Onvoorwaardelijke liefde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Onvoorwaardelijke liefde

Berichtdoor Aragorn » 30 mar 2007 19:51

Om er gelijk maar even een stelling tegenaan te gooien: 'Onvoorwaardelijke liefde voor een bepaalde persoon is onmogelijk.'

Eensch of oneensch? :)

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 30 mar 2007 19:57

Dat is zeker niet onmogelijk. Mijn liefde voor mijn kind is onvoorwaardelijk.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 30 mar 2007 20:26

Nee, ik denk dat egoïsme ook een motief van liefde is.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 30 mar 2007 20:28

rafaell schreef:Nee, ik denk dat egoïsme ook een motief van liefde is.

Motiveer je antwoord 8)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 30 mar 2007 20:37

Nou ik denk dat het menselijk handelen altijd uit is op het vervullen van eigen verlangens en behoeften. Nu hoeft dit uiteraard niet slecht te zijn. Je kunt ook goede dingen, zoals liefhebben, doen uit egoïstisch motief. Als moeder Theresa zich niet weg had gecijferd voor anderen, dan was ze niet tegemoet gekomen aan de inwendige drang om goed te doen. Of om het met Socrates te zeggen: Het enige goede dat ons niet ontnomen kan worden is het genoegen een goede daad gedaan te hebben (uit mijn hoofd geciteerd). Ik denk dat dit in en met de liefde net zo is als met andere goede zaken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 mar 2007 20:46

Wat ik me eigenlijk vooral afvraag is of onvoorwaardelijke liefde en een gerichtheid daarvan op één persoon verenigbaar zijn. Ik geloof eigenlijk van niet, want je stelt dan nog steeds een voorwaarde namelijk dat die persoon die persoon moet zijn. Als je onvoorwaardelijk liefhebt zul je dus alles en iedereen in gelijke mate lief moeten hebben omdat het anders niet meer onvoorwaardelijk is. :)

Vandaar dat ik ook niet pretendeer onvoorwaardelijk lief te hebben.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 30 mar 2007 20:47

Ik denk inderdaad dat de liefde tussen moeder en kind als het goed is (!!!) onvoorwaardelijk is. De verdere liefde tussen mensen is niet onvoorwaardelijk ben ik bang.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 30 mar 2007 20:49

Waarom zou dat zo zijn en waarom zou dat zo goed zijn?

rafaell

Berichtdoor rafaell » 30 mar 2007 20:54

Rufi schreef:Dat is zeker niet onmogelijk. Mijn liefde voor mijn kind is onvoorwaardelijk.

Jouw kind krijgt jouw liefde ómdat het je kind is. Daarmee is de liefde dus al niet meer onvoorwaardelijk. Het kind voldoet namelijk aan de voorwaarde jouw kind te zijn.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 30 mar 2007 20:56

rafaell schreef:Waarom zou dat zo zijn en waarom zou dat zo goed zijn?
Waarom. Omdat een kind in je dragen en een kind baren een band geeft, het kind kent de moeder.

Met dat als het goed is, bedoel ik in normale omstandigheden.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 30 mar 2007 21:01

Maar dan is die band dus voorwaarde voor de liefde en de liefde daarmee niet onvoorwaardelijk.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 30 mar 2007 21:03

L'être extraterrestre schreef:
Waarom. Omdat een kind in je dragen en een kind baren een band geeft, het kind kent de moeder.

Als het goed is zouden ouders inderdaad onvoorwaardelijk (nujah, bíjna onvoorwaardelijk, de enige voorwaarde is dat het hun kind is) van hun kind moeten houden.

Totaal onvoorwaardelijke liefde is onmogelijk.
Zelfs God heeft niet onvoorwaardelijk lief.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 30 mar 2007 21:07

L'être extraterrestre schreef:Ik denk inderdaad dat de liefde tussen moeder en kind als het goed is (!!!) onvoorwaardelijk is.

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, mijn ervaring is, dat mijn moeder totaal geen liefde voor me bezat.
Zij hield alleen van zichzelf en mijn zus, ieder ander mens was voor haar alleen een gebruiksvoorwerp.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 30 mar 2007 21:09

Cisca schreef:
L'être extraterrestre schreef:Ik denk inderdaad dat de liefde tussen moeder en kind als het goed is (!!!) onvoorwaardelijk is.

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, mijn ervaring is, dat mijn moeder totaal geen liefde voor me bezat.
Zij hield alleen van zichzelf en mijn zus, ieder ander mens was voor haar alleen een gebruiksvoorwerp.

duh, daarom zegt 'l etre ook 'als het goed is'

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 mar 2007 21:10

Hippieblijhoofd schreef:
L'être extraterrestre schreef:

Als het goed is zouden ouders inderdaad onvoorwaardelijk (nujah, bíjna onvoorwaardelijk, de enige voorwaarde is dat het hun kind is) van hun kind moeten houden.

Totaal onvoorwaardelijke liefde is onmogelijk.
Zelfs God heeft niet onvoorwaardelijk lief.

Het is wel de vraag of God dat met je eens is, maar als je het hebt over de christelijke God: inderdaad.

Terug naar “Archief”