dankdag, wat zegt het je?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

dankdag, wat zegt het je?

Berichtdoor Tirreg » 05 nov 2003 08:33

vandaag is het dankdag, maar zegt het je ook echt wat? natuurlijk, vandaag een halve dag vrij, 2 keer naar de kerk, maar verder?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 05 nov 2003 08:35

Danken voor de dingen die we van God kregen? Liefde, rijkdom, vrede, plenty of food, schitterende zomer?

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 05 nov 2003 08:38

maar hoe kun je nu eigenlijk danken als je nog onbekeerd bent?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Re: dankdag, wat zegt het je?

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 nov 2003 08:41

Tirreg schreef:vandaag is het dankdag, maar zegt het je ook echt wat? natuurlijk, vandaag een halve dag vrij, 2 keer naar de kerk, maar verder?

ik heb niet vrij vandaag.. ga ook niet 2 keer naar de kerk... ik ga vanavond 1 keer naar de kerk om God te danken voor alles wat wij afgelopen jaar weer hebben gekregen..
ook denken we vanavond aan de mensen die het niet zo goed hebben als wij... wij hebben vanavond in de kerk een actie voor dorkas en nemen allemaal spullen mee voor die mensen

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 05 nov 2003 08:43

Ik ben vandaag ook niet vrij, ga vanavond wel naar de kerk om God te danken wat Hij ons allemaal weer gegeven heeft, dit doe ik niet alleen op dankdag, maar probeer het iedere dag te doen, op dankdag doe ik het heel speciaal.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 05 nov 2003 09:08

Tirreg schreef:maar hoe kun je nu eigenlijk danken als je nog onbekeerd bent?

Wordt er daarom in een bevindelijke kerk zo weinig gedankt? Zou God dat niet droevig vinden?

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 05 nov 2003 09:11

Kaw schreef:

Wordt er daarom in een bevindelijke kerk zo weinig gedankt? Zou God dat niet droevig vinden?

ik denk niet dat je zo mag praten dat God dat droevig moet vinden, hij moet ons ook bereid maken om te kunnen danken, van onszelf kunnen we dat niet.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 05 nov 2003 09:13

Tirreg schreef:
Kaw schreef:

ik denk niet dat je zo mag praten dat God dat droevig moet vinden, hij moet ons ook bereid maken om te kunnen danken, van onszelf kunnen we dat niet.

Mmmm... Moet je daarom niet danken?

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 05 nov 2003 09:16

jawel, maar als wij zomaar iets prevelen, denk echt maar niet dat God er dan iets mee doet, en van ons zelf kunnen we niet danken of bidden, daarom moeten we toch vragen of God ons wil leren bidden. in de bijbel staat ook:"Leer ons bidden"

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 05 nov 2003 09:17

Tirreg schreef:jawel, maar als wij zomaar iets prevelen, denk echt maar niet dat God er dan iets mee doet, en van ons zelf kunnen we niet danken of bidden, daarom moeten we toch vragen of God ons wil leren bidden. in de bijbel staat ook:"Leer ons bidden"

Oke...
Maar moet je daarom niet bidden?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 05 nov 2003 09:18

Tirreg, God zegt zelf, geloof als een kind, je hoeft echt niet volmaakt tot God te bidden, God is er voor iedereen...ook al kan je zelf niet danken, vraag dan ook aan God of Hij je helpen wil, denk je nou echt dat God dat niet zal doen?

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 05 nov 2003 09:22

kunnen wij van ons zelf geloven? ik denk het niet. we zijn afhankelijk van God.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 05 nov 2003 09:25

Wij kunnen ons niet bekeren, wij kunnen niet bidden, wij kunnen niet danken, wij kunnen niet onze doodsstaat inleven, enz.

Ik las van de week een stuk over hyper-bevindelijkheid en de problemen die daarbij ontstaan.
Zo was er een dominee die 3 kinderen hadt. 2 jongens en een meisje. Ze oefenden met elkaar hoe je gemeenschap moest hebben. Op een gegeven moment pleegde de oudste zelfmoord en kwam door een onderzoek deze zonde naar buiten.
De kinderen antwoorden: "Wij zijn onbekeert dus zondig en niet in staat tot iets goeds. Als we uitverkoren waren had God ons wel tegen gehouden. Er was toch geen hoop voor ons."
Hun vader: "Dit komt omdat de doodstaat tegenwoordig niet genoeg gepreekt wordt. Daarom wil God de mensen niet meer bekeren."

Nog een paar gevolgen:
Het genadeaanbod wordt niet meer gepreekt want die is alleen voor de uitverkorenen.
De doop wordt een oproep tot bekering.
Het avondmaal is voor de rechtvaardigen.
Het aanbod van vrije genade is niet gefundeerd door het geloof, maar gefundeerd op je inleving van je doodsstaat.
De lijdelijkheid is nu een onvermijdelijk onderdeel van de gemeente.
De verantwoordelijkheid tot bekering wordt gelegt bij God.
Laatst gewijzigd door Kaw op 05 nov 2003 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 05 nov 2003 09:30

de God van toen is heden nog dezelfde God, en die kan ook nu nog mensen bekeren. hoe weet je dat je niet uitverkoren bent? dat weet God alleen, en daarom is er hoop, en het slaat nergens op als je een zonde doet, en dan zegt dat God je er maar voor had moeten bewaren.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 05 nov 2003 09:34

Tirreg schreef:de God van toen is heden nog dezelfde God, en die kan ook nu nog mensen bekeren. hoe weet je dat je niet uitverkoren bent? dat weet God alleen, en daarom is er hoop, en het slaat nergens op als je een zonde doet, en dan zegt dat God je er maar voor had moeten bewaren.

Maar waarom zou je die zonde niet doen? Je bent toch nog in de onbekeerde staat? Waarom ga je vanavond naar dankdag? Is dat geen grote leugen dat je God daar gaat danken voor dingen waarin je niet gelooft?

Terug naar “Archief”