bekeert u

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 nov 2003 12:35

Jezus denkt daar blijkbaar anders over, Hans...

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 04 nov 2003 12:37

surfer schreef:Jezus denkt daar blijkbaar anders over, Hans...
nog een keer, wat wilde je precies duidelijk maken met je voorbeeld van de rijke jongeling?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 nov 2003 12:39

dat al die bespiegelingen wat je wel of niet moet kennen ijdel zijn. Het komt eropaan te geloven. En van het één komt het ander.

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 04 nov 2003 12:42

surfer schreef:dat al die bespiegelingen wat je wel of niet moet kennen ijdel zijn. Het komt eropaan te geloven.

Amen!
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 04 nov 2003 12:44

surfer schreef:dat al die bespiegelingen wat je wel of niet moet kennen ijdel zijn. Het komt eropaan te geloven. En van het één komt het ander.
in de eerste plaats had je dan beter een ander voorbeeld kunnen nemen. Want de rijke jongeling wordt niet naar het geloof verwezen, maar naar zijn eigen werken. In de tweede plaats laat dit voorbeeld wellicht veel beter het tegendeel zien van wat jij beweert, dan je vermoedt.

De enige manier om zalig te worden, is door het geloof in Jezus als de Zaligmaker voor jou persoonlijk. De rijke jongeling wilde echter iets doen in plaats van iets ontvangen (is geloven). Het is de menselijke natuur eigen om iets door werken te willen verdienen. Wanneer het dan blijkt dat we onmogelijk volgens de werken iets kunnen verdienen, dan hebben we Jezus nodig. Waarvoor anders? Zie ook het topic over 'ik heb Jezus aangenomen en wat moet ik nu doen?'

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 nov 2003 12:45

ik beweer niks en ik vermoed niks. Ik lees wat er staat.

De rijke jongeling wordt opgeroepen om afstand van zijn goederen te doen en Jezus te volgen. Dat is de stap die Jezus van hem vraagt. In zijn geval. Er wordt niet gevraagd naar schuldbesef of geprobeerd om dit op te wekken.
Laatst gewijzigd door surfer op 04 nov 2003 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 04 nov 2003 12:46

surfer schreef:ik beweer niks en ik vermoed niks. Ik lees wat er staat.
Misschien wordt het dan tijd voor Schrift met Schrift vergelijken.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 nov 2003 12:56

De enige manier om zalig te worden, is door het geloof in Jezus als de Zaligmaker voor jou persoonlijk. De rijke jongeling wilde echter iets doen in plaats van iets ontvangen (is geloven). Het is de menselijke natuur eigen om iets door werken te willen verdienen. Wanneer het dan blijkt dat we onmogelijk volgens de werken iets kunnen verdienen, dan hebben we Jezus nodig. Waarvoor anders? Zie ook het topic over 'ik heb Jezus aangenomen en wat moet ik nu doen?'
Je gaat hier al veel te ver. Bekering is een proces, dat gaat stapje voor stapje. De eerste stap voor de rijke jongeling was: verkoop je goederen en volg mij.

Je moet beginnelingen niet opleggen wat gevorderden geleerd hebben.

Plus: ik ben het er niet mee eens dat goede werken altijd zouden impliceren dat je het zelf wil verdienen. Er zijn genoeg mensen die goede dingen doen omdat ze goed zijn.

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 04 nov 2003 13:01

surfer schreef:dat al die bespiegelingen wat je wel of niet moet kennen ijdel zijn. Het komt eropaan te geloven. En van het één komt het ander.

surfer schreef:Je gaat hier al veel te ver. Bekering is een proces, dat gaat stapje voor stapje. De eerste stap voor de rijke jongeling was: verkoop je goederen en volg mij.

Je moet beginnelingen niet opleggen wat gevorderden geleerd hebben.

Wat moest die rijke jongeling nu doen? :? :?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 nov 2003 13:03

het is goed met je Hans, met je :? :?

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 04 nov 2003 13:07

Fijn dank je wel :shock:

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat je antwoorden een groot Conre van 't Hof gehalte hebben, reageren op bijzaken in postings.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 nov 2003 13:10

mijn posting is een directe respons op de topicstarter, nl. dat je actief gehoor moet geven aan de oproep. Bespaar me je oordelen, ik ken je niet en heb ook nauwelijks postings van je gezien op dit forum. Als je alleen maar :? :? kunt doen, dan ben ik snel uitgepraat. De vergelijking met Corne van tHof slaat werkelijk nergens op.
Laatst gewijzigd door surfer op 04 nov 2003 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 nov 2003 13:18

Ik ben het met Hans eens dat het verhaal van de rijke jongeling niet de beste illustratie van Surfers stelling is.

Jezus' woorden hebben zo'n rijkdom dat het niet zinvol is ze op hun eerste indruk te beoordelen.
In dit geval denk ik ook dat het Jezus erom gata dat de jongeman leert zien dat God iets van hem eist dat hij niet zelf kan. Voor zijn behoud is hij afhankelijk van een ander, dé Ander.

Daarentegen ben ik het met wel met Surfer eens wat betreft de eis van zondebesef. Er zijn wel degelijk voorbeelden aan te dragen waarbij mensen vergeving van zonden ontvangen zonder dat er ook maar gerept wordt over zondebesef. Laat staan de vorm van zondebesef die in refo-kringen gepropageerd wordt.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 nov 2003 13:19

het was zomaar een voorbeeld wat mij te binnen schoot. Er zijn er meerdere te vinden. Het is voor mij een illustratie dan je in de evangelien nooit ziet dat Jezus tot zondebesef oproept of enige voorwaarde stelt.

Je zou kunnen zeggen dat die voorwaarden er dan impliciet wel zijn, waardoor de rijke jongeling er alsnog tegen aanloopt. Jezus had ook kunnen zeggen: zie eerst maar eens dat je van je eigengerechtigheid afkomt (vooropgesteld dat het idd. eigengerechtigheid was..., want waarom staat er in Markus: "En Jezus beminde hem"?). Maar dat deed Hij dus niet, en dat doen veel dominees wél. Ten onrechte.

Sorry voor mijn venijnigheid Hans, een paar postings hoger.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 nov 2003 19:01

hans en surfer!!!!!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”