In de Vrijgemaakte kerk maken ze zich nogal sterk voor het verbond en passen ook nogal eens wat dingen van 'het oude' toe op 'het nieuwe'. Is het niet volkomen lógisch, dat wanneer een kerk geloofd allemaal verbondskinderen te bevatten deze teksten juist gebruikt worden?Dat was tegen het volk Israel, dat God de rug toe had gekeerd en Hem niet wilde dienen.
Het is hooguit onlogisch dat de Gergem dit zou zeggen, het 'ware volk van God' draaid God niet (voor altijd) de rug toe. Maar goed. Ik vind het erg logisch, we moeten dagelijks wederkeren tot Hem. Of wilde jij; Marnix zeggen dat jij nooit je van God hebt afgekeerd? En altijd, volkomen naar zijn Wil hebt gehandeld? Zo ja... Dan gaan we een nieuwe era in met de Marnix-Messias.
Onze dominee spreekt altijd over 'geliefde gemeente' niet als 'verfoeide heidenen'. Ik vind het enorm stigmatiserend. Paulus spreekt tegen de gemeente als 'gelovigen', lijkt mij niet geheel vreemd, deze mensen waren (allemaal) vanuit óf het jodendom óf uit het heidendom overkomen naar het prille christendom, werden gedoopt etcetra. Je mag er dan dus ook vanuit gaan dat ze dit meenden, en dat ze gelovig waren.maar worden de gemeenten wel als uitverkorenen en gelovigen aangesproken, in plaats van als heidenen
Echter, hoe vaak zie je in de Bijbel niet dat 'de gelovigen' of 'zijn kinderen', 'zijn volk' niet afdwalen? Ik vind niet dat je kunt preken als 'jullie heidenen' maar ook niet als 'jullie gelovigen', het moet beide zijn. Wie het versta, die versta het

De vrijgemaakten doen het andersom hèAls je als bekeerde telkens als onbekeerde wordt behandeld en aangesproken kan je er op een gegeven moment zelf in gaat geloven. Dat heet nou indoctrinatie

Die eerste paar dingen uit je opsomming daar ben ik het mee eens. Maar dat laatste.. zegt dat wat over vrijgemaakten? Zijn jullie bang voor ellendekennis? Kennis is iets anders als 'ja, ik weet dat ik zonder God ellendig zou zijn', maakt dat van de geloofsbeleving geen platte bedoening? Als je al zegt van de ellendekennis (en kennis heb je niet snel in 3 dagen) dat het onzin is..geen langere periode van ellendekennis aan vooraf is gegaan en dat soort onzin.
En vrijgemaakten hebben dat nooit gedaan? Ik denk soms dat de vrijgemaakten wat te rigoreus waren in hun tradities, daar later achterkwamen en ze toen even rigoreus ook de deur weer uit wilden donderen. Dat heeft nog niet lang geleden voor een afsplitsen gezorgd.Het probleem is dat men zelf is gaan bepalen wat goed is en wat niet, eigen regels, eigen tradtities... en dan het niet volgen van die eigen tradities Bijbels probeert af te keuren door er vervolgens teksten aan te koppelen.
Tradities ook wat mág en niet mag kunnen heel goed zijn, mits onderbouwd. Elke cultuur kent dat. Waarom zou ik bijvoorbeeld geen seks met een koe mogen hebben

We moeten even goed uitkijken met vrijheidsdenken als met het alles maar verbieden, elke stap kost pijn en elke cultuur gaat daar anders mee om. Over een 50 jaar loopt de Gergem ook wel tegen de deur, en moet ze meer gaan nadenken. Dat geld even goed voor welke andere kerk dan ook, maar misschien op andere gebieden.
Zo is het heel goed mogelijk dat ze in GKV binnen een tiental jaren tegen het 'vrouw in het ambt' zullen aanlopen, binnen de GG zullen ze dan wel andere problemen hebben, vermoed wat met 'verbondsvisie' en 'belijdenis'