HansenMirjam schreef:Ik heb even mee zitten lezen...en wil wel even reageren voor de goede orde, zeg maar:
De hoeveelheid zaadcellen heeft wel degelijk te maken met de kans op bevruchting. Per ejaculatie komen er, bij "normale" mannen, 20-40 miljoen (!) zaadcellen vrij. Hoe minder dit er zijn, hoe kleiner de kans op bevruchting!
De kans is zeker afhankelijk van het aantal zaadcellen, maar de bevruchting is afhankelijk van veel meer factoren. Met name natuurlijk de cyclus van de vrouw.
Als de bevruchting op het juiste moment plaatsvind, kan er met een zeer kleine hoeveelheid sperma (en dus zaadcellen) bevrucht worden.
Veel koeien worden bevrucht met KI (kunstmatige inseminatie) en daarbij zijn de hoeveelheden sperma vaak erg klein, enkele honderduizenden spermacellen. ( dan kan een goede stier zo veel mogelijk koeien bevruchten ). Als het sperma op het juiste moment geinsemineert wordt, is de koe vaak na twee keer al drachtig.
Excuses dat ik een koe als voorbeeld neem, maar ik leer ook voor dierendokter.
Verder over de hormoonproductie: De hormonen worden door elkaar in evenwicht gehouden. Bijv: Hormoon A stimuleert productie hormoon B, hormoon B remt productie hormoon A weer. Ook de hormonen in de testes (teelballen) stimuleren een ander hormoon. Omdat er dus in eerste instantie minder hormoon A in de ballen geproduceert word, duurt het ook langer tot het geremd wordt door hormoon B.
Uiteindelijk betekend dat er van beide hormonen een normaal niveau ontstaat.
De meeste ideeën zijn niet nieuw, maar niemand kent de oude.