Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 04 apr 2007 22:56

Zelf ben ik ook opgegroeid in de bevindelijke Ger. Gem. Alhoewel ik al die tijd al neigde om een andere gemeente te zoeken, bevond ik me toch in een dilemma.

Enerzijds was ik hierin opgegroeid, anderzijds mocht dat me er niet van weerhouden om 'mijn eigen heil' te zoeken.

Nu ben ik nog relatief jong, dus op zich valt daar nog over te denken. Maar eigenlijk staat sinds kort mijn besluit vast; ik zoek een andere gemeente. De manier waarop de Ger. Gem. valt over bepaalde dingen, waarde hecht aan tradities die zó onbelangrijk/hypocriet zijn. Nee... Laatst brak mijn klomp, onze dominee meldde even doodleuk op catechisatie dat, wanneer je belijdenis wilt doen, je geen lid mag zijn van een sportvereniging... :mrgreen: :lol: :cry: :roll:

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 05 apr 2007 11:21

CaptainCaveman schreef:Zelf ben ik ook opgegroeid in de bevindelijke Ger. Gem. Alhoewel ik al die tijd al neigde om een andere gemeente te zoeken, bevond ik me toch in een dilemma.

Enerzijds was ik hierin opgegroeid, anderzijds mocht dat me er niet van weerhouden om 'mijn eigen heil' te zoeken.

Nu ben ik nog relatief jong, dus op zich valt daar nog over te denken. Maar eigenlijk staat sinds kort mijn besluit vast; ik zoek een andere gemeente. De manier waarop de Ger. Gem. valt over bepaalde dingen, waarde hecht aan tradities die zó onbelangrijk/hypocriet zijn. Nee... Laatst brak mijn klomp, onze dominee meldde even doodleuk op catechisatie dat, wanneer je belijdenis wilt doen, je geen lid mag zijn van een sportvereniging... :mrgreen: :lol: :cry: :roll:

Tja, ik kan mij daar wel wat bij indenken.
Die dominee ziet in de sportverenigingen een groot gevaar en daar kan ik mij wat bij voorstellen. Per definitie hoeven alle sportverenigingen niet fout te zijn natuurlijk maar de vraag is waar doe je het voor. Als je het echt om de sport doet en er onwillekeurig in opgaat in gedachten woorden en werken zodat het een god voor je wordt, je er in leeft (wat gebeurt dat veel in onze dagen) dan moet ik het ook afkeuren. Als je het doet om lichamelijk oefening is sport bedrijven goed.

Je schreef dat je je eigen heil gezocht had. Ik weet niet of je je geluk gevonden heeft, maar dat geluk/heil is zeker te vinden op aarde maar niet zodirect in sportverenigingen maar in een ander namelijk de wet en toepassing in Christus.

Ja, bij de Ger.Gem zijn ze wel een beetje streng als je belijdenis wil doen. dan moet je je onderwerpen aan de kerkelijke tucht en zo. Traditie spreekt hierin zeker een rol, maar anderzijds zijn er ook soms tradities die misschien wat scherp zijn doorgevoerd waar zeer zeker soepelheid in betracht moet worden. In mijn plaats hebben de Ger.Gem. jongeren een volleybal bijeenkomst en dat geeft geen problemen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2007 12:38

Jantjes schreef:Hoe is dat bij jullie @Marnix of @Raido?

Zo:

Maar 't is mij goed, mijn zaligst lot,
Nabij te wezen bij mijn God;
'k Vertrouw op Hem geheel en al,
Den HEER', Wiens werk ik roemen zal.

Die dominee met die sportverenigingen legt mensen regels op die niet van God komen.... zelfbedachte dingen, een eigengemaakt juk. Hij spreekt niet namens Christus als hij dat zegt, maar puur vanuit zichzelf. Woorden van een dominee die niet van God komen neem ik niet serieus... en je kan aan de Bijbel toetsen wat die man zegt... en dan blijven zijn mooie praatjes niet overeind staan. Geluk is te vinden bij God.... wie met Hem leeft mag ook zeker genieten van het bestaan hier, je mag allerlei vormen van ontspanning doen, lekker wandelen of fietsen als je dat leuk vindt, of lekker sporten in een sportvereniging. En in alles wat je doet mag je kind van Hem zijn en zijn liefde uitstralen. Jezus zou het absoluut niet verbieden om naar een sportvereniging te gaan, maar Hij zou je wel oproepen daar ook als christen aanwezig te zijn en je zo te gedragen. Dat is de Bijbelse lijn, wel IN de wereld maar niet VAN de wereld. En dat is wat anders dan het "niet VAN de wereld dus ook niet IN de wereld" waar deze dominee voor pleit. Eigengemaakte Godsdienst is het, zelfbedachte tradities en schijnwijsheid... dwaasheid die voor wijsheid moet doorgaan. Die dominee moet christenen leren om als christenen in de wereld te staan en getuigen van God te zijn, discipelen van Christus... in plaats van "ga maar niet naar een sportvereniging, dan kan je er ook niets verkeerd doen". En als je niet eens je geloof in God mag belijden omdat de dominee liever niet heeft dat je naar een sportvereniging gaat, belemmert hij zelfs christenen in hun geloofsleven, ik vraag me dan serieus af of je zo iemand wel als herder van de kudde serieus kan nemen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 05 apr 2007 13:53

Ja, het is uit jou felle reactie duidelijk @Marnix dat jij van een sportvereniging houd.
Ik vind er persoonlijk ook nogal toedoen welke sport er bedreven wordt.
Ik weet dat de Ger.Gem sportverenigingen afkeurt op basis van 1Ti 4:8 Want de lichamelijke oefening is tot weinig nut; maar de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens.

De kantekening van de SV zegt hierbij:
Hierdoor verstaan sommigen de oefening dergenen, die om den prijs streden met worstelen, lopen en anderszins, gelijk het Griekse woord gymnasia soms betekent, waardoor maar enige lichamelijk weldaad werd verkregen; maar daar Paulus hier handelt van zaken, die den godsdienst aangaan, zo verstaan anderen dit bekwamelijker van enige oefening des lichaams, waardoor het getemd of getuchtigd wordt, gelijk daar is vasten, waken, onthouding van enige spijzen of kleding, anderszins geoorloofd. Van deze zegt de apostel, dat zij wel enige nuttigheid kunnen hebben, maar nochtans weinig ten aanzien van de godzaligheid zelf, daar die ook kunnen misbruikt worden, en in bijgelovigheden verkeren, gelijk Paulus getuigt (Col 2:23); maar de godzaligheid is Gode altijd aangenaam en tot alles dienstig.

Col 2:23 Dewelke wel hebben een schijn rede van wijsheid in eigenwilligen gods dienst en nederigheid, en in het lichaam niet te sparen, doch zijn niet in enige waarde, maar tot verzadiging van het vlees.

Kan ik mij aardig in vinden in dat standpunt van de Ger.Gem. gezien de voetbalgekte van de laatste jaren.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2007 15:05

Als het gewoon voetbal is mij een sportvereniging hoeft daar nog helemaal niets mis mee te zijn. De voetbalgekte in de topsportwereld is heel wat anders dan wanneer je gewoon ergens af en toe gaat voetballen. Ik speel overigens geen voetbal maar tafeltennis.... uiteraard binnen een vereniging, ik vind het erg fijn. Mijn reactie is daarom ook fel, een dominee heeft niet het recht de chanteren door dingen te verbieden en als je het toch doet mag je geen belijdenis doen, als God het niet verbiedt en ik het kan verantwoorden wat ik doe, sterker nog, Hem er voor kan danken.

Stel, jij houdt heel veel van wandelen... en een dominee zegt opeens: Je mag niet meer wandelen, dat vind ik niet goed, doe je het toch, dan mag je niet meer aan het avondmaal. Terwijl jij heerlijke wandelingen maakt, geniet van de natuur en de schepping en God er voor dankt. Dat doe ik ook bij sporten. Genieten en daar dank ik God voor. Wie is die dominee dan om wat God niet verbiedt, wel te verbieden omdat hij er zo'n krom beeld van heeft en vastgeroest zit in waandenkbeelden?

En verder, Paulus keurt sporten dus niet af, hij geeft aan dat het geestelijk gezien niet zoveel nut heeft. Dat klopt... maar het is wel ontspannend... moet je eens kijken hoeveel mensen er in deze tijd stress hebben. Het is gezond. Moet je kijken hoeveel mensen er overgewicht hebben, hoewel zelfs daardoor in het ziekenhuis belanden of overlijden. Sporten is zeker wel goed voor je. Niet voor je geloofsleven, dat klopt. Maar das geen reden om het te verbieden.

Een dominee mag gewoon niet zijn eigen wetjes bedenken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 05 apr 2007 15:17

Jantjes schreef:
Je schreef dat je je eigen heil gezocht had. Ik weet niet of je je geluk gevonden heeft, maar dat geluk/heil is zeker te vinden op aarde maar niet zodirect in sportverenigingen maar in een ander namelijk de wet en toepassing in Christus.

Natuurlijk zocht ik mijn heil niet bij een sportvereniging, maar, bij Christus. Die is niet te vinden in de wet trouwens hoor. En als ik in die zoektocht belemmert word door allerhande zelfgemaakte wetten, die me hierbij hinderen, dan vind ik dat van dusdanige aard storend, dat ik besloten heb om een andere kerk te zoeken.

Zodoende sluit ik me volledig aan bij Marnix.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 05 apr 2007 16:05

Oké @Marnix, het lijkt bijna wel of ik van jou moed gaan sporten.
Ik heb een vrouw die tweemaal in de week zwemt. Niet voor de sport maar voor lichamelijk oefening, niets mis mee toch. Maar Indien gij dan met Christus de eerste beginselen der wereld zijt afgestorven, wat wordt gij, gelijk of gij in de wereld leefde, met inzettingen belast? Namelijk raak niet, en smaak niet, en roer niet aan. (Col 2:20 -21).
Dat bedoel ik met sport.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 05 apr 2007 16:09

CaptainCaveman schreef:
Christus. Die is niet te vinden in de wet trouwens hoor

1Jo 2:4 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 05 apr 2007 16:12

Jammer dat je zo met Bijbelteksten smijt. Als je vrouw gaat zwemmen, geef je haar dan ook nog even snel deze teksten mee?

Verder denk je wel erg zwart-wit. Het is of het ene, of het andere uiterste. Beweer ik met de opmerking dat Christus niet in de wet te vinden is, dat je Zijn geboden maar niet moet houden? Volgens mij niet... :roll:

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 05 apr 2007 16:34

CaptainCaveman schreef:
Verder denk je wel erg zwart-wit. Het is of het ene, of het andere

Dat klop, een tussen weg is er niet.
Beweer ik met de opmerking dat Christus niet in de wet te vinden is, dat je Zijn geboden maar niet moet houden? Volgens mij niet

Volgens mijn interpretatie en de Bijbel wel want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft (Ro 10:4).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2007 16:48

Het einde der wet is Christus. Wat betekent dat volgens jou Jantjes?

Jantjes, de tekst die je uit Col 2 aanhaalt heeft niets met sporten op zich te maken.... alleen als iemand van zijn sport een afgod maakt en zich schuldig maakt aan goddeloos gedrag is dat van toepassing. Maar de eerste beginselenen der wereld kan je zijn afgestorven, je kan niet van de wereld zijn... en toch sporten. Sporten als christen, ook in een seculiere sportvereniging.

En nee, sporten moet niet, maar is wel gezond. Als mensen ongezond zijn omdat ze weinig bewegen vind ik wel dat ze niet goed voor hun lichaam zorgen, en dat is natuurlijk ook weer een bijbelse opdracht.

GG-er
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GG-er » 06 apr 2007 15:27

Jantjes schreef:Ik vind er persoonlijk ook nogal toedoen welke sport er bedreven wordt.
Ik weet dat de Ger.Gem sportverenigingen afkeurt op basis van 1Ti 4:8
En waar is die kennis van jou aan ontleent? Is er een synodale uitspraak hierover of doel je op individuele uitspraken van ambtsdragers?
Er is binnen de Gereformeerde Gemeente geen algeheel verbod voor lidmaatschap van een sportvereniging. Wel wordt er terughoudend mee omgegaan en gewezen op de veelal onchristelijke belevingswereld van sportverenigingen. De tekst uit 1 Tim. wordt in de Gereformeede Gemeente doorgaans anders uitgelegd dan je aangeeft. In jouw uitleg zou het reformatorische onderwijs direct de gymles moeten afschaffen. Je moest eens nagaan uit welk kerkverband de meeste docenten voor lichamelijke oefening in de ref. onderwijs komen. Jawel, ditzelfde genoemde kerkverband. En de predikanten van datzelfde kerkverband zitten als bestuursleden in de sollicatieprocedures van die sportpromotors.
Jantjes, gebruik liever geen kerkverband om je standpunten daarmee kracht bij te zetten. Er zijn in alle reformatorische kerken mensen die menen dat 1 Tim zo moet worden uitgelegd als jij doet. Prima als je dat inhoudelijk aanvoert, maar dan niet onder de vlag van een kerk die dat niet zo zwart/wit heeft uitgesproken. Je veroordeelt daar namelijk al die mensen mee die wel lid zijn van een sportvereniging en zet die tegen hun eigen kerkverband op.

GG-er
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GG-er » 06 apr 2007 15:42

CaptainCaveman schreef:Zelf ben ik ook opgegroeid in de bevindelijke Ger. Gem. Alhoewel ik al die tijd al neigde om een andere gemeente te zoeken, bevond ik me toch in een dilemma.

Misschien moet je eens rustig met de ds. doorpraten over die vereniging. De dominee zal in het algemeen gesproken hebben neem ik aan.
Als jij meent dat jouw lidmaatschap van de kerkelijke gemeente goed kan samengaan met de sportvereninging, moet het geen moeite hoeven kosten dat uit te leggen. En probeer ook eens na te gaan waarom de dominee dat zo algemeen stelt. Als je in een persoonlijk gesprek wat openhartig voorlegt, zou het nog wel eens mee kunnen vallen. Een negatieve beeldvorming zoekt in het algemeen teveel naar bevestiging en loopt de kans alles te negatief uit te leggen waardoor je hele denken in beslag wordt genomen door een onevenwichtig negatief beeld. De gereformeerde gemeente is minder star dan je misschien denkt. Zet het beeld van je af en let eens op de andere kant van de zaak. Waarom zegt een dominee iets: omdat hij zijn catechesanten liefheeft. Als je dat mee laat wegen, liggen de zaken misschien wat anders hoop ik.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2007 17:00

Uiteraard.... men moet het meer per situatie kijken.... zoals ik al eens heb aangegeven, deze vorm van "preventief ruimen" werkt gewoon niet. Preventief ruimen kan liefdevol bedoeld zijn maar je dupeert er ook verkeerden mee en dat kan niet de bedoeling zijn.

Kortom, als een dominee stelt: Je mag geen lid zijn van een vereniging als je belijdenis wil doen, is dat totaal niet liefdevol, hij weet immers niet eens van welke vereniging je lid bent, wat je daar doet, of het te verantwoorden is etc. Als het echt liefdevol bedoelt is gaat die beste man zich eerst op dat punt eens in zijn cathechisanten verdiepen.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 07 apr 2007 13:26

GG-er schreef:
Jantjes schreef:Ik vind er persoonlijk ook nogal toedoen welke sport er bedreven wordt.
Ik weet dat de Ger.Gem sportverenigingen afkeurt op basis van 1Ti 4:8
En waar is die kennis van jou aan ontleent? Is er een synodale uitspraak hierover of doel je op individuele uitspraken van ambtsdragers?
Er is binnen de Gereformeerde Gemeente geen algeheel verbod voor lidmaatschap van een sportvereniging. Wel wordt er terughoudend mee omgegaan en gewezen op de veelal onchristelijke belevingswereld van sportverenigingen. De tekst uit 1 Tim. wordt in de Gereformeede Gemeente doorgaans anders uitgelegd dan je aangeeft. In jouw uitleg zou het reformatorische onderwijs direct de gymles moeten afschaffen. Je moest eens nagaan uit welk kerkverband de meeste docenten voor lichamelijke oefening in de ref. onderwijs komen. Jawel, ditzelfde genoemde kerkverband. En de predikanten van datzelfde kerkverband zitten als bestuursleden in de sollicatieprocedures van die sportpromotors.
Jantjes, gebruik liever geen kerkverband om je standpunten daarmee kracht bij te zetten. Er zijn in alle reformatorische kerken mensen die menen dat 1 Tim zo moet worden uitgelegd als jij doet. Prima als je dat inhoudelijk aanvoert, maar dan niet onder de vlag van een kerk die dat niet zo zwart/wit heeft uitgesproken. Je veroordeelt daar namelijk al die mensen mee die wel lid zijn van een sportvereniging en zet die tegen hun eigen kerkverband op.

Schaddelee citeert in zijn scriptie twee kerkbodes uit de rechterflank van de gereformeerde gezindte -het kerkblad van een aantal Zeeuwse gereformeerde gemeenten en van de oud gereformeerde gemeente te Hardinxveld-Giessendam- waarin het lidmaatschap van een sportvereniging zonder meer wordt veroordeeld. De sfeer op een sportvereniging is werelds, kerkelijke jongeren ontmoeten er verkeerde vrienden, het gaat allemaal om eer en roem, zaterdagsport is een opstapje naar zondagsport en het begint met ontspanning, maar eindigt met verdwazing, zo redeneert men.
<...>
Gezond
Ook interviewde Liefting voor zijn onderzoek twee predikanten: ds. C. J. Meeuse van de gereformeerde gemeente te Nunspeet en de hervormde ds. D. Heemskerk in Garderen. Zij delen de in het RD genoemde bezwaren tegen topsport. Tegelijk laten ze ruimte voor het recreatief bewegen als gezonde ontspanning.

zie hier verder
http://yord.nl/article/8523?

Terug naar “Archief”