Islamisering van de samenleving?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 02 apr 2007 17:50

Optimatus schreef:Die discussie woedt al langer binnen de VVD.
De manier op Wilders dit heeft aangepakt, is natuurlijk te walgelijk voor woorden. Een motie van wantrouwen terwijl twee staatssecretarissen nog niet eens zijn begonnen is natuurlijk belachelijk.

Wanneer produceert Chemikalie-Geert nu eindelijk eens fatsoenlijke initiatiefwetsvoorstellen?

Ik zal mijzelf nogmaals herhalen. De wijze waarop Wilders zijn standpunten wereldkundig maakt verdient niet de schoonheidsprijs.

De wijze waarop o.a. jij blijft hangen bij de constatering dat Wilders naar jouw smaak walgelijk bezig is, is eveneens niet bepaald hoogdravend.

Het gaat om de principiële discussie over de dubbele nationaliteit van bewindslieden.
Dulce et decorum est pro patria mori

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 02 apr 2007 17:52

MrSokkie schreef:Klopt, maar Islam krijgt hier de laatste tijd wel exclusief de zwarte piet toegespeeld, en dat vind ik niet fair.

Dat kun je dan niet fair vinden, ik vind dat heel redelijk, gezien de ellende in de wereld die door moslims wordt veroorzaakt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2007 17:55

Ik ben overigens wel een beetje teleurgesteld in Marijnissen na z'n laatste opmerkingen in de Telegraaf over de dubbele nationaliteit van bewindslieden.

Voordeel is weer wel dat nu blijkt dat de SP toch niet zo dictatoriaal bestuurd wordt als boze tongen beweren, aangezien er vanuit de partij zelf ook genoeg kritiek kwam.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 apr 2007 17:58

Caligula schreef:Dan wordt dit natuurlijk een welles-nietes. Ik ben namelijk van mening dat juist Mohammad de persoon is die door het dreigen met geweld mensen voor zijn religie heeft gewonnen.

Dan ben ik benieuwd waar je die mening op baseert. In het begin heeft Mohammed zelfs mensen die zich wilden bekeren geweigerd omdat hij wist dat de vader van deze aspirant moslims het er niet mee eens was.

En geweld, tja, dat was nu eenmaal een realiteit in dat deel van de wereld in de tijd van Mohammed. Mohammed heeft juist bijzonder veel gedaan om dat geweld te bedwingen. En nee, het was geen Ghandi, dat ging niet door geweldloos verzet.

Dus of Mohammad was een gespleten persoonlijkheid, of één van ons beiden baseert zich op de verkeerde bronnen.

Daarom zeg ik al, ik ben erg benieuwd naar je bronnen.

Het zal wel vervelend worden, maar al die verwijzingen voegen niets aan de discussie toe. Het is een zwaktebod jouwerzijds.

Ik vind het heel erg veel toevoegen, het is een uitdaging ook eens vanuit een ander perspectief te kijken, al is het alleen maar om te zien of je de dingen die je een geloof of een historisch persoon kwalijk neemt ze wel kwalijk KUNT nemen. Of of je misschien met 2 maten aan het meten bent.

Wat jou betreft is het dus slechts een kwestie van het doorzetten van de emancipatie van de moslims. In feite erken je hiermee dat jijzelf de normen en waarden van de Islam ondergeschikt zijn aan onze westerse normen en waarden.

Hela, dat zeg ik niet. Juist niet. Moslims maken compromissen en wij maken compromissen. Uiteindelijk moeten we allemaal samenleven in dit kleine landje. Door te eisen dat moslims zich volledig conformeren aan onze waarden maak je de waarden van Islam pas ondergeschikt.

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 02 apr 2007 17:59

Aragorn schreef:Ik ben overigens wel een beetje teleurgesteld in Marijnissen na z'n laatste opmerkingen in de Telegraaf over de dubbele nationaliteit van bewindslieden.

Voordeel is weer wel dat nu blijkt dat de SP toch niet zo dictatoriaal bestuurd wordt als boze tongen beweren, aangezien er vanuit de partij zelf ook genoeg kritiek kwam.

Ik ben blij dat er iemand is, die de wijze van communiceren van Wilders negeert en zich verdiept in inhoud van diens standpunt. Wat dat betreft verdient Marijnissen een pluim.

Overigens zou je ook kunnen concluderen dat Marijnissen een onvervalste populist is. Enkel een linkse, en dat schijnt minder problematisch te zijn dan wanneer je een rechtse populist bent.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 apr 2007 18:00

Caligula schreef:Dat kun je dan niet fair vinden, ik vind dat heel redelijk, gezien de ellende in de wereld die door moslims wordt veroorzaakt.

Ach, natuurlijk, het zijn de moslims die de ellende veroorzaken... En dat doen ze ook omdat ze moslim zijn en nergens anders om. Natuurlijk! Je hebt me de ogen geopend hoor. Ik zal voortaan elke moslims aanspreken op (of zelfs afstraffen voor) zijn aandeel in de veroorzaakte ellende in de wereld.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2007 18:02

Tja, hij weet wel hoe hij in debatten het publiek moet bespelen, in die zin zou je hem een populist kunnen noemen. Maar als het gaat om de onderwerpen die aangesneden worden en de manier waarop vind ik dat wel meevallen.

Anyway, in dit geval begrijp ik de verwijten aangaande populisme niet echt. Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat hij hiermee scoort bij z'n achterban (wat mij betreft niet iig) en het argument dat hij zich in de Kamer welbewust anders opstelt dan in de media vind ik ook niet erg sterk aangezien alles wat hierover in de Kamer gezegd werd ook breed in de media werd uitgemeten.

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 02 apr 2007 18:06

MrSokkie schreef:
Dan ben ik benieuwd waar je die mening op baseert. In het begin heeft Mohammed zelfs mensen die zich wilden bekeren geweigerd omdat hij wist dat de vader van deze aspirant moslims het er niet mee eens was.

Herman Philipse wist mij te vertellen dat Mohammad per uitstek de persoon was die via geweld zijn religie heeft verspreid en met geweld elke tegenstand heeft onderdrukt.

En geweld, tja, dat was nu eenmaal een realiteit in dat deel van de wereld in de tijd van Mohammed. Mohammed heeft juist bijzonder veel gedaan om dat geweld te bedwingen. En nee, het was geen Ghandi, dat ging niet door geweldloos verzet.

Hoewel ik Karen Armstrong niet heb gelezen, krijg ik toch de indruk dat jij je baseert op pseudo-wetenschappelijk materiaal.

Daarom zeg ik al, ik ben erg benieuwd naar je bronnen.

En ik naar de jouwe. De bewering dat Mohammad een vredelievend man was is natuurlijk ronduit lachwekkend.

Ik vind het heel erg veel toevoegen, het is een uitdaging ook eens vanuit een ander perspectief te kijken, al is het alleen maar om te zien of je de dingen die je een geloof of een historisch persoon kwalijk neemt ze wel kwalijk KUNT nemen. Of of je misschien met 2 maten aan het meten bent.

Dat is per definitie een andere discussie.

Hela, dat zeg ik niet. Juist niet. Moslims maken compromissen en wij maken compromissen. Uiteindelijk moeten we allemaal samenleven in dit kleine landje. Door te eisen dat moslims zich volledig conformeren aan onze waarden maak je de waarden van Islam pas ondergeschikt.

De normen en waarden van de islam zijn natuurlijk ook ondergeschikt. Zeker wanneer het normen en waarden betreft die de in- en verdeling van de samenleving betreffen.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 02 apr 2007 18:11

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 02 apr 2007 18:13

MrSokkie schreef:
Ach, natuurlijk, het zijn de moslims die de ellende veroorzaken.

Ik denk dat jij graag wilt lezen dat ik zou beweren dat moslims verantwoordelijk zijn voor de ellende. Echter, dat beweer ik niet.

En dat doen ze ook omdat ze moslim zijn en nergens anders om.

Daar zou je over kunnen discussieren, maar ik kan buiten religieuze redenen, weinig anders verzinnen.

Natuurlijk! Je hebt me de ogen geopend hoor. Ik zal voortaan elke moslims aanspreken op (of zelfs afstraffen voor) zijn aandeel in de veroorzaakte ellende in de wereld.

Een aantal pagina's geleden sprak je de hoop uit dat men in toenemende mate onderscheid zou kunnen weten te maken tussen individu en religie. Het bovenstaande citaat beoordelend, kom ik tot de conclusie dat je zelf hiertoe niet in staat bent.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 apr 2007 18:31

Caligula schreef:
MrSokkie schreef:En dat doen ze ook omdat ze moslim zijn en nergens anders om.

Daar zou je over kunnen discussieren, maar ik kan buiten religieuze redenen, weinig anders verzinnen.

Dat jij je iets niet kunt voorstellen, is geen enkel argument dat iets niet zo is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2007 18:38

Caligula schreef:
MrSokkie schreef:En dat doen ze ook omdat ze moslim zijn en nergens anders om.

Misschien kan ik je helpen met wat steekwoorden?

Here we go: lage plaats op de sociale ladder en discriminatie in hun eigen en onze samenlevingen, minderwaardigheidscomplex tov het Westen, verontwaardiging en haat tegen het Westen dat zich constant op opportunistische wijze met moslim/ontwikkelingslanden bemoeit, zoektocht naar identiteit, achterlijke lokale cultuur die op zichzelf weinig met religie te maken heeft, etc. etc.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 02 apr 2007 19:01

Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2007 19:18

Ja, dat stuk is echt van toepassing op Bin Laden en z'n maten, Ali die in Somalië z'n dochters laat besnijden, Mohammed die in Pakistan vreemdgaat met de buurvrouw en haar vervolgens laat stenigen omdat het een hoer zou zijn of Ahmed die een Indiase bus opblaast. :P

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 apr 2007 19:34

Caligula schreef:Herman Philipse wist mij te vertellen dat Mohammad per uitstek de persoon was die via geweld zijn religie heeft verspreid en met geweld elke tegenstand heeft onderdrukt.

Wie?

Hoewel ik Karen Armstrong niet heb gelezen, krijg ik toch de indruk dat jij je baseert op pseudo-wetenschappelijk materiaal.

Zoals we allemaal doen, want (haast) niemand hier zal de kennis of de tijd heben zich in het wetenschappelijke materiaal te verdiepen.

En ik naar de jouwe. De bewering dat Mohammad een vredelievend man was is natuurlijk ronduit lachwekkend.

Dat zeg ik ook niet. De man heeft oorlog gevoerd, maar dat is gezien de politieke omstandigheden in zijn regio toendertijd niet vreemd.

Dat is per definitie een andere discussie.

En die wil ik best een keer voeren. Ik weet dat verwijzen naar anderen een drogredenering is, maar daarom is ie niet minder relevant. We verwijten de Islam vanalles wat onszelf misschien ook te verwijten valt.

De normen en waarden van de islam zijn natuurlijk ook ondergeschikt. Zeker wanneer het normen en waarden betreft die de in- en verdeling van de samenleving betreffen.

Ze zijn toen aan een modernisering, dat is zeker, maar ik vind de normen en waarden op dat gebied van de SGP ook ondergeschikt. (ja, daar gaan we weer). Maar goed, Islam is wel wat meer dan alleen de hoofddoekjes en dat vergeten mensen vaak. Net zoals het christendom meer is dan een repressieve sexuele moraal.

Terug naar “Archief”