Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 mar 2007 20:50

goofy1978 schreef:maar als ds kersten zei dat een gedoopt kind op het erf der verbond komt had hij wel gelijk.
wie gedoopt zal zijn en geloofd zal hebben zal zalig worden.
dus als je niet geloofd en wel gedoopt bent zal je toch verdoemd worden.
als alleen de doop zaligmakend was konden de dominees beter met een emmer water langs de deur gaan en iedereen die opendeed natgooien onder het uitspreken van de zegen.
al zou dat vast niet gewaardeerd worden. :)

Wie zegt dat de doop zaligmakend is?
Het komt er eerder uit voort dat ds. Kersten uit bepaalde overwegingen het verbond gelijkstelde aan de zaligheid (opvallend is dat dr. Kuyper eenzelfde overwegingen had, maar een iets andere keuze maakte).
Maar verbondskind zijn wil nog niet zeggen dat zo iemand zalig is.
Dus geen verbondsautomatisme, noch linksom (Kuyper, veronderstelde wedergeboorte), noch rechtsom (Kersten, alleen wedergeborenen zijn verbondskind).
Want anders zou de apostel Paulus geen in verbondstaal verpakte waarschuwingen hebben laten horen zoals in 1 Kor. 10.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 12 mar 2007 08:27

elbert schreef:
Jantjes schreef:De gemeente is geen verbond gemeente

Ik wil hier wel op reageren met een prikkelende stelling: als de christelijke gemeente geen gemeente is die onder beslag staat van het nieuwe verbond, nl. daar waar Christus Koning is, dan is het geen christelijke gemeente en kan die net zo goed ontbonden worden.
Dan is het nl. geen gemeente zoals de Bijbel erover spreekt.

Immers: daar waar het Woord is, is de Kerk (Calvijn). Waar het Woord is, is Christus. Waar Christus verkondigd wordt, wordt het nieuwe testament (verbond) in Zijn bloed verkondigd. Daar wordt Zijn volk vergaderd. Daar is Zijn verbondsgemeente, die Zijn Lichaam is en waarvan Hij het Hoofd is.

Ik geloof ook vast en zeker dat er een Christelijk gemeente op aarden is die in Zijn Verbond ingesloten is maar niet in een kerkgenootschap als gehelen gemeente van God of als Zijn bondgenootschap.
Er zijn altijd waar dan ook en zeker in een kerkgenootschap tweeërlei mensen.
Ook even prikkelend dan, het is een dwaling om te stellen dat een bepaalde kerkgenootschap Zijn verbondsgemeente zou zijn.
Mijn inzien heeft Calvijn dat ook niet gezegd dat een bepaalt kerkgenootschap bondskerk zou zijn.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 mar 2007 10:11

Het is ook niet een bepaald kerkgenootschap dat zijn verbondsgemeente zou zijn, maar net als bij Israel zijn er binnen het verbond ook mensen die het verbond niet houden (maar toch nog steeds kinderen genaamd worden).

Jij benaderd het anders, bij jou ben je pas bondeling na wedergeboorte, ik zie dat nooit zo terug in de Bijbel..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

GG-er
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GG-er » 12 mar 2007 22:05

Raido schreef:Het is ook niet een bepaald kerkgenootschap dat zijn verbondsgemeente zou zijn, maar net als bij Israel zijn er binnen het verbond ook mensen die het verbond niet houden (maar toch nog steeds kinderen genaamd worden).

Jij benaderd het anders, bij jou ben je pas bondeling na wedergeboorte, ik zie dat nooit zo terug in de Bijbel..

De bondelingen herken je aan het bondsteken...
Of je het nu uitwendig- inwendig noemt als Calvijn, of erf en wezen zoals ds. Kersten dat deed in navolging van de Schotten (Boston), het komt op hetzelfde neer. Genesis 17:7 wordt door alle theologen betrokken op de dopeling. Iedereen die gelooft deelt in het verbond. Iedereen wordt in de doop opgeroepen God te dienen, om Hem op Zijn Woord te geloven. God verplicht de mens tot gehoorzaamheid, bijzonder in de doop.
En wie niet gelooft maakt Hem tot een Leugenaar. Die komt de verbondswraak toe. Dat leren alle gereformeerde kerken. Zonder uitzondering.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 mar 2007 00:09

Volgens de Gergem ben je door de doop geen kind van het verbond, helaas..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 13 mar 2007 00:21

Raido schreef:Volgens de Gergem ben je door de doop geen kind van het verbond, helaas..

Idd...Maar door de Doop wordt je wel op de erve des verbonds geplaatst. Je bent alleen IN het verbond, als je uitverkoren bent. Er zijn tweerlei verbondskinderen, op de erve des verbond en IN het verbond.
God zegt het zelf in Zijn Woord:
Jacob heb ik liefgehad, Ezau heb ik gehaat
Afbeelding

rafaell

Berichtdoor rafaell » 13 mar 2007 00:40

Onzin. Of je bent in een verbond of er is helemaal geen sprake van een verbond. Een verbond is een overeenkomst/afspraak tussen twee partijen. De Ger Gem komt weer eens met een kunstgreep.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 13 mar 2007 13:23

rafaell schreef:Onzin. Of je bent in een verbond of er is helemaal geen sprake van een verbond. Een verbond is een overeenkomst/afspraak tussen twee partijen. De Ger Gem komt weer eens met een kunstgreep.

Onderbouwen kan je het blijkbaar niet, want normaal gesproken ben ik van je gewend dat je die gelijk geeft... 8)

Dus..... :wink:
Afbeelding

rafaell

Berichtdoor rafaell » 13 mar 2007 13:48

Ik dacht dat je wel wist wat een verbond was :wink:

Een verbond is iets tussen een aantal partijen. Er wordt dan een afspraak gemaakt 'als ..., dan ...'. Stel dat partij A een verbond aan gaat met een groep mensen, partij B. Dan is het natuurlijk zot om te stellen dat sommige mensen van de genoemde partij B in het verbond zitten en anderen maar een beetje half. Óf je maakt deel uit van het verbond, óf niet. Iets als een erve des verbonds bestaat simpelweg niet, of het moet een plaats zijn met allemaal mensen die deel uitmaken van het verbond. De doop is een teken van het genadeverbond, dit verbond houdt in dat iedereen die in Jezus gelooft (als) niet verloren zal gaan maar het eeuwige leven heeft (dan).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mar 2007 13:53

Kijk maar naar de besnijdenis. God sloot zijn verbond met ons en onze kinderen. Ze hoorden bij het verbond en aan die beloften was een eis gekoppeld. Wie stelt dat je je eerst aan de eis moet houden voor je bij het verbond hoort is remonstrants bezig. Eerst de beloften, dan de eis... en dan blijkt of de beloften ook jou ten deel vallen... niet andersom.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 13 mar 2007 16:09

Marnix schreef:Kijk maar naar de besnijdenis. God sloot zijn verbond met ons en onze kinderen. Ze hoorden bij het verbond en aan die beloften was een eis gekoppeld. Wie stelt dat je je eerst aan de eis moet houden voor je bij het verbond hoort is remonstrants bezig. Eerst de beloften, dan de eis... en dan blijkt of de beloften ook jou ten deel vallen... niet andersom.

Ow?

Dus in jouw Bijbel staat:
U zal opengedaan worden ALS u klopt!???
U zal gegeven worden ALS je bidt?
U zal vinden ALS je zoekt?

In mijne staat:
Klopt EN u zal open gedaan worden
Bidt EN u zal gegeven worden
Zoekt en gij zult vinden

In mijn Bijbel (en ik weet zeker ook in de jouwe) staat eerst de eis (zoekt) en dan de belofte (vinden)

Je kan niet eerst vinden en dan pas gaan zoeken....Dat snap je toch ook wel hoop ik?
Afbeelding

vaandel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vaandel » 13 mar 2007 21:02

Elke kerk heeft zijn tekortkomingen. De GerGem, CGK, Hervormd, Gereformeerd, RK, enz............enz...............

vaandel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vaandel » 13 mar 2007 21:07

Dippie schreef:
Je kan niet eerst vinden en dan pas gaan zoeken....Dat snap je toch ook wel hoop ik?

Anders gezegd: moet je afwachten of mag je het verwachten. Hier is ook een dikke pil over geschreven.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 mar 2007 22:09

ik raad je aan om de lezing van dominee Simons op http://www.jijdaar.nl is te gaan beluisteren. Die lezing heet ook: wacht maar af... of niet?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 mar 2007 23:29

Dippie schreef:
Raido schreef:Volgens de Gergem ben je door de doop geen kind van het verbond, helaas..

Idd...Maar door de Doop wordt je wel op de erve des verbonds geplaatst. Je bent alleen IN het verbond, als je uitverkoren bent. Er zijn tweerlei verbondskinderen, op de erve des verbond en IN het verbond.
God zegt het zelf in Zijn Woord:
Jacob heb ik liefgehad, Ezau heb ik gehaat

In de voltooid tegenwoordige tijd ja. Dat betekent dat er een periode van haat is afgesloten, anders had er gestaan "Jacob heb Ik lief, Ezau haat ik." Ergo: je haalt nu in principe voltooide feiten aan, die niet meer van toepassing HOEVEN TE ZIJN.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”