De Pil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 apr 2007 14:41

Gerdien B. schreef:Ik heb nu verkering en vind toch echt dat ik zelf de keus moet maken of ik de pil ga gebruiken. De laatste tijd ben ik daar ook echt serieus over aan het nadenken.

het vervelende is dat als ik dat in mijn familie zou melden ze gelijk er aan koppelen dat we seks hebben voor het huwelijk. Dat vind ik een kromme gedachten gang. Wij kunnen zelf beslissen waar we voor staan en we kunnen ook zelf die verantwoording dragen.

Eerlijk gezegd: ik ook!
Waarom zou je hem anders gebruiken?
Behalve dat het wel eens kan helpen bij pijnlijke en langdurige menstruaties?

Maar het is beslist niet ongevaarlijk om de pil te gebruiken.
Daarbij heb je ook pillen waarbij het ook nog mogelijk is dat er een eitje bevrucht wordt, die dan door de pil niet kan innestelen.
Dus afgevoerd wordt.
En ik denk dat je die niet kunt gebruiken als Christen.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 04 apr 2007 14:48

De moeder van .... ging naar de apotheek om medicijnen te halen voor een gezinslid. De assistente vroeg of ze gelijk de medicijnen voor haar dochter mee wilde nemen? Dit was DE PIL :|

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 04 apr 2007 14:50

*Annet* schreef:De moeder van .... ging naar de apotheek om medicijnen te halen voor een gezinslid. De assistente vroeg of ze gelijk de medicijnen voor haar dochter mee wilde nemen? Dit was DE PIL :|

Ohw neejjj wat erg zeg! Dat mogen ze echt niet vragen!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 apr 2007 14:53

*Annet* schreef:De moeder van .... ging naar de apotheek om medicijnen te halen voor een gezinslid. De assistente vroeg of ze gelijk de medicijnen voor haar dochter mee wilde nemen? Dit was DE PIL :|

Zoiets kan ik me bij een kleine apotheek wel voorstellen. Niet dat het goed te praten is, wat ik me trouwens afvraag of dat echt niet zou mogen.
Maar waarom zou de moeder het niet mogen weten?
Dat begrijp ik dus niet.
ALs je dan jezelf groot genoeg vind om je eigen beslissing te nemen en de pil te gaan slikken dan moet je ook groot genoeg zijn om dat aan je moeder te melden.
Ik vind stiekum altijd onacceptabel.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 apr 2007 14:56

Er is wel een verschil tussen stiekem en normale privacy. Er zijn genoeg mensen die de pil gebruiken en wiens ouders het niet hoeven te weten.

Ze mógen het best weten, maar waarom zou je ze met die informatie belasten als je van tevoren weet dat ze dat alleen maar verschrikkelijk vinden?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 04 apr 2007 14:56

Inderdaad! Het is gewoon privacy. Het is je eigen keuze of je het wel of niet verteld, dat heeft niets met stiekem te maken.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 apr 2007 14:59

Ik vind dat wel stiekum.
ALs je vind dat je het mag gebruiken, en dat het een medicijn is, dan kun je dat toch gewoon vertellen?
En dat er zoveel mensen zijn die....... vind ik zo een onzin.
Er zijn ook zoveel mensen die gemeenschap voor het huwelijk hebben, die niet trouwen maar gaan samenwonen enz enz. Daarom wil het nog niet zeggen dat het ook etisch verantwoordt is.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 04 apr 2007 15:02

tante-tortel schreef:Ik vind dat wel stiekum.
ALs je vind dat je het mag gebruiken, en dat het een medicijn is, dan kun je dat toch gewoon vertellen?

Als je van te voren weet dat dat moeilijkheden oplevert, dan heeft dat toch helemaal geen zin? Iedereen heeft toch dingen die hij/zij voor zichzelf houdt?! Dat is normaal!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 apr 2007 15:02

tante-tortel schreef:Daarbij heb je ook pillen waarbij het ook nog mogelijk is dat er een eitje bevrucht wordt, die dan door de pil niet kan innestelen.
Dus afgevoerd wordt.

Dat hangt er maar vanaf op welk moment dat je gelooft dat God het zieltje invoegt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 apr 2007 15:03

Ik bedoelde daarmee ook niet aan te geven dat het daarom goed is, maar wel dat het lanng niet altijd een kwestie is van stiekem gedrag. Eerder het ontzien van je ouders ofzo.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 apr 2007 15:12

MrSokkie schreef:
tante-tortel schreef:Daarbij heb je ook pillen waarbij het ook nog mogelijk is dat er een eitje bevrucht wordt, die dan door de pil niet kan innestelen.
Dus afgevoerd wordt.

Dat hangt er maar vanaf op welk moment dat je gelooft dat God het zieltje invoegt.

Zieltje invoegt??????
Wat een vreemde opmerking

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 04 apr 2007 15:51

DE PIL :|[/quote]
Zoiets kan ik me bij een kleine apotheek wel voorstellen. Niet dat het goed te praten is, wat ik me trouwens afvraag of dat echt niet zou mogen.
Maar waarom zou de moeder het niet mogen weten?
Dat begrijp ik dus niet.
ALs je dan jezelf groot genoeg vind om je eigen beslissing te nemen en de pil te gaan slikken dan moet je ook groot genoeg zijn om dat aan je moeder te melden.
Ik vind stiekum altijd onacceptabel.[/quote]

Tja volgens mij mag dat gewoon niet....zoiets al privacy...en zo gek is dat niet!
Je gaat me toch niet vertellen dat je alles aan je moeder verteld? Er is toch ook nog zoiets als een privéleven? Ik vertel best wel wat aan mijn moeder maar echt niet alles! Ik denk niet dat je moeder nog alles van je hoeft te weten als je (wat) ouder bent! En dat is helemaal niet stiekum.
En als je weet dat het gezeur op gaat leveren, of tenminste wat negativiteit...dan ga je dat toch niet doen? Wat heeft het dan voor waarde en toevoeging?
Het is gewoon je eigen verantwoording, je kan niet altijd maar meeliften op die van je ouders!

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 04 apr 2007 16:06

Ik denk dat het ewl moeilijk is, als je de pil wilt gaan slikken moet je ook naar de dokter. Als je normaal alles aan de moeder vertelt, kan dit een moeilijk onderwerp zijn. En om het dan stiekem te doen is denk ik niet erg goed voor je moeder-dochter relatie ;)

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 04 apr 2007 19:25

Dus afgevoerd wordt.

Even als reactie op deze post, op een ander forum had ik iets gelezen waar ik wel een beetje van geschrokken ben. Hier citeer ik een paar posts om aan te geven waar het over gaat:
En sinds wanneer is abortus anticonceptie?? Daarbij had ik het over de gewone pil die voor mij mijn cyclus normaal weet te houden. En verre van moord afstaat.

Lees de bijsluiter van de pil maar eens over de drievoudige werking:

1. voorkomen bevruchting
2. voorkomen innesteling als 1 faalt
3. aborterende werking als 2 faalt
Maar de gewone pil kan je toch niet op een zelfde lijn als abortus zetten?

Wat is precies het vereschil tussen het doden van een vrucht na 1 dag, na 10 dagen, na drie weken?

1> voorkomt ovulatie (ook wel bekend als eisprong)

En wat heb je nodig om zwanger te worden...juistem, een eisprong.

Je kan bewust je ogen er voor sluiten, als je dat graag wil. Je kan ook zorgen dat je je informeert, en dan merken dat de pil een drievoudige werking heeft.

1. voorkomen ovulatie
2. ALS DAT FAALT voorkomen innesteling
3. ALS DAT FAALT aborterende werking

Ik snap dat dat vervelend is, maar daarmee is het niet ineens onwaar.
Van wikipedia.nl: "De anticonceptiepil werkt door de ovulatie te blokkeren, en daarnaast de baarmoeder minder geschikt te maken voor de acceptatie van een embryo als er toch een bevruchting zou plaatsvinden."

De eisprong wordt dus verhinderd, dan is er sowieso geen sprake van een vrucht. Dat is het primaire doel van de anticonceptiepil. Dus dat doden van een vrucht vind ik tamelijk overdreven.

Maar niet minder waar. Wikipedia vertelt niet het hele verhaal, en de meeste bronnen die de pil propageren niet.

Oké, de meeste mensen (refo's) hier zijn tegen het gebruik van de morning-after pil, omdat deze abortief werkt. Het is doden van de bevruchte eicel. Nu lees ik hier dat de gewone pil ook zo kan werken. Is het dan nog verantwoord om de pil te slikken?

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 04 apr 2007 19:57

Ik dacht toch ergens ooit in de vragenrubriek gelezen te hebben dat een pil niet abortief werkt!. Wel een spiraaltje.
Maar dat moet ik nog een even goed nalezen, anders stel ik de vraag nog een keer!

Terug naar “Archief”