TV de deur uit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 09 mar 2007 03:24

Machiavelli schreef:
GG-er schreef:Ik daag jullie uit: Bewijs het belang van de TV maar eens.
En bewijs dat het beter is een TV te hebben dan het niet hebben daarvan.
En natuurlijk vanuit het perspectief van een christen die de zonden haat en die God wil dienen zoals Hij dat Zelf gebiedt in Zijn Woord.
Bewijs maar eens dat het apparaat jullie ongekend felle verdedigingen waard is. Ik ben benieuwd.
Ik blijf goed op de hoogte van de actualiteiten, dat lukt nu eenmaal niet met slechts een krant.
Ik blijf op de hoogte van de wereldbeschouwing, leefwereld en zienswijzes van de moderne mens. Op die manier kan ik met hen op een effectieve manier met hen communiceren en hen vertellen over de blijde boodschap. Dat schijnt soms wat lastig te gaan met de tale kanaans.
Ik kan preken en overdenkingen zien, ook wanneer de kerk gesloten is en mij op die manier verbonden voelen met de Kerk van alle tijden en plaatsen.
Dat laatste is soms wat lastig in een kerk met 350 mensen uit een streek.

En nee, dit zijn geen bewijzen en nee, dit zal jou niet overtuigen. Want hoewel alle kritiek die jij op de tv uitoefent ook geldig is voor radio, internet en boeken, weer jij die niet uit je huis. Is het misschien omdat radio en boeken ouder zijn dan vijftig jaar en internet gewoon onmisbaar is? Is het misschien een stukje ouderwets reformatorisch koudwatervrees?
Want daar lijkt het toch behoorlijk op.

*sluit zich hierbij aan

Prima hoor, als je geen TV wilt nemen.. doe het lekker niet. Maar ik heb wel zo'n geweldige hekel aan mensen die andere mensen veroordelen omdat ze een TV hebben... tjonge jonge jonge.. satan wordt bij iedere audio/videoboer te koop aangeboden. Och, ach welk een hemeltergende zonde, die hele TV... Laten "wij christenen" ver van de TV blijven, want och, dat wij bespaard mochten blijven van enige verliedingen. En och dat de mensen die wel het lef hebben om een TV te kopen gezuiverd mogen worden en het Licht gaan zien.

Ik kan nog cynischer worden, maar daar dat doe ik alleen op verzoek. Mijn mening is wel duidelijk denk ik zo.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 mar 2007 10:12

Machiavelli schreef:
Wullimpie schreef:Niks flauw antwoord, maar de waarheid.
Thuis hebben wij TV en kijk ik er zelden naar (dat was vroeger trouwens wel anders), maar als ik soms zie wat er voorbij komt wegen de "goede" programma's niet op tegen al de "slechte".

Daarom heb ik besloten later geen TV te nemen
Heb je je boekenkast al verwijderd? Als ik alle slechte boeken (muv de Bijbel) opweeg tegen alle slechte boeken dan weegt dat ook nauwelijks tegen elkaar op hoor. Een Nietschze was een schrijver, geen filmmaker.

Zoals je bij boeken selecteert kun je dat ook bij de tv doen.
En waarom nog internet? Het goede van internet valt in het niets vergeleken met de troep die erop staat. :roll:

Machiavelli, we zijn het alweer eens! Kom in m'n armen! :mrgreen:

Participant in een Gereformeerde Gemeente schreef:Ik daag jullie uit: Bewijs het belang van de TV maar eens.
En bewijs dat het beter is een TV te hebben dan het niet hebben daarvan.
En natuurlijk vanuit het perspectief van een christen die de zonden haat en die God wil dienen zoals Hij dat Zelf gebiedt in Zijn Woord.
Bewijs maar eens dat het apparaat jullie ongekend felle verdedigingen waard is. Ik ben benieuwd.

Het belang van de TV is heel eenvoudig: ik kijk graag programma's die ik wil zien en dan het liefst vanaf de bank in de woonkamer met een goede geluidsinstallatie erbij. Films kijken op de computer vind ik niet zo gezellig.

Ik kijk graag naar actualiteiten, naar een goede film en naar sport. Soms nodig ik vrienden uit om zo met z'n allen naar een spannende voetbalwedstrijd te kijken. Wij vinden dat namelijk gezellig. Afgelopen weekeinde heb ik met vrienden uit Berkenwoude en Brussel naar een leuke film gekeken. Dat vinden wij namelijk ook gezellig.

Het hebben van een TV heeft werkelijk waar geen enkele malle moer met godsdienst te maken (tenzij je daadwerkelijk een pixelmachine wilt aanbidden, maar volgens mij zijn er daar niet zo heel veel van). Ik dien God op de manier zoals ik denk dat ik dat correct conform de bijbel (en deels ook de traditie) kan doen. De TV staat daar volkomen buiten.

Ik spreek geen waardeoordeel uit over mensen die wel of geen TV hebben. Als zij menen dat hun geloofsleven in gevaar komt omdat er zo'n kast in huis staat, dan moeten zij vooral geen TV in huis willen nemen. Mijn geloofsleven wordt niet negatief beïnvloed door het hebben van een stuk elektronica. Ik heb van een "zware broeder" wel eens de opmerking gehad dat ik een kastje van de duivel in huis had. Ik zie dat anders en ik heb hem verzocht zich niet te bemoeien met de inrichting van mijn woning.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 09 mar 2007 10:54

Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 09 mar 2007 11:05

Wullimpie schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/antwoorden/Drs.M.W.Muilwijk4883.html

Mensen mensen... wat een antwoord zeg... :roll: Wullimpie, wat wil je nou bewijzen door die vraag en dat antwoord hier neer te zetten? Dat tv niet okee is? Er zitten in het antwoord zo veel dingen die nergens over gaan...

vragenrubriek schreef: “Mensen zeggen vaak ‘er zit een knop op die televisie en daarvan ben ik de baas’, maar die knop heeft Eva in het paradijs met de appel opgegeten.” Daar zit het probleem: wij kunnen een tv wel aanzetten, maar moeilijk weer uitzetten. Ik ken maar heel weinig mensen die op een verantwoorde manier met een tv kunnen omgaan.

Als je samen met God leeft, heb je in vrijheid de controle over een tv.

vragenrubriek schreef:De vraag die je jouw vriend kan stellen, is heel scherp: “Lieve vriend, denk je dat je God eert door een tv te kopen?” Ik kan me niet voorstellen dat hij deze vraag met “ja” beantwoordt.

Een tv kan zeker tot eer van God zijn. Als je weet hoeveel mensen bellen met de nazorglijnen na uitzendingen van de EO of Zendtijd voor de kerken! Die programma's zijn zo tot eer van God en er komen elke keer weer mensen tot geloof.

vragenrubriek schreef:Als je aan tafel gaat bidden “Leidt ons niet in verzoeking”, kun je dan nog met een gerust geweten de tv aanzetten?

Wel als je goede programma's kijkt.

vragenrubriek schreef:Als je later kinderen krijgt en je belooft dat je hen in de Bijbel zult onderwijzen, kun je dan met een gerust geweten ook een tv in huis hebben?

Wel als je je kinderen leert hoe je met een tv omgaat.

vragenrubriek schreef:Denk je echt dat je een tv nodig hebt: volgens mij kun je best zonder, want alles wat je weten moet, staat ook in de krant.

Er bestaan ook nog zoiets als actualiteitenprogramma's met veel nieuwsachtergronden, en met vermaak op zich is ook niets mis, dus er zin nog talloze andere programma's te bedenken die iets toevoegen.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 09 mar 2007 11:11

Graag wil ik een aanvulling op het antwoord van Rosalie hierboven.

vragenrubriek schreef:Ik ken maar heel weinig mensen die op een verantwoorde manier met een tv kunnen omgaan.
Oja? Welke mensen dan?? Wil hij nou beweren dat de algemene Nederlander niet met een tv kan omgaan?

vragenrubriek schreef:Tenslotte: overschat jezelf niet! Wij staan machteloos tegenover de duivel en hij zal zeker die tv gebruiken om ons tot zonde te brengen. Ik wil niet pessimistisch zijn, maar als je een tv neemt, zul je op zijn positiefst één van de weinigen zijn die niet of zelf in zonde valt of zijn kinderen in zonde laat vallen: dit laatste zeg ik helaas uit ervaring: ik dank God nog dagelijks dat Hij mij uit die smerige troep heeft getrokken.
Smerige troep? Volgens mij gaat hij wel een beetje te ver naar mijn mening. We hebben op de vaderlandse tv ook programma's als Kassa, Radar, programma's waarvan je heel veel kan leren zodat wij niet door de ondernemer er tussen worden genomen.
Het programma Vermist vind ik altijd erg mooi om naar te kijken. Programma's als het nieuws, waar je ondanks veel slecht nieuws, ook wel mooie dingen te horen krijgt.
Laatst gewijzigd door kwebbel op 09 mar 2007 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 09 mar 2007 11:14

kwebbel schreef:Graag wil ik een aanvulling op het antwoord van Rosalie hierboven.

vragenrubriek schreef:Ik ken maar heel weinig mensen die op een verantwoorde manier met een tv kunnen omgaan.
Oja? Welke mensen dan?? Wil hij nou beweren dat de algemene Nederlander niet met een tv kan omgaan?

Inderdaad. Alsof iedereen midden in de nacht seksfilms gaat zitten kijken :roll:

Riska

Berichtdoor Riska » 09 mar 2007 11:51

vragenrubriek schreef:
De vraag die je jouw vriend kan stellen, is heel scherp: “Lieve vriend, denk je dat je God eert door een tv te kopen?” Ik kan me niet voorstellen dat hij deze vraag met “ja” beantwoordt.

Die vraag moet je dan ook stellen bij het kopen van een auto, een fiets, om maar wat te noemen. Oftewel, op alle terreinen van het leven.

Ook de aanname dat er niet verantwoord gekeken wordt... hoe weet hij dat? Zijn al die mensen die een tv in huis hebben dan verkeerd? Leven ze niet volgens de geboden of zo? Wie zegt dat?

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 09 mar 2007 13:11

Riska schreef:
vragenrubriek schreef:
De vraag die je jouw vriend kan stellen, is heel scherp: “Lieve vriend, denk je dat je God eert door een tv te kopen?” Ik kan me niet voorstellen dat hij deze vraag met “ja” beantwoordt.

Die vraag moet je dan ook stellen bij het kopen van een auto, een fiets, om maar wat te noemen. Oftewel, op alle terreinen van het leven.
Dat moet een Christen toch doen? Of zie ik dat verkeerd? Of haal ik nou WWJD door de war? :?

Riska schreef:Ook de aanname dat er niet verantwoord gekeken wordt... hoe weet hij dat? Zijn al die mensen die een tv in huis hebben dan verkeerd? Leven ze niet volgens de geboden of zo? Wie zegt dat?
Nou met dat punt zit ik ook, die beste meneer geeft dat wel zo aan dan!!

Ik wil graag nog even wat kwijt: Stel je zit de hele avond voor de tv te hangen en je gaat daarna naar bed. Dan moet je ook nog "eventjes" lezen en de dag afsluiten (met elkaar). Hoe combineer je dat met de tv?? :? :? (ik spreek ook namens vlinder!! :D )
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Riska

Berichtdoor Riska » 09 mar 2007 16:18

Ik vind de vraag WWJD onwijs. Sorry als ik het zo zeg, maar Jezus zou het altijd anders doen dan ik, want ik ben een mens, met alle lek en gebrek, oftewel met al mijn fouten, maar Jezus is zonder zonden. Dus kan ik niet en nooit aan Hem tippen. Ik ben alleen maar afhankelijk van Hem.

Kwebbel schreef:Ik wil graag nog even wat kwijt: Stel je zit de hele avond voor de tv te hangen en je gaat daarna naar bed. Dan moet je ook nog "eventjes" lezen en de dag afsluiten (met elkaar). Hoe combineer je dat met de tv?? (ik spreek ook namens vlinder!!

Dat valt onder de noemer "verantwoord tv-kijken", niks meer en niks minder. Oftewel: keuzes maken...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 09 mar 2007 16:41

kwebbel schreef:Ik wil graag nog even wat kwijt: Stel je zit de hele avond voor de tv te hangen en je gaat daarna naar bed. Dan moet je ook nog "eventjes" lezen en de dag afsluiten (met elkaar). Hoe combineer je dat met de tv?? :? :? (ik spreek ook namens vlinder!! :D )

Tsja, als je de hele avond voor de tv zit en dan je bijbellezen en bidden afraffelt in 5 minuten ben je denk ik niet helemaal goed bezig, maar is dus een kwestie van verantwoord tv kijken! Wij eindigen de dag trouwens ook wel eens om 8 uur tijdens de koffie ;) Pakken we de bijbel en ons dagboek voor 's avonds erbij en nemen we bijvoorbeeld een uur. Als dan om 9 uur een programma op tv komt wat we nog graag willen zien, dan kan dat ook nog. Bijvooorbeeld.

GG-er
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GG-er » 09 mar 2007 17:18

Beste allemaal,

Er zijn 2 smaken als ik het goed zie:
1: Je bent voor TV en en iedereen die er geen heeft is ouderwets, heeft koud watervrees en is bovendien dictatoriaal in het verbieden van de TV.

2: Je bent tegen de TV en iedereen die een TV heeft is een oppervlakkige consument die enkel entertainment wil.

Smaak 1 wordt verdedigd, smaak 2 wordt gebruikt om de beeldvorming van de tegenstanders van smaak 1 te zetten.

Smaak 1 deugt echter niet, want het is lang niet altijd het geval dat de tegenstanders van de TV een ander een verbod opleggen. Zo simpel ligt dat niet.
Smaak 2 is al helemaal een gedrocht. Niemand heeft dat hier beweerd. Maar toch wordt het als tegenargument aangedragen, als karikatuur om daar lekker op in te kunnen hakken.

Volgens mij kan er alleen in karikaturen gedacht worden, want inhoudelijk blijven dezelfde zaken aangedragen worden. Duidelijk is wel dat er een taboe rust op bezinning op de TV voor sommigen.
Een rookverslaafde is minstens zo gedreven in het argumenteren waarom roken niet ongezond is. Is de TV ook verslavend soms?
De argumenten voor algemene ontwikkeling, nieuws etc zijn argumenten die niet afhangen van een TV. Daar kan ik dus niets mee.
Dat kan met krant, internet, met beide benen op de grond in de maatschappij staan evengoed. Hoe ging dat vroeger anders?

Wat denken jullie nou van de stelling dat wie geen TV wil dat zelf moet weten, en als iemand dat niet wil uit principe dat principe ook uit mag dragen?

Dat is wat anders dan een ander iets voorschrijven. Want dat is geloof ik helemaal not-done? Stel je voor dat je individuele recht tot eigen keuzes aan banden wordt gelegd door een kerk, die volgens Gods geboden uit liefde zijn leden al beschermende wil leiden tot een christelijke levenswandel. Weer een taboe!? (al 2 taboes gevonden hier. wat een ouderwetse mensen zijn er toch op dit forum :wink: ).

Al met al zul je mij niet zien schrijven dat een TV verboden moet worden. Wel ernstig afgeraden voorzien van inhoudelijke argumenten. Als je het daar niet mee eens bent, moet je niet komen met 'dwang', 'zwarte kousen', 'zwaar' en weet ik wat niet. Da's heel wat anders. Je moet nooit een tegenstander bestrijden met een argument dat geen betrekking heeft op je tegenstander in de diskussie.
En dan heb ik nog steeds geen echte reactie gehad over hoe om te gaan als mensen uit liefde zaken verbieden ter bescherming.
Zeker als het gaat om mensen die daar de taak toe hebben.
En als die mensen fouten maken, dan brandt je ze toch niet af? Dan kun je toch wel die liefde, die welliswaar uit de bocht vliegt, welwillender tegemoet treden? Niet zo aangebrandt doen!
Als mijn jongste kind de straat wil oversteken zonder mij een hand te geven zeg ik gewoon NEE. Niet omdat ik NEE wil zeggen maar omdat dat kind gerust in staat is juist over te steken als een auto voorbij komt.
Ik neem aan dat iedereen in staat is keuzes te maken, maar niemand is in staat op alle terreinen de juiste keuze te maken. Elkaar helpen daarin is nodig maar dan moet je ook bereid zijn regels na te leven die elke vorm van samenleven met zich meebrengt. Zo heeft ook elke kerkelijke gemeente zijn regels. Net als een burgelijke gemeente of een land.
Regels zijn altijd zelfbescherming. Of je het ziet of niet. 200 km/uur op de snelweg mag niet vanwege de veiligheid. Of je het 'stom' vindt of niet. Het feit dat regels uit zorgzaamheid worden opgelegd of beter gezegd, als beschermende armen om je heen worden gelegd, is daarmee nog geen reden of van je af te bijten.
Of ben ik nou te soft?
Nu die opmerkingen over internet etc nog: Daar geldt hetzelfde voor als de TV. Als je het niet aankunt weg ermee. Maar voor internet gelden meer zaken die voor de TV niet mogelijk zijn: Filtering, noodzaak voor werk, telebankieren, webshoppen, nieuws via www.nos.nl (a la TV).

TV is het probleem niet, internet niet, maar wat er doorheen komt.
Wie weet, als er een filter komt voor de TV, gaan de refo's ook wel over op de TV. Alhoewel? Wat blijft er dan over: Alleen maar wat je via een gefilterd internet ziet via www.uitzendinggemist.nl.
Dus dan is internet voldoende. En zijn we weer terug bij af.

En altijd geldt: En leidt ons niet in verzoeking.
Je wilt toch niet dat je gebed verhinderd wordt?
Dat vraagt bezinning over alles in het leven. De TV. Internet, enz.
Durf gewoon eens kritisch na te denken over alles. En durf ook eens te luisteren als anderen regels geven die tegen je eigen ik in lijken te gaan.

Riska

Berichtdoor Riska » 09 mar 2007 18:56

GG-er schreef:En dan heb ik nog steeds geen echte reactie gehad over hoe om te gaan als mensen uit liefde zaken verbieden ter bescherming.
Zeker als het gaat om mensen die daar de taak toe hebben.
En als die mensen fouten maken, dan brandt je ze toch niet af? Dan kun je toch wel die liefde, die welliswaar uit de bocht vliegt, welwillender tegemoet treden? Niet zo aangebrandt doen

Ik zal het zo beantwoorden: een kerkenraad heeft niets te verbieden, heeft hooguit een advies te geven, iets wel of niet te doen. Maar het is een inbreuk in de verantwoordelijkheid die aan mensen is gegeven.
In vroeger jaren - laten we zeggen tot vlak na de oorlog, was het niet aan gemeenteleden gegeven om de Bijbel te lezen. Nu is er niemand meer binnen de kerken die geen kennis heeft genomen van de inhoud van de Bijbel. Het is aan een theoloog - dominee zo je wilt - om de diepere lagen van de Bijbel uit te leggen. Maar dat maakt een doorsnee kerkganger niet minder bekend met de Bijbel. Het wordt hier op dit forum volop bewezen dat er in bepaalde kringen een gedegen bijbelkennis is.
Dus is die mens ook in staat om op grond van de Bijbel eigen keuzes te maken.
Wanneer een kerkenraad bepaalde dingen verbiedt gaat die een grens over. Dat riekt naar machtsmisbruik en ik zou het absoluut niet accepteren. In mijn leven heb ik een allergie voor 'macht' - en het daaruit voortvloeiende misbruik - ontwikkeld.
Nogmaals: als iemand mij een advies geeft, is dat prima, maar waar het advies riekt naar een gebod of verbod is er iets mis.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 09 mar 2007 23:48

Wij hadden voorheen TV met een antenne. Sinds 12 december ofzo niet meer. Ik mis het niet, ik keek toch bijna nooit. Af en toe eens een keer vermist of zo. Mijn dierbare keek graag een voetbalwedstrijd of schaatsen. Hij mist het dus af en toe wel.

Zonder TV heb ik evengoed genoeg te doen.

Ik ken mensen die het hebben van TV veroordelen maar zelf van alles kijken via uitzending gemist. Dat vind ik pas hypocriet.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 10 mar 2007 01:37

Dippie schreef:Goeiedag, wat heb jij weinig weet van de kerk van je ouders zeg!
Ten eerste is de kerk van je ouders goed te vergelijken met de GerGem, en dat is geen zwarte kousen kerk.
Er is zelfs bijna geen verschil met de kerk van jou ouders en de gergem.
Doordeweeks kan en mag niet alles en op zondag dus ook niet. Waar je dat over dat lachen vandaan haalt, geen idee! Maar dat komt iig niet overeen met die kerk....

Kortom: Ik zou me eerst maar eens goed verdiepen in die kerk, voordat je een negatief oordeel geeft.....

ik heb 19 jaar in die kerk gezeten dus ik weet best wel hoe het in elkaar steekt, en dat lachen was gewoon een grapje maar dat kwam dus blijkbaar niet over.. geeft niet hoor.
en ik ben zeker niet van plan om me in die kerk te verdiepen ik ben juist blij en dankbaar dat ik er niet meer heen ga en het leven nu veel anders mag zien.

groeten marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 mar 2007 16:05

Onze (net nieuwe) televisie hier thuis is sinds 2 weken naar de slaapkamer van mijn ouders verhuisd, op de grond, erg ongemakkelijk zitten daar.
Beneden was zooo irritant. Dat stomme ding ratelt overal doorheen, terwijl wij best een grote, langwerpige woonkamer hebben, en het ding gewoon in het eetgedeelte stond, toch was het erg irritant.
En het ding op een plek zetten waar je ongemakkelijk zit (advies van Andries Knevel) heeft effect gehad. We kijken nu echt zelden meer. Alleen programma's die we echt willen zien. (ik dus tot nu toe precies 1).

Wij (mijn vriend en ik) willen misschien wel tv, maar zeker niet in de huiskamer, maar op onze slaapkamer ofzo, daar ga je minder snel de hele avond hangen. Maar voorlopig doen we lekker zonder.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”