Beste allemaal,
Er zijn 2 smaken als ik het goed zie:
1: Je bent voor TV en en iedereen die er geen heeft is ouderwets, heeft koud watervrees en is bovendien dictatoriaal in het verbieden van de TV.
2: Je bent tegen de TV en iedereen die een TV heeft is een oppervlakkige consument die enkel entertainment wil.
Smaak 1 wordt verdedigd, smaak 2 wordt gebruikt om de beeldvorming van de tegenstanders van smaak 1 te zetten.
Smaak 1 deugt echter niet, want het is lang niet altijd het geval dat de tegenstanders van de TV een ander een verbod opleggen. Zo simpel ligt dat niet.
Smaak 2 is al helemaal een gedrocht. Niemand heeft dat hier beweerd. Maar toch wordt het als tegenargument aangedragen, als karikatuur om daar lekker op in te kunnen hakken.
Volgens mij kan er alleen in karikaturen gedacht worden, want inhoudelijk blijven dezelfde zaken aangedragen worden. Duidelijk is wel dat er een taboe rust op bezinning op de TV voor sommigen.
Een rookverslaafde is minstens zo gedreven in het argumenteren waarom roken niet ongezond is. Is de TV ook verslavend soms?
De argumenten voor algemene ontwikkeling, nieuws etc zijn argumenten die niet afhangen van een TV. Daar kan ik dus niets mee.
Dat kan met krant, internet, met beide benen op de grond in de maatschappij staan evengoed. Hoe ging dat vroeger anders?
Wat denken jullie nou van de stelling dat wie geen TV wil dat zelf moet weten,
en als iemand dat niet wil uit principe dat principe ook uit mag dragen?
Dat is wat anders dan een ander iets voorschrijven. Want dat is geloof ik helemaal not-done? Stel je voor dat je individuele recht tot eigen keuzes aan banden wordt gelegd door een kerk, die volgens Gods geboden uit liefde zijn leden al beschermende wil leiden tot een christelijke levenswandel. Weer een taboe!? (al 2 taboes gevonden hier. wat een ouderwetse mensen zijn er toch op dit forum

).
Al met al zul je mij niet zien schrijven dat een TV verboden moet worden. Wel ernstig afgeraden voorzien van inhoudelijke argumenten. Als je het daar niet mee eens bent, moet je niet komen met 'dwang', 'zwarte kousen', 'zwaar' en weet ik wat niet. Da's heel wat anders. Je moet nooit een tegenstander bestrijden met een argument dat geen betrekking heeft op je tegenstander in de diskussie.
En dan heb ik nog steeds geen echte reactie gehad over
hoe om te gaan als mensen uit liefde zaken verbieden ter bescherming.
Zeker als het gaat om mensen die daar de taak toe hebben.
En als die mensen fouten maken, dan brandt je ze toch niet af? Dan kun je toch wel die liefde, die welliswaar uit de bocht vliegt, welwillender tegemoet treden? Niet zo aangebrandt doen!
Als mijn jongste kind de straat wil oversteken zonder mij een hand te geven zeg ik gewoon NEE. Niet omdat ik NEE wil zeggen maar omdat dat kind gerust in staat is juist over te steken als een auto voorbij komt.
Ik neem aan dat iedereen in staat is keuzes te maken, maar niemand is in staat op alle terreinen de juiste keuze te maken. Elkaar helpen daarin is nodig maar dan moet je ook bereid zijn regels na te leven die elke vorm van samenleven met zich meebrengt. Zo heeft ook elke kerkelijke gemeente zijn regels. Net als een burgelijke gemeente of een land.
Regels zijn altijd zelfbescherming. Of je het ziet of niet. 200 km/uur op de snelweg mag niet vanwege de veiligheid. Of je het 'stom' vindt of niet. Het feit dat regels uit zorgzaamheid worden opgelegd of beter gezegd, als beschermende armen om je heen worden gelegd, is daarmee nog geen reden of van je af te bijten.
Of ben ik nou te soft?
Nu die opmerkingen over internet etc nog: Daar geldt hetzelfde voor als de TV. Als je het niet aankunt weg ermee. Maar voor internet gelden meer zaken die voor de TV niet mogelijk zijn: Filtering, noodzaak voor werk, telebankieren, webshoppen, nieuws via
www.nos.nl (a la TV).
TV is het probleem niet, internet niet, maar wat er doorheen komt.
Wie weet, als er een filter komt voor de TV, gaan de refo's ook wel over op de TV. Alhoewel? Wat blijft er dan over: Alleen maar wat je via een gefilterd internet ziet via
www.uitzendinggemist.nl.
Dus dan is internet voldoende. En zijn we weer terug bij af.
En altijd geldt: En leidt ons niet in verzoeking.
Je wilt toch niet dat je gebed verhinderd wordt?
Dat vraagt bezinning over alles in het leven. De TV. Internet, enz.
Durf gewoon eens kritisch na te denken over alles. En durf ook eens te luisteren als anderen regels geven die tegen je eigen ik in lijken te gaan.