Mag er wel een uitverkiezingsleer zijn?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 03 nov 2003 22:54

caprice schreef:Jona 3:
9 Wie weet, God mocht Zich wenden, en berouw hebben; en Hij mocht Zich wenden van de hittigheid Zijns toorns, dat wij niet vergingen!

Daar zit wat in, ware het niet dat het hier gaat om een totaal van God verlaten volk. Bovendien; Heeft Jezus niet de toorn op zich genomen die op ons lag?

Deze zekerheid hebben wij:

Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.
Afbeelding

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 04 nov 2003 00:10

everlastingman schreef:
caprice schreef:Jona 3:
9 Wie weet, God mocht Zich wenden, en berouw hebben; en Hij mocht Zich wenden van de hittigheid Zijns toorns, dat wij niet vergingen!

Daar zit wat in, ware het niet dat het hier gaat om een totaal van God verlaten volk. Bovendien; Heeft Jezus niet de toorn op zich genomen die op ons lag?

Deze zekerheid hebben wij:

Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.

Zou jij dat wat beter willen toelichten. Ik zie niet in waarom deze tekst niet ook voor christenen zou gelden. Het is of voor of tegen er zijn geen 3 soorten mensen.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 04 nov 2003 00:47

jacobH schreef:Zou jij dat wat beter willen toelichten. Ik zie niet in waarom deze tekst niet ook voor christenen zou gelden. Het is of voor of tegen er zijn geen 3 soorten mensen.

Een ware christen gelooft in de volkome verzoening met God door Jezus Christus. Zo iemand is dus niet meer onder de toorn van God. Maar als je niet in de Zoon gelooft zeg je daarmee eigenlijk dat God een leugenaar is ( 1 Johannes 5 : 10 ). Zo iemand is wel onder de toorn van God. Er zijn dus 2 soorten mensen: Gelovers en Niet-gelovers.

Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem. ( Johannes 3 : 36 )
Afbeelding

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 04 nov 2003 08:45

everlastingman schreef:
jacobH schreef:Zou jij dat wat beter willen toelichten. Ik zie niet in waarom deze tekst niet ook voor christenen zou gelden. Het is of voor of tegen er zijn geen 3 soorten mensen.

Een ware christen gelooft in de volkome verzoening met God door Jezus Christus. Zo iemand is dus niet meer onder de toorn van God. Maar als je niet in de Zoon gelooft zeg je daarmee eigenlijk dat God een leugenaar is ( 1 Johannes 5 : 10 ). Zo iemand is wel onder de toorn van God. Er zijn dus 2 soorten mensen: Gelovers en Niet-gelovers.

Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem. ( Johannes 3 : 36 )

EM,

het gaat me om deze zin: Daar zit wat in, ware het niet dat het hier gaat om een totaal van God verlaten volk.

of je nu een ongelovige jood in die tijd was of een ongelovige heiden. Dat maakt toch niet uit?

Dus waarom zou deze tekst aan kracht moeten inbinden. Ik wist ook niet van het bestaan van deze tekst. Maar zo zie je maar weer.

bedoel je misschien dat de beloften niet voor Nineve waren maar alleen voor Israel? en dat de de mensen uit Nineve dit vertelden door onkunde?

groeten JacobH

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 nov 2003 08:48

Jacob:
Zou jij dat wat beter willen toelichten. Ik zie niet in waarom deze tekst niet ook voor christenen zou gelden.

Als je met 'deze tekst' de tekst uit Jona bedoelt dan is dat reeds ter sprake gekomen. Deze tekst is een uitspraak van ene heidense koning die op basis van de predikingvan Jona zijn volk oproept tot bekering. Een koning die de God van Israël niet kende en Hem waarschijnlijk vergeleek met de goden van hout en steen die hij wel kende. Het lijkt me niet terecht zo'n uitspraak tot dogmatisch uitgangspunt te maken.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 04 nov 2003 09:18

Klaas schreef:Jacob:
Zou jij dat wat beter willen toelichten. Ik zie niet in waarom deze tekst niet ook voor christenen zou gelden.

Als je met 'deze tekst' de tekst uit Jona bedoelt dan is dat reeds ter sprake gekomen. Deze tekst is een uitspraak van ene heidense koning die op basis van de predikingvan Jona zijn volk oproept tot bekering. Een koning die de God van Israël niet kende en Hem waarschijnlijk vergeleek met de goden van hout en steen die hij wel kende. Het lijkt me niet terecht zo'n uitspraak tot dogmatisch uitgangspunt te maken.

Klaas

klopt

als hij het zo bedoelt begrijp ik hem en ben ik het met hem eens.

ik weet niet of ik dan verder ook de zelfde conclusies trek maar hierover zijn we het eens.

JacobH

Terug naar “Archief”