TV de deur uit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 11 mar 2007 02:05

Op de grond zitten en tv kijken gaat ook heel goed hoor :mrgreen:
Ik heb thuis wel een tv en pasgeleden digitaal gegaan, nu nog 42 kanalen erbij :wink: leuk hoor al die kanalen met tekenfilms :D

ik kijk het meest tv voor films, ook wel wat sport en boeiende dingen, maar er komen ook goei films, vanavond het ik er weer 3 gezien.

(en nu ga ik pitten)

groeten marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 mar 2007 10:27

GG-er, in het begin van je reactie dacht ik 'hee, hij nuanceert de boel een beetje!', maar toch begin je weer met allerlei opmerkingen die nergens over gaan en scheer je iedereen die een tv heeft over één kam.

GG-er schreef:TV is het probleem niet, internet niet, maar wat er doorheen komt.
Wie weet, als er een filter komt voor de TV, gaan de refo's ook wel over op de TV. Alhoewel? Wat blijft er dan over: Alleen maar wat je via een gefilterd internet ziet via www.uitzendinggemist.nl.
Dus dan is internet voldoende.

Voldoende? Waarom? Dat vind jij! Ik kijk de programma's die ik wil zien (samen met mijn man) liever gezellig op de zaterdagavond zelf (bijvoorbeeld) op de bank in de huiskamer, dan dat ik het later 'moet' gaan kijken op www.uitzendinggemist.nl. Dus wat dat betreft heeft tv (voor mij/ons) wel toegevoegde waarde boven internet/www.uitzendinggemist.nl.

GG-er schreef:Je wilt toch niet dat je gebed verhinderd wordt?

Dat gebeurt bij ons ook niet! Jij stelt dit zo alsof het standaard is dat je gebed verhinderd wordt als je tv hebt :roll:

GG-er schreef:Durf gewoon eens kritisch na te denken over alles.

Alsof je niet kritisch nadenkt over alles als je een tv hebt!! :shock:

GG-er schreef:En durf ook eens te luisteren als anderen regels geven die tegen je eigen ik in lijken te gaan.

Wat een onzin! Natuurlijk kun je nadenken over andere meningen! Niks mis mee! En natuurlijk kan je daardoor soms van gedachten veranderen. Maar alsof je standaard moet luisteren naar de 'regels' van een ander. Sorry, maar ik denk liever zelf na.

GG-er
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GG-er » 12 mar 2007 19:14

rosalie83 schreef:GG-er, in het begin van je reactie dacht ik 'hee, hij nuanceert de boel een beetje!', maar toch begin je weer met allerlei opmerkingen die nergens over gaan en scheer je iedereen die een tv heeft over één kam.

GG-er schreef:TV is het probleem niet, internet niet, maar wat er doorheen komt.
Wie weet, als er een filter komt voor de TV, gaan de refo's ook wel over op de TV. Alhoewel? Wat blijft er dan over: Alleen maar wat je via een gefilterd internet ziet via www.uitzendinggemist.nl.
Dus dan is internet voldoende.

Voldoende? Waarom? Dat vind jij! Ik kijk de programma's die ik wil zien (samen met mijn man) liever gezellig op de zaterdagavond zelf (bijvoorbeeld) op de bank in de huiskamer, dan dat ik het later 'moet' gaan kijken op www.uitzendinggemist.nl. Dus wat dat betreft heeft tv (voor mij/ons) wel toegevoegde waarde boven internet/www.uitzendinggemist.nl.

Dat gebeurt bij ons ook niet! Jij stelt dit zo alsof het standaard is dat je gebed verhinderd wordt als je tv hebt :roll:

Alsof je niet kritisch nadenkt over alles als je een tv hebt!! :shock:

GG-er schreef:En durf ook eens te luisteren als anderen regels geven die tegen je eigen ik in lijken te gaan.

Wat een onzin! Natuurlijk kun je nadenken over andere meningen! Niks mis mee! En natuurlijk kan je daardoor soms van gedachten veranderen. Maar alsof je standaard moet luisteren naar de 'regels' van een ander. Sorry, maar ik denk liever zelf na.

beste Rosalie,
Het gaat over regels die gelden in eigen gemeente. Is het zo moeilijk, zo lastig daarin te volgen? Ik vel geen oordeel over hen die opgegroeid zijn zonder regels rondom de TV. Het gaat mij erom dat er geschopt wordt tegen hen die de keuze gemaakt hebben, vanaf het allereerste beginn dat de TV er was, om deze te weren. Ik heb aangegeven waarom. En desondanks wordt het enkel afgedaan met dwang, het eigen ik als enige norm om keuzes te maken. Geen enkele ruimte om liefdevol de TV op te offeren voor de onderlinge liefde in een gemeenschap. Zo maak je als vanzelf de TV tot een breekpunt. Dat is een apparaat dat enkel de ontspanning biedt toch niet waard? Want die zaken rondom nieuws, informatie etc, die stelde ik in het kader van internet. De TV is hooguit een ontspannend medium ,vergeleken met internet. En als dat alles is, waarom dan als christen zoveel moeite doen als het omwille van ziel en zaligheid wordt geweerd in je eigen kerk. En als buitenstaanders daar dan nog eens in gaan stoken, is de liefde nog verder weg.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 mar 2007 20:36

rosalie83 schreef:Voldoende? Waarom? Dat vind jij! Ik kijk de programma's die ik wil zien (samen met mijn man) liever gezellig op de zaterdagavond zelf (bijvoorbeeld) op de bank in de huiskamer, dan dat ik het later 'moet' gaan kijken op www.uitzendinggemist.nl. Dus wat dat betreft heeft tv (voor mij/ons) wel toegevoegde waarde boven internet/www.uitzendinggemist.nl.

even een kleine opmerking zonder er al te veel op in te gaan. in principe is het hetzelfde. alleen het moment waarop je kijkt is anders. je kijkt het niet later, je kijkt het op dat moment voor het eerst op uit zending gemist.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 mar 2007 20:59

vragenrubriek schreef: “Mensen zeggen vaak ‘er zit een knop op die televisie en daarvan ben ik de baas’, maar die knop heeft Eva in het paradijs met de appel opgegeten.” Daar zit het probleem: wij kunnen een tv wel aanzetten, maar moeilijk weer uitzetten. Ik ken maar heel weinig mensen die op een verantwoorde manier met een tv kunnen omgaan.

Ik heb al heel wat onzinargumenten tegen de TV voorbij zien vliegen, maar dit argument is een van de mooiste. Eva eet knop van TV. Het feit dat de beantwoorder van de vragenrubriek heel weinig mensen kent die op een verantwoorde manier met een TV kunnen omgaan, zegt meer iets over de mensen waarmee de beantwoorder omgaat. Ik ga om met een grote diversiteit aan mensen in binnen- en buitenland en ik heb bij hen echt geen gedragsstoornissen ontdekt die te wijten zijn aan de TV. Volgens mij gaat de beantwoorder om met mensen die vrijwel allemaal gelijkgezind zijn, hij vertoont weinig weet van de wereld om zich heen of weet die kennis goed te verbergen.

vragenrubriek schreef:De vraag die je jouw vriend kan stellen, is heel scherp: “Lieve vriend, denk je dat je God eert door een tv te kopen?” Ik kan me niet voorstellen dat hij deze vraag met “ja” beantwoordt.

Ik heb nooit begrepen waarom je God zou schofferen door een TV te kopen. Dat de beantwoorder van de vragenrubriek zich een en ander niet kan voorstellen, betekent niet dat het niet zo zou zijn. Misschien zegt het meer iets over zijn voorstellingsvermogen.

vragenrubriek schreef:Als je aan tafel gaat bidden “Leidt ons niet in verzoeking”, kun je dan nog met een gerust geweten de tv aanzetten?

Uiteraard wel. Ik weet niet waar de beantwoorder van de vragenrubriek ooit naar gekeken heeft, volgens mij naar andere programma's dan waar ik naar kijk.

vragenrubriek schreef:Als je later kinderen krijgt en je belooft dat je hen in de Bijbel zult onderwijzen, kun je dan met een gerust geweten ook een tv in huis hebben?

Absoluut. Mijn kinderen moeten op jonge leeftijd al in contact worden gebracht met beelden van buiten hun eigen wereldje alleen. Ik ben een groot voorstander van de open, positieve opvoeding die ik zelf ook heb genoten. Contact maken met mensen met andere opvattingen hoort daar ook bij.

vragenrubriek schreef:Denk je echt dat je een tv nodig hebt: volgens mij kun je best zonder, want alles wat je weten moet, staat ook in de krant.

Nonsens. Ik heb een redelijke interesse in Oostenrijk ontwikkeld middels mijn studie. De Nederlandse kranten staan niet bol van het nieuws uit Wenen.

Dat gebeurt bij mij ook niet als ik TV gekeken heb. Als ik de beelden van Darfoer gezien heb, dan heb ik nog een extra intentie voor mijn gebed, namelijk de slachtoffers van de genocide aldaar. De TV versterkt in deze mijn gebed.

Dat is exact wat ik wel eens mis bij gelovigen. De TV heeft daar niets mee te maken.

Als hier een kerkenraadslid op de stoep staat te oreren tegen het feit dat ik een TV in huis heb, heeft hij/zij de keuze vrijwillige te vertrekken of vrijwillig te vertrekken met mijn opzeggingsbrief. Ik denk liever zelf na dan dat ik mij door een ambtsdrager laat zeggen hoe ik mijn huis inricht.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 mar 2007 21:12

GG-er schreef:beste Rosalie,
Het gaat over regels die gelden in eigen gemeente. Is het zo moeilijk, zo lastig daarin te volgen? Ik vel geen oordeel over hen die opgegroeid zijn zonder regels rondom de TV. Het gaat mij erom dat er geschopt wordt tegen hen die de keuze gemaakt hebben, vanaf het allereerste beginn dat de TV er was, om deze te weren. Ik heb aangegeven waarom. En desondanks wordt het enkel afgedaan met dwang, het eigen ik als enige norm om keuzes te maken. Geen enkele ruimte om liefdevol de TV op te offeren voor de onderlinge liefde in een gemeenschap. Zo maak je als vanzelf de TV tot een breekpunt. Dat is een apparaat dat enkel de ontspanning biedt toch niet waard? Want die zaken rondom nieuws, informatie etc, die stelde ik in het kader van internet. De TV is hooguit een ontspannend medium ,vergeleken met internet. En als dat alles is, waarom dan als christen zoveel moeite doen als het omwille van ziel en zaligheid wordt geweerd in je eigen kerk. En als buitenstaanders daar dan nog eens in gaan stoken, is de liefde nog verder weg.

Sowieso begrijp ik gemeenten niet waarin een tv niet mag en internet wel.
Daarnaast begrijp ik gemeenten niet dat één van beiden verbieden of allebei, omdat het daar niet om gaat in het leven.
Maargoed, ik zou niet willen horen bij een gemeente die zoiets verbiedt, dus in geval wat jij schetst zou ik op zoek gaan naar een andere gemeente.

GG-er
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GG-er » 12 mar 2007 21:51

rosalie83 schreef:
GG-er schreef:beste Rosalie,

Sowieso begrijp ik gemeenten niet waarin een tv niet mag en internet wel.
Daarnaast begrijp ik gemeenten niet dat één van beiden verbieden of allebei, omdat het daar niet om gaat in het leven.
Maargoed, ik zou niet willen horen bij een gemeente die zoiets verbiedt, dus in geval wat jij schetst zou ik op zoek gaan naar een andere gemeente.

Je zegt hier dat de TV reden is om een geloofsgemeenschap te verlaten?
Dan is de verdeeldheid van de kerken wel even handig, zeg! Kun je handig gebruiken zo :?
Je geeft aan het niet te begrijpen. Maar is een begrijpen van jou als individu de maatstaf om je te schikken naar iets? Dat kun je opvatten als dat alles wat je niet begrijpt open staat voor een eigen invulling.
Ik heb uitgelegd hoe er tegenaan wordt gekeken. Dat het enkel een enterrainmentsysteem is die toegang biedt tot zaken van onschuldige tot zeer kwetsende en goddeloze zaken. Als het puur ter ontspanning is, puur als entertainment, is dat dan een grond om een kerkverband waar je gedoopt bent, waar je ouders je onder Gods aangezicht hebben opgedragen de rug toe te keren? Alleen vanwege een TV?
Dat kan ik niet geloven. Dat zou erg oppervlakkig gedacht zijn en vooral eigen genoegens boven de liefdevolle bescherming van de gemeente stellen. En al ben je het er niet mee eens, zou je omwille van eenheid in het geloof, de TV niet willen weglaten? Ik begrijp dit niet. Werkelijk.
Jammer ook om te zien hoe er wordt omgegaan met de vragenrubriek. Kennelijk mag er alleen geantwoord worden wat we van te voren al weten en graag bevestigd willen zien. Eigen mening wordt zo neergezet, ten koste van die van de ander. Zonder enig respect voor een anders denkende. Het is nogal vijandig. En dat om zo'n apparaat...

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 12 mar 2007 21:58

ik kan het wel begrijpen, al ben ik het er niet mee eens dat een kerkenraad dat bepaald, immers we hebben daarin een eigen verantwoordelijkheid.
maar,
kan jij, kan ik als er gevraagd word of jij of ik nooit 'foute' programmas heb gezien die niet aan de norm Bijbels verantwoord voldoen, eerlijk zeggen dat ik of jij die nooit kijk of gekeken hebt? gewoon omdat het een leuk programma is, jammer dat er in gevloekt word maar ja....
of soaps kijken waar overspel normaal gevonden word...
als je eerlijk bent moet je toegeven dat 99% van de tv-programma's niet goed zijn.
de kans op beinvloeding is echt aanwezig al zal er ongetwijfeld iemand nu gaan gillen dat hij of zei niet beinvloedbaar is, het is bewezen dat tv mensen beinvloed.
maar tv in huis of niet, je bent zelf verantwoordelijk voor je doen en laten.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 mar 2007 22:15

GG-er schreef:Jammer ook om te zien hoe er wordt omgegaan met de vragenrubriek. Kennelijk mag er alleen geantwoord worden wat we van te voren al weten en graag bevestigd willen zien. Eigen mening wordt zo neergezet, ten koste van die van de ander. Zonder enig respect voor een anders denkende. Het is nogal vijandig. En dat om zo'n apparaat...

Dat heeft niets met vijandigheid van doen. Als de beantwoorder geen TV wil, dat is prima, maar hij gebruikt in mijn ogen een argumentatie die ik niet op mijn situatie van toepassing acht, maar hij brengt het alsof hij de waarheid spreekt. Die spreekt hij mijns inziens echter absoluut niet.

GG-er schreef:En al ben je het er niet mee eens, zou je omwille van eenheid in het geloof, de TV niet willen weglaten? Ik begrijp dit niet. Werkelijk.

Nee, ik ben namelijk niet van plan me te laten voorschrijven hoe ik moet geloven, althans, niet door een kerkgenootschap. Elk geloof is persoonlijk, de term "eenheid in geloof" wordt al heel snel een soort gereformeerde dwangbuis en daar zul je mij onder geen beding inkrijgen. Als de gemeente niet accepteert dat ik een TV in huis heb, dan heeft de gemeente in deze voor haar helaas pech.

Columbus schreef:het is bewezen dat tv mensen beinvloed.

Toon mij de bewijzen dan.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 mar 2007 22:37

Optimatus schreef:

Hier is al zoveel onderzoek naar gedaan dat het ondoenlijk is om alles op te noemen. Zoek bijvoorbeeld eens hier:
http://scholar.google.com/scholar?hl=nl ... ur%2Bstudy

of hier

http://scholar.google.com/scholar?q=tel ... i=scholart

Om verder een hint te geven: waarom worden er jaarlijks miljoenen euros gespendeerd aan tv-reclames?
Antwoord: omdat het wel degelijk uitmaakt of je als bedrijf naamsbekendheid geniet. Hoe bekender je bent, des te positiever imago je kunt krijgen, des te meer er van je product verkocht wordt.

Hetzelfde geldt voor ideeen, opvattingen enz. Hoe meer iets in de aandacht staat, hoe meer mensen er bekend mee zijn, maar ook hoe meer mensen er door beinvloed worden.
Waar je mee omgaat (en dat geldt ook voor opvattingen en ideeen), daar word je mee besmet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 12 mar 2007 22:53

Sinds ze die analoge stekker uit de tv toren hebben getrokken zit ik nu nog minder voor de tv, nee ik heb nog geen behoefte gehad zo'n digitaal decodertje aan te schaffen.

Als ik me 's avonds nu verveel merk ik dat ik minder snel tot de keus van tv kijken over ga, ten eerste omdat het dan al achter de pc 'uitzendinggemist, rtl gemist of youtube' zou worden, omdat buiten dat alleen video/dvd's een optie zijn.

Ik pak nu weer eerder een boek, of ga programmeren.
maar gelukkig het weer wordt beter dus binnenkort zal klussen ook weer een optie worden.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 mar 2007 22:59

elbert schreef:
Optimatus schreef:

Hier is al zoveel onderzoek naar gedaan dat het ondoenlijk is om alles op te noemen. Zoek bijvoorbeeld eens hier:
http://scholar.google.com/scholar?hl=nl ... ur%2Bstudy

of hier

http://scholar.google.com/scholar?q=tel ... i=scholart

Om verder een hint te geven: waarom worden er jaarlijks miljoenen euros gespendeerd aan tv-reclames?
Antwoord: omdat het wel degelijk uitmaakt of je als bedrijf naamsbekendheid geniet. Hoe bekender je bent, des te positiever imago je kunt krijgen, des te meer er van je product verkocht wordt.

Hetzelfde geldt voor ideeen, opvattingen enz. Hoe meer iets in de aandacht staat, hoe meer mensen er bekend mee zijn, maar ook hoe meer mensen er door beinvloed worden.
Waar je mee omgaat (en dat geldt ook voor opvattingen en ideeen), daar word je mee besmet.

Gelukkig heb ik genoeg verstand om kritisch te kunnen kijken. Mensen die zich zo makkelijk laten beïnvloeden, lopen in de regel overal achteraan waar enig imago aan kleeft, of dat nou TV, politiek of SB is. Het zegt meer iets over de zwakte van die mensen dan over de TV zelf.

Als ik Harry Potter, Schindler's List of The Canterbury Tales kijk, dan doe ik dat omdat ik die films wil zien; ik ben namelijk nog steeds in staat een verschil te maken tussen een film en een waargebeurde gebeurtenis, ook als de film een waargebeurd scenario behelst.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 mar 2007 08:20

Ah, oke, dus je zit nog in de ontkenningsfase. :mrgreen:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 13 mar 2007 10:07

elbert schreef:Ah, oke, dus je zit nog in de ontkenningsfase. :mrgreen:
Och, ook erkennend dat je beinvloedbaar bent kun je nog steeds kritisch kijken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 mar 2007 10:46

Machiavelli schreef:
elbert schreef:Ah, oke, dus je zit nog in de ontkenningsfase. :mrgreen:
Och, ook erkennend dat je beinvloedbaar bent kun je nog steeds kritisch kijken.

Mensen die geen TV hebben omdat de gemeente dat niet wil, zijn doorgaans niet sterk in zelfstandig denken, maar laten zich leiden door anderen - zeg maar een soort stemvee.

Terug naar “Archief”