ongesteld -> geen seks

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

ongesteld -> geen seks

Berichtdoor Lalage » 03 nov 2003 12:16

Vaak wordt in discussies over homoseksualiteit Leviticus 20 aangehaald. Er staan daar een hele hoop gore dingen die worden afgekeurd, zoals seks met die dieren. Seks van mannen met mannen staat er ook tussen. Maar nu lees ik in vers 18 dat een man geen gemeenschap mag hebben met een vrouw die ongesteld is. Dit verbaast me wel een beetje. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met dat de vrouw onvruchtbaar is op dat moment.

Zijn er hier mensen die zich hier bewust wel of niet aan houden? Waarom denken jullie dat dit gebod hier staat? En als je je er niet aan houdt, maar wel fel tegen het homohuwelijk bent, hoe verdedig je dat dan?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 nov 2003 12:19

Je zou dit aan Taytelbaum of Eliyahu moeten vragen, omdat dit te maken heeft met de onreinheid van de vrouw. Religieuze Joodse vrouwen gaan ook eerst naar een soort badhuis om zichzelf te reinigen nadat ze ongesteld zijn geweest. Hierna mag men pas weer geslachtsgemeenschap hebben.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 nov 2003 12:42

Lalage:
Zijn er hier mensen die zich hier bewust wel of niet aan houden?

Ik houd me er niet bewust aan. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik er bewust tegenin ga ;-)

Lalage:
Waarom denken jullie dat dit gebod hier staat?

Zoals gezegd heeft dat te maken met de onreinheid van een vloeiende vrouw. Daarnaast heb ik het altijd een fantastische illustratie voor Gods praktische liefde geweest. Veel vrouwen hebben tijdens hun menstruatie geen behoefte aan sex (heeft men mij vertled ;-)). Mannen zijn wat dat betreft wat minder kieskeurig en hebben de neiging meer naar hun jeweetwel te luisteren i.p.v. naar hun hoofd/hart. Zeker in en mannenwereld is een dergelijk gebod een mooie bescherming voor de vrouw. Wat daar weer mee samenhangt is dat sex tegen de zin van 1 van beide partijen geen sex is zoals God die bedoeld heeft.

Lalage:
En als je je er niet aan houdt, maar wel fel tegen het homohuwelijk bent, hoe verdedig je dat dan?

Die laat ik over aan anderen ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 nov 2003 14:20

Klaas schreef:Veel vrouwen hebben tijdens hun menstruatie geen behoefte aan sex (heeft men mij vertled ;-)). Mannen zijn wat dat betreft wat minder kieskeurig en hebben de neiging meer naar hun jeweetwel te luisteren i.p.v. naar hun hoofd/hart. Zeker in en mannenwereld is een dergelijk gebod een mooie bescherming voor de vrouw. Wat daar weer mee samenhangt is dat sex tegen de zin van 1 van beide partijen geen sex is zoals God die bedoeld heeft.

Heej wat een coole uitleg. Maar volgens mij geldt die regel voor mij niet echt, ik heb altijd wel zin in knuffelen met Borkdude... (mmz dat is wel wat anders dan gemeenschap, ik weet 't niet zo goed)

Klaas schreef:
Lalage schreef:En als je je er niet aan houdt, maar wel fel tegen het homohuwelijk bent, hoe verdedig je dat dan?

Die laat ik over aan anderen ;-)

Dat valt me van je tegen. Iemand anders misschien?

joepie

Berichtdoor joepie » 03 nov 2003 14:23

Stel je nu eens gemeenschap voor als je ongesteld bent?
Met het nodige voorspel erbij.
Moet er niet aan denken!!!!!!!!!!!!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 nov 2003 15:03

joepie schreef:Stel je nu eens gemeenschap voor als je ongesteld bent?
Met het nodige voorspel erbij.
Moet er niet aan denken!!!!!!!!!!!!

Hoezo niet dan? Er komt sowieso een hele hoop vocht bij kijken en die paar druppels bloed maken dan ook niet zoveel meer uit. Tenzij je heel veel bloed verliest natuurlijk, maar bij een gemiddelde menstruatie valt dat volgens mij heel erg mee.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 nov 2003 15:13

*** Nav diverse verzoeken en "klachten" van mensen die zich aan de inhoud van deze post stoorden is de inhoud verwijderd. ***

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 nov 2003 15:20

joepie schreef:*** Nav diverse verzoeken en "klachten" van mensen die zich aan de inhoud van deze post stoorden is de inhoud verwijderd. ***

Wat jouw man allemaal doet bij jou, daar hoef ik niet van mee te genieten. Laat alle onsmakelijke details maar achterwege, dat kan iedereen zich wel voorstellen hoe dat er uitziet.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 nov 2003 15:37

Blijkbaar kunnen somige mensen zich niet voorstellen wat er gebeurd als je gemeenschap hebt. En daarom stelde ik voor hoe dat zou kunnen gaan.
Als je daar niet tegen kan, moet je vooral nooit trouwen.
Want gemeenschap is zeker niet onsmakelijk.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 nov 2003 15:40

joepie schreef:Blijkbaar kunnen somige mensen zich niet voorstellen wat er gebeurd als je gemeenschap hebt. En daarom stelde ik voor hoe dat zou kunnen gaan.
Als je daar niet tegen kan, moet je vooral nooit trouwen.
Want gemeenschap is zeker niet onsmakelijk.

Dat was ik ook niet van plan, trouwen. En ik neem aan dat de meeste hier zich best wel kunnen voorstellen wat er gebeurt tijdens de coïtus. Ik hoef alleen niet te weten wat jij man precies doet en waar hij wat opsmeert.

Verder reageer ik er niet op. Is niet zo boeiend.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 nov 2003 15:48

Als je het niet interessant vind waarom reageerde je dan?
Je was blijkbaar wel nieuwsgierig naar wat er nu over gezegt zou worden.
Nu gemeenschap tijdens je menstruatie is smerig.
En wei zegt dat ik het over mijn man had?
Misschien was die wel fictief?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 03 nov 2003 16:25

Neemt niet weg dat we inderdaad de details niet zonodig hoeven te weten...

Overigens, Lalage: homosexualiteit wordt primair afgekeurd op grond van Rom.1 etc., niet op grond van Lev.20.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 03 nov 2003 16:52

Vraag: Ik zit Leviticus te lezen en lees in hoofdstuk 15 over de menstruatie dat je dan zeven dagen onrein bent. Geldt dit ook nog voor nu of alleen in die tijd omdat er toen nog geen zeep was?

Antwoord: Dat geldt nu niet meer. Vroeger verhoogde dit advies de vruchtbaarheid. De menstruatie duurt vijf dagen, daarna nog een week onrein en dan mocht je ook geen gemeenschap hebben. Dan hadden man en vrouw een tijd onthouding gehad en verlangden ze veelal weer erg naar gemeenschap en juist dan kwam de ovulatie = eisprong, zodat er dan een goede kans was op het ontstaan van een (nieuwe) zwangerschap. Door een zwangerschap en de erachteraan komende intensieve borstvoedingsperiode van zo'n drie à vier jaar, waarbinnen men eigenlijk niet zwanger kon worden, was men eerder bang dat men te weinig kinderen kreeg dan teveel.

Ali Hoek-van Kooten
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Stranger in this Place
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Stranger in this Place » 03 nov 2003 17:07

Die laatste uitleg vind ik niet erg waarschijnlijk.
Ik denk meer dat het met hygiene te maken heeft, net als het eten van varkensvlees, de besnijdenis en dergelijke.
Als je sex hebt terwijl je ongesteld bent is er een verhoogde kans op soa's, doordat tijdens de menstruatieperiode het slijmvlies in de vagina veel dunner is. Bovendien bestaat er dan een grote kans dat sperma in de bloedbaan komt. Deze zaken maken de kans op infecties en soa's groter. Ik denk dat dit een van de redenen is waarom God het beter vond om geen sex tijdens de menstruatie te laten plaatsvinden. Volgens mij is God vaak practischer dan mensen. Ik vind trouwens de uitleg van Klaas vind ik ook wel waarschijnlijk. Het lijkt me 1+1 in dit geval,
see ya,

Ruth
I know You stay true when my world is fozz
I always see You when my sight is lost

www.mutemath.com

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 nov 2003 17:09

ok bedankt! Ik heb inmiddels ook mijn mening gevormd over homoseksualiteit, maar daar hoeven we het hier niet over te hebben (ik denk toch een beetje genuanceerder dan de meeste mensen hier...)

Terug naar “Archief”