Messiasbelijdende Joden en I Kor. 11

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cornelius
Mineur
Mineur

Messiasbelijdende Joden en I Kor. 11

Berichtdoor Cornelius » 29 mar 2007 13:22

Hoe gaan Messiasbelijdende Joden om met de tekst uit I Kor. 11:4 "Een iedere man die bidt op profeteert, (iets) op het hoofd hebbend, onteert zijn eigen hoofd (of: Hoofd)."?
In hun samenkomsten zijn voorzover ik weet mannen verplicht een keppeltje te dragen.
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 29 mar 2007 18:48

Het jodendom schrijft aan mannen voor het hoofd te bedekken. Religieuze mannen dragen meestal de gehele dag een keppel, andere mannen dragen er een wanneer zij bidden. Het dragen van de keppel is een teken van eerbied voor God. Tegenwoordig dragen ook sommige vrouwen een keppel in synagoges die geafillieerd zijn met het liberale jodendom of het masorti jodendom. Orthodoxe vrouwen dragen na het huwelijk een pruik of een speciaal joodse vorm van een hoofddoek, of een pet of hoedje; voor het huwelijk bedekken zij hun haar niet.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Cornelius
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cornelius » 31 mar 2007 11:10

Wegen voor hen hun Joodse tradities zwaarder dan Nieuw-Testamentische opdrachten/ symboliek, of gelden Paulus' uitspraken alleen voor gelovigen uit de heidenen?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 31 mar 2007 18:34

Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Want Messias belijdende Joden denken echt niet overal hetzelfde over. De basis is wel de Bijbel, maar over hoofdbedekking enz. wordt zo verschillend gedacht dat daar geen antwoord op te geven is. Ik kom nog wel eens in Jeruzalem en ga dan op de Sabbat naar ds. Jossi Ben Zvi of Joseph Shulman, Daar vallen de verschillen al op in allerlei uiterlijke zaken. Maar ook over doop en besnijdenis wordt verschillend gedacht. Ik ken maar één Messias belijdende voorganger die voor de kinderdoop is.
Wij hebben alles zo "verchristelijkt" dat Joden zich nooit zo in de kerk hebben thuisgevoeld als zij tot het geloof in Yeshua de Messias kwamen.
Wat betreft de tekst uit Kor. denk ik dat zij dit zien als Halacha, een uitspraak in de Rabbijnse traditie, dat is een soort uitspraak hoe men dient te handelen in een bepaalde situatie. Dat is ook vandaag in het orthodoxe Jodendom gebruikelijk. Je zou het wat kunnen vergewlijken met Synode uitspraken in onze tijd. Bijvoorbeeld in de rechterflank is internet verboden voor privégebruik, dat is geen uitspraak die wij letterlijk in de Bijbel kunnen lezen, maar wel gezaghebbend voor leden die onder deze synode vallen. Zo sprak Paulus ook, om het waarom moet je uit de context opmaken.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Messiasbelijdende Joden en I Kor. 11

Berichtdoor Yael » 02 apr 2007 15:07

Cornelius schreef:Hoe gaan Messiasbelijdende Joden om met de tekst uit I Kor. 11:4 "Een iedere man die bidt op profeteert, (iets) op het hoofd hebbend, onteert zijn eigen hoofd (of: Hoofd)."?
In hun samenkomsten zijn voorzover ik weet mannen verplicht een keppeltje te dragen.

Ligt er maar net aan naar wat voor gemeente je gaat en hoe sterk men waarde hecht aan zulke dingen.
Hoeft helemaal niet per definitie zo te zijn dat in zo'n gemeente de mannen (verplicht) een keppel dragen. Wordt overigens met zekerheid de keppel bedoeld of de gebedsmantel? En doelt Paulus daar ook op?

Ik heb meer moeite met niet-Joden die met een keppel en talliet gaan lopen, maar dat is mijn pers. mening.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 apr 2007 15:56

Ik heb meer moeite met niet-Joden die met een keppel en talliet gaan lopen, maar dat is mijn pers. mening.
Ligt er aan hoe en waarom ze het doen.

Als ik in een synagoge kom doe ik hem uit respect op (net als in een moskee waar ik mijn schoenen uit zou doen), echter ik denk dat je doelt op christenen die in hun kerkelijke gemeente een keppeltje dragen. Ik vind dat inderdaad ook wat selectief.

Bijvoorbeeld ik vind een mezoeza iets moois, maar ik ga dat denk ik toch niet doen, misschien schrijf ik 'de heiligheid des Heeren' op mijn deurpost of het Sjema.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 apr 2007 16:46

Raido schreef:
Ligt er aan hoe en waarom ze het doen.

Ja weet ik. Ik doelde dan ook niet op situaties waarin het hoort. Zoals inderdaad in de Synagoge en bij de Klaagmuur. (De keppel, niet de Talliet, die gebruikt men alleen bij het ochtendgebed en lijkt mij alleen voor Joden bedoelt).

Als ik in een synagoge kom doe ik hem uit respect op (net als in een moskee waar ik mijn schoenen uit zou doen), echter ik denk dat je doelt op christenen die in hun kerkelijke gemeente een keppeltje dragen. Ik vind dat inderdaad ook wat selectief.

Ja daar doelde ik op zo ongeveer, ik krijg daar rare gevoelens bij.

Bijvoorbeeld ik vind een mezoeza iets moois, maar ik ga dat denk ik toch niet doen, misschien schrijf ik 'de heiligheid des Heeren' op mijn deurpost of het Sjema.

In de Mezoeza zit een rolletje met het Sjema Israel erop. :wink:
Tenminste dan heb je een kosjere dacht ik. En je moet hem om de 7 jaar vernieuwen als ik het goed begrepen heb.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 apr 2007 22:01

Ja, dat klopt.. maar ik vind het selectief om met joodse tradities aan de haal te gaan, daarom doe ik het eigenlijk nog steeds niet.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”