Smijten met psychiaters en hulporganisaties

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 apr 2007 10:18

Als je onder behandeling bent of bent geweest bij een hulpverlener is het logisch dat je je aangevallen voelt als andere mensen het af doen met: Ach neem een chocolaatje en je komt er wel boven op. Waarom een hulpverlener?

Het maar bestempelen dat hulpverleners te snel worden opgezocht duwt mensen die daar heen gaan in een hoek waar ze juist proberen uit te komen. Daarom trekken mensen die daar lopen of hebben gelopen het zich aan dat de noodzaak van het bezoeken van deze hulpverleners als: te makkelijk en overbodig wordt beschouwd.

Ik ben blij dat ze er zijn. Zonder maatschappelijk werk zou mijn leven er echt als een puinhoop uit zien op moment. Dat kan je het zien als: ach... zonder was je er ook wel gekomen. Dat denk ik niet want ik heb het jaren geprobeerd en soms waren bepaalde momenten een hel. Daarbij heb je een verantwoording naar de mensen om je heen. Die kan je gewoon niet langer aan doen om met jouw problemen en gedrag lastig te vallen dat daar uit voort komt.

Laat ieder zelf beslissen wanneer hij of zij naar een hulpverlener gaat. Daarbij is iedereen vrij hem een ander aan te raden. Wat de ander er mee doet is ook zijn of haar verantwoording

en ja, ik vond sommige opmerkingen ook erg pijnlijk in dit topic.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2007 10:28

Gerdien B. schreef:Als je onder behandeling bent of bent geweest bij een hulpverlener is het logisch dat je je aangevallen voelt als andere mensen het af doen met: Ach neem een chocolaatje en je komt er wel boven op. Waarom een hulpverlener?

Nog één keer dan: dat heb ik nergens gezegd. Evenmin heb ik mensen met een depressie niet-serieus genomen zoals Cisca hier beweert, maar als dat nu nog steeds niet duidelijk is moet ik toegeven dat mijn uitleggend vermogen het afgelegd heeft tegen jullie onbegrip.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 apr 2007 10:51

Aragorn.. ik zeg niet dat jij dat hebt gezegt ;)

ik probeer hier alleen beide kanten te laten zien het hoe of wat.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 apr 2007 12:04

Wat in het geheel vergeten wordt is dat geschreven tekst anders overkomt dan gesproken tekst. Hier en in e-mails kan iets totaal anders en veel harder overkomen dan de schrijver/schrijfster bedoeld heeft. Het is de toon die de muziek maakt, maar die toon - en bv. ook lichaamstaal - is er niet in geschreven dingen.
Dus kan het anders overkomen. Het is goed als iemand een keer overleest voor het te versturen, met de vraag in het achterhoofd: leest iemand wat ik bedoel of kan het toch anders geinterpreteerd worden?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 apr 2007 12:30

Het punt is, dat dit het verkeerde topic is voor emotionele uitspattingen. Als je een persoonlijk verhaal kwijt wilt, prima, maar open dan zelf een topic. Nu worden er dus persoonlijke reacties geplaatst, zonder dat iemand daar om gevraagd heeft.

Cisca, jou reacties komen wel degelijk over alsof je het je persoonlijk aantrekt. Iedereen weet wat je hebt meegemaakt en alle respect daarvoor, maar niet in dit topic. Bertus had problemen en heeft daar zelf een topic voor geopend. Naar aanleiding daarvan, heb ik dit topic geopend. Aragorn maakte een algemene opmerking en terecht. Algemeen dus.

Ik begrijp best dat sommige opmerkingen emotionele reacties oproepen, maar plaats ze dan niet op de manier zoals nu constant gebeurt.
Alsof ik totaal geen besef heb van wat er om me heen gebeurt. En alsof ik niet weet dat er mensen zijn die echt díep in de problemen zitten. Dat soort mensen hèb ik het nu niet over. Het gaat me om mensen met genoeg relativeringsvermogen om er zèlf bovenop te komen, maar wel door iedereen doorgestuurd worden naar een psychiater oid.

Mijn geduld is wel redelijk op nu. Bij meer persoonlijke over-emotionele en alles op zichzelf betrekkende reacties, vraag ik ècht een slotje aan.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 02 apr 2007 12:55

Smurffie schreef:Cisca, jou reacties komen wel degelijk over alsof je het je persoonlijk aantrekt. Iedereen weet wat je hebt meegemaakt en alle respect daarvoor, maar niet in dit topic. Bertus had problemen en heeft daar zelf een topic voor geopend. Naar aanleiding daarvan, heb ik dit topic geopend. Aragorn maakte een algemene opmerking en terecht. Algemeen dus.

Je slaat totaal de plank mis, ik trek me dit absoluut niet persoonlijk aan.
Iedereen weet helemaal niet wat ik allemaal meegemaakt heb, je kent me totaal niet, en kunt dit dus ook niet zo stellen.
Wat men wel weet, is wat ik momenteel mankeer, en nee, daar heb ik geen problemen mee, 'k heb geleerd te relativeren, en de realiteit onder ogen te zien, daar kan ik prima mee omgaan, natuurlijk zitten daar moeilijke perioden bij, maar ik blijf positief door vechten, dat levert me ondanks alles een vrolijk gelukkig leven op, waar ik echt van geniet.
Ik zal je het plezier doen, om hier niet meer te posten, heb echter nooit meer het lef om te vragen hoe het met me gaat, want dan trek ik me dat wel persoonlijk aan, omdat hier uit blijkt, dat je geen grijntje respect op kunt brengen voor iemand die heeft ondervonden hoe moeilijk het leven kan zijn, en vanuit die ervaring anderen probeert te helpen, dat is toch wel het minste wat je van iemand kunt verwachten!

Heel veel plezier in je verdere leven, en vergeet dat ik besta, en later dat ik bestaan heb!

Dit zal inderdaad hard klinken, weet wel, dat je dat door je manier van reageren zelf opgeroepen hebt!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 apr 2007 13:06

Cisca schreef:
Smurffie schreef:Cisca, jou reacties komen wel degelijk over alsof je het je persoonlijk aantrekt. Iedereen weet wat je hebt meegemaakt en alle respect daarvoor, maar niet in dit topic. Bertus had problemen en heeft daar zelf een topic voor geopend. Naar aanleiding daarvan, heb ik dit topic geopend. Aragorn maakte een algemene opmerking en terecht. Algemeen dus.

Je slaat totaal de plank mis, ik trek me dit absoluut niet persoonlijk aan.
Iedereen weet helemaal niet wat ik allemaal meegemaakt heb, je kent me totaal niet, en kunt dit dus ook niet zo stellen.
Wat men wel weet, is wat ik momenteel mankeer, en nee, daar heb ik geen problemen mee, 'k heb geleerd te relativeren, en de realiteit onder ogen te zien, daar kan ik prima mee omgaan, natuurlijk zitten daar moeilijke perioden bij, maar ik blijf positief door vechten, dat levert me ondanks alles een vrolijk gelukkig leven op, waar ik echt van geniet.
Ik zal je het plezier doen, om hier niet meer te posten, heb echter nooit meer het lef om te vragen hoe het met me gaat, want dan trek ik me dat wel persoonlijk aan, omdat hier uit blijkt, dat je geen grijntje respect op kunt brengen voor iemand die heeft ondervonden hoe moeilijk het leven kan zijn, en vanuit die ervaring anderen probeert te helpen, dat is toch wel het minste wat je van iemand kunt verwachten!

Heel veel plezier in je verdere leven, en vergeet dat ik besta, en later dat ik bestaan heb!

Dit zal inderdaad hard klinken, weet wel, dat je dat door je manier van reageren zelf opgeroepen hebt!

Wel, hier een bewijs van wat ik dus bedoelde met over-emotionele reacties, die kant nog wal raken.

Mods, slotje graag.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 apr 2007 13:08

Je kan hier een slotje op gooien maar dan open ik een nieuwe over:

hulpverlening.. wanneer ga je daar heen?

Dan kan je toch net zo goed deze open laten.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 apr 2007 13:10

Een tijdelijk slotje dan. Lijkt me wel even op zijn plaats nu.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2007 13:19

Cisca schreef:Je slaat totaal de plank mis, ik trek me dit absoluut niet persoonlijk aan.

*kuch*

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 02 apr 2007 15:06

Op verzoek van de TS weer open.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 04 apr 2007 15:10

Ha, welkom weer, een iegelijk :wink:

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 04 apr 2007 15:43

Okeej...waar waren we gebleven...en met welke vragen waren we bezig?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 05 apr 2007 09:21

Ff denken...

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 07 apr 2007 13:05

Natuurlijk is het goed eerst te kijken of mensen niet zelf de kracht (en met hulp van hun omgeving) hebben om een probleem op te lossen. Te snel naar de hulpverlening stappen kost de maatschappij een hoop geld, maar dat geldt ook voor mensen die voor iedere pukkeltje en pijntje naar de huisarts gaan... Overigens: je komt echt niet in de hulpverlening terecht als je problemen en je situatie daar niet echt aanleiding toe geven. Ik denk wel dat mensen op moeten passen niet teveel de 'hulpverlener' te gaan spelen voor vrienden of bekenden, dit gebeurt veel te veel en maakt vaak meer stuk dan heel... Je bent in de eerste plaats familie of vriend, en GEEN hulpverlener!!

Terug naar “Archief”