Afwachten of Verwachten - dr. K. van der Zwaag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 31 okt 2003 19:14

Carey schreef:Eigenlijk vind ik de titel van het boek, Afwachten of Verwachten niet juist. Het is geen keuze tussen die twee! Afwachten wijst richting lijdelijkheid, verwachten impliceert de zekerheid dat het geloof geschonken wordt. En daar kun je geen moment zeker van zijn, totdat God het geschonken heeft. (Daarom: Haast u en spoedt u om uws levens wil!) Hoe het dan wel zou moeten zijn? Volgens mij is dat juist het spanningsveld dat Pieter noemde. Daarop is geen sluitend antwoord te geven.

Ja, ik heb weleens gelezen dat biddend wachten voor een onbekeerd iemand beter zou zijn. Wie weet Hij mocht Zich wenden... (staat meen ik in Hosea). Wacht op de Heer (Psalm 27). De optie van VdZ is "gelovig verwachten", maar dat is onmogelijk als je geen geloof hebt! Het is Bijbels om te smeken om het geloof te krijgen. Denk aan de blinde Bartimeus: Gij Zone Davids ontferm u mijner.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 31 okt 2003 22:28

Pieter:
1. We kunnen uit onszelf niet geloven, het geloof is een gave Gods.
2. We hebben wel de verantwoordelijkheid om ons te bekeren, in Gods woord ligt zelfs de eis hiertoe.

Hoe dient onze houding te zijn in dit spanningsveld? Afwachtend of Verwachtend? En wat houdt dat concreet in?

Onze houding dient overeenkomstig Gods oproep te zijn. Die oproep is duidelijk: geloof en bekering. Geen afwachten dus maar verwachten.

In tegenstelling tot Carey en Solus vind ik dat de titel van het boek precies goed is.
Verwachten heeft te maken met vertrouwen. Als mijn vrouw me belooft dat ze iets zal doen dan verwacht ik ook dat ze dat zal doen. Ik doe dat omdat ik haar vertrouw. Als ik haar niet zou vertrouwen zou ik wantrouwend zijn tegenover haar beloften. 'Eerst zien dan geloven' zou in zo'n geval een logische reactie zijn. Afwachten dus.

Vertrouwen heeft alles met geloven te maken. Ik ben soms zelfs geneigd deze twee als synoniemen te zien. God belooft ons dat als we Hem geloven we behouden worden. God zegt ons dat in het bloed van Christus ons behoud ligt. De vraag is hoe we deze uitspraken van God beoordelen. Vertrouwen we God of niet? Wat bijbels gezien de opdracht is lijkt me duidelijk: stel je vertrouwen op God.

Carey stelt dat verwachten 'zeker weten'impliceert. Ik ben het daar niet mee eens. Verwachten impliceert vertrouwen. Ons vertrouwen in God zal groeien als we Hem daadwerkelijk vertrouwen. Wellicht dat het dan het 'zeker weten' zal benaderen. Maar in ieder geval begint het daar niet mee.

Zowel Solus als Carey willen eigenlijk een derde weg. Ik ben bang dat zo'n derde weg er niet is. Of je vertrouwt God of je vertrouwt hem niet. De stelling dat God eerst Zijn roeping innerlijk moet bevestigen is ten diepste een uiting van wantrouwen. Eerst zien (voelen) dan geloven. Dat is echter niet de weg die God wijst. Zalig is hij die niet gevoeld maar wel geloofd heeft. Om maar eens een bijbeltkest te parafraseren.

Gelukkig hebben we een God die boven al onze kleingelovigheid en zelfs ongelovigheid uitstijgt. God is een God die ook een dergelijke houding van wantrouwen niet direct oordeelt. Hij wil ook langs deze kromme weg werken. Laten we echter niet doen alsof dat de normale gang van zaken is...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 01 nov 2003 00:01

Klaas, je laatste bericht kan ik me geheel in vinden, over Israël denken we verschillend, maar ik ben blij dat we hierin overeenstemmen.
Gisteren, donderdagavond hadden we in onze woonplaats de Reformatieherdenking en daar sprak ds. Hegger en dat was zo helder. Als voorbeeld gebruikte hij ook het huwelijk, de bijbel doet dat ook, man en vrouw vertrouwen elkaar, als daar maar het minste wantrouwen is, is het beter om maar niet te trouwen en zo zei hij: 'geloven is vertrouwen'. Nooit meer op jezelf vertrouwen, dat valt altijd tegen, maar alleen op Hem je vertrouwen stellen. het is zo eenvoudig en daarom ben ik blij met het boek van Van der Zwaag, geen stelsels, maar jezelf toe te vertrouwen aan onze Heiland. Het was een fijn en bemoedigend woord.
Dat wil ik toch even kwijt.

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 01 nov 2003 13:47

Klaas schreef:Onze houding dient overeenkomstig Gods oproep te zijn. Die oproep is duidelijk: geloof en bekering. Geen afwachten dus maar verwachten.

In tegenstelling tot Carey en Solus vind ik dat de titel van het boek precies goed is.

Vertrouwen heeft alles met geloven te maken. Ik ben soms zelfs geneigd deze twee als synoniemen te zien. God belooft ons dat als we Hem geloven we behouden worden. God zegt ons dat in het bloed van Christus ons behoud ligt. De vraag is hoe we deze uitspraken van God beoordelen. Vertrouwen we God of niet? Wat bijbels gezien de opdracht is lijkt me duidelijk: stel je vertrouwen op God.

Carey stelt dat verwachten 'zeker weten'impliceert. Ik ben het daar niet mee eens. Verwachten impliceert vertrouwen. Ons vertrouwen in God zal groeien als we Hem daadwerkelijk vertrouwen. Wellicht dat het dan het 'zeker weten' zal benaderen. Maar in ieder geval begint het daar niet mee.

Zowel Solus als Carey willen eigenlijk een derde weg. Ik ben bang dat zo'n derde weg er niet is. Of je vertrouwt God of je vertrouwt hem niet. De stelling dat God eerst Zijn roeping innerlijk moet bevestigen is ten diepste een uiting van wantrouwen. Eerst zien (voelen) dan geloven. Dat is echter niet de weg die God wijst. Zalig is hij die niet gevoeld maar wel geloofd heeft. Om maar eens een bijbeltkest te parafraseren.

Gelukkig hebben we een God die boven al onze kleingelovigheid en zelfs ongelovigheid uitstijgt. God is een God die ook een dergelijke houding van wantrouwen niet direct oordeelt. Hij wil ook langs deze kromme weg werken. Laten we echter niet doen alsof dat de normale gang van zaken is...

Klaas

Ho ho ho! Klaas wekt de indruk dat ik voor wantrouwen zou zijn! Waar lees je dat, beste man? Nee, als je zegt: Laten we ons vertrouwen maar op God stellen, dan ben ik het daar hartelijk mee eens. Maar er is een essentiele notie die ik ten enenmale mis in jouw postings! En wel: doen wij dat nu uit onszelf? Nee! Als God in ons leven komt, en ons aan onszelf ontdekt, dan gaan we leren dat al ons zogenaamde 'vertrouwen' niks anders was dan verstandswerk! Onszelf voor de gek houden! Want van nature vertrouwen we alleen de duivel, de wereld en ons eigen zondige vlees. Maar God wantrouwen we van nature. De duivel had daar bij Eva al een voedingsgrond: Is het niet dat God gezegd heeft... Wantrouwen. Dus wat moet er gebeuren? Tegen iedereen zeggen dat-ie maar moet vertrouwen? En dan zit het wel goed? Of moet er een Godswonder in ons leven gebeuren? Waarin alles waar wij op vertrouwen onderuit gaat. En waarin God ons pas echt grond onder de voeten gaat geven: Jezus Christus en dien gekruisigd. Dan gaan we er zelf ook aan hoor! Wie zijn leven niet verliest... zegt Christus.
Ik ben het ten dele met je eens dat geloof en vertrouwen in zekere zin synoniemen zijn. Maar geloof is meer: ook kennen en toestemmen (zie de verklaring van zondag 7 HC door Comrie)

Carey
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Carey » 01 nov 2003 14:41

Klaas, als ik het goed begrijp is de essentie van jouw kritiek op mijn postings dat ik een derde weg voorsta. Hierin kan ik me niet vinden. Ik heb alleen maar willen aangeven dat de wedergeboorte voor 100 % van Gods kant moet komen, en dat wij daar met al onze goede werken niets aan toe kunnen voegen. God verhoort ons niet op het gebed, wel om het gebed. Dat kun je haarkloverij vinden, maar dit is volgens mij precies het punt waarop wij van mening verschillen.

Wat betreft de titel:

ver·wach·ten (ov.ww.)
1 denken dat (iets) zal gebeuren => iets tegemoet zien
2 willen, begeren

Al is het dan geen zeker weten, toch geeft van Dale als eerste betekenis dat je denkt dat iets gaat gebeuren. Je gaat ervan uit dat het goedkomt. En nogmaals: daar kun je niet vanuit gaan tot het moment waarop God je Zijn genade schenkt!

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 01 nov 2003 14:54

Carey,
Je antwoord aan Klaas lees ik net, maar wat je bedoel je nu dat de wedergeboorte voor 100% van God moet komen?
Jij en ik moeten toch maar één ding en dat is geloven. Pas las ik wat moois, ik meen dat het van Spurgeon was 'we behoeven Jezus niet te zoeken, maar we moeten tot Hem komen'.
Wat moet God nog meer doen, nu Hij Zijn Zoon gezonden heeft?
Je schrijft ook dat de Heere het niet op maar om het gebed geeft, je bedoelt het waarschijnlijk precies andersom, anders begrijp ik het niet.
Een Vraag: zou Saulus er om gebeden hebben?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 nov 2003 21:51

Een Vraag: zou Saulus er om gebeden hebben?

denk niet dat Saulus om zijn wedergeboorte gebeden heeft nee, maar even aansluitend op de opmerking van carey. die wedergeboorte kwam van voor 100% van God. God greep saulus op die weg en saulus werd wedergeboren.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 02 nov 2003 14:54

Persoonlijk denk ik dat het Gods genade en werk al is als je wilt/ gaat bidden om je bekering...
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 nov 2003 11:24

Solus:
Ho ho ho! Klaas wekt de indruk dat ik voor wantrouwen zou zijn! Waar lees je dat, beste man? Nee, als je zegt: Laten we ons vertrouwen maar op God stellen, dan ben ik het daar hartelijk mee eens.

En als je dat dan niet doet, dan stel ik dat je God dus niet vertrouwt. Dat schrijf je niet maar is wel de enige mogelijke conclusie.

Solus:
Maar er is een essentiele notie die ik ten enenmale mis in jouw postings! En wel: doen wij dat nu uit onszelf? Nee!

Dan moet ik toch concluderen dat je mijn berichten niet goed gelezen of geïnterpreteerd hebt. Ik stel nergens dat we dat vanuit ons zelf zouden kunnen. Ons vertrouwen op God is een wonder van Gods genade. Het is echter geen wonder dat we lijdelijk ondergaan maar een wonder waarin onze verantwoordelijkheid een plaats heeft.

Het gaat mij om het volgende. Wekelijks (en misschien wel vaker) worden we opgeroepen tot geloof en bekering. Dat is Gods stem die tot ons komt door de prediking en de bijbel. God roept mij en jou dus op ons vertrouwen op Hem te stellen, om Hem te geloven.

De enige passende reactie op die oproep is m.i. dat je gevolg geeft aan die oproep. Niet eerst allerlei tegenwerpingen, uitgangspunt is dat je aan die opdracht gevolg geeft. In de bijbel zien we ook niet anders. Als Jezus of de apostelen mensen oproepen zich te bekeren dan geven ze daar gehoor aan of ze doen het niet. Een derde optie is er niet. Je hoort niemand zeggen 'dat kan ik niet zelf'. De enige die ik zo op m'n netvlies heb die wel zo reageert is de rijke jongeling. En dat is nou niet echt een positief voorbeeld.

M.i. is de reactie 'dat kan ik niet zelf' het resultaat van een prediking waarin die onmacht te veel op de voorgrond staat. Ik zeg niet dat het theologisch onjuist is dat het Gods werk is, maar dat onze onmacht niet een plaats krijgt die volkomen bijbels is. Uit de lijn die ik in de bijbel zie kan ik niet anders dan concluderen dat met de oproep God ook de mogelijkheid geeft om gevolg te geven aan die oproep.

Wat ik bij jou, Carey en Boely zie is dat jullie die twee uit elkaar trekken. Je hoort de oproep tot bekering, bent er wellicht door geraakt, maar dat is niet voldoende. Eerst moet God zich op een duidelijke manier aan je openbaren. Je moet overtuigd worden van je zonde etc etc. Pas als je ervaart dat God in je werkt kan er sprake zijn van geloof. Daarmee maak je de vraag 'of het ook voor jou is' afhankelijk van je gevoel. En omdat juist de reformatorische christen onderkent hoe bedriegelijk je gevoel is moet er nog een schepje bovenop. Je zondebesef moet echt zijn, diep genoeg etc. Als e.e.a. dan ook nog gevat wordt in schema's is het drama kompleet. Pas als wij ervaren dat God in ons werkt mogen we aannemen dat Hij ook voor ons gestorven is. Al eerder noemde ik dat: eerst zien en dan geloven, en daar blijf ik bij. Het doet me denken aan Jozua die eerst een tastbaar teken moest hebben voordat hij God geloofde. Dit in tegenstelling tot b.v. Abraham die op basis van Gods woord zijn land verliet.

Gelukkig kijkt God niet neer op mensen die eerst een teken willen. Ook deze mensen wil Hij graag redden. Laten we echter niet doen alsof dat de weg is. Zulke gelovigen zijn voor de bijbel niet de norm maar worden eerder klein-gelovigen genoemd.

Solus:
Ik ben het ten dele met je eens dat geloof en vertrouwen in zekere zin synoniemen zijn. Maar geloof is meer: ook kennen en toestemmen

Kennen en toestemmen zijn volgens mij voorwaarden om tot vertrouwen te kunnen komen.

Klaas

Carey
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Carey » 03 nov 2003 11:54

Klaas:
Wat ik bij jou, Carey en Boely zie is dat jullie die twee uit elkaar trekken. Je hoort de oproep tot bekering, bent er wellicht door geraakt, maar dat is niet voldoende. Eerst moet God zich op een duidelijke manier aan je openbaren. Je moet overtuigd worden van je zonde etc etc. Pas als je ervaart dat God in je werkt kan er sprake zijn van geloof. Daarmee maak je de vraag 'of het ook voor jou is' afhankelijk van je gevoel. En omdat juist de reformatorische christen onderkent hoe bedriegelijk je gevoel is moet er nog een schepje bovenop. Je zondebesef moet echt zijn, diep genoeg etc. Als e.e.a. dan ook nog gevat wordt in schema's is het drama kompleet. Pas als wij ervaren dat God in ons werkt mogen we aannemen dat Hij ook voor ons gestorven is. Al eerder noemde ik dat: eerst zien en dan geloven, en daar blijf ik bij. Het doet me denken aan Jozua die eerst een tastbaar teken moest hebben voordat hij God geloofde. Dit in tegenstelling tot b.v. Abraham die op basis van Gods woord zijn land verliet.

Allereerst wil ik opmerken het jammer te vinden dat je woorden als drama gebruikt voor zo iets heiligs. Daarmee geef je blijk van weinig ontzag voor Gods werk in mensen, wanneer dat anders gaat dan het volgens jou hoort. Ik heb niet eens zin om uitvoerig op je post in te gaan. Twee opmerkingen:
1. ik blijf erbij dat er geen plaats is voor verlossing als we onze ellende niet kennen, om maar in de terminologie van de Heidelbergse Catechismus te blijven. Hoe diep die ellendekennis is, verschilt per persoon. Er is hiervoor in de GerGem echter geen graadmeter, zoals jij suggereert.
2. ik ontken helemaal niet, dat God ook al in iemand kan werken voor de bekering (wanneer je erachter komt hoe ontzettend slecht je bent, dat je tot niets goeds in staat bent (ellendekennis), is dat ook werk van God). Maar hoe kun je Gods werk in jezelf opmerken als je Hem nog niet kent? (Er dan is ook nog eens verschil tussen de algemene en bijzondere werking van de Heilige Geest)

Er zou veel meer van te zeggen zijn n.a.v. je hele post, ik heb er de tijd nu niet voor en nogmaals niet zoveel zin.

Carey
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Carey » 03 nov 2003 11:55

Oh ja, waarnemer, natuurlijk bedoelde ik het andersom. Had een beetje haast, geloof ik :wink:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 nov 2003 12:34

Carey:
Allereerst wil ik opmerken het jammer te vinden dat je woorden als drama gebruikt voor zo iets heiligs. Daarmee geef je blijk van weinig ontzag voor Gods werk in mensen, wanneer dat anders gaat dan het volgens jou hoort.

Ik vind het een drama als mensen, door een theologie die de zaken ingewikkelder voorstelt als de bijbel, van het geloof vandaan gehouden worden. En dan vind ik drama nog erg zacht uitgedrukt.

Carey:
1. ik blijf erbij dat er geen plaats is voor verlossing als we onze ellende niet kennen, om maar in de terminologie van de Heidelbergse Catechismus te blijven.

Ik heb m.i. nooit wat anders beweerd.

Carey:
Hoe diep die ellendekennis is, verschilt per persoon. Er is hiervoor in de GerGem echter geen graadmeter, zoals jij suggereert.

Formeel misschien niet nee, maar wil je beweren dat de prediking in de praktijk niet zo functioneert? Volgens mij gaf Solus hierboven ergens nog hoog op van de bevindelijke prediking waarin ons Gods werk in het hart van de zondaar geschilderd wordt.

Carey:
2. ik ontken helemaal niet, dat God ook al in iemand kan werken voor de bekering (wanneer je erachter komt hoe ontzettend slecht je bent, dat je tot niets goeds in staat bent (ellendekennis), is dat ook werk van God). Maar hoe kun je Gods werk in jezelf opmerken als je Hem nog niet kent? (Er dan is ook nog eens verschil tussen de algemene en bijzondere werking van de Heilige Geest)

Kun je misschien iets duidelijker aangeven wat je bedoelt te vragen en in hoeverre dat slaat opiets wat ik zei?

Klaas

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 03 nov 2003 13:42

Ik heb het boek ook gelezen, en wat mij opvalt is dat er bar weinig Bijbels bewijs is geleverd voor de genomen standpunten...

Wat is de functie van de wet in het verwachten / afwachten ???

Wat doen we met de tekst: God is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen!!!

En bovendien moeten we in deze discussie denk ik geloof en wedergeboorte uit elkaar houden!!! Door wedergeboorte worden we gebracht van een staat van diepe ellende in een staat van eeuwig geluk. Dat nemen we aan door het geloof. Hoe kan een onwedergeboren iemand geloven? Voor hem geld: vervloekt is een iegelijk die niet blijft in al het geen geschreven is in het boek der wet om dat te doen!!! Lees zondag 4 van de H.C. eens! De centrale vraag die hier speelt is: kan een onwedergeboren mens geloven dat God voor hem gestorven is?

Carey
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Carey » 03 nov 2003 13:47

Ik vind het een drama als mensen, door een theologie die de zaken ingewikkelder voorstelt als de bijbel, van het geloof vandaan gehouden worden. En dan vind ik drama nog erg zacht uitgedrukt.

Zo, dus jij gelooft dat mensen elkaar van het geloof af kunnen houden? Ik geloof in een almachting God, wiens werk door geen mens tegengehouden kan worden. Wanneer je de predikanten van de GerGem een beetje kent, zul je ook niet kunnen volhouden dat zij de intentie hebben mensen van het geloof af te houden, dus dit argument is niet steekhoudend.

Carey: Quote:
Hoe diep die ellendekennis is, verschilt per persoon. Er is hiervoor in de GerGem echter geen graadmeter, zoals jij suggereert.

Formeel misschien niet nee, maar wil je beweren dat de prediking in de praktijk niet zo functioneert? Volgens mij gaf Solus hierboven ergens nog hoog op van de bevindelijke prediking waarin ons Gods werk in het hart van de zondaar geschilderd wordt.

Ik ken Solus niet persoonlijk, ben het over het algemeen wel eens met zijn posts. Wat hij zegt is echter geen argument tegen op mijn post. Net als ik, is hij een individu en geen vertegenwoordiger van welk kerkverband dan ook. Ik durf te zeggen, dat je met de opmerking die je maakt over de prediking, het gros van de predikanten geen recht doet. Uitzonderingen daargelaten uiteraard. Verdere discussie hierover lijkt me niet heilzaam. Jij ziet het anders dan ik, dat zij zo. (In hoeverre ken jij de GerGem trouwens, dat heb ik even niet helemaal helder :oops:).

Quote:

Kun je misschien iets duidelijker aangeven wat je bedoelt te vragen en in hoeverre dat slaat opiets wat ik zei?

Ik bedoel niets anders dan er staat: ik ontken niet dat God al in mensen werkt voor het moment van de bekering, maar dat kun je dan zelf niet herkennen omdat je God nog niet persoonlijk kent. Dit naar aanleiding van de volgende passage (vooral de laatste zin):

Wat ik bij jou, Carey en Boely zie is dat jullie die twee uit elkaar trekken. Je hoort de oproep tot bekering, bent er wellicht door geraakt, maar dat is niet voldoende. Eerst moet God zich op een duidelijke manier aan je openbaren. Je moet overtuigd worden van je zonde etc etc. Pas als je ervaart dat God in je werkt kan er sprake zijn van geloof

Duidelijk?

M.i. is de reactie 'dat kan ik niet zelf' het resultaat van een prediking waarin die onmacht te veel op de voorgrond staat. Ik zeg niet dat het theologisch onjuist is dat het Gods werk is, maar dat onze onmacht niet een plaats krijgt die volkomen bijbels is. Uit de lijn die ik in de bijbel zie kan ik niet anders dan concluderen dat met de oproep God ook de mogelijkheid geeft om gevolg te geven aan die oproep.

Als wij de mogelijkheid hebben om gehoor te geven aan die oproep, kunnen we dus zelf kiezen of we gelovig willen zijn of niet. Maar: dan kunnen we dus ook weer besluiten ongelovig te worden, of niet? Dan is Christus dus voor iedereen gestorven, maar niet iedereen neemt het aanbod aan, dus is een deel van Zijn offer tevergeefs geweest, of niet? Dit lijkt me niet helemaal theologisch juist...
Laatst gewijzigd door Carey op 03 nov 2003 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Carey
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Carey » 03 nov 2003 13:50

Helemaal mee eens, Boeley! Volgens mij heb ik het ook al eerder genoemd: als vd Zwaag wil aantonen dat er in de GerGem een onjuiste leer gepreekt wordt, moet hij dat vanuit de Bijbel aantonen. Schermen met oudvaders heeft dus geen zin, en puriteinen zijn dan al helemaal niet in beeld (omdat wij in een andere traditie staan)

Terug naar “Archief”