Dit is zo geweldig! Rennen naar de boekhandel, kost nu maar een tientje. Kopen!
De vliegeraar van Kabul is een teder en tegelijkertijd ongekend spannend boek over lotsverbondenheid en de prijs van leugens en verraad. Het is het sprankelende debuut van Khaled Hosseini, in Afghanistan opgegroeid en in 1980 geëmigreerd naar de Verenigde Staten.
Inhoud:
Amir en Hassan zijn gevoed door dezelfde min en groeien samen op in de hoofdstad van Afghanistan. Als blijk van hun verbondenheid kerft Amir hun namen in een granaatappelboom: ‘Amir en Hassan, de sultans van Kabul’. Maar sultans zijn ze alleen in hun fantasie, want Amir hoort tot de bevoorrechte bevolkingsgroep en Hassan en zijn vader zijn arme Hazaren, in dienst van Amirs vader.
Bij de jaarlijkse vliegerwedstrijd in Kabul is Amir de vliegeraar, degene die het touw van de vlieger in handen heeft. Hassan is zijn hulpje, de vliegervanger. ‘Voor jou doe ik alles!’ roept Hassan hem toe voordat hij wegrent om de vallende vlieger uit de lucht op te vangen. Die grenzeloze loyaliteit is niet wederzijds. Wanneer er iets vreselijks gebeurt met Hassan verraadt hij zijn trouwe metgezel.
Na de Russische inval vluchten Amir en zijn vader naar de Verenigde Staten. Amir bouwt er een nieuw bestaan op, maar hij slaagt er niet in Hassan te vergeten. De ontdekking van een schokkend familiegeheim voert hem uiteindelijk terug naar Afghanistan, dat inmiddels door de Taliban is bezet. Daar wordt Amir geconfronteerd met spoken uit zijn verleden. Zijn voornemen om zijn oude schuld jegens Hassan in te lossen sleept hem tegen wil en dank mee in een huiveringwekkend avontuur.
Auteur:
Khaled Hosseini is geboren en getogen in Kabul, als zoon van een diplomaat wiens gezin in 1980 na de Russische inval naar de Verenigde Staten emigreerde. Hij is nu werkzaam als arts in noord-Californië. Hosseini publiceerde diverse korte verhalen, die werden genomineerd voor de Pushcart Prize. De vliegeraar van Kabul is zijn eerste roman, die meteen zijn internationale doorbraak inluidde.
Fragment:
'Mijn vader was een natuurkracht, een uit de kluiten gewassen
exemplaar van de Pashtun, met een volle baard, een grillige
bos bruine krullen die even tegendraads was als de man zelf,
handen die eruitzagen alsof ze in staat waren een wilg uit de
grond te rukken, en felle zwarte ogen die ‘de duivel smekend om
genade op de knieën konden dwingen’, zoals Rahim Khan altijd
zei. Als hij met zijn geweldige lengte van 1.92 meter op een feest
de kamer binnen stampte, trok hij alle ogen naar zich toe, als
zonnebloemen die zich naar de zon wenden.
Baba was zelfs als hij sliep niet te negeren. Ik stopte altijd plukjes
watten in mijn oren en trok de deken over mijn hoofd, en
nog drong het geluid van Baba’s gesnurk – dat veel weg had van
het ronken van een vrachtwagenmotor – door de muren heen.
En mijn kamer was helemaal aan de andere kant van de hal.
Hoe mijn moeder ooit kans heeft gezien in dezelfde kamer als
hij te slapen is me een raadsel. Dat staat op de lange lijst dingen
die ik mijn moeder had willen vragen als ik haar ooit had ontmoet.'
Citaten uit de Nederlandse pers:
'Een juweeltje. Prachtige beschrijvingen van het Afghaanse leven. Nu besef ik nog meer hoe ontworteld politieke vluchtelingen zich moeten voelen en hoezeer zijn hunkeren naar hun land en cultuur. (…) toch heeft dit boek mij verschillende malen boos gemaakt en ook tot tranen geroerd.' - Bettine Vriesekoop, Plus Magazine
'Breed verhalend, gedetailleerd, meeslepend, met veel wendingen, crises, knokpartijen en drama's in de plot. Als lezer hoef je niet veel meer te doen dan je te laten bekoren.' - Margot Dijkgraaf, NRC Handelsblad
'Voor de inval van Sovjets in 1979 was Afghanistan niet meer dan een woord. Daarna stond de bergstaat voor Taliban en burka's. In De vliegeraar van Kabul geeft de Afghaans-Amerikaanse schrijver Khaled Hosseini zijn geboorteland een kloppend hart.' - Ruud Meijer, Algemeen Dagblad
'… een spannend en ontroerend boek over vriendschap, leugens en verraad. De schrijver is de in de VS woonachtige Khaled Hosseini. De vliegeraar van Kabul is gebaseerd op een kort verhaal dat Hosseini eerder schreef, maar waar hij niet tevreden over was. Zijn schoonvader spoorde hem aan om er een boek van te maken. Daar mogen we de schoonvader dankbaar voor zijn.' - Luc Wierts, Metro
'Wat een prachtig boek (…). Het dramatische verhaal is meeslepend en spannend, teder en pijnlijk. Het doordringt je van de schrijnende gevolgen van verraad en leugens. (…) De vliegeraar van Kabul zit vol onverwachte plotwendingen die verbijsteren en ontroeren. Je móet verder lezen. Niet alleen steek je intussen veel op over Afghanistan en zijn bewonders, het boek zet je ook aan het denken: wat had ík in die situatie gedaan? Hoe dapper moet je zijn?' - Rebecca de Kuijer, Bijeen
'In een sterke en sobere stijl verweeft de auteur de wereldgebeurtenissen, tot aan de aanslagen op het WTC, met het verhaal van een vriendschap die bedreigde wordt door politiek geweld, verraad en een onheilspellend familiegeheim.' - Wordt Vervolgd, blad van Amnesty International