ik geneigd dat met een korrel zout te nemen. Maar zodra je leest dat Islam een religie is van bloeddorstigen, dan nemen we dat meteen voor waar aan... en dat klopt niet.

Ik heb het idee dat jij alles met een korrel zout neemt. Misschien zou je enig onderzoek kunnen doen naar de juistheid van de opgeworpen stellingen.

Het valt mij trouwens op dat je christendom niet met een hoofdletter schrijft en islam wel.

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 08 apr 2007 20:51

Caligula schreef:Het maakt mij niets uit wat mensen menen te moeten doen in hun particuliere (gedachten)leven. Echter indien ik te maken krijg met mensen die menen de islam met geweld te moeten verspreiden of anderszins bepaalde zaken op grond van een religie met geweld te moeten afdwingen dan zal ik dat krachtig bestrijden.

ah een mede broeder. :wink:
Auf Wiedersehen!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 08 apr 2007 21:09

Ach, dat heb ik met alles wat mensen met geweld af proberen te dwingen. Of ze je nu een democratie (Amerika in Irak) of Islamitische waarden opdringen, ik vind het allebei even verwerpelijk.

Terug naar “Archief”