Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Lalage schreef:De topictitel heeft het over de bijbel. In Exodus 21 staat dit:
12 Wie een ander zodanig slaat dat deze sterft, moet ter dood gebracht worden. 13 Maar in het geval dat hij het niet met opzet deed en God zijn hand bestuurde, kan hij vluchten naar een plaats die ik jullie zal aanwijzen. 14 Wanneer iemand een ander echter verraderlijk vermoordt, met voorbedachten rade, mag je hem zelfs van mijn altaar weghalen om hem ter dood te brengen.
even verderop:
22 Wanneer twee mannen aan het vechten zijn en een van hen een zwangere vrouw raakt met als gevolg dat zij een miskraam krijgt, maar ze heeft verder geen letsel opgelopen, dan moet een boete worden geëist waarvan de hoogte door haar echtgenoot wordt vastgesteld; de rechters moeten op de betaling toezien. 23 Heeft ze wel ander letsel opgelopen, dan geldt: een leven voor een leven, 24 een oog voor een oog, een tand voor een tand, een hand voor een hand, een voet voor een voet, 25 een brandwond voor een brandwond, een kneuzing voor een kneuzing, een striem voor een striem.
Blijkbaar telt een ongeboren vrucht nog niet als mens... of mag je dat niet zo concluderen?
parsifal schreef:Pastafarian,
Er ligt hier een dieper filosofisch probleem aan ten grondslag. Abortus is geen gewoon menselijk dilemma. Het is een moreel dilemma en de vraag die eerst beantwoord moet worden zijn onze morele waarden menselijk? Ofwel is het verschil tussen goed en kwaad absoluut of is dit een menselijke uitvinding eventueel door de evolutie opgelegd. Het is niet vreemd dat Christenen hun morele standpunten funderen in de Bijbel. M.i. is dit zelfs volkomen terecht.
Ik vraag me af of je een ander standpunt genuanceerder kunt noemen, en als dat al zo is of een standpunt met meer nuance beter is.
parsifal schreef:Om maar een voorbeeld te noemen "het houden van negroide mensen als slaven puur omdat ze negroide zijn is fout" is niet erg genuanceerd, toch denk ik dat ieder standpunt met meer nuance slechter is dan het verwoorde standpunt.
parsifal schreef:Ik ben het trouwens met je eens dat psalm 139 niet gelezen mag worden als een afwijzing van abortus. Er wordt inderdaad poetisch gesproken en niet perse een theologische verhandeling gegeven over de status van het embryo.
parsifal schreef:De discussie over het persoon zijn van een embryo gaat al voorbij als je het standpunt van menselijk leven moet beschermd worden als uitgangspunt neemt. Een embryo leeft en heeft met een "katalysator" de mogelijkheid zich te ontwikkelen tot een volwassen mens. Het is niet aan ons dit leven weg te nemen. Je gaat te makkelijk uit van het standpunt dat er een stadium is dat een vrucht of embryo nog geen mens is. Dit moet onderbouwd worden, maar gelijk is er de wetenschap dat dit niet onderbouwd kan worden zonder je te beroepen op iets anders dan een arbitraire definitie of een ander niet te onderbouwen standpunt.
parsifal schreef:Ik geloof dat menselijk leven intrinsieke waarde heeft.
Pastafarian schreef:Geaborteerd worden is hetzelfde als nooit geboren worden. Ik zou er niet mee kunnen zitten als ik in mijn slaap vermoord wordt, ik merk hier immers niets van. Mijn familie echter wel.
abackie schreef:Ik zie hier een fundamenteel verschil in standpunt/geloofsovertuigingen opduiken. (niemand kan namelijk bewijzen/aantonen wat er na de dood of voor het leven gebeurt)
De visie van een christen, want "God zei het", hemel ect.parsifal schreef:Ik geloof dat menselijk leven intrinsieke waarde heeft.
De visie van een atheïst, want dood = dood.Pastafarian schreef:Geaborteerd worden is hetzelfde als nooit geboren worden. Ik zou er niet mee kunnen zitten als ik in mijn slaap vermoord wordt, ik merk hier immers niets van. Mijn familie echter wel.
Deze visies zijn lastig te combineren in een discussie als deze, vooral als er sprake is van continu eenrichtingsverkeer.
Waar ik mee zit is dat mensen hun christelijke visies op proberen te leggen aan mensen die hier niet in geloven zoals Pastafarian (en ik). Wanneer ik niet in God geloof, dan ik mag mijn ethische waarden toch zeker daar op aanpassen, zoals christenen dat ook doen?
Christenen beroepen zich dan op de bescherming van het ongeboren kind en het 'recht op leven' van deze. Maar vanuit de atheïstische/absurdistische levensvisie is er geen sprake van 'recht op leven'. Waarom hebben de christenen gelijk?
In veel discussies die ik heb gevolgd noemen christenen zelfs evolutietheorie een geloof (hoewel daar een gigantische berg bewijs voor is verzameld. Ik kan het waarschijnlijk zelfs ter plekke bewijzen met een paar fruitvliegjes, maar goed, dat is een andere discussie).
Laat het christendom en voor mijn part atheïsme in het hokje "geloof" en gebruik dit niet als ondergrond voor politiek en wetten, zoals de ChristenUnie en de SGP doen. Gebruik liever wetenschap en statistiek, zaken die ons al veel hebben opgeleverd in deze wereld.
Het aantal wetenschappelijke argumenten genoemd in deze discussie is nog gering. ALs men hier nou verder op bouwt...
abackie schreef:Het aantal wetenschappelijke argumenten genoemd in deze discussie is nog gering. ALs men hier nou verder op bouwt...
Corine schreef:Ik heb Deze site al eens eerder genoemd. Misschien goed om te lezen dat élke abortus om wat voor reden dan ook niet geoorloofd is en keiharde moord!
* waarschuwing!! de beelden op deze site kunnen als schokkend worden ervaren *
parsifal schreef:Wij beschouwen het elkaar bestrijden en uitroeien van hutus en tutsis als fout. Zij doen dat zelf vaak niet. Het is dan te makkelijk om te zeggen grijp maar niet in. Een ander voorbeeld. We beschouwen een seksuele relatie tussen leraar en veertien jarige leerling als fout en willen zelfs ingrijpen als beide toch deze seksuele relatie willen aangaan.
abackie schreef:Maar de vraag is waar die ethiek dan vandaan komt of waar deze op is gebaseerd.
Pastafarian probeert zijn ethische waarden te baseren op wetenschappelijke feiten en te verklaren door middel van evolutie.
Anderen gebruiken de bijbel. (of zelfs "ik vind gewoon dat...")
Biologie van moeder/kind en drang tot leven vind ik zelf een stuk interessanter, vandaar dat ik meer waarde hecht aan wetenschappelijke argumenten, overigens door beide partijen al geleverd.
Wat is nou precies een criterium voor het tijdstip van abortus, het liefts vanuit biolgoisch oogpunt beschreven? Vitaliteit? Bewustzijn?
Wat is biologisch gezien het verschil tussen een ongeboren vrucht en een tumor en een parasiet?
Dat zijn nou vragen waarover ik graag een beargumenteerde discussie zou willen zien.
Wanneer de discussie uur op etische waarden, gebaseerd op geloofovertuigingen wordt gevoerd, is deze snel voorbij. De één gelooft 'dit' en de andere 'dat', daaruit volgt het standpunt. Klaar.
abackie schreef:Maar de vraag is waar die ethiek dan vandaan komt of waar deze op is gebaseerd.
Pastafarian probeert zijn ethische waarden te baseren op wetenschappelijke feiten en te verklaren door middel van evolutie.
Anderen gebruiken de bijbel. (of zelfs "ik vind gewoon dat...")
Biologie van moeder/kind en drang tot leven vind ik zelf een stuk interessanter, vandaar dat ik meer waarde hecht aan wetenschappelijke argumenten, overigens door beide partijen al geleverd.
Wat is nou precies een criterium voor het tijdstip van abortus, het liefts vanuit biolgoisch oogpunt beschreven? Vitaliteit? Bewustzijn?
Wat is biologisch gezien het verschil tussen een ongeboren vrucht en een tumor en een parasiet?
Dat zijn nou vragen waarover ik graag een beargumenteerde discussie zou willen zien.
Wanneer de discussie uur op etische waarden, gebaseerd op geloofovertuigingen wordt gevoerd, is deze snel voorbij. De één gelooft 'dit' en de andere 'dat', daaruit volgt het standpunt. Klaar.
abackie schreef:parsifal schreef:Wij beschouwen het elkaar bestrijden en uitroeien van hutus en tutsis als fout. Zij doen dat zelf vaak niet. Het is dan te makkelijk om te zeggen grijp maar niet in. Een ander voorbeeld. We beschouwen een seksuele relatie tussen leraar en veertien jarige leerling als fout en willen zelfs ingrijpen als beide toch deze seksuele relatie willen aangaan.
Dit is inderdaad een interessant punt. Wij beschouwen die dingen al fout. Maar waarom eigenlijk?
Komt het door geleidelijke evolutie van het leven in een groep? Het is niet voordelig voor de individuen in een groep als men elkaar gaat lopen afmaken.
Of misschien omdat het zo in een boekje staat beschreven, bijvoorbeeld de bijbel?
Ik verwacht dat iemand die nog nooit (echt nooit) van zowel evolutionitische of bijbelse waarden heeft gehoord ook tegen het vermoorden van de medenmens is. Dit ondersteunt de eerste optie wel, maar de tweede niet...Tenzij god vanaf het begin af aan ons deze waarden heeft "ingebakken". Maar waarom heeft de een dan afwijkende waarden ingebakken gekregen en de ander de juiste?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten