Donor worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 dec 2006 17:38

Jo'tje schreef:Daar voeg ik meteen aan toe dat ik nog steeds de stap niet heb gezet om ook echt bloed te gaan geven. Komt omdat ik echt bibbersbang ben voor prikken :oops: Klinkt echt kinderachtig, maar ik vind dat echt 3 keer niks. Maar eigenlijk moet ik het gewoon gauw gaan doen. Het zit nog bij me om de hoek ook.

Volgens mij vindt iedereen dat wel een beetje eng, ik kijk ook altijd de andere kant op als ik geprikt wordt. Probeer het gewoon. Ze zijn altijd heel zorgzaam, vooral als je de eerste keer komt. En voordat je kunt geven, moet je eerst een paar buisjes afgeven om te testen of je wel mag geven. Daarna ga je pas voor de halve liter.

liefie schreef:ALs ze echt geen donors meer nodig zouden hebben waarom kreeg ik dan vandaag dan een brief van de bloedbank om reclame te maken omdat ze nog meer mensen met o negatief nodig hebben dat is echt niet voor niks!

Dat is omdat ze niet willen dat het aantal donoren te laag wordt ;) Als je nu in het ziekenhuis komt, hoef je niet bang te zijn dat er geen bloed voor je is, want er zijn genoeg donoren. Maar je moet je voorstellen dat er jaarlijks ook veel mensen stoppen, omdat ze niet meer willen of niet meer mogen geven. Dat moet je natuurlijk weer aanvullen.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 07 dec 2006 19:46

ja oke maar ze hebben veel o negatief nodig omdat iedereen dat kan ontvangen soms is er geen tijd om t ebepalen wat iemand voor bloedgroep heeft

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 07 dec 2006 19:54

Ik heb het ook niet zo op naalden, en ga nog steeds niet voor mijn lol naar de bloedbank. Meestal kijk ik maar even een andere kant op als ze prikken en dan valt het vaak echt reuze mee. Ik doe het zelf eigenlijk als een soort spirituele oefening, op het moment dat ik daar lig probeer ik me echt te concentreren op mijn naasten, diegenen die van mijn bloed afhankelijk zijn.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 07 dec 2006 19:59

ik vind vaak de vinger prik vervelender dan die in je arm maar ben ook behoorlijk zenuwachtig elke keer. (al werk ik zelf in de zorg en vind juist leuk om mensen injecties te geven :lol: )
Ja de eerste 300ml vind ik ook niet erg maar dan ga ik alles beetje wazig zien en dan doe ik net of alles nog goed ga.
Maar dan zak ik soort weg en word vanaf puntje van mijn neus spierwit volgens mijn vriend en dan zijn we bij de 500ml en dan moet ik echt 20 min blijven liggen en wat drinken anders gaat niet goed komen.
Eerste keer vroegen ze of ik poos niks gegeten en gedronken had maar daar ligt het dus niet aan want dat doe ik altijd van te voren

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 dec 2006 21:38

liefie schreef:ik vind vaak de vinger prik vervelender dan die in je arm maar ben ook behoorlijk zenuwachtig elke keer.

Ha jij ook al ;) Ik schaam me ook altijd een beetje bij het bloeddruk meten, omdat m'n hart dan heel snel klopt :oops:

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 08 dec 2006 07:08

liefie schreef:Eerste keer vroegen ze of ik poos niks gegeten en gedronken had maar daar ligt het dus niet aan want dat doe ik altijd van te voren

Ja,. het is een goed excuus je van te voren even vol te stoppen met junk-food. Ik heb er tot nu toe nog niet echt last van gehad, aan het eind voel je je wel een beetje wazig, maar dat is vaak zo over.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 dec 2006 08:26

Lalage schreef:
liefie schreef:ik vind vaak de vinger prik vervelender dan die in je arm maar ben ook behoorlijk zenuwachtig elke keer.

Ha jij ook al ;) Ik schaam me ook altijd een beetje bij het bloeddruk meten, omdat m'n hart dan heel snel klopt :oops:

hier nog 1. :mrgreen: :wink:

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 08 dec 2006 10:22

Helpen zal het niet, maar je hoeft je niet te schamen voor een snelle hartslag hoor!!

Je wilt niet weten hoeveel mensen er bij ons in de huisartsenpraktijk dagelijks over de vloer komen die last hebben van 'witte-jassen-hypertensie' oftewel hoge bloeddruk danwel hartslag door angst, stress enz. (Voor de arts, die niet eens een witte jas aanheeft, of voor injecties, onderzoeken, ziekten enz)

Zo'n 90 % van alle consulten hebben te maken met enige vorm van angst. (dit even terzijde)
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

hermanmulder

Berichtdoor hermanmulder » 20 mar 2007 22:37

Ik heb vandaag dus een donorformulier in de bus gekregen...

Zijn er nog meer mensen die er nu echt over moeten gaan nadenken?

Riska

Berichtdoor Riska » 21 mar 2007 12:18

hermanmulder schreef:Ik heb vandaag dus een donorformulier in de bus gekregen...

Ik heb vorige week mijn nieuwe identiteitsbewijs moeten ophalen en kreeg gelijk, vanuit het gemeentehuis, een registratieformulier mee. Ik had altijd al een heel oud donorcodicil bij me, maar ik heb deze gelijk ingevuld. Mijn kinderen weten het - en mijn dochter heeft er zelf ook een. Ze was amper tien, elf jaar, toen ze al aangaf dat ze dat wilde. Ze had in het WKZ teveel gezien van kinderen met bv. Cystic Fybrose, dat ook de longen aan tast.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 mar 2007 12:20

Had je zo'n rood papiertje? Die heb ik ook heel lang gehad, als tiener. Nu heb ik zo'n geel kaartje, dan is het ook ergens geregistreerd.

Riska

Berichtdoor Riska » 21 mar 2007 12:24

Lalage schreef:Had je zo'n rood papiertje? Die heb ik ook heel lang gehad, als tiener. Nu heb ik zo'n geel kaartje, dan is het ook ergens geregistreerd.

Ja, ik had zo'n rood papiertje. Ik denk dat ik nog wel een bevestiging krijg van het bureau die de registratie doet.Dus misschien is het dan ook geel?

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 21 mar 2007 12:28

Van mij mogen ze alles hebben.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 21 mar 2007 12:52

hermanmulder schreef:Ik heb vandaag dus een donorformulier in de bus gekregen...

Ik kreeg hem 2 jaar geleden al geloof ik. En ik moet hem nog steeds invullen..beetje slordig. :| Ik twijfel heel erg. Ik gun mensen namelijk wel mijn organen (behalve mn longen 8) ), maar mijn ouders zijn er niet blij mee. Dan kun je zeggen; Het is mijn lijf. Anderszijds, is het ook wel cruciaal als je je ouders ermee kwetst. Tussen twee kwaden de beste kiezen is dus eveneens een lastige keuze. Wellicht hou ik het op de inwendige organen, zoals hart en nieren etc. en dan niet de uitwendige, zoals je hoornvlies, huid, enz.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 mar 2007 13:12

Het kan ook je ouders over de streep trekken om het ook te doen ;)

Het is heel moeilijk en zeker in onze kringen. Bij de oudere merk je idd weerstand. Zelf denkik: Ik heb er niets meer aan en als ik anderen een beter leven kan schenken door organen af te staan, dan wil ik dat zeker doen.
Ik heb zelf een zusje met vrij ernstige astma. Elke keer als ze enorm benauwd is word je hier wel weer even bij stil gezet. Ik weet ook iemand die het nog vele malen erger heeft dan haar. Deze persoon ligt meer in het ziekenhuis dan dat ze thuis is. Dat gung je toch geen enkel iemand.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”