Onderwerp JV avond

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Unknown
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Onderwerp JV avond

Berichtdoor Unknown » 04 nov 2003 18:55

Goedeavond allemaal,

Ik hoop over een poosje een inleiding te houden op jeve. Nu wil ik alleen een goed en bijbels onderwerp en niet van die randonderwerpen als: "mag ritmisch zingen in de kerk?". Gewoon een pakkend en goed op het dagelijks leven toepasbaar onderwerp. Heeft iemand suggesties?

Thanks alvast.
Als we wisten wat we deden heette het geen onderzoek.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 nov 2003 18:56

- groeien in Christus
- wedergeborte
- Jij en evangelisatie
- Geloof en gevoel
- Gaven van de Geest
- Gemeente opbouw
- Schriftkritiek.

nou voorlopig wel genoeg denk ik?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 04 nov 2003 19:28

neem efeze 1 als uitgangspunt en stel vragen over: welke zegeningen laat dit zien?

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 04 nov 2003 19:35

barmhartigheid
waarom is de kerk niet aantrekkelijk voor voor mensen aan de "rand van de samenleving" (blijkens de evangeliën was Jezus dat nl. wél)
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

joris

Berichtdoor joris » 04 nov 2003 19:40

Napoleon schreef:barmhartigheid
waarom is de kerk niet aantrekkelijk voor voor mensen aan de "rand van de samenleving" (blijkens de evangeliën was Jezus dat nl. wél)
dat wordt vechten! Ga uit van het bijbelse mottoe: overwin het kwade door het goede. Daarom kan je beter een positief bijbels onderwerp uitdiepen en linken leggen naar de praktijk.
Om in jouw onderwerp te blijven zou ik eerder iets doen als: zaaien en oogsten, wat leert de bijbel daar over? Of: wat zegt bijbel over rijk en arm?

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 04 nov 2003 19:46

joris schreef:
Napoleon schreef:barmhartigheid
dat wordt vechten! Ga uit van het bijbelse mottoe: overwin het kwade door het goede. Daarom kan je beter een positief bijbels onderwerp uitdiepen en linken leggen naar de praktijk.
Om in jouw onderwerp te blijven zou ik eerder iets doen als: zaaien en oogsten, wat leert de bijbel daar over? Of: wat zegt bijbel over rijk en arm?

ja, daar zit wat in. het was ook als idee bedoelt, neit direct als titel. aan de andere kant: het zou kunnen zijn dat als je punten ter verbetering aandraagt, mensen denken dat het al best wel goed is...
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

caprice

Berichtdoor caprice » 04 nov 2003 20:32

Misschien kerkgeschiedenis? (iets over oudvaders, (nadere) reformatie, de afscheiding in de 19e eeuw, ds. Ledeboer, vereniging van 1907 met ds. Kersten, over de splitsing in 1953, SOW, ...)

Unknown
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Unknown » 04 nov 2003 20:45

Dank voor jullie tips. Ik zal kijken of ik er wat mee kan.
Als we wisten wat we deden heette het geen onderzoek.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 nov 2003 23:43

Persoonlijk vind ik dit nog steeds een klassieker die meestal geen kwaad kan (al kan het in sommige kringen behoorlijk shoqueren (hoe schrijf je dat?) maar dat kan af en toe geen kwaad). Je moet wel een niet te grote groep hebben en zelf stevig in je schoenen staan:

Gewoon iedereen op de man af vragen of hij bekeerd is of niet. Zo ja of hij er meer over wil vertellen, nee waarom niet, als hij het niet weet waar hij moeite mee heeft/ aan twijfelt. Als je dat niet weet vind ik voor m'n gevoel alle anderworpen eigenlijk onzinnig onbelangrijk, al denk niet dat je dag en nacht moet gaan praten over bekeerd zijn of niet, want dat zaait twijfl.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 05 nov 2003 10:09

Wij hebben pas een j.v. weekend georganiseerd over het onderwerp hoe wij als christenen in de wereld moeten staan. Wat houd "het zout der aarde" en "het licht der wereld" in? (uit de bergrede) Verder hebben we handelingen 17 over Paulus op de Aereopagus behandeld, een mooi voorbeeld van hoe wij in de wereld moeten staan. Het was een erg goede bijbelstudie... Succes ermee!
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

lorit

Berichtdoor lorit » 05 nov 2003 12:59

Misschien kan je iets doen met "hoop".
en dan vooral hoop in een hopeloze situatie. Klaagliederen 3 vers 18-26 kan je hiervoor gebruiken. Je snapt het al wel, daar heb ik onlangs een bijbelstudie over gehouden.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 nov 2003 13:32

*'wapenuitrusting Gods'. hier wordt mijns inziens ook weinig over gepreekt, binnen de behoudende gezindte.

*romeinen 8 vers 1 t/m 17

* 1 korinthe 13

Terug naar “Archief”