Raido schreef:Ja, het bevindelijke leven in de geloove Christi is zorgvuldig geextraheerd uit een beperkt aantal bijbelteksten, en er is gewoon helemaal niemand die mij nu concreet kan uitleggen wat het nou WEL is. Zit je in de les Godsdienst, bijna in tranen omdat ik het allemaal niet begrijp en vraag ik aan mijn Godsdienst leraar wat een bekering nou wél is, wat het nou wél inhoud, want bekering (de waar zaligmakende) wordt altijd uitgemeten in termen van wat het allemaal niets is. Als je wat voelt; dat is het niet, als denkt dat het wat is; dat is het niet; als je denkt dat je binnen bent; dat is het niet. Weet je wat het volgens mijn godsdienstleraar wel was? Een poort in het dal van Achor die voor je opengaat; en dat je door bevinding mag ervaren wat dát is (en daar moet je veel voor bidden)..
Ja, in vredesnaam; wat moet ik daar nou mee? Vorige week; twee preken (we hadden leesdienst) waar ook weer die poort in het dal van Achor mocht komen staan open tegaan, waar is dat dal van Achor dan wel? Moet ik nou op mijn Moped naar Israël tuffen om daar ergens onder Jericho te wachten tot de poort in het dal van Achor zal open gaan? (ik krijg prompt visioenen van de poorten van de onderwereld: Hades). Gisteren in de preek (Gergem, Noord van Dieren). Ik zat op het puntje van de bank; want de dominee zou uitgaan leggen wat het nou wel was..
Het was het louterende vuur van het evangelie dat de schuim op de smeltkroes van de genade zou doen laten schuimen; dat was de ware weg tot God. Ik had zin om te huilen, ik wordt gewoon stelselmatig doodgehouden door rare termen die niemand begrijpt. Maar daaar moet je voor bidden (ja, jaaajaa.. jaaa).
Dat is inderdaad niet erg helder, dat ben ik helemaal met je eens.
"Het bevindelijke leven in de geloove Christi is zorgvuldig geextraheerd uit een beperkt aantal bijbelteksten" klinkt me te veel in de oren als een bevindingssysteem. Dan zet je de schijnwerper op de ziel van de mens, en ga je erover redeneren en systematiseren. En dan wil men ook nog eens dat je lekker flink in jezelf gaat zitten graven, op zoek naar kenmerken. Maar dat is verkeerd. Dan draai je de normale orde om.
Volgens mij begint de Bijbel heel anders. Die begint met de Torah. Naar die Torah moet je je leven richten. Deuteronomium 29:29 vind ik altijd nog een heel kernachtige samenvatting: "De verborgene dingen zijn voor JHWH, onze God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden van deze Torah." (SV: "De verborgene dingen zijn voor den HEERE, onzen God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet.") Die zegt gewoon wat je moet doen, en begint niet bij het gevoel. Nee, de mens heeft een geweten en staat midden in het gewone leven. En zo wordt hij dan ook aangesproken.
Helaas doet zich het probleem voor dat veel 'reformatorische' kerken die Torah allang aan de kant geschoven hebben. Die hebben ze vervangen door een eigen torah. (Hoe vaak wordt er immers serieus uit de bijbelse Torah gepreekt? Is het te merken dat die als basis fungeert? Of ligt er een andere basis onder?) Ze beginnen liever bij zichzelf, het eigen innerlijk. Ze willen helemaal niet praktisch in het leven staan, maar gaan liever op een stoel zitten, om aan zelfbeschouwing te gaan doen. "Ben ik al eens in het dal Achor geweest?" om slechts één van de duizend mogelijke vragen te noemen. (Wie het vatten kan, vatte het. Ra ra ra.) Als dat beantwoord is, liggen er nog 999 andere van dezelfde soort vragen. De mensen moeten per slot van rekening wel bezig gehouden worden met veel gespeculeer. Daar help je een mens niet verder mee. Dat is ook wat ik heb zitten bekritiseren in deze bijdrage.
Een zoekend iemand als jij zou ik liever praktische aanwijzingen geven, dan dat ik je zou oproepen om in jezelf te graven, want daar schiet je niks mee op. Dan kom je er nooit uit.
Ik zou zeggen: neem de Bijbel helemaal serieus. Hanteer die als richtsnoer in alles, leef daarnaar, en vergeet desnoods alles wat je dominees je vertellen. (Zij zijn immers ook mensen die onder de kritiek van Gods Woord staan. En daar waar zij daarvan afwijken, zijn zij censurabel.) Met de Bijbel alleen moet het toch ook lukken?
4 Hoor, Israël! de HEERE, onze God, is een enig HEERE!
5 Zo zult gij den HEERE, uw God, liefhebben, met uw ganse hart, en met uw ganse ziel, en met al uw vermogen.
6 En deze woorden, die ik u heden gebiede, zullen in uw hart zijn.
7 En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat.
8 Ook zult gij ze tot een teken binden op uw hand, en zij zullen u tot voorhoofdspanselen zijn tussen uw ogen.
9 En gij zult ze op de posten van uw huis, en aan uw poorten schrijven. (Deut. 6)
Volg dat op. Probeer de bedoeling daarvan te peilen. Ik kan me niet voorstellen dat dat geen impact op je leven heeft, als je dat doet. Gewoon mee beginnen dus.
En alles wat er dan gevoeld en ervaren moet worden, dat weet God wel, en dat komt dan wel. Onze innerlijke zieleroerselen hebben geen hulplicht nodig door er overmatig de schijnwerper op te gaan richten.
Gewoon mee beginnen dus. Zonder ja-maar-kanttekeningen.
Raido schreef:Juist! Maar wát maakt die mensen in mijn kerk, die wél aan het avondmaal gaan nou 'anders' die moeten wat 'ervaren' hebben door de 'weg der bevinding' wat ik schijnbaar niet heb; of ik heb een verkeerde voorstelling; dat zal het zijn. Ik geloof namelijk botweg niet in wonderbekeringen als standaardbekering door God. Maar zolang bevinding als een soort mistige waas over elke preek in mijn kerk ligt, en niemand nou concreet kan zeggen wat het is, wat je 'voelt', wat je 'ervaart' en wat je 'meemaakt/doormaakt' wordt ik gillend gek bij die term. Wat maak gereformeerde bevinding nou anders dan de geloofsbeleving van evangelischen, evangelicalen, niet-bevindelijken of katholieken?
Ik kan niet oordelen over die mensen die aan het avondmaal aangaan, en ook niet over jou. Dus ik weet ook helemaal niet of zij iets hebben wat jij niet hebt.
Ik geloof zelf ook niet in wonderbekeringen als standaardprocedure. Het is immers ook bepaald niet de inzet van de Torah, toch? Die roept gewoon op tot gehoorzaamheid. Wie de Bijbel bestudeert, leert ook Gods heiligheid kennen. En in dat licht ook zijn eigen zondigheid. Die merkt wel, dat hij Gods wet helemaal niet volbrengen kan. Dan ontstaat er schuldbesef. Hoe hoger de eigen nood, hoe groter de behoefte aan de Zaligmaker. Maar dat zijn dingen die je niet gaat ervaren door in jezelf te graven, of door af te wachten tot het eens komt. Nee, dat gaat in de weg van het wandelen in Gods wegen, het opvolgen van zijn Torah. En een grote schijnwerper op de eigen ziel, zoals de 'bevindelijke' prediking die nogal eens meent te moeten verschaffen is overbodig. Een mens ervaart dat ook echt wel zonder de Geest op de vingers te kijken, of Hij zijn werk wel goed doet.
Wat gereformeerde bevinding anders maakt?
Die wijst niet de weg van goede werken aan als bijdrage tot het eigen heil. Want de gereformeerde bevinding weet van de hopeloosheid en onmogelijkheid als er iets van de mens bij zou moeten.
Het gaat dus om een stuk diepgang. Wie het geloof in zijn gereformeerde diepgang ervaart, weet dat er van de kant van de mens niet veel fraais te verwachten valt. Dus die zal zich ook niet meer zo snel laten verleiden tot het pressen tot eigen prestaties. Dan heeft men van genade leren leven.
Dat is een proces wat men leren moet.
Raido schreef:Daar heb ik weinig aan aangezien ik die theoloog niet ken. Ik verdiep me momenteel in de aanzet tot de reformatie en begin haast te balen van het idee dat we niet gewoon in de katholieke kerk konden blijven. Ons protest-tant zijn is de aanleiding tot duizenden kerkscheuringen en kerkelijk geharre war over allerhande dingen die niet duidelijk zijn.
Dat is niet pas met de Reformatie begonnen, kan ik je verzekeren. In de tijd van de vroeg-christelijke kerk is er in dat opzicht ook al erg veel gebeurd waar de honden geen brood van lusten.