Stelling: Religie = Oorlog

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 27 okt 2003 19:07

tomkoers schreef:Dit is inderdaad iets waar veel verschil van mening over bestaat.
Ik houd me vast aan wat er staat in:

1Samuel 7:3
2Kronieken 30:6 en 9
Job 22:23
Jesaja 31:6
en in het boek Handelingen

Naar mijn idee gaat het hier over bekering van de mens, echter het is wel God die het allemaal bewerkt en het is ook God die ons roept. We moeten alleen wel ja zeggen.

Gods zegen,
Tom

Helemaal mee eens, Tom. En wat dacht je van het boek Johannes?
Eén grote oproep tot geloof en bekering. Johannes is hèt bijbelboek van geloof/ongeloof.
Tenslotte: geloof is een gave en een opgave.[/quote]
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 27 okt 2003 19:07

tomkoers schreef:Dit is inderdaad iets waar veel verschil van mening over bestaat.
Ik houd me vast aan wat er staat in:

1Samuel 7:3
2Kronieken 30:6 en 9
Job 22:23
Jesaja 31:6
en in het boek Handelingen

Naar mijn idee gaat het hier over bekering van de mens, echter het is wel God die het allemaal bewerkt en het is ook God die ons roept. We moeten alleen wel ja zeggen.

Gods zegen,
Tom

Helemaal mee eens, Tom. En wat dacht je van het boek Johannes?
Eén grote oproep tot geloof en bekering. Johannes is hèt bijbelboek van geloof/ongeloof.
Tenslotte: geloof is een gave en een opgave.[/quote]
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 27 okt 2003 19:33

hee, gaan gewoon stug een andere discussie voeren! Het is echt heel boeiend maar volgens mij is het wel de bedoeling om on-topic te blijven.
Anders wordt henkiE heel boos, of Omega. En dan komt de geheimzinnige hand, en die haalt alles weg. Tenzij het echt te maken heeft met het feit dat religie wel of niet oorlog is, dan mis ik iets.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 okt 2003 00:17

En als je niet uitkijkt wordt IK ook heel boos.

Niet dat dat verder veel zoden aan de dijk zet, maar toch....

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 30 okt 2003 22:50

hee, gaan gewoon stug een andere discussie voeren! Het is echt heel boeiend maar volgens mij is het wel de bedoeling om on-topic te blijven.
Anders wordt henkiE heel boos, of Omega. En dan komt de geheimzinnige hand, en die haalt alles weg. Tenzij het echt te maken heeft met het feit dat religie wel of niet oorlog is, dan mis ik iets.

Idd meschianza, ik krijg alleen maar bijbelteksten om mn hoofd geslingerd. Terwijl ik gewoon niet snap, dat veel van de mnsen hier dus geloven dat God oorlogen tussen mensen begint geef daar nou eens antwoord op. :roll:

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 31 okt 2003 14:32

heiden schreef:Idd meschianza, ik krijg alleen maar bijbelteksten om mn hoofd geslingerd. Terwijl ik gewoon niet snap, dat veel van de mnsen hier dus geloven dat God oorlogen tussen mensen begint geef daar nou eens antwoord op. :roll:

Poging tot een antwoord (weliswaar vanuit christelijke axioma's, tevens uitgaande van oorlog als straf):
1. God is je Schepper, niet je studiegenoot of broer of zus of zelfs ouder, God is de 'gans andere', die in feite met jou kan doen wat Hij wil zonder daarvan aan iemand verantwoording af te hoeven leggen.
2. Dit is niet strijdig met de (veronderstelde) rechtvaardigheid van God, aangezien ieder mens na de zondeval zijn rechten verloren heeft
3. Dit is niet strijdig met de (veronderstelde) liefde van God, omdat Hij de mensen nooit straft zonder eerst gewaarschuwd te hebben en de mens kans gegeven te hebben zich te bekeren

Dit wil niet zeggen dat ik het allemaal logisch vind, maar het zou een antwoord kunnen zijn. Relatief afdoende voor iedereen die God als zijn Meerdere erkent, maar waarschijnlijk ontoereikend voor iedereen die Gods heerschappij niet accepteert.

PS dit is idd een enigszins vicieuze redenering, maar wel feitelijk :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 31 okt 2003 17:50

Ik had het niet beter kunnen uitleggen. chapeau Gershwin.

Stelling: Zonder God leven = vervaging van normen en waarden. Wanneer we God's pad gaan verlaten dan gaat het pas mis!
Afbeelding

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 01 nov 2003 16:52

heiden schreef:

Idd meschianza, ik krijg alleen maar bijbelteksten om mn hoofd geslingerd. Terwijl ik gewoon niet snap, dat veel van de mnsen hier dus geloven dat God oorlogen tussen mensen begint geef daar nou eens antwoord op. :roll:

Zie pagina 1, heiden, daar is ook al heel wat goeds geantwoord. Wanneer je daar weer opreageerd (wat je dwars zit, of niet begrijpt) dan kunnen we weer verder.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 01 nov 2003 17:32

heiden schreef:

Naar mijn mening zijn het meer machtsbeluste personen die religie (mis/ge)bruiken om oorlog te voeren of hun macht uit te breiden.

Bij bijvoorbeeld Hitler heb ik dat idee trouwens niet. Voor zover ik weet speelde hij over het algemeen in op andere Duitse gevoelens, namelijk van zielepoten na de eerste wereldoorlog.

Neem anders Saddam. Voor zover ik heb begrepen kun je hem moeilijk een goede moslim noemen. Toch zou hij niet nalaten om op de religieuze gevoelens in te spelen om mensen aan zijn kant en tegen de Amerikanen te krijgen.

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 03 nov 2003 14:13

3. Dit is niet strijdig met de (veronderstelde) liefde van God, omdat Hij de mensen nooit straft zonder eerst gewaarschuwd te hebben en de mens kans gegeven te hebben zich te bekeren

Wat een belachelijke veronderstelling. Laten we het voorbeeld van koning David nemen, die dus vrouwen en kinderen van de vijand dood. Ga jij die kinderen dan maar uitleggen dat ze dood moeten. Hoe wil je dat gaan doen? Doodgewoon zeggen: "omdat jouw pappie en mammie hebben gezondigd, moet jij ook dood, dat snap je wel he?" .....en hoe heeft God die kinderen dan gewaarschuwd?
Ik vind het op zich goed dat je poging hebt ondernomen om antwoord te geven. Dit lijkt me alleen geen antwoord, maar een manier om allerlei rare bijbelse ideeen te rechtvaardigen. Antwoord nou eens puur vanuit je gevoel. Stel je nou eens voor dat jij een van die kinderen bent, en probeer dan die rechtvaardigheid eens te zien. Waarschijnlijk hebben zij koning David als één of andere godsdienstwaanzinnige gezien, die ze allemaal kwam vermoorden.
groet, heiden

ff off-topic: hoe komen sommige mensen aan grote avatars?

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 04 nov 2003 19:43

heiden schreef:

Wat een belachelijke veronderstelling. Laten we het voorbeeld van koning David nemen, die dus vrouwen en kinderen van de vijand dood. Ga jij die kinderen dan maar uitleggen dat ze dood moeten. Hoe wil je dat gaan doen? Doodgewoon zeggen: "omdat jouw pappie en mammie hebben gezondigd, moet jij ook dood, dat snap je wel he?" .....en hoe heeft God die kinderen dan gewaarschuwd?
Ik vind het op zich goed dat je poging hebt ondernomen om antwoord te geven. Dit lijkt me alleen geen antwoord, maar een manier om allerlei rare bijbelse ideeen te rechtvaardigen. Antwoord nou eens puur vanuit je gevoel. Stel je nou eens voor dat jij een van die kinderen bent, en probeer dan die rechtvaardigheid eens te zien. Waarschijnlijk hebben zij koning David als één of andere godsdienstwaanzinnige gezien, die ze allemaal kwam vermoorden.
groet, heiden

Hier heb ik al een keer een topic over gestard: K. Davis oorlofsmisdadiger? De vraag is of David in opdracht van God handelde. Maar daarvoor moet je maar even in dat topic kijken naar de reacties.
De vraag is nu of de 'gelovigen' die narigheid veroorzaken als verklaring hun religie kunnen aanvoeren.

Tsjah, dat vraag ik me dus ook al een tijdje af. IN principe kan het niet, dacht ik ook. Het zijn zeer maffiosopraktijken.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 04 nov 2003 19:44

heiden schreef:

groet, heiden

Hier heb ik al een keer een topic over gestard: K. Davis oorlofsmisdadiger? De vraag is of David in opdracht van God handelde. Maar daarvoor moet je maar even in dat topic kijken naar de reacties.
De vraag is nu of de 'gelovigen' die narigheid veroorzaken als verklaring hun religie kunnen aanvoeren.

Tsjah, dat vraag ik me dus ook al een tijdje af. IN principe kan het niet, dacht ik ook. Het zijn zeer maffiosopraktijken.

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 05 nov 2003 22:43

:D URL ipv eigen plaatje :D

Ge2rt

Re: Stelling: Religie = Oorlog

Berichtdoor Ge2rt » 05 nov 2003 23:05

Geloven = oorlog.
Alleen zou een christen die op een andere manier moeten voeren dan gebruikelijk is in deze wereld.

zie http://www.nd.nl/archief/2001/01/15/lopinie1.htm

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 07 nov 2003 12:08

keb het stukje gelezen Geert.......sorry, maar what a load of crap!!!

Terug naar “Archief”