Wonderbaarlijke genezing in Bleskensgraaf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 30 mar 2007 22:33

Ik impliceer niets, ik vraag me iets af. Ik was er niet bij namelijk.

André

Berichtdoor André » 30 mar 2007 22:43

Het is overigens geen gebedsgenezing, maar genezing door gebed.
(© CGK <3)
Ik dacht die ga ik onthouden.

Wat wel heel duidelijk moet zijn is dat je ook zelf in deze wonderen moet geloven, je kunt lezen dat Petrus en ik dacht Johannes daar eens moeite mee hadden. Ze kregen toen van Jezus het 'voorbeeld' hoe het wel moest.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 31 mar 2007 01:01

Othello schreef:Ik ben ook sceptisch. Het is bekend dat de meesten weer terugvallen in hun ziekte. Of dat bij deze vrouw ook zo zal zijn, is nu nog niet te zeggen.

Ik geloof dat God wonderen doet. Maar ik geloof ook dat Hij iets groter denkt dan een of andere gebedsgenezer uit de Alblasserwaard.

Wat niet wegneemt dat ik blij ben voor die vrouw. Ik hoop dat ze de Heilige Geest ook in haar hart mag ervaren.

De 'meesten' vallen weer terug in hun ziekte....dat zou ik niet meteen durven zeggen. Waar baseer je dat op? Ik moet toegeven dat het niet altijd even duidelijk is, welke kracht er achter zit. In dit geval ga ik er wel van uit dat het door de God van de bijbel komt. De predikant geeft de eer volledig aan God. Ik zie geen reden om daar aan te twijfelen.
Je lijkt er ook van uit te gaan dat het weer terugvallen in hun ziekte....betekent dat het niet van de Heilige Geest is. Een tijdelijke genezing (een periode zonder pijn) lijkt mij toch nog altijd beter dan voortdurend pijn hebben.
Afbeelding

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 31 mar 2007 07:02

reform schreef:
Othello schreef:Ik ben ook sceptisch. Het is bekend dat de meesten weer terugvallen in hun ziekte. Of dat bij deze vrouw ook zo zal zijn, is nu nog niet te zeggen.

Ik geloof dat God wonderen doet. Maar ik geloof ook dat Hij iets groter denkt dan een of andere gebedsgenezer uit de Alblasserwaard.

Wat niet wegneemt dat ik blij ben voor die vrouw. Ik hoop dat ze de Heilige Geest ook in haar hart mag ervaren.

De 'meesten' vallen weer terug in hun ziekte....dat zou ik niet meteen durven zeggen. Waar baseer je dat op? Ik moet toegeven dat het niet altijd even duidelijk is, welke kracht er achter zit. In dit geval ga ik er wel van uit dat het door de God van de bijbel komt. De predikant geeft de eer volledig aan God.

Dat is 't dan misschien: je leest namelijk ook andere verhalen over de bewuste predikant. Misschien dat dat ook bijdraagt aan mijn scepsis.

reform schreef:Ik zie geen reden om daar aan te twijfelen. Je lijkt er ook van uit te gaan dat het weer terugvallen in hun ziekte....betekent dat het niet van de Heilige Geest is. Een tijdelijke genezing (een periode zonder pijn) lijkt mij toch nog altijd beter dan voortdurend pijn hebben.

Dat is waar. De vrouw die nu zo in de belangstelling staat, zegt dat zelf ook. Welnu, in die zin kun je inderdaad alleen maar verblijd zijn met wat er gebeurt is, ja.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 mar 2007 12:36

God weet precies wat mensen nodig hebben.

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 31 mar 2007 12:56

Aragorn schreef:Ach, voor een waar gelovige zou dit toch geen enkele opzienbarendheid moeten zijn?

Voor jou wel toch zeker?

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 31 mar 2007 14:00

Ontzettend mooi dit! En waarom zou het niet kunnen?
Je ziet maar weer in alles; uiteindelijk komt het aan op geloven. Beredeneren kunnen we het niet, begrijpen al evenmin, want ik zie in een boerengat als Nijkerk helaas nog genoeg rolstoelen. Waarom Janneke wel en die mensen hier niet? Net als de vraag: "Is het een oprecht geloof? " of "denkt God niet groter? ". Je kunt zoveel formules en ideeën erop loslaten maar uiteindelijk moet je het gewoon aannemen of niet.

Jammer dat bij zo'n genezing meteen wordt gekeken naar de schaduwzijde en er gespeculeerd wordt over dingen die we nu toch niet weten. Ik geloof in wonderbaarlijke genezingen (die waren er in de Bijbel al en waarom zou dat nu niet kunnen dan?!?) en ik ben dan ook ontzettend blij dat het zo dicht in de buurt openbaar is geworden.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 mar 2007 15:27

Impliceer je hier mee dat als je maar hard genoeg geloofd je ook wel beter wordt van ziekte?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2007 15:46

Jort schreef:
Aragorn schreef:Ach, voor een waar gelovige zou dit toch geen enkele opzienbarendheid moeten zijn?

Voor jou wel toch zeker?

Het is een interessant geval ja. :) Ik geloof dan ook dat geestkracht en geloof veel invloed kunnen hebben op het lichaam.

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 31 mar 2007 15:56

Aragorn schreef:
Jort schreef:

Voor jou wel toch zeker?

Het is een interessant geval ja. :) Ik geloof dan ook dat geestkracht en geloof veel invloed kunnen hebben op het lichaam.

Ben het er wel mee eens.

Ik denk zelf dat voor zo'n geval over 100 jaar (ofzo) een verklaring is, die zal uitwijzen, dat de verklaring 'God' niet noodzakelijk was. Het mechanisme van geest-lichaam begrijpen we echter nog onvoldoende.

(niet dat God of de duivel niet invloed kunnen gehad hebben hierop, maar dat is een gelovig standpunt wat nu eenmaal toch niet valt aan te tonen).

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 31 mar 2007 17:28

Raido schreef:Impliceer je hier mee dat als je maar hard genoeg geloofd je ook wel beter wordt van ziekte?

Nee absoluut niet. Als je dat kunt opmaken, dan hierbij mn excuses. Maar "standvastig vasthouden aan het geloof" is iets anders als het halen van een bepaalde gradatie om genoeg te kunnen geloven. Dat laatste bestaat niet.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 31 mar 2007 18:01

Smurffie schreef:Wat is 'waar gelovig' 8)

De hervormde kerk in Bles heeft er volgens mij ook niet veel aandacht aan besteed in de dienst. De kerkeraad wist niet goed wat ze ermee aanmoesten.

Moah, zo ging het niet helemaal, maar oke ;)

Ook bij mij is zij natuurlijk bekend, en Bleskensgraaf opeens ook. Anders zei je:' Ik woon in Bleskensgraaf' of tegenwoordig 'ik ben opgegroeid in Bleskensgraaf.'
'In wat??????' grijnz, nu is het een bekende plaats ;)

Ik heb er een dubbel gevoel bij, maar ik denk dat het hier zat is om alleen het beste gevoel te beschrijven: heel fijn dat ze beter is, geen pijn meer! Super!

En idd Leclerc, in het RD stond het vandaag, van het meisje, mooi!!!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 31 mar 2007 19:56

Ah, hier gaat het dus over.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

zekharyahu
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zekharyahu » 31 mar 2007 20:26

Jort schreef:Ik denk zelf dat voor zo'n geval over 100 jaar (ofzo) een verklaring is, die zal uitwijzen, dat de verklaring 'God' niet noodzakelijk was. Het mechanisme van geest-lichaam begrijpen we echter nog onvoldoende.

Ja, ik denk dat we dan ook het wonder van de genezing van de kreupele door Johannes en Petrus kunnen verklaren. Bijna hetzelfde, alleen de ziekte is anders.

Overigens is in dit geval medisch bewezen (door onderzoek van het UMC) dat het slechte been nu beter is dan het gezonde. Het is in betere conditie.

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 31 mar 2007 20:54

zekharyahu schreef:
Jort schreef:Ik denk zelf dat voor zo'n geval over 100 jaar (ofzo) een verklaring is, die zal uitwijzen, dat de verklaring 'God' niet noodzakelijk was. Het mechanisme van geest-lichaam begrijpen we echter nog onvoldoende.

Ja, ik denk dat we dan ook het wonder van de genezing van de kreupele door Johannes en Petrus kunnen verklaren. Bijna hetzelfde, alleen de ziekte is anders.

Overigens is in dit geval medisch bewezen (door onderzoek van het UMC) dat het slechte been nu beter is dan het gezonde. Het is in betere conditie.

De artsen zeggen dat het medisch onverklaarbaar is. Overigens is medisch nog niet eens verklaard hoe deze ziekte komt. Het is een nogal 'vage' ziekte, al kan zeker niet gezegd worden, wat wel wordt gesuggereerd, dat deze mevrouw zoiets gefaked kan hebben (lijkt me niet prettig ook, 17 jaar in rolstoel). Wat er echter allemaal een rol bij speelt op gebied van wisselwerking psyche-lichaam etc. is gewoon volkomen onduidelijk.

Kijk, de mens bij wie een geamputeerd been aangroeit, daar heb ik nou nog nooit van gehoord. Dat is toch gek eigenlijk, als Zijlstra zoveel kan. In dit geval spreken betrokken tenslotte ook van een geval van schepping?

Het is alleen binnen een bepaalde context van geloof zinvol, je kunt het ook anders interpreteren.

Het is een goede zaak als die mevrouw het als genezing van God ziet en Hem ervoor dankt.

Niet goed zou zijn om deze genezing gelijk te zien als 'bewijs' voor Jan Zijlstra. Als gelovige zeg ik, dat tenslotte ook dit uit Gods woord beoordeeld moet worden. De genezing door Petrus en Johannes is alleen waar omdat het in Gods woord staat. Bijbels bezien wijs ik Zijlstra's prediking etc. af.

Terug naar “Archief”