Smijten met psychiaters en hulporganisaties

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 31 mar 2007 23:38

*Annet* schreef:Ik vind dat tegenwoordig ook zo ontzettend veel (jonge) mensen aan de anti depressiva zitten. Dan denk ik ook wel eens: kan je zelf nog wel vechten of is het wel makkelijk, een pilletje en je ziet het leven weer beter zitten. Als ik zo hier en daar mijn oor te luisteren leg is in elke omgeving wel iemand die die dingen gebruikt.

Vorig jaar had mijn lief ook allerlei vage klachten, op 1 dag was hij wel 7 keer van zijn graat gegaan en ik toch maar 's avonds met hem naar de HAP. Die arts onderzocht hem goed en "gelukkig" daar ging hij ook weer ondersteboven. Hij zat aan de top van de hyperventilatie. Kregen we gelijk maar recept voor Oxazepam mee naar huis. Volgende dag naar onze eigen huisarts die wilde hem ook al pillen voorschrijven. Hij wilde ze niet, want de halve wereld was eraan verslaafd en komt er niet meer van af. De huisarts ontkende dit niet. Na een moeilijke periode is hij er op eigen kracht weer uitgekomen. Daarom is mijn advies: vecht er zelf voor!
Ik ben blij dat je man er is uitgekomen zonder medicatie (meen ik serieus)
Sommige mensen redden het niet zonder therapie en medicatie, helaas....
Oxazepam is btw geen anti depressiva.
Ik ben 3 weken terug eens begonnen met het afbouwen van 1 van de medicijnen iom de arts om te kijken of ik er nog wel baat bij heb.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 01 apr 2007 03:36

*Annet* schreef:Ik vind dat tegenwoordig ook zo ontzettend veel (jonge) mensen aan de anti depressiva zitten. Dan denk ik ook wel eens: kan je zelf nog wel vechten of is het wel makkelijk, een pilletje en je ziet het leven weer beter zitten. Als ik zo hier en daar mijn oor te luisteren leg is in elke omgeving wel iemand die die dingen gebruikt.

'k Denk dat je nu toch 2 dingen door elkaar haalt en kalmeringsmiddelen bedoelt, AD wordt minder gebruikt, is ook niet verslavend, kalmeringstabletten zijn dat wel, de combinatie er van ook, vanwege het kalmerinsmiddel, AD zijn ondersteunende medicijnen.

*Annet* schreef:Vorig jaar had mijn lief ook allerlei vage klachten, op 1 dag was hij wel 7 keer van zijn graat gegaan en ik toch maar 's avonds met hem naar de HAP. Die arts onderzocht hem goed en "gelukkig" daar ging hij ook weer ondersteboven. Hij zat aan de top van de hyperventilatie. Kregen we gelijk maar recept voor Oxazepam mee naar huis. Volgende dag naar onze eigen huisarts die wilde hem ook al pillen voorschrijven. Hij wilde ze niet, want de halve wereld was eraan verslaafd en komt er niet meer van af. De huisarts ontkende dit niet. Na een moeilijke periode is hij er op eigen kracht weer uitgekomen. Daarom is mijn advies: vecht er zelf voor!

Gelukkig dat hij er zo snel bij was, op zich is het heel belangrijk om niet te lang ergens mee door te blijven lopen, dan heb je inderdaad meer kans dat het zonder hulp lukt, vergeet niet, dat jullie samen zijn, en dat jij wel een steun bent voor je man, en jullie er toch samen voor gevochten hebben, dat is een groot voordeel ten opzichte van mensen die alleen met grote problemen rondlopen.
Helaas schrijven makkelijk uitgevallen huisartsen te snel kalmeringsmiddelen voor, en doen verder niets, daar worden de problemen juist groter van, je raakt er aan verslaafd, je gevoel vlakt af, en het lost echt niets op.
Dit heb ik helaas ondervonden, daardoor duurde het 13 jaar voor ik totaal aan de grond zat, en uiteindelijk bij een psychologe terecht kwam. Om toen de strijd aan te kunnen gaan, kreeg ik er eerst AD bij, want vechten moet je sowieso altijd zelf een hulpverlener is alleen iemand die de handvaten voor je heeft die je nodig hebt, waardoor het een steun voor je is.
Het heeft mij enorm veel gekost aan energie, doorzettingsvermogen, angst, en ga maar door welke ellende nog meer, dat voelt een hulpverlener niet hoor, dat maak je zelf door, als je het redt om er bovenop te komen, heb je dat dus zelf gedaan, en niemand anders.
Uiteindelijk is het me gelukkig gelukt, met de medicatie AD er bij, was ik na 18 jaar van de kalmeringsmiddelen af, de AD waren daarna snel afgebouwd, toen was het nog 5 jaar vechten voor ik eindelijk zo ver was, dat ik echt weer ben zoals ik vroeger in feite was, daar ben ik echt heel erg blij mee, heerlijk om te zijn die je bent, en geen masker meer te hoeven dragen, je leven wordt er een stuk gelukkiger van.

Ik vertel dit allemaal, omdat ik je advies te makkelijk gezegd vind, het is vaak niet zo simpel als het lijkt, hoe langer je in de problemen zit, hoe groter de problemen zijn, hoe moeilijker het is, zeker om alleen zonder hulp er vanaf te komen, daarom mijn advies, denk er niet te makkelijk over, daar bezeer je mensen mee, neem iedereen serieus, dat is het minste wat je voor iemand kunt doen.

Riska

Berichtdoor Riska » 01 apr 2007 07:36

Aan Cisca's reactie hoef ik niets meer toe te voegen - het is me uit het hart gegrepen...

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 01 apr 2007 08:22

*Annet* schreef:Na een moeilijke periode is hij er op eigen kracht weer uitgekomen.

Daar ben ik heel erg blij om.

Daarom is mijn advies: vecht er zelf voor!

Maar je kunt natuurlijk niet vanuit die ene situatie generaliseren. Zo van "Hem is het zelf gelukt, dus moet het jou ook lukken." Je hersenen zijn 1 grote chemische en hormonale fabriek en als daar iets in fout loopt, bijvoorbeeld een te laag serotoninegehalte om maar wat te noemen, dan KAN je daar niet eens zelf voor vechten.

Natuurlijk moet je die pillen niet gaan zien als makkelijke oplossing. Ik neem een pilletje en hoef verder geen moeite te doen, nee, zo werkt het niet. Maar als je wilt vechten heb je wel ammunitie nodig en bepaalde pillen kunnen wel helpen dat je het strijdtoneel uberhaupt durft of kunt betreden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 apr 2007 13:50

MrSokkie schreef:Je hersenen zijn 1 grote chemische en hormonale fabriek en als daar iets in fout loopt, bijvoorbeeld een te laag serotoninegehalte om maar wat te noemen, dan KAN je daar niet eens zelf voor vechten.

Nou, je zou wel kunnen gaan sporten, chocola eten, seks hebben en cabaretshows kijken. :wink:

Cisca

Berichtdoor Cisca » 01 apr 2007 14:18

Aragorn schreef:
MrSokkie schreef:Je hersenen zijn 1 grote chemische en hormonale fabriek en als daar iets in fout loopt, bijvoorbeeld een te laag serotoninegehalte om maar wat te noemen, dan KAN je daar niet eens zelf voor vechten.

Nou, je zou wel kunnen gaan sporten, chocola eten, seks hebben en cabaretshows kijken. :wink:

Geweldig zeg, zo'n reactie heb je echt wat aan, als je in de problemen zit ](*,) ](*,) ](*,) ?:|

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 apr 2007 14:35

Als je serotonine-tekort hebt zijn dit inderdaad dingen die daar wat aan kunnen doen ja. :)

Riska

Berichtdoor Riska » 01 apr 2007 14:53

Aragorn schreef:Als je serotonine-tekort hebt zijn dit inderdaad dingen die daar wat aan kunnen doen ja. :)

Toch geef je aan, zoals Cisca dat in feite ook zegt, dat je de situatie niet serieus neemt. Het is niet bv. een kwestie van, ik noem maar wat, afvallen waardoor de kans op diabetes kleiner wordt.
Het toedienen van medicatie is soms gewoon nodig. Daarnaast kan sporten helpen, maar dat is dan een vorm of onderdeel van therapie.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 01 apr 2007 16:26

Aragorn schreef:Als je serotonine-tekort hebt zijn dit inderdaad dingen die daar wat aan kunnen doen ja. :)

Gistermiddag was ik errug sagerijnig. Nam een stuk chocola met een koppie thee. Daarna voelde ik me als herboren!

Geef mij maar chocola ipv die rommel.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 01 apr 2007 16:28

*Annet* schreef:

Gistermiddag was ik errug sagerijnig. Nam een stuk chocola met een koppie thee. Daarna voelde ik me als herboren!

Johh, *Annet*... Een middagje erg sacherijnig is wel wat anders dan een depressie hoor... Lees nou eens goed wat er geschreven wordt! Tuurlijk moet je altijd zelf vechten voor je psychische herstel, maar soms heb je een steun in de rug nodig in de vorm van medicatie!

Riska

Berichtdoor Riska » 01 apr 2007 16:47

*Annet* schreef:

Dat heeft helemaal niks met een naderende depressie te maken maar alles met - waarschijnlijk - een verlaagde suikerspiegel. (niet voor niets dat men je in een restaurant vaak na de maaltijd iets van chocola aanbiedt.
Ik vind dat je de reële problemen die mensen hebben die in een depressie zitten, op een gigantische manier bagatelliseert.

André

Berichtdoor André » 01 apr 2007 17:22

Riska schreef:
*Annet* schreef:

Dat heeft helemaal niks met een naderende depressie te maken maar alles met - waarschijnlijk - een verlaagde suikerspiegel. (niet voor niets dat men je in een restaurant vaak na de maaltijd iets van chocola aanbiedt.
Ik vind dat je de reële problemen die mensen hebben die in een depressie zitten, op een gigantische manier bagatelliseert.
Dat vind ik ook:
1.) Medicatie is geen rommel.
2.) Omdat je man er zonder medicatie (gelukkig) is uitgekomen, moet iedereen dat maar kunnen?
Kom op Annet.......

Cisca

Berichtdoor Cisca » 01 apr 2007 19:10

Aragorn en Annet, wat een teleurstellende, oppervlakkige reacties, echt heel kwetsend, hebben jullie niet in de gaten, dat je het juist moeilijker maakt voor mensen die echt in de problemen zitten, door er zo onnozel op te reageren, maak je voor hen de drempel om hulp te zoeken steeds hoger.

Is dat een manier om met mensen om te gaan, is dat je naaste liefhebben, nee, dat is niet tellen wat een ander heeft, eigenlijk iemand nog een trap na geven ook, echt erg, iets anders kan ik er niet van maken.

sela

Berichtdoor sela » 01 apr 2007 19:18

denk je, dat men het zo op de persoon bedoeld heeft [even los van het feit dat er een kern van waarheid zit in de post van cisca, met het amen daarop van riska]?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 01 apr 2007 20:20

sela schreef:denk je, dat men het zo op de persoon bedoeld heeft [even los van het feit dat er een kern van waarheid zit in de post van cisca, met het amen daarop van riska]?

'k Zie het niet als een reactie naar mij persoonlijk toe, maar naar mensen die problemen hebben, die zijn er genoeg, en lezen dit, niet echt een positieve steun voor deze mensen in nood.

Het gaat mij niet om mezelf, maar om anderen.

Terug naar “Archief”