TV de deur uit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 14 mar 2007 22:30

pcies tv kijken zonder meer nutteloos noemen zou ik niet doen,
maar ik vermoed dat er wel een kern van waarheid in zit, en dat een groot deel van het tv gekijk door mensen, of dit nu om christenen of niet christenen gaat, behoorlijk nutteloze tijdverspilling is.

en dan denk ik wel dat tv kijken met kop en schouders boven de andere activiteiten uitsteekt die mensen als ontspanning gebruiken, als we naar het percentage nutteloos gebruik gaan kijken. internetten zal het denk ik wel als 2e volgen, maar voor deze geldt iets meer hoe je het gebruikt.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 14 mar 2007 22:43

Maar waarom hoger dan bijv. lezen?

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 14 mar 2007 22:55

Machiavelli schreef:Maar waarom hoger dan bijv. lezen?

Bij lezen stimuleer je je woordenschat, inleving (fantasie) in het verhaal, en je kiest bewust om een bepaald verhaal te gaan lezen.

Bij tv kijk je een deel van de tijd zonder dat je bewust voor het programma gekozen hebt, het komt toevallig na een ander programma waar je wel voor koos. En doordat je behoorlijk veel informatie, zowel gesproken tekst, muziek, als beeld, verwerkt wordt je dit als hapklare brokken aangeboden zonder dat je het echt hoeft te verwerken.
En wat betreft woordenschat, is een groot deel van de inhoud van tv nu niet hoogstaand (of opbouwend) nivo te noemen. En dit laatste bedoel ik niet eens in christelijk perspectief, want als je dat ook nog zou meerekenen is er nog veel meer loos, maar dit punt geldt ook voor veel lectuur, al heb ik het idee dat het met boeken/tijdschriften vanwege de meer bewuste keuze verder buiten je bereik (te houden) is.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 15 mar 2007 10:00

spacy schreef:Bij tv kijk je een deel van de tijd zonder dat je bewust voor het programma gekozen hebt, het komt toevallig na een ander programma waar je wel voor koos.

Tsja, dit vind ik dus onzin. Als ik een programma kies, dan gaat de tv na dat programma uit.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 mar 2007 22:56

Dit alles nogmaals gelezen hebbend, ben ik blij dat ik met een gerust hart TV kan blijven kijken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 mar 2007 20:30

Dippie schreef:
Gerdien B. schreef:Ik pas mijn geloof aan, aan de relatie die ik met God heb en niet aan de mensen om mij heen. Ik wil wel rekening houden met ze. Zo trek ik voor sommige mensen een rok aan als ik naar ze toe ga. Maar tv de deur uit nee, maar zal hem wel uit laten als bepaalde mensen op visite komen.

Kan je de tijd die je achter je tv doorbrengt niet beter verbruiken?

Is het blijven discusseren over wat wel en niet mag geen tijdverdrijf?
Kan je die tijd niet beter gebruiken om aan je persoonlijke relatie met God te werken?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 17 mar 2007 00:27

Dan vraag ik me af wat mensen hier dan doen. In plaats van RW vol te plempen kun je ook de hele avond lezen uit de Bijbel, bidden en prekenbandjes luisteren. En uiteraard psalmen zingen. De hé-le avond lang!

Ik vind het een smakeloos en hypocriet argument, "je kunt je tijd beter gebruiken" of "we moeten bezig zijn met Gods Koninkrijk". Of zijn al die mensen die dit argument gebruiken bezig met lezen, bidden en zingen nadat ze in het zweet huns aanschijns hun brood hebben verdiend?!?

:roll:
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

André

Berichtdoor André » 17 mar 2007 00:38

Abdijbiertje om 1:00 schreef:....nadat ze in het zweet huns aanschijns hun brood hebben verdiend?!? :roll:
Ik werk niet 8) , maar zou het ook iets zijn om een ieder zijn of haar mening te laten behouden vwb het wel dan niet TV kijken?

Of het nu wel of niet Bijbels te onderbouwen is, of bestaat uit een traditie, of uit een persoonlijke keuze?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 mar 2007 09:57

Ik vind het prima dat mensen tegen tv zijnom hun eigen reden. Maar ik mag toch ook aangeven dat ik het geen argument vind voor mij om geen tv te kijken. Aangeizen de vraag gesteld werd na aanleiding van mijn posting mag ik daar toch ook op reageren ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 mar 2007 11:17

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Dan vraag ik me af wat mensen hier dan doen. In plaats van RW vol te plempen kun je ook de hele avond lezen uit de Bijbel, bidden en prekenbandjes luisteren. En uiteraard psalmen zingen. De hé-le avond lang!

Op hele noten!

Ik kijk TV omdat ik graag iets wil zien en er iets van op wil steken. De gemiddelde actiefilm op SBS6 doet mij niks, een film à la James Bond (de oudere films dan) weer wel.

Ik gebruik de TV ook om even te kunnen ontspannen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 mar 2007 20:07

Optimatus schreef:De gemiddelde actiefilm op SBS6 doet mij niks, een film à la James Bond (de oudere films dan) weer wel.

Vind je het ook niet lachwekkend dat die James Bond tussen alle levensgevaarlijke situaties door met elke vrouw die hij tegenkomt het bed induikt? :wink:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Riska

Berichtdoor Riska » 17 mar 2007 21:20

elbert schreef:
Optimatus schreef:De gemiddelde actiefilm op SBS6 doet mij niks, een film à la James Bond (de oudere films dan) weer wel.

Vind je het ook niet lachwekkend dat die James Bond tussen alle levensgevaarlijke situaties door met elke vrouw die hij tegenkomt het bed induikt? :wink:

Ik zou bijna een gemene vraag stellen... doe het maar niet, ik denk dat je het zo ook wel snapt.
Maar ik moet er wel van zuchten...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 mar 2007 02:10

elbert schreef:

Denk jij dat ze daar echt liggen te fokken?
Trouwens, jij bent goed op de hoogte - zeker gekeken?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 mar 2007 15:12

Optimatus schreef:Trouwens, jij bent goed op de hoogte - zeker gekeken?

Inderdaad en daarom weet ik denk ik wel waar ik het over heb en mag ik er ook m'n mening over geven.
Het vaste James Bondrecept is immers wel duidelijk: actie, spanning en mooie vrouwen, waar de suggestie mee gewekt wordt dat de viriele geheim agent een onbedwingbare neiging heeft om daar sex mee te bedrijven. Het ligt er zo duimendik bovenop dat het bijna lachwekkend is. Diepgang is in zo'n film ook niet te bespeuren. Vandaar ook dat dit soort films niet tot mijn favoriete genre behoort.

Maar om op het tv-kijken terug te komen: ik merk bij mezelf dat ik er steeds minder aan vind. Misschien is dit ook wel een kwestie van dat ik heel veel dingen al eens gezien heb en dat ik toch tot de conclusie kom dat bij alle vermaak en afleiding die de tv biedt, je er niet veel van opsteekt (en dan druk ik me nog voorzichtig uit). En als christen vraag ik me af wat tv-kijken me nu echt voor goeds heeft gebracht. Niet veel om eerlijk te zijn. Dat is uiteraard mijn eigen verantwoordelijkheid en daarmee heb ik een hoop tijd verspild, die ik nuttiger had kunnen besteden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 18 mar 2007 16:20

elbert schreef:
Optimatus schreef:Trouwens, jij bent goed op de hoogte - zeker gekeken?

Inderdaad en daarom weet ik denk ik wel waar ik het over heb en mag ik er ook m'n mening over geven.
Het vaste James Bondrecept is immers wel duidelijk: actie, spanning en mooie vrouwen, waar de suggestie mee gewekt wordt dat de viriele geheim agent een onbedwingbare neiging heeft om daar sex mee te bedrijven. Het ligt er zo duimendik bovenop dat het bijna lachwekkend is. Diepgang is in zo'n film ook niet te bespeuren. Vandaar ook dat dit soort films niet tot mijn favoriete genre behoort.

Maar om op het tv-kijken terug te komen: ik merk bij mezelf dat ik er steeds minder aan vind. Misschien is dit ook wel een kwestie van dat ik heel veel dingen al eens gezien heb en dat ik toch tot de conclusie kom dat bij alle vermaak en afleiding die de tv biedt, je er niet veel van opsteekt (en dan druk ik me nog voorzichtig uit). En als christen vraag ik me af wat tv-kijken me nu echt voor goeds heeft gebracht. Niet veel om eerlijk te zijn. Dat is uiteraard mijn eigen verantwoordelijkheid en daarmee heb ik een hoop tijd verspild, die ik nuttiger had kunnen besteden.

Op zich snap ik jouw verhaal wel, dat als je heel veel hebt gezien je je realiseert dat er veel niet echt zinvol is. Maar wat ik dan mis in jouw verhaal (en in dit soort verhalen van anderen) is dat er ook zinvolle programma's zijn! Als je een tv hebt hoef je dat zinloze niet te kijken! Er zijn veel actualiteitenprogramma's die absoluut wat toevoegen en zo kan ik nog wel veel meer bedenken. Ben jij het daar dan niet mee eens? Vind jij dat de tv alleen maar zinloos is?

Terug naar “Archief”