Satan een sprookje???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Janne

Satan een sprookje???

Berichtdoor Janne » 06 nov 2002 21:18

Ik moet de inleiding doen voor onze jonge vrouwenvereniging en nu stuit ik op de volgende vraag:
Er zijn veel mensen die het spreken over de duivel gelijk stellen met het spreken over een sprookje.Hoe zouden ze tot die gedachte komen? Wat stellen wij daar tegenover?
Graag zou ik jullie mening hierover horen.
Alvast bedankt..
Janne

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 nov 2002 21:49

Hoi Janne,

Je vroeg
: Er zijn veel mensen die het spreken over de duivel gelijk stellen met het spreken over een sprookje.Hoe zouden ze tot die gedachte komen?

Zomaar wat mogelijke redenen:

- men gelooft uberhaupt niet meer dat er 'iets' meer is dan dat wat we kunnen zien;
- men denkt bij de duivel aan een rood mannetje met hoorntjes en een drietand in z'n hand;
- de duivel wordt vaak te pas en te onpas aangehaald als drijvende kracht achter iets of iemand. Wat de duivel nou echt is, kan en doet is vaak erg onduidelijk.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Satan een sprookje???

Berichtdoor Eelco » 06 nov 2002 23:12

Janne schreef:Er zijn veel mensen die het spreken over de duivel gelijk stellen met het spreken over een sprookje. [...] Wat stellen wij daar tegenover?

Het is belangrijk wie die 'veel mensen' zijn waar je over spreekt. Zijn dat medechristenen, of personen voor wie de hele Bijbel een sprookje is? Of zijn het moderne christenen, die bijvoorbeeld Genesis 1 vooral symbolisch lezen?
Jezus zelf identificeert de slang uit Genesis met de duivel (Joh. 8:44). Wanneer je dat 'een sprookje' acht, is dat heel wat anders dan ervan uitgaan dat de duivel een symbool van het kwaad is.
Even een opsomming, (waar hebben wij het over):
  • In 1 Kon. 22:22 is hij de verleider door en tot leugen.
  • Volgens 1 Kron. 21:1 stookt hij de mens op tot zonde,
  • en in Job 1 en 2, en ook in Zach. 3:1,2 kunt u lezen dat hij Gods tegenstander is. (Volgens mij is dat ook de betekenis van het woord 'satan': tegenstander.
  • In Openb. 12:9 en 20:2 heet de duivel de 'oude slang'.
  • Het verhaal van de ongehoorzaamheid en veroordeling van de ontrouw geworden engelen kan men terugvinden in Judas vers 6 en 2 Petrus 2:4.

Op allerlei plaatsen in de Bijbel is grond te vinden voor de bewering dat de satan een werkelijkheid is. De uitdrukking 'de duivel' zou ik zelf niet snel gebruiken. We weten niet in hoeverre de satan 'persoonlijk' is. Ik vermoed dat de Satan de hoogste gevallen engel is, en dat hij het bevel voert over vele duivelen.
De satan is de tegenstander van God, dat staat dus duideljik en op verschillende plaatsen (OT, NT) in de Bijbel.

Ik denk dat dit echter alleen met enige kans op succes tegenover de mening dat die hele duivel een sprookje is kan worden ingezet als er wel enige waarde wordt gehecht aan de Bijbel.

jaop

Berichtdoor jaop » 07 nov 2002 01:53

volgens mij ligt voor mensen die satan als sprookje zien, dat in het verlengde van de niet meer dan literaire waarde van de Bijbel

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 07 nov 2002 16:27

Luther gooide zelfs een boek naar z'n hoofd, dus dan moet hij wel echt zijn.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 07 nov 2002 16:52

lijkt me niet helemaal de juiste redenering, luther kan de satan natuurlijk ook alleen maar in verbeelding hebben gezien.

niet dat ik dat beweer, maar het is natuurlijk geen sluitend bewijs.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Marjolijn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Marjolijn » 07 nov 2002 17:01

Klopt, Napoleon. Denk alleen al aan Luthers T R A N S S U B S T I A T I E L E E R... ( :roll: fijn galgje-woord) Dat hij daarin geloofde, is gelukkig geen bewijs voor de waarheid van zijn uitspraken.

jaop

Berichtdoor jaop » 07 nov 2002 17:05

dan zou ik nog maar geen galgje gaan doen als ik jou was, het is namelijk
T R A N S S U B S A N T I A T I E L E E R :mrgreen:

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 07 nov 2002 17:11

Marjolijn schreef:Klopt, Napoleon. Denk alleen al aan Luthers T R A N S S U B S T I A T I E L E E R... ( :roll: fijn galgje-woord) Dat hij daarin geloofde, is gelukkig geen bewijs voor de waarheid van zijn uitspraken.

maar ik beweer helemaal niet dat Luther in deze geen gelijk heeft (wat die satan betreft dan), maar dat het moeilijk te bewijzen valt. als iemand niet in de satan gelooft, zal hij dit argument ook vrij snel van de hand doen.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Marjolijn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Marjolijn » 07 nov 2002 17:23

jaop schreef:dan zou ik nog maar geen galgje gaan doen als ik jou was, het is namelijk

Ai, je kan eerdere stukjes wijzigen toch?

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 07 nov 2002 17:26

ja, met wijzig. maar als je dat nu doet, helpt het niet veel, behalve dat niemand dit meer snapt
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 07 nov 2002 18:58

De duivel is zeer zeker geen sprookje. Denk bijv aan de Satanisten de satanskerk ed. Als je je daar even kort in verdiep dan krijg je kippevel en weet je zeker dat de duivel bestaat.

Maar hoe maak je dat duidelijk aan anderen. Veel christenen zullen kunnen getuigen over de aanvallen van de satan in hun leven. Toch zullen velen dat idd afdoen als een sprookje.

Bijbelteksten hebben dan ook geen nut meer omdat als de duivel afgedaan wordt in feite de hele Bijbel als sprookje wordt gezien

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 08 nov 2002 12:54

Marjolijn schreef:Klopt, Napoleon. Denk alleen al aan Luthers T R A N S S U B S T I A T I E L E E R... ( fijn galgje-woord)

jaop schreef:dan zou ik nog maar geen galgje gaan doen als ik jou was, het is namelijk

Ik besef dat dit niet het slow-chat forum is, maar toch wil ik er even op wijzen dat wanneer je iemand verbetert het wel slim is om het goed te doen, zeker als je plannen hebt het woord te gebruiken bij galgje. Het is niet leuk als iemand een tijdlang bezig is een woord te raden dat niet bestaat. De leer van Luther heeft de volgende naam:

T R A N S - S U B S T A N T I A T I E L E E R

Zoals je ziet, een extra 't'-tje die ook in het woord 'substantie' voorkomt. :P

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 08 nov 2002 13:43

Jammur....Eelco is me net voor om Jaop te kunnen verbeteren met een :-)

Maaruh..we hebben nu het goede woord, althans, de goede spelling...nu de rest nog..
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 08 nov 2002 13:47

Laten we terug gaan naar de topic :wink:

Tis best een interesting onderwerp. Tzou jammer zijn als het een slowchat wordt

Terug naar “Archief”