Caligula schreef:MrSokkie schreef:Wie?
Dit zul je dan ook wel sarcastisch bedoelen.
Nee, zo op het eerste gezicht weet ik niet wie die man is.
Juist, en als ik dan gerespecteerde wetenschappers zoals Philipse in een lezing hoor zeggen hoe gewelddadig Mohammad is geweest, dan neem ik dat voor waarheid aan.
En als ik in andere bronnen andere dingen lees, dat Mohammed best vreedzaam was maar oorlog voerde om te kunnen overleven, neem ik aan dat de waarheid wel ergens in het midden zal liggen.
Ik zal niet ontkennen dat men toen wellicht wat minder oog had voor bepaalde rechten van mensen, maar om de gewelddadigheid van Mohammad zo te bagatelliseren is in mijn ogen nogal naïef.
Waarom? Ik bagatelliseer niks. Het is niet zo alsof Mohammed eigenhandig gevangen genomen kindjes martelde en verkrachtte. Oorlog was toendertijd een bittere noodzaak en als ik het een en ander zo las deed Mohamed zijn best om oorlogen zo kort mogelijk te laten duren. Zo moeten moslims altijd een vredesbestand aanvaarden, ook al zijn de voorwaarden van dat bestand niet de gunstigste.
In deze discussie is elke verwijzing naar een andere religie wel irrelevant. Hier wordt de islam besproken, en niet het christendom of het jaïnisme.
Het is puur bedoeld om mensen wakker te houden dat ze niet gaan denken: ZIJ doen alles fout en bij extensie doen WIJ dus alles goed.
Het valt mij op dat je de hele tijd verwijst naar wat mensen zouden doen of vinden op grond van wat dan ook. Je bent hier in discussie met mij, en ik ben niet een persoon die niet verder durft te kijken dan zijn neus lang is. Natuurlijk is de islam meer dan hoofddoekjes of djellabah's, ramadan, haram en halal.
Maar jij bent niet de enige die deze discussie meeleest. En ik krijg gewoon kriebels als Islam wordt neergezet als een simpele pseudo-religie van enkel bloeddorstige baarden die niets anders doen dan met het kromzwaard of musket hun geloof opdringen. Want hoewel die mensen wel bestaan is dat wel zo'n oneerlijke karikaturisering van de overige 99,9% van de moslims die wél hun naaste lief hebben, die wél onderdak bieden aan vreemden in nood, die wél proberen een goed leven te leiden.