Onvoorwaardelijke liefde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 apr 2007 10:02

MrSokkie schreef:
Riska schreef:Onvoorwaardelijke liefde bestaat niet.

Dat geloof ik dus niet. We moeten ook wel heel erg uitkijken met wat we precies onder liefde verstaan. Als je eronder verstaat: "Ik vind jou aardig" dan doe je het enorm tekort. Niemand vind de mensen aardig die hem naar het leven staan, maar je kunt wél het beste met je vijanden voor hebben en hopen op geluk voor andere. Ik hoef iemand niet aardig te vinden om hem/haar toch lief te kunnen hebben.

Helemaal juist, als Jezus zegt dat je je vijand lief moet hebben, bedoelt Hij vast niet dat je je vijand aardig moet vinden.

zekharyahu
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zekharyahu » 03 apr 2007 10:25

Hippieblijhoofd schreef:
TKF schreef:
Hippieblijhoofd schreef:Totaal onvoorwaardelijke liefde is onmogelijk.
Zelfs God heeft niet onvoorwaardelijk lief.

Vanuit onze kant of vanuit Gods 'kant'? Als God niet onvoorwaardelijk lief kan hebben kan Hij niet volmaakt zijn. Dat klopt dat toch niet?

Vanuit Gods kant.
Hij stelt de voorwaarde 'je moet in Mij geloven' en als je dat niet doet heeft hij je niet lief (althans, Hij redt je niet maar laat je in het verderf).

Je kunt dat zo niet zeggen. Hij heeft je altijd en onvoorwaardelijk lief, juist ook als je nog niet gelooft: het doet Hem pijn wanneer mensen verloren gaan (teken van liefde). Hij heeft niet voor niks zijn Zoon gegeven voor een verloren wereld, die Hem niet wilde. Mijn inziens is God dus het ultieme voorbeeld van onvoorwaardelijke liefde. (En nee, dit is geen alverzoeningsleer.)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 apr 2007 12:17

Dus God houdt evenveel van de mensen die in de hel gegooid worden als van die in de hemel?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 apr 2007 12:20

Aragorn schreef:Dus God houdt evenveel van de mensen die in de hel gegooid worden als van die in de hemel?

Dat geloof ik wel ja.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 apr 2007 12:22

Maar jij bent dan ook alverzoeningsdrijver. :wink: Zekh volgens mij niet.

zekharyahu
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zekharyahu » 03 apr 2007 12:23

Als het Hem pijn doet dat mensen verloren gaan.....

zekharyahu
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zekharyahu » 03 apr 2007 12:40

Trouwens, als je in de alverzoeningsleer gelooft, dan geloof je toch überhaupt niet in zoiets als een eeuwige hel waar de ongelovigen in terechtkomen?

Maar misschien is dat wat off-topic.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 apr 2007 12:41

Niet eeuwig nee, maar wel tijdelijk. Maar daar weet Lalage meer over te vertellen. :P

zekharyahu schreef:Als het Hem pijn doet dat mensen verloren gaan.....

Dan?

zekharyahu
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zekharyahu » 03 apr 2007 12:47

Aragorn schreef:Niet eeuwig nee, maar wel tijdelijk. Maar daar weet Lalage meer over te vertellen. :P

Nah, laat maar, dat is een ander onderwerp :)

Dan?

... dan houdt Hij dus van alle mensen.

Is dat nou zo moeilijk? :)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 03 apr 2007 12:50

Liefde voor alle mensen impliceert nog geen onvoorwaardelijke liefde voor alle mensen. God heeft zijn schepping lief, voorwaarde is dus dat je Zijn schepping bent. De liefde is daarmee niet meer onvoorwaardelijk.

zekharyahu
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zekharyahu » 03 apr 2007 13:07

rafaell schreef:Liefde voor alle mensen impliceert nog geen onvoorwaardelijke liefde voor alle mensen.

Oke, maar mijn eerste post laat zien dat ik dus niet geloof dat er voorwaarden zijn verbonden aan Gods liefde.
God heeft zijn schepping lief, voorwaarde is dus dat je Zijn schepping bent. De liefde is daarmee niet meer onvoorwaardelijk.

Ik vind dat een rare voorwaarde, want alles is Zijn schepping. We praten en discussieren over liefde, die alleen maar binnen de schepping bestaat. Het lijkt het me geen zin hebben om van die context, waarin de liefde alleen bestaat, een voorwaarde te maken voor die liefde.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 03 apr 2007 13:15

rafaell schreef:Liefde voor alle mensen impliceert nog geen onvoorwaardelijke liefde voor alle mensen. God heeft zijn schepping lief, voorwaarde is dus dat je Zijn schepping bent. De liefde is daarmee niet meer onvoorwaardelijk.

Ja Rafaell, zo ken ik er nog wel eentje. Ik kan jou alleen maar liefhebben als wij allebei bestaan, dus mijn liefde voor jou heeft voorwaarden. Je drijft het wel een beetje door op die manier. Onvoorwaardelijke liefde wordt niet op die manier bedoeld.

zekharyahu
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zekharyahu » 03 apr 2007 13:16

Oke, dat zou waar kunnen zijn. Ik weet niet of God van de duivel houdt, engelen zijn wel Zijn schepping...

Maar goed, als wij het hebben over de liefde van God, dan gaat het altijd over de liefde die God voor ons mensen heeft. Binnen die context geloof ik wel dat die onvoorwaardelijk is.

Edit: Dit is een reactie op een post van rafaell die hij ondertussen alweer verwijderd had :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 apr 2007 13:18

zekharyahu schreef:

Dan?

... dan houdt Hij dus van alle mensen.

Is dat nou zo moeilijk? :)

Maar het is de vraag of Hij nog steeds van alle mensen houdt op het moment dat ze doodgaan en niet in Hem geloven. Dat het aanvankelijk zo is kan ik begrijpen, maar blijkbaar is geloof in God toch een voorwaarde om die liefde te continueren.

sela

Berichtdoor sela » 03 apr 2007 13:23

wat ik me nog afvroeg..
is dat wat we weten van Gods 'onvoorwaardelijke liefde', uit de bijbel, niet in een andere tijdgeest geschreven dan de tijdsgeest zoals wij die nu hebben en zou het tranformeren naar elkaar van deze tijdsgeesten nog iets opleveren in de discussie over Gods onvoorwaardelijke liefde?

Terug naar “Archief”