dankdag, wat zegt het je?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 05 nov 2003 09:35

Tirreg schreef:kunnen wij van ons zelf geloven? ik denk het niet. we zijn afhankelijk van God.

Tuurlijk moeten wij het geloof van God krijgen, maar daarom moet jij niet zeggen dat we niet kunnen danken, het is onze plicht om God te bidden en te danken, God vraagt dat van ons en ook al kunnen we het zelf niet, vraag het dan aan God, Ga maar aan de slag, ga God maar tot God bidden, Hem smeken om je behoud, dan kom je er wel achter dat je zelf niks kan doen en dat het pure genade is van God om jou/mij de bekeren, maar God kan en wil dit doen, God wil niet dat we verloren gaan!!

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 05 nov 2003 09:39

Kaw schreef:
Tirreg schreef:de God van toen is heden nog dezelfde God, en die kan ook nu nog mensen bekeren. hoe weet je dat je niet uitverkoren bent? dat weet God alleen, en daarom is er hoop, en het slaat nergens op als je een zonde doet, en dan zegt dat God je er maar voor had moeten bewaren.

Maar waarom zou je die zonde niet doen? Je bent toch nog in de onbekeerde staat? Waarom ga je vanavond naar dankdag? Is dat geen grote leugen dat je God daar gaat danken voor dingen waarin je niet gelooft?

je moet wel proberen om God te danken, maar hij moet je of tijdens een preek, of anderszijds "trekken uit de duisternis tot zijn wonderbaarlijk licht" wij kunnen ook niet door goede werken zalig worden, maar we moeten wel proberen te leven zoals God het van ons vraagt in zijn Woord.

Pim
Mineur
Mineur

Re: dankdag, wat zegt het je?

Berichtdoor Pim » 05 nov 2003 09:46

Tirreg schreef:vandaag is het dankdag, maar zegt het je ook echt wat? natuurlijk, vandaag een halve dag vrij, 2 keer naar de kerk, maar verder?

Bij ons in de kerk is daar geen aparte dankdag voor, komende zondag staat in het teken van dankdag. Vind ik wel zo handig eigenlijk.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 05 nov 2003 09:47

Tirreg schreef:
Kaw schreef:
Tirreg schreef:de God van toen is heden nog dezelfde God, en die kan ook nu nog mensen bekeren. hoe weet je dat je niet uitverkoren bent? dat weet God alleen, en daarom is er hoop, en het slaat nergens op als je een zonde doet, en dan zegt dat God je er maar voor had moeten bewaren.

Maar waarom zou je die zonde niet doen? Je bent toch nog in de onbekeerde staat? Waarom ga je vanavond naar dankdag? Is dat geen grote leugen dat je God daar gaat danken voor dingen waarin je niet gelooft?

je moet wel proberen om God te danken, maar hij moet je of tijdens een preek, of anderszijds "trekken uit de duisternis tot zijn wonderbaarlijk licht" wij kunnen ook niet door goede werken zalig worden, maar we moeten wel proberen te leven zoals God het van ons vraagt in zijn Woord.

Hoe noemt de dominee jullie kerkdienst? Eredienst of godsdienstoefening?
Hoe heft de dominee het gebed aan? Laten wij pogen te bidden?

Heb ik ooit gezegt dat we door werken zalig kunnen worden?

Maar wat moet je dan met al die teksten in de bijbel die je oproepen tot bekering, tot een keuze voor God, tot een komen tot Christus, tot het aannemen van Christus, tot het bidden met als aanhef het onze Vader, tot het loven van God, tot het doen van goede werken, tot het houden van de wet, enz.?

Het is de bedoeling dat we deze dingen doen en daarbij God vragen om kracht. Al deze dingen zijn mogelijk, maar je moet er wel in geloven dat God je die kracht wil geven. Je moet ontdekken dat je van jezelf dit niet wil en dat God alleen je die wil geeft, maar daarom is dit niet onmogelijk! Juist niet! Want God is het die ons de kracht tot deze dingen wil geven!

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 05 nov 2003 09:48

Pim schreef:
Tirreg schreef:vandaag is het dankdag, maar zegt het je ook echt wat? natuurlijk, vandaag een halve dag vrij, 2 keer naar de kerk, maar verder?

Bij ons in de kerk is daar geen aparte dankdag voor, komende zondag staat in het teken van dankdag. Vind ik wel zo handig eigenlijk.

naar wat voor soort kerk ga je, als ik het vragen mag?
(niet verkeerd bedoeld hoor!)

lorit

Berichtdoor lorit » 05 nov 2003 13:18

Ík heb vandaag gewoon college, maar vanavond ga ik wel naar de kerk. Op zich vind ik het goed om er een aparte dag in het jaar voor te hebben. Dan sta je er toch bewuster bij stil. Ik moet op dankdag altijd denken aan dat liedje:
Dank u voor deze nieuwe morgen
dank u voor deze nieuwe dag
en zo het hele lied

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 nov 2003 13:26

Ik moet zeggen dat ik bij deze dag helemaal niets speciaals heb. Ik ben dan ook al jaren niet meer op deze dag naar de kerk geweest. Vroeger moest ik van mijn ouders, maar sinds ik zelf mocht bepalen of ik naar de kerk ging, ruim 10 jaar, ben ik niet meer op dankdag geweest.
Op zich is het natuurlijk wel mooi, een speciale dag om God te danken voor het afgelopen jaar.

caprice

Berichtdoor caprice » 05 nov 2003 14:14

Dankdag...

Danken voor het voedsel, kleding, dak boven ons hoofd. Dat we aan geen ding gebrek hebben geleden. Dat ons leerwerk op school nog gezegend mocht worden, bewaard werden voor de dood. Ook danken voor alles wat nog mocht groeien op het land (ook het onkruid?).
Kortom, danken voor alles wat we van de Heere mochten krijgen.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 05 nov 2003 16:11

Tirreg schreef:
Pim schreef:

naar wat voor soort kerk ga je, als ik het vragen mag?
(niet verkeerd bedoeld hoor!)

Naar een Nederlands Gereformeerde kerk.

joepie

Berichtdoor joepie » 05 nov 2003 20:07

[quote="Tirreg
ik denk niet dat je zo mag praten dat God dat droevig moet vinden, hij moet ons ook bereid maken om te kunnen danken, van onszelf kunnen we dat niet.[/quote]

We zijn na zoveel jaren nog niks wijzer geworden
Adam gaf al de ander de schuld van zijn falen en nu doen we het nog.
God had ons maar bereid moeten maken om te danken!!!!!!!!!
Zie je wel wat je zegt Tirreg.
Dus het is niet mijn fout als ik het niet doe, God had mij dan maar bereid moeten maken!

Weet je wel dat Hij al Zijn hand naar je uitgestoken heeft?
Dat jij die gewoon mag pakken?
En dat dat je juist dankbaar maakt?
Dankbaar dat je, UIT GENADE, helemaal voor niets bij Hem mag horen?
Dat Hij zijn Zoon voor jou en mijn zonde aan het kruis heeft laten nagelen?
Niet God moet je bereid maken, maar jij moet bereid zijn!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 nov 2003 20:57

Tirreg schreef:je moet wel proberen om God te danken, maar hij moet je of tijdens een preek, of anderszijds "trekken uit de duisternis tot zijn wonderbaarlijk licht" wij kunnen ook niet door goede werken zalig worden, maar we moeten wel proberen te leven zoals God het van ons vraagt in zijn Woord.

ehh vraagje: waarom probeer je te leven zoals God het van je vraagt?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 05 nov 2003 22:47

Dankbaarheid kon worden uitgedrukt in Israels oogstfeesten: Sjavoe'oth - het weken feest en Soekoth - het loofhuttenfeest. In de 2e eeuw heeft de gemeente zich ontdaan van de invloed van haar Joodse grondleggers; zij werden geweerd van de concilies. Israel was immers door deze nieuwlichters uit de 2e eeuw vervangen. Marcion had o.a. gepredikt. De G-d van het Oude Testament was een andere dan Die van het Nieuwe. Het liefst moest alleen Paulus nog maar gelezen worden. En alles wat die zei moest vooral niet als vervolg van het verleden worden gezien, het beste door een heel geestelijke Grieks/Romeinsebril, zonder Davidsterren montuur. Daarna werden de feesten en wet als te Joods afgedaan. Het waren G-ds inzettingen en feesten! Toch werden ze versmaad. De profetische heenwijzingen naar de toekomst vergeten. Het geloof ontdaan van een deel van G-ds wil was blijkbaar niet geheel tevreden stemmend en feesten waar G-d, noch Jesjoea om hadden gevraagd werden ingevoerd: kerst; Passen op een andere dag; rust op een andere dag. Leringen der mensen, overleveringen der ouden, waar nu niet meer aan getoornd mag worden. Maar G-ds feesten? Versmaad!

Nee, zo'n dankdag zegt mij in die zin niets. Het is goed te danken. maar het is verkeerd te volharden, het Woord G-ds te niet doende met uw inzettingen, inzettingen van mensen!

Ik heb niets tegen al die oprechte mensen die dankbaar zijn geweest, maar er moet iets worden rechtgezet. Of willen we deel uitmaken van het beest dat de gezette tijden en de wet zou mene te veranderen (Dan.7:25).

Sam

Ge2rt

Berichtdoor Ge2rt » 05 nov 2003 23:20

Taytelbaum schreef:<knip>Daarna werden de feesten en wet als te Joods afgedaan. Het waren G-ds inzettingen en feesten! Toch werden ze versmaad.<knip>

Deze feesten zijn niet 'te Joods', maar Joods, gegeven aan het volk Israël. Ze worden eenvoudigweg niet opgelegd aan christenen uit de volken.

Nee, zo'n dankdag zegt mij in die zin niets. Het is goed te danken. maar het is verkeerd te volharden, het Woord G-ds te niet doende met uw inzettingen, inzettingen van mensen!

Ik heb niets tegen al die oprechte mensen die dankbaar zijn geweest, maar er moet iets worden rechtgezet. Of willen we deel uitmaken van het beest dat de gezette tijden en de wet zou mene te veranderen (Dan.7:25).

Wat nu dan? Adventist geworden? :wink:
Alle gekheid op een stokje: ik zou graag willen weten waar staat dat christenen uit de volken zich moeten conformeren aan de joodse religieuze traditie.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 05 nov 2003 23:34

Tirreg schreef:
Kaw schreef:
Tirreg schreef:maar hoe kun je nu eigenlijk danken als je nog onbekeerd bent?

Wordt er daarom in een bevindelijke kerk zo weinig gedankt? Zou God dat niet droevig vinden?

ik denk niet dat je zo mag praten dat God dat droevig moet vinden, hij moet ons ook bereid maken om te kunnen danken, van onszelf kunnen we dat niet.

Slechte smoes

Toch is het voor mij ook een dag/avond om me te realiseren dat er elke dag zoveel te danken valt. En een dag om te belijden dat je hier normaliter zo makkelijk aan voorbij gaat.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 05 nov 2003 23:43

Sabra schreef:Ik moet zeggen dat ik bij deze dag helemaal niets speciaals heb. Ik ben dan ook al jaren niet meer op deze dag naar de kerk geweest. Vroeger moest ik van mijn ouders, maar sinds ik zelf mocht bepalen of ik naar de kerk ging, ruim 10 jaar, ben ik niet meer op dankdag geweest.
Op zich is het natuurlijk wel mooi, een speciale dag om God te danken voor het afgelopen jaar.

Hoe combineer je je laatste zin met je eerste?

Terug naar “Archief”