Islamisering van de samenleving?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 30 mar 2007 17:04

Rock-G schreef:
Je stelt dat je een dominee niet de mond hoort te snoeren. Wellicht niet.
Maar een imam die oproept tot afslachten van homo's, of een dominee die het nodig vind homosexualiteit als een ziekte te bestempelen..dat vind ik tot exact dezelfde catagorie horen. En die imam nemen wij het vreselijk kwalijk.

Ehm. Ik zie een verschil tussen iemand ziek noemen en oproep tot moord. Een vrij groot verschil zelfs.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 mar 2007 17:04

Ik moet zeggen dat ik ook niet zo hard geloof in de devotie van Saddam.

Volgens mij is het sowieso eerder regel dan uitzondering in het Midden-Oosten dat regimes en andere prominenten de islam voor hun karretje spannen in plaats van zich nederig te onderwerpen aan Allah's wil.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 30 mar 2007 17:05

Het was een mens en mensen zijn nu eenmaal machtsgeil.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 mar 2007 19:14

MrSokkie schreef:
Caligula schreef:Islamisering is de toename van de implementatie van islamitische normen en waarden in de samenleving en de acceptatie hiervan door anderen.

En in veel van die normen en waarden zouden christenen zich prima moeten kunnen vinden.

De SGP implementeert op lokaal niveau regelmatig haar reformatorische normen en waarden. Het zwembad dat op zondag dicht gaat is daarvan een bekend voorbeeld. Daarmee wordt het zwemmen op zondag in dat zwembad ook onmogelijk voor de mensen die wel op zondag willen zwemmen. Er wordt dan lokaal wat geprutteld, maar tot grote protesten komt het niet.

Maar als de Islam-Democraten een moskee een keer per week willen laten oproepen tot gebed, stelt de SGP direct kamervragen. Dat vind ik niet eerlijk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 30 mar 2007 19:27

Optimatus schreef:
MrSokkie schreef:
Caligula schreef:Islamisering is de toename van de implementatie van islamitische normen en waarden in de samenleving en de acceptatie hiervan door anderen.

En in veel van die normen en waarden zouden christenen zich prima moeten kunnen vinden.

De SGP implementeert op lokaal niveau regelmatig haar reformatorische normen en waarden. Het zwembad dat op zondag dicht gaat is daarvan een bekend voorbeeld. Daarmee wordt het zwemmen op zondag in dat zwembad ook onmogelijk voor de mensen die wel op zondag willen zwemmen. Er wordt dan lokaal wat geprutteld, maar tot grote protesten komt het niet.

Maar als de Islam-Democraten een moskee een keer per week willen laten oproepen tot gebed, stelt de SGP direct kamervragen. Dat vind ik niet eerlijk.

De SGP maakt er totaal geen geheim van dat ze de Islam als een valse godsdienst ziet en het Christendom als de ware Godsdienst. Ze suggereren ook niet dat ze beide godsdiensten gelijk willen behandelen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 mar 2007 19:30

Daar gaat het niet om. In diverse gemeenten dringt de SGP haar idealen op aan de samenleving als geheel. Dat iemand niet op zondag wil zwemmen, prima, maar laat het zwembad fijn open voor degenen die op zondag wel willen zwemmen.

Men maakt zich druk over islamisering, maar waar de SGP een stevige vinger in de pap heeft, worden niet-SGP'ers ook gedwongen naar de pijpen van de SGP te dansen.

In dat geval zou ik bijna durven pleiten voor het opheffen van godsdienstgerelateerde, politieke partijen, maar ja... BIJNA hè :mrgreen:

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 30 mar 2007 21:54

Optimatus schreef:Daar gaat het niet om. In diverse gemeenten dringt de SGP haar idealen op aan de samenleving als geheel. Dat iemand niet op zondag wil zwemmen, prima, maar laat het zwembad fijn open voor degenen die op zondag wel willen zwemmen.

Men maakt zich druk over islamisering, maar waar de SGP een stevige vinger in de pap heeft, worden niet-SGP'ers ook gedwongen naar de pijpen van de SGP te dansen.

Nu maak je dezelfde fout als de islamofobisten hier. Het besluit om een zwembad al dan niet dicht te gooien op zondag komt democratisch tot stand in een gemeenteraad. Daar wordt netjes over gestemd. De manier waarop je het hier poneert, is niet juist. Kun je mij trouwens één gemeente noemen waar de SGP een zwembadzondagsluiting heeft afgedwongen?

Wij dansen allen naar de pijpen van het bestuur dat we kiezen. Dat is inherent aan ons staatkundige systeem. Daar moet je dan ook niet over piepen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 mar 2007 22:17

In Bergambacht was dat een tijd lang het geval.
Er wordt inderdaad over gestemd, maar ik probeer dit aan te tonen:

Zelfs een meerderheid dient geen negatieve besluiten op de minderheid op te dringen. Ik bedoel dit: het zwembad op zondag dicht is een negatief besluit. Iets kan niet meer (namelijk zwemmen op zondag).

Een positieve projectie is als er vanuit een bepaald perspectief iets wordt aangeboden (en dus niet verboden). Dat is het verschil.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 30 mar 2007 22:21

Dat is dus maar net vanuit welk vertrekpunt je het bekijkt. Blijkbaar vond een meerderheid het geen negatief besluit, anders hadden ze niet voorgestemd.

Wat voor het dichtgooien van zwembaden op zondag geldt, geldt immers ook voor abortus, legalisatie van prostitutie, euthanasie, homohuwelijk, etc. etc. De meerderheid bepaalt of en in welke richting er besluiten vallen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 mar 2007 22:23

Dat ben ik niet met je eens. Het dichtgooien van een zwembad is iets onmogelijk maken. Het openstellen van homohuwelijk etc. etc. etc. is iets mogelijk maken (mogelijk, maar niet verplicht).

Dat vind ik een verschil. De ruimte die je krijgt, HOEF je niet te benutten als je geen gebruik wilt maken van die ruimte, om welke reden dan ook. Het verkleinen van die ruimte voor iedereen omdat die ruimte jou principieel tegenstaat vind ik het opdringen van jouw principes op een ander. En daar wringt de schoen (vind ik).

Gelukkig zijn ze bij de SGP-Bergambacht/Berkenwoude tegenwoordig iets milder. Overigens hebben we dankzij de SGP in Berkenwoude wel een naturistengebied. De toenmalige geachte afgevaardigde dacht dat het om natuurliefhebbers ging. Feitelijk had de goede man gelijk, maar achteraf gezien was zijn achterban niet honderd procent overtuigd van zijn inzicht in natuurliefhebberij... :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Optimatus op 30 mar 2007 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 mar 2007 22:24

Inderdaad. Ik had overigens de indruk dat Optimatus niet zozeer de SGP probeerde te bashen als wel probeerde aan te tonen dat het implementeren van de eigen waarden van een bepaalde (religieuze) subcultuur niet voorbehouden is aan moslims en gewoon inherent is aan ons democratisch bestel.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 mar 2007 22:28

O, laat ik duidelijk zeggen dat ik de politieke inbreng van de SGP op landelijk en op gemeentelijk niveau doorgaans van goede kwaliteit vind. Ik ben het op principiële punten niet met de partij eens, maar ik vind de politieke inbreng inhoudelijk goed.

Er zit politiek gezien behoorlijk wat kwaliteit in die partij.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 30 mar 2007 22:28

Aragorn schreef:Inderdaad. Ik had overigens de indruk dat Optimatus niet zozeer de SGP probeerde te bashen als wel probeerde aan te tonen dat het implementeren van de eigen waarden van een bepaalde (religieuze) subcultuur niet voorbehouden is aan moslims en gewoon inherent is aan ons democratisch bestel.

Dat is exact wat ik zeg. Alleen denk ik iets anders over die negatieve contra positieve projectie. Dat ligt minder zwart-wit, denk ik.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 mar 2007 22:40

Misschien heb ik me dan wat hardhandig uitgedrukt.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 31 mar 2007 07:06

Neuh. Maar ik blijf erbij dat de manier waarop je een voorstel interpreteert, hetzij positief, hetzij negatief, altijd afhankelijk is van je eigen perceptie. Een beginselvaste SGP'er zal de sluiting van het zwembad als positief ervaren, omdat in zijn beleving de zondagsrust minder verstoord wordt. Voor hem is dat dus een positieve ontwikkeling.

Terug naar “Archief”