@Jantjes, het stuk dat ik neerzette komt uit een boekje dat ds. Mensink schreef met als ondertitel "Het bijbelse recht van de kinderdoop". Daarin zet hij op kort en bondige wijze uiteen waarom de kinderdoop bijbels is. Een aanrader voor mensen die daar vragen bij hebben.
Jantjes schreef:Vooral als hij zegt, in het laatste gedeelte van het stukje dat je kopieerde, dat we niet moeten denken dat de kerk in plaats van Israël gekomen is.
Als je zegt dat ‘de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is’ zeg je dat wel.
Nee, dan zeg je dat niet. Want Israel is gekomen
na Abraham aan wie het verbond van de besnijdenis gegeven is. Het verbond is dus ouder dan Israel en daarom is de gedachte als zou de kinderdoop een teken zijn van vervangingstheologie een dopers fabeltje. Allen die van Christus zijn, zijn Abrahams zaad en naar de beloftenis erfgenamen (Gal. 3:27). En die beloften gelden ook voor hun kinderen, want ook die behoren Hem toe en ook voor hen is de belofte (Hand. 2:39).
Jantjes schreef:Col 2:11-12 In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus; Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.
Zijnde met Hem begraven in den doop of begraven door den doop. Want in den doop wordt ons betekend en verzegeld dat onze oude mens door den dood van Christus is gedood, en vervolgens ook begraven, dat is, door Christus’lijden en sterven alzo zijn heersende kracht heeft verloren, dat hij is gelijk een dood en begraven lichaam, hetwelk zich niet kan bewegen om te heersen, hoewel het zijn stank nog wel van zich geeft, totdat het door denzelfden dood en Geest van Christus geheel wordt vernietigd. (aldus kantekening SV).
Hier wordt uitgelegd waar de doop naar verwijst, evenals waar de besnijdenis naar verwijst. We moeten teken en betekenis hier goed onderscheiden. Als in de oude bedeling de kleine kinderen het teken ontvingen van het verbond, dan ook in de nieuwe bedeling (de doop), zonder dat we daarbij uitspraken hoeven te doen over de betekenis die dat op dat moment in hun hart heeft.
Jantjes schreef:Ro 6:3-4 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
Ik denk dat Ds. Mensink volwassen doop bedoeld anders spreekt hij zichzelf tegen want een kind (baby) kan niet begraven zijn in Christus.
Bedoel je hiermee te zeggen dat God niet kan werken in zuigelingen?
Hij kan het zelfs in ongeboren kinderen:
Luk. 1:15 ...en hij zal al van de moederschoot af met de Heilige Geest vervuld worden,
Luk. 1:41 En toen Elizabet de groet van Maria hoorde, gebeurde het dat het kindje opsprong in haar buik;
Maar afgezien daarvan is dat in Rom. 6:3-4 minder aan de orde. Daar gaat het over de betekenis van de doop: zo mogen de gelovigen zichzelf verstaan. Intussen mogen de kleine kinderen, hoewel ze het nog niet verstaan, toch het teken ontvangen, opdat ze het leren verstaan. Immers:
"aangezien zij ook zonder hun weten der verdoemenis in Adam deelachtig zijn, en alzo ook weder in Christus tot genade aangenomen worden;" (doopformulier).
Let hier op het woordje
tot; dat is niet hetzelfde als "in".
Immers, in het dankgebed wordt o.a. het volgende gebeden:
Wij bidden U , pleitend op Uw grondeloze barmhartigheid, dat U deze kinderen in genade wilt aanzien en door Uw Heilige Geest in Uw Zoon Jezus Christus wilt inlijven; dat zij zo met Hem in Zijn dood begraven worden en ook met Hem mogen opstaan in een nieuw leven; dat zij zo hun kruis in de dagelijkse navolging van Christus, blijmoedig dragen mogen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)