omgang met homosexualiteit in de gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

martijn249
Verkenner
Verkenner

omgang met homosexualiteit in de gemeente

Berichtdoor martijn249 » 04 nov 2003 17:22

Hoe gaan jullie om met homosexualiteit in jullie gemeente
Stel dat er iemand ''out'' komt. Hoe gaan jullie daarmee om en wat is dan de algehele sfeer, en eventuele nazorg.

Graag zinvolle reacties, neem dit mee in verslag voor studie, maak een scripte, homo en geloof/kerk

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 04 nov 2003 17:25

In de Remonstrantse broederschap is homoseksualiteit (uiteraard) geen enkel probleem. Homoseksuele voorgangers, inzegening homorelatie.. het kan. Er wordt hier geen tucht over uitgeoefend, het gemeentelid moet zijn levensgang persoonlijk invullen en verantwoorden tegenover God.
Afbeelding

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 nov 2003 17:35

In de Remonstrantse broederschap is homoseksualiteit (uiteraard) geen enkel probleem. Homoseksuele voorgangers, inzegening homorelatie.. het kan.
als er helemaal geen kanttekeningen bij gezet worden lijkt mij dat toch minstens vragen te mogen oproepen...Niet?

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 04 nov 2003 17:38

surfer schreef:
In de Remonstrantse broederschap is homoseksualiteit (uiteraard) geen enkel probleem. Homoseksuele voorgangers, inzegening homorelatie.. het kan.
als er helemaal geen kanttekeningen bij gezet worden lijkt mij dat toch minstens vragen te mogen oproepen...Niet?

Uiteraard mag dat vragen oproepen, alleen zullen die vragen een geheel andere aard zijn dan in het orhtodoxe christendom. Volgens mijn is er geen vrijzinnig Christen die van mening is dat een praktiserend homoseksueel geen predikant mag worden.
Afbeelding

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 nov 2003 17:48

Inspector Morse schreef:
surfer schreef:

Uiteraard mag dat vragen oproepen, alleen zullen die vragen een geheel andere aard zijn dan in het orhtodoxe christendom. Volgens mijn is er geen vrijzinnig Christen die van mening is dat een praktiserend homoseksueel geen predikant mag worden.
Aan welk soort vragen kan ik daarbij denken?

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 04 nov 2003 22:52

Inspector Morse schreef:In de Remonstrantse broederschap is homoseksualiteit (uiteraard) geen enkel probleem. Homoseksuele voorgangers, inzegening homorelatie.. het kan. Er wordt hier geen tucht over uitgeoefend, het gemeentelid moet zijn levensgang persoonlijk invullen en verantwoorden tegenover God.

Wat kunnen we allemaal nog meer verwachten van het Remonstrantse broederschap? Inzegeningen van driehoeksrelaties? een gratis overspel - pleging vrijkaartje?

De Bijbel waarschuwd op verschillende plaatsen voor immoraliteit binnen de gemeente:

Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beerven. ( 1 Korinthe 7 : 10 )

En terecht. Overigens gaat het hier over mensen die dit praktiseren. Dat wil dus niet zeggen dat mensen met homoseksuele gevoelens uitgesloten zijn, in tegendeel, maar net als een dronkaard, een overspeler of afgodendienaar na zijn bekering niet langer in zijn oude gedrag blijft, hoort een homo ook niet langer in zijn praktiseerende gedrag te blijven. Er zijn mensen die vroeger homo waren en inmiddels geen seksuele gevoelens meer hebben voor mannen en nu dus hetero zijn. Om de woorden van Jezus te gebruiken: "Ga en zondig niet meer".

En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd, in den Naam van den Heere Jezus, en door den Geest. ( 1 Korinthe 7 : 11 )
Laatst gewijzigd door everlastingman op 04 nov 2003 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 04 nov 2003 22:59

IN mijn gemeente gaan we er vanuit dat Homofilie net als met heterofilie te maken heeft met de gerichtheid. In romeinen 1 staat dat de mens zich is gaanrichten op dezelfde sexe.
Ik heb zelf echt heel lang gedacht dat ik homofiel was. en hoe meer ik me op mannern richte hoe meer ik ook homofiel/sexueel werd/dacht. Tot iemand mij leerde dat het gaat om je gerichtheid. Je moet gerichtzijn op God en als je gericht bent op God, dan komt de rest van je leven ook voor elkaar: zoek eerst mijn koninkrijk en de rest zal u geschonken worden immers. Als ik niet meer gericht ben op mannen maar op vrouwen, raak ik verliefd op vrouwen en zie ik de schoonheid van vrouwen.
Ik ben ondertussen fanatiek hetero.

Dit verhaal geld misschien niet voor iedereen. maar wel voro meer dan we denken denk ik. God heeft de wereld goed geschapen.
Ook bij andere problemen probeert mijn gemeente de gerichtheid weer op God te brengen: alcoholisme, rouw, sexueel misbruik, overspel. Als je gericht bent op God en zijn Koninkrijk komt er ongelooflijk veel kracht vrij.

Homofilie ziet mijn gemeente als niet de bbedoeling van God. Maar de mens wordt volledig geaccepteerd. We gaan immers allemaal gebukt onder de zonde van de wereld?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 nov 2003 23:40

Ik ben lid van een Samen-op-Wegkerk en daar gaat het als volgt. Iemand die homoseksueel is en celibatair wil leven, daar is respect voor. Maar als iemand op grond van de bijbel toch denkt een relatie te mogen aangaan, kan die een zegen vragen over zijn relatie. (elke SoW-gemeente mag zelf beslissen hoe ze daar precies mee omgaan) Per geval wordt bekeken wat er dan mee gedaan wordt. In ieder geval is het geen inzegening van een huwelijk, dat blijft gereserveerd voor een man en een vrouw. Is het zo duidelijk?

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 04 nov 2003 23:46

Ik heb heel erg te doen met mensen die deze gevoelens hebben en toch naar de bijbel willen leven. Als iemand die zich tot het vrouwelijk geslacht voelt aangetrokken is het nauwelijks voor te stellen hoe iemand dat kan dragen.

Toch is de bijbel er duidelijk over.

19 ¶ Overmits hetgeen van God kennelijk is, in hen openbaar is; want God heeft het hun geopenbaard.
20 Want Zijn onzienlijke dingen worden, van de schepping der wereld aan, uit de schepselen verstaan en doorzien, beide Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, opdat zij niet te verontschuldigen zouden zijn.
21 Omdat zij, God kennende, Hem als God niet hebben verheerlijkt of gedankt; maar zijn verijdeld geworden in hun overleggingen en hun onverstandig hart is verduisterd geworden;
22 Zich uitgevende voor wijzen, zijn zij dwaas geworden;
23 En hebben de heerlijkheid des onverderfelijken Gods veranderd in de gelijkenis eens beelds van een verderfelijk mens, en van gevogelte, en van viervoetige en kruipende gedierten.
24 Daarom heeft God hen ook overgegeven in de begeerlijkheden hunner harten tot onreinigheid, om hun lichamen onder elkander te onteren;
25 Als die de waarheid Gods veranderd hebben in de leugen, en het schepsel geeerd en gediend hebben boven den Schepper, Die te prijzen is in der eeuwigheid, amen.
26 Daarom heeft God hen overgegeven tot oneerlijke bewegingen; want ook hun vrouwen hebben het natuurlijk gebruik veranderd in het gebruik tegen nature;
27 En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende.
28 En gelijk het hun niet goed gedacht heeft God in erkentenis te houden, zo heeft God hen overgegeven in een verkeerden zin, om te doen dingen, die niet betamen;
29 Vervuld zijnde met alle ongerechtigheid, hoererij, boosheid, gierigheid, kwaadheid, vol van nijdigheid, moord, twist, bedrog, kwaadaardigheid;
30 Oorblazers, achterklappers, haters Gods, smaders, hovaardigen, laatdunkenden, vinders van kwade dingen, den ouderen ongehoorzaam;
31 Onverstandigen, verbondbrekers, zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijken, onbarmhartigen;
32 Dewelken, daar zij het recht Gods weten, namelijk, dat degenen, die zulke dingen doen, des doods waardig zijn) niet alleen dezelve doen, maar ook mede een welgevallen hebben in degenen, die ze doen.

woelratje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor woelratje » 05 nov 2003 00:04

Laten we gewoon liefdevol en met respect met mensen omgaan die zich tot het zelfde geslacht zich aangetrokken voelen. Ik denk dat we gewoon uit naasteliefde en in het voetspoor van Jezus Christus met deze mensen om moeten gaan. In onze gemeente in Ermelo ken ik zo niemand persoonlijk maar een recent onderzoek heeft uigewezen dat ze in elke kerkelijke gemeente aanwezig zijn. Ik zal ook graag zien dat er speciale werkgroepen opgericht worden dit alles in een pastorale bewogenheid. En niet met een vingertje wijzen. Meer informatie kun je vinden bij de stichting Contrario van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt. http://www.contrario.nl/
Laatst gewijzigd door woelratje op 05 nov 2003 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk ook eens op: http://www.eecomputers.nl

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 nov 2003 00:07

Emiel, de vraag is volgens mij hoe er in jouw gemeente mee wordt omgegaan.

woelratje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor woelratje » 05 nov 2003 00:09

Ik begrijp de vraagstelling Lalage. :roll:
Kijk ook eens op: http://www.eecomputers.nl

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 05 nov 2003 00:31

Laten we on - topic blijven! De vraag was: "Hoe gaan jullie daarmee om en wat is dan de algehele sfeer, en eventuele nazorg"?

Bij JacobH laat de nazorg bijvoorbeeld nog erg veel te wensen over. Joris daarintegen gaf wel een goed voorbeeld van eventuele nazorg.
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 05 nov 2003 06:32

(hmm even tussendoor :roll: Jacob en ik hoeven niet gelijk de rest van ons forumleven aan elkaar gekoppeld te worden hoor, allemaal lief bedoeld maar stop nu maar weer)

lorit

Berichtdoor lorit » 05 nov 2003 13:27

In mijn gemeente (hervormd, geref.bond) heerst de struisvogelpolitiek. Er wordt nooit iets over gezegd. Homo's lijken niet te bestaan. Ik zeg met opzet lijken, want volgens mij moeten ze er wel zijn, maar zwijgen ze er gewoon over.
Ik vind dat erg jammer want ik kan me goed voorstellen dat homo's het best moeilijk hebben omdat je constant iets moet verbergen, namelijk je geaardheid. Verder worden er wel een sflauwe grapjes gemaakt die ik zeer onchristelijk vind.
Het enige wat er mogelijk misschien iets mee te maken heeft is dat er wel eens gebeden wordt voor 'al de mensen die een verborgen kruis te dragen hebben'
maar dat is ook alles. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat deze mensen persoonlijk op de dominee af stappen, maar dat gaat buiten de gemeente om.

Terug naar “Archief”